VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Johannes,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 404

    Hallo allemaal,

    We gaan weer verder met de draaistellen.


    Begonnen met het maken van een proefopstelling, om te kijken of de draaistellen met de pendelassen passen onder het achterdek en of de maximale stuuruitslag van 60 graden wel realiseerbaar is, bij de achterste as (vijfde pendelas) van het achterdek aan de buitenzijde.
    De 1:1 Goldhofer dieplader heeft ook een stuuruitslag van 60 graden.
    Bovendien moeten de draaistellen volgens het Ackermann principe worden afgesteld, om een wringvrij goed sturend achterdek te realiseren.

    Weer (te veel) foto's gemaakt.
    IMG_8289.jpg

    Even wat ballast op de proefopstelling van rechter achterdek geplaatst.
    IMG_8291.jpg

    Dit ziet er wel redelijk goed uit. de assen staan nu nog los onder de proefopstelling van het rechter gedeelte van het achterdek.
    Dit is een begin van de proefopstelling, die wordt t.z.t. verlengd, waaronder de 5 pendelassen rechts en 5 pendelassen links worden gemonteerd.

    IMG_8294.jpg

    IMG_8299.jpg

    De stuuruitslag van 60 graden is realiseerbaar, zonder dat de banden of de draaistellen/pendelassen aanlopen tegen de zijkant van het achterdek.
    IMG_8304.jpg

    IMG_8320.jpg


    IMG_8322.jpg

    IMG_8324.jpg
    IMG_8327.jpg
    IMG_8326.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Tug.NL, Johannes59 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    28AE0A0D-C352-4805-962E-1CBC3CD5A3A6.jpeg
    Pieter mijn volvopetje af voor jou wat schitterend.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.

    Mooi Volvo petje.

    Zo'n mooie rode Volvo pet heb ik nog niet , ik heb alleen maar blauwe, blauwe met wit en zwarte Volvo petjes.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Goede avond Pieter,

    Waarom niet net als op de 1 op 1 dieplader met echte hydraulic in plaats van electra met spindels?

    Ik ben nu druk opzoek naar micro hydraulic voor mijn schaal 1:50 dekkraan, er is genoeg te vinden om het mooi werkend te krijgen

    Mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    De twee Master cilinders voor het liften van het achterdek worden aangedreven door twee planetaire reductie motoren en schroefspindels.

    De Mastercilinders zijn verder gewoon hydrauliek cilinders, die de 10 Slave cilinders hydraulisch aansturen/liften/heffen en inzakken
    De Slave cilinders voor het liften/heffen van de draaistellen/pendelassen onder het achterdek zijn volledig hydraulisch uitgevoerd.
    Tevens werken de 10 Slave cilinders als hydraulische vering van het achterdek.

    Waarom dan de Mastercilinders aandrijven met 2 schroefspindels ?
    Om 5 redenen.
    1.
    De twee Mastercilinders zijn tevens twee voorraadtanks voor de hydrauliek olie.
    2.
    Geen hydrauliek pomp en geen 2 stuurventielen nodig.
    3.
    De ruimte onder gieksleuf in het achterdek is beperkt en is het echt woekeren met de ruimte.
    4.
    Bovendien kan ik door dit systeem het achterdek mooi regelmatig langzaam liften/heffen en laten inzakken, omdat de schroefspindels en constante snelheid/toerental draaien.
    5.
    De Mastercilinders kunnen 60 Bar druk opbouwen en met gemak het achterdek met lading (100 kg) liften/heffen.
    In de praktijk zal 25 a 30 Bar voldoende zijn om het achterdek te liften.
    Er zal ongeveer per draaistel/pendelas 7.5 kg gelift moeten worden, dus dit valt wel mee.

    Ik heb bewust voor dit systeem gekozen, boven een hydrauliek pomp met 2 stuurventielen.
    Bovendien is dit systeem veel goedkoper dan een hydrauliek pomp met 2 stuurventielen.
    Ik maak de 2 Master en 10 Slave cilinders helemaal zelf, hierdoor kan ik precies de juiste maten bepalen van de Master en de Slave cilinders.
    Ook dit is weer kostenbesparend dan complete cilinders op maat te laten maken.
    Een cilinder op maat laten maken kost al gauw 100 tot 120 Euro per stuk.
    Nu alleen de materiaalkosten.
    Bovendien is het heel mooi werk om de cilinders zelf te maken.

    Niet verder vertellen, maar de 10 Slave hydrauliek cilinders zijn inmiddels al klaar, al het draai en freeswerk is klaar.
    Alle hydrauliek slangen, O ringen en stof/oliekeerringen zijn al aanwezig en geheel pasklaar.
    De Mastercilinders met de zuigerstangen en de zuigers zijn ook al helemaal klaar, alleen heb ik nog geen planetaire motoren, maar dit komt wel goed.
    Alle cilinders moeten nog wel in elkaar gesoldeerd worden.

    Er komt t.z.t een uitgebreid verslag van de bouw van de 2 Master en de 10 Slaver cilinders.

    Ik zou zeggen : Blijven kijken en zal je t.z.t. zien dat dit prima gaat werken.
    Nog wel even geduld hebben.

    Roald,
    Hopelijk heb ik jouw vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden.
     
    Catwoman, Johannes59, Tug.NL en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    het wordt steeds spannender dit bouwverslag.....
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter.
    Dank je wel voor de uitvoerige uitleg .
    Hoe laat je de vering werken?
    Een drukveer tussen de spindel en piston van de master cilinders?

    Ik blijf jouw verslag op de voet volgen.

    Mvg
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    De de vering van het achterdek gaat als volgt werken :
    Aan de linker en de rechterkant worden de 5 slave cilinders onderling met elkaar verbonden en gaan dus werken als communicerende vaten.
    Bij over een bult of in een deuk/gat in de rijbaan veren de assen in of uit en blijven alle assen dragen op de rijbaan, ook bij een heuvel opgaan of een heuvel afgaan.
    En ja, ik kan je nu wel beschrijven, dat het smalbed onder voorspanning komt te staan met het achterdek en als het ware bij een viaduct oprijden kan het achterdek als het ware scharnieren ten opzichte van het smalbed, net zoals bij de 1: 1 Goldhofer dieplader.
    De voorspanning is op diverse instellingen in te stellen.
    Je moet het echt zien om te begrijpen hoe het echt gaat werken.
    Het liften en inzakken is in principe op elke hoogte in te stellen, net als bij de 1:1 Goldhofer dieplader
    Dit wordt t.z.t uitvoerig door mij beschreven met de nodige foto's dan wordt het duidelijk hoe de vering gaat werken.

    In de mastercilinders worden geen veren ingebouwd.
    De mastercilinder zijn purr bedoeld voor het liften/heffen en inzakken van het achterdek en voorraadtanks voor de hydrauliek olie.
    Dus blijven kijken.

    Roald,
    Hopelijk heb ik deze vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden.
     
    Truckie, Catwoman en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Nou een steeds spannender bouwverslag, het valt wel mee hoor.
    Ik bouw rustig verder.
    SMILEY PIETER  DE BOUWER (2).jpg
     
  14. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank je wel voor de uitleg Pieter,
    als ik het dus goed begrijp word het achterdek met de 10 assen dus terreinvolgend maar de assen als dusdanig niet geveerd.
    ik neem aan dat links en rechts gescheiden blijven.

    inplaats van een veer tussen de spindel en de zuiger in de master cilinders, zou het geen idee zijn om een accumulator/drukvat tussen de master en slave cilinders te zetten?
    op die manier worden de assen niet alleen terreinvolgend maar ook daad werkelijk geveerd door de lucht in de accumulator.


    mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    Links en rechts blijven gescheiden, want ik moet het achterdek met het smal diepbed recht kunnen stellen, als de lading aan de ene kant zwaarder is dan aan de ander kant.

    Een accumodulator/drukvat (2x) zou een optie kunnen zijn, maar het probleem is : Ik moet woekeren met de ruimte onder de gieksleuf, hier moet alle elektronica ingebouwd worden, de elektromotoren voor de schroef/draadspindels moeten er ook in gebouwd worden, maar er moet ook nog een stuursysteem ingebouwd worden, omdat een servo niet sterk genoeg is.
    Hoe het stuursysteem eruit gaat zien, daar ben ik nog niet helemaal uit.
    De 5 pendelassen worden/zijn terrein volgend, maar door de zware lading zie ik het nut van de vering niet echt in, omdat we op de rij-baan niet echt hoge snelheden bereiken dat de boel gaat schudden en trillen.
    Bovendien moeten er dan ook nog weer schokbrekers ingebouwd worden, de ruimte hiervoor is er gewoon niet.
    Nogmaals ik zie zelf het nut er niet van in. dus dit gaat het niet worden.
    Bij de 1:1 in de vering wel belangrijk, want je moet wel prettig met de combinatie kunnen rijden
    Ik vind het terrein volgend achterdek belangrijker dan de vering.
    De hoogte kan ik op elke gewenst hoogte instellen.

    En zoals je weet is modelbouw soms concessies doen.

    Dat de gehele combinatie terrein volgend wordt vind ik echt het belangrijkste.
    Als ik soms zie dat op de rij-demo's regelmatig de trailers 1 of 2 assen los komen van het wegdek/rijbaan.
    Dit wil ik ten alle tijde voorkomen met mijn combinatie.
    De trekker is al terrein volgend, maar die heeft ook vering, waardoor het er realistisch uitziet.
    De jeepdolly wordt ook terrein volgend met vering.

    De jeepdolly is trouwens nu een optie, omdat ik nu besloten heb, na overleg met mijn contactpersoon van Goldhofer in Memmingen, ga ik nu ook een 3 assige interdolly bouwen, dit was ik eerst niet van plan in verband met het wringen van de interdolly.
    Maar goed, ik heb me laten verleiden door deze man en komt er toch een interdolly, wel weer heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel werk meer.
    Hij vond dat de dieplader zonder interdolly niet realistisch is en geen recht doet aan de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Dit heb ik reeds eerder beschreven in eerdere posting. Posting : 2737

    Roald,
    Hopelijk heb ik jouw bovenstaande rode gemarkeerde vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden.
     
    Truckie, Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 405

    Hallo allemaal,

    We gaan maar weer verder met de draaistellen en het maken van de linkerkant van. het achterdek.

    Maar eerst nog even gekeken met het proefmodel van het de rechterkant achterdek bij de Broshuis houten dieplader of de hoogte goed is van het achterdek met de draaistellen.

    IMG_8337.jpg

    De hoogte van het proefmodel van het achterdek is correct.
    Het achterdek is hier volledig ingezakt en ligt het achterdek/smalbed op de grond/wegdek.
    IMG_8349.jpg

    IMG_8351.jpg

    De normale rijhoogte, ook deze normale rijhoogte is correct.
    IMG_8355.jpg

    Het proefmodel van het achterdek is hier maximaal gelift.
    IMG_8361.jpg

    IMG_8366.jpg

    IMG_8371.jpg

    Tot zover deze update :

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, modelbouwer, luchard en 10 anderen vinden dit leuk.
  17. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Mooi dat het een combi met een interdolly wordt.

    Persoonlijk vind ik dit veel mooier en realistischer voor Nederland.

    Op snelwegen zijn de meeste combi's die je tegenkomt interdollys in een 3 bed 5 of 2 bed 4 van Nooteboom pendel X of Broshuis.
     
    Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Timmi,

    Klopt, de laatste jaren zie je bijna geen diepladers meer met Jeepdolly's, maar ze zijn er nog wel hoor.
    Deze zijn op de weg gekomen in de jaren 70/80/90 van de vorige eeuw en worden nauwelijks nog nieuw gebouwd.
    Broshuis bouwt nog wel steeds Jeep dolly's.
    Broshuis heeft vorig jaar nog een 4 assige Jeep dolly voor Kanters gebouwd.

    Een Jeepdolly is een heel mooi systeem, stuurt heel mooi, loopt heel mooi achter de trekker en is wringvrij, wat je van een interdolly niet kan zeggen, wringt altijd.
    En ja, in veel Europese landen mag je niet met een Jeepdolly rijden, vandaar dat toen de Interdolly's in zwang zijn gekomen.
    Er zijn echt geen uniforme regels voor Europa voor het Zwaartransport. Hoezo Europa één.
    Dit geldt ook voor de LZV voertuigen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Wat een meesterwerk ben je aan het bouwen Pieter !!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er heel netjes en indrukwekkend uit Pieter
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina