VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 406

    Hallo allemaal,

    We verder met de het maken van de linkerkant van het achterdek.

    Een messing plaat van 1 mm dik haaks omgezet en op maat gezaagd.
    IMG_8379.jpg

    IMG_8381.jpg


    De 12 gaatjes (2 x 6) 2 mm gaatjes in de linkerkant geboord voor de draaistellen.
    De linkerkant van het achterdek aan de gieksleuf gemonteerd.
    IMG_8382.jpg

    IMG_8383.jpg

    IMG_8385.jpg

    IMG_8388.jpg

    IMG_8390.jpg

    De 2 linker draaitafels met de pendelassen gemonteerd aan de linkerkant van het achterdek.
    IMG_8438.jpg

    IMG_8439.jpg

    IMG_8440.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Marker, Tug.NL, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Pieter, ik ben er een paar dagen tussenuit geweest, en je bent alweer pagina's verder!
    Even terug komen op de vering: voor mij heb je groot gelijk om in de diepader geen vering toe te passen, dat heb je echt niet nodig met zoveel assen; de "Achsausgleich" is ruim voldoende. En stikstof accumulatoren inbouwen is geen optie, want die werken normaal zo rond de 100 Bar.

    Wat wèl zou kunnen, is de stikstof accumulatoren vervangen door een hydro/mechanische vering, door een drukveer te plaatsen in een dummy cilinder, zonder stang, dus aan de ene kant olie, aan de andere kant een drukveer.
    Dat werkt.
    Ik herinner mij de LinkBelt Speeder kraan/dragline zo'n systeem had in de hydraulische bediening, dus van de hendels in de cabine naar de werkcilinders in de drumcilinders.
    Gaat wat ver om dit te beschrijven, maar het is wel een mogelijkheid, als je voor verdere perfectie wilt gaan ;)
    Cor
     
    Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Iedere stap die je zet is weer een plezier om naar te kijken
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Tja, hoe ver wil je gaan. Ik heb ook zitten denken aan 2 dummy cilinders met drukveren. (links/rechts) (hydro/mechanische vering)
    Maar dit vind ik weer lastig.
    Als je een te sterke drukveer gebruikt werkt het niet, (veert niet) als je een te slappe drukveer gebruikt wordt de vering weer te slap.
    Bovendien moet ik echt woekeren met de ruimte, ik heb geen ruimte voor 2 extra dummy cilinders.
    En ik vind het echt niet zinvol om vering in te bouwen, omdat we geen hoge snelheden rijden.
    En ja, soms moet je concessies doen en kan je het soms niet precies 1:1 nabouwen, maar dit is in dit geval ook niet echt nodig.
    Ik vind de as compensatie (terrein volgend) ruim voldoende voor het achterdek met de 5 pendelassen en de 3 assige interdolly.

    Ik ga het niet ingewikkelder maken dan het al is, om alles netjes ingebouwd te krijgen.
     
    Helicor en Tug.NL vinden dit leuk.
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig Pieter ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Gaat een machtig mooi model worden .:rolleyes:

    Groetjes, Charlotte:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Goed om te lezen dat je plezier beleeft aan mijn bouwverslag.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment, ik doe mijn best.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 407

    Hallo allemaal,

    We gaan weer verder.

    Even de maximale stuuruitslag en de remfunctie uittesten van het achterste draaistel met pendelas links/rechts.

    Het proefmodel achterdek ligt op grond/wegdek.
    De banden komen aan de onderkant tegen de draaitafels aan.
    Ik heb hier bewust voor gekozen, dit is de rem van het achterdek.
    Deze rem heeft als functie bij het afkoppelen van het zwanenhals en de nek, dat het diepbed en het achterdek op de plaats blijft liggen.
    20 banden (10 pendelassen) tegen de draaistellen geven een behoorlijke remfunctie.
    Ik zie nogal eens op rij-demo's dat bij het afkoppelen het diepbed met het achterdek wordt meegetrokken naar voren toe, dit moet niet.
    Ook bij het aankoppelen van het zwanenhals met nek, zie ik vaak het diepbed met het achterdek naar achter schuift, dit moet niet.
    Dit gaat in deze situatie echt niet gebeuren.

    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    Maximale stuuruitslag linkerkant :
    IMG_8448.jpg
    Maximale stuuruitslag rechts :
    IMG_8450.jpg

    IMG_8453.jpg

    IMG_8456.jpg

    IMG_8464.jpg

    Maximale stuuruitslag gezien aan de onderzijde.
    IMG_8499.jpg

    IMG_8503.jpg

    Zie de remfunctie :
    IMG_8459.jpg

    IMG_8490.jpg

    IMG_8514.jpg

    Tot zover deze update :

    Wordt vervolgd.
     
    Catwoman, Marker, Tug.NL en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Dat gaat een stevige rem worden, je dieplader zal geen mm verschuiven ....mooi het oog voor detail en functionalitieit dat je hebt :bier::bier::bier:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle Leuk "Aanklikkers bedankt.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.

    Ja, dit wordt een stevige mechanische rem, zeker als de dieplader geladen is zal de niet zo snel verschuiven.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 408

    Hallo allemaal,

    Even de de diverse hoogtes uittesten van de liftbare pendelassen.

    De laagste stand, de pendelassen helemaal ingezakt, het achterdek op de grond/wegdek, remfunctie in werking.
    IMG_8687.jpg

    De "normale" rijstand van het achterdek en het smal diepbed, 14 mm vrij van het wegdek. (Goldhofer 1:1 = 196 mm gelift)
    IMG_8520.jpg

    IMG_8522.jpg

    Het achterdek in de hoogste lift/hef stand, 42,8 mm gelift (Goldhofer 1:1 = 600 mm gelift)
    IMG_8529.jpg

    IMG_8536.jpg

    Maximale stuuruitslag in de laagste stand, de pendelassen helemaal ingezakt, het achterdek op de grond/wegdek.
    IMG_9081.jpg

    Maximale stuuruitslag in de "normale" rijstand.. IMG_9098.jpg

    Maximale stuuruitslag in de hoogste lift/rijstand.
    IMG_8540.jpg

    IMG_8542.jpg

    IMG_8546.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Herman Herrebout, Catwoman, Ro-tje en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 409

    Hallo allemaal,


    Al enige tijd tegen aan zitten hikken, maar nu moest het toch maar gebeuren.
    Staal zagen is niet echt mijn favoriete hobby, maar op maar laten afzagen kosten 7,50 Euro per zaagsnede, dus 30,= euro verdiend.
    Doorslijpen met een haakse slijptol met een doorslijpschijf is geen optie, dit gaat niet lukken, doorslijpschijf hapt zich direct vast in het staal en recht doorslijpen lukt ook niet zo makkelijk.
    Helaas heb ik geen zaagmachine, dus rest met de hand doorzagen.

    Vierkante staf van 35 x 35 mm.
    Dit had ik al jarenlang op voorraad.

    En ja, het moet ook nog een beetje haaks worden afgezaagd.
    IMG_6766.200715.jpg

    IMG_6776.jpg

    Het eerste blokje redelijk haaks afgezaagd.
    IMG_6785.jpg

    Het tweede blokje afgezaagd.
    IMG_6791.jpg

    Nu moeten de twee blokjes nog in de lengterichting precies doormidden gezaagd worden.
    IMG_6821.jpg

    IMG_6834.jpg

    IMG_6838.jpg

    Dan nog even flink doorzagen en dan hebben we ineens vier blokjes.
    IMG_6859.jpg
    IMG_6853.jpg

    Het resultaat na een paar uur zagen.
    De vier blokjes redelijk recht en haaks doorgezaagd.
    IMG_6872.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, raoul00123, modelbouwer en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    respect voor je uithoudingsvermogen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Je ziet het, met spierenstoom en wat geduld kom je een heel eind.
    Fantastisch mooi project wat je op je genomen hebt.
    Ik volg dit met veel plezier.

    Grt John
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina