VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Piet,

    Vol bewondering je verslag aan het volgen, ziet er echt super mooi uit.

    Had nog een vraagje, zag onlangs bij een 1:1 dat de tweede gestuurde as een liftas was. Ga jij dit ook doen ?
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Raymond,

    Ik heb de constructie van de stuuras zo gemaakt, dat ik er ook een liftas van kan maken, of ik dit ga doen, dat weet ik nog niet.
    Ik heb bij de MB Actros zwaartransporttrekker de 2e en de 3e stuuras liftend gemaakt, maar ik gebruikte dit eigenlijk nooit, dus de servo's heb ik weer verwijderd.
    Maar als het moet kan ik de 2e stuuras wel liftend maken.
    Maar eens afwachten wat men er hier op het forum van vind, wel of geen liftas !!!
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2009
  3. bobross

    bobross

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    groningen
    as

    dag Piet !

    zorgt de pendelas constructie er voor dat de as tegen het weg-opppervlak gedrukt wordt en niet omhoog komt ?
    Want als ik dit zo zie zou ik zeggen dat de as steeds tegen de onderkant van de chassisbalken gedrukt wordt .

    Verder ziet het er weer subliem uit ! :thumbsup:

    ah , heb het door geloof ik ;
    als je geen lift as maakt zet je de boel vast en anders kan hij inderdaad met een servo op- en neer .....
    Ik had geen helder moment gisteravond denk ik :sleepy:


    groeten Jans
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  4. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Piet,

    Begrijp je dilemma. Bij bouwen is het super om wel op te nemen en het geeft altijd een goed gevoel als het af is en werkt zoals je bedacht hebt.
    Echter naderhand maak je er eigenlijk weinig tot geen gebruik van (hoeft ook niet want onze bandenslijtage/aslast is niet echt een probleem t.o.v. 1:1).
    Een behoorlijk dilemma, afwachten wat de rest vindt.
    Ik vindt het in iedergeval wel een goed idee dat je de mogelijkheid voorzien hebt, kan je altijd nog kiezen.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0015


    Hallo allemaal,

    Weer even een update van de Volvo Zwaartransporttrekker :

    Even uitgetest of de onafhankelijke vering van de 2e stuuras goed werkt en niet bij de geringste hobbel z'n voetjes van de vloer tilt, want dit vind ik niet echt realistisch.

    De 2e stuuras heeft een veeruitslag van 26 mm, de vooras kan 13 mm naar boven inveren en 13 mm naar beneden uit veren, dit vind ik meer dan voldoende.

    [​IMG]
    De voorste stuuras 13 mm gelift, de 2e stuuras blijft gwoon met beide banden op de grond staan.

    [​IMG]
    De voorste stuuras aan 1 kant 13 mm gelift, de andere kant van de voorste stuuras blijft gewoon op de grond staan, maar ook de 2e stuuras blijft met beide banden op de grond staan.

    [​IMG]
    De 2e stuuras aan 1 kant 13mm gelift, de vooorste stuuras blijft met beide banden op de grond staan, maar ook aan de andere kant van de 2e stuuras blijft op de grond staan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorste stuuras aan 1 kant 13 mm gelift, de andere kant blijft gewoon op de grond staan, maar ook de 2e stuuras blijft ook gewoon op de grond staan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2e stuuras nu aan de andere kant 13 mm gelift en de ander kant blijft gewoon op de grond staan, maar ook de vooras blijft met beide banden op de grond staan.

    De proef is geslaagd, de vering werkt perfect en ik ben zelf tevreden over het behaalde resultaat.

    Alleen moeten er nog iets sterkere drukveren gemonteerd worden in de veercilinders, zodat deze nog iets strakker op het wegdek drukken, zodat er een betere aslastverdeling komt en de 2e stuuras ook daadwekelijk gewicht overneemt van de andere 3 assen.

    Hallo Jans,

    De 2e stuuras komt niet tegen het chassis aan hoor, maar veert keurig langs het chassis !

    Nu kan ik aan de pendelasvering gaan beginnen, deze ga ik ook geheel zelf maken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Vandaag even zwaardere drukveren in de veercilinders gezet, deze drukveren geven een behoorlijke druk op de 2e stuuras, dit komt de aslastverdeling ten goede !

    Wordt vervolgd.
     
  7. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Piet,

    Ziet er geweldig uit.

    Vraagje; heb je met spatkappen voldoende ruimte dat we wielen hier niet tegenan lopen ?
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo StingRay,

    Ik moet de spatborden nog maken, maar daar komt genoeg ruimte tussen de banden en de spatborden, zodat de aandrijfassen en de 2e stuuras voldoende kunnen veren, zonder dat ze aanlopen !
     
  9. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    piet even off topic
    er is een nieuwe truckstar zwaar en speciaal transport in de krantenwinkels daar staat een volvo fh16 700 pk in

    terug on topic
    ziet er weer goed uit piet
     
  10. mark

    mark Guest

    Ook in de AD, daar stond ook 2 pagina's met info over de FH16 700PK
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bart, Hallo Mark,

    Bedamkt dat jullie aan mij denken.

    Ik heb begin april al in een Demo Volvo FH 16 700 pk gereden, ik heb hier ook veel foto's van gemaakt.
    Het is een beul van een auto zeg, wat optrekken zeg met de I-shift automaat, hij trekt de straatklinkers uit het wegdek !!! (zoals men dat vaakt zegt, wat een koppel zeg)
    Verder rijdt en schakelt de Volvo FH 16 700 als een luxe wagen !

    Ik ben lid van Truckstar, dus dat zwaartranportblad van Truckstar heb ik ook al ontvangen !!
     
  12. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    ah ok piet ,dat wist ik niet dat u daar lid van bent
    ik dacht zal het maar even zeggen zodat u het zeker niet miste
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Bart,

    Toch nog bedankt hé !!
     
  14. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    graag gedaan piet
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0016

    Hallo allemaal,


    Het is al weer een tijdje geleden, dus maar weer even een update van de VOLVO F16 zwaartransportrekker !!

    Een begin gemaakt met de bouw van het pendelas-veringssysteem voor de 2 Rüst aandrijfassen, toch nog behoorlijk veel draai en freeswerk !

    Duo freeswerk !!

    Als ik van de te frezen onderdelen meerdere onderdelen moet maken en allemaal dezelfde maat moeten hebben, soldeer ik deze onderdelen op elkaar, of bij een paar van 2, frees ik ze allebei te gelijk, (duo frezen) dan worden de buitenmaten in ieder geval gelijk.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Bij het in model frezen van de steunpoten voor het pendelas-veringssysteem 1 voor 1 gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een linkse en een rechtse steun gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De steunen even gepast op het chassis en vast geplakt met plakband.

    [​IMG]

    Even de assen er los onder gezet, om te kijken hoe het staat, hmmm, staat goed ,de verhouding vindt ik perfect.

    [​IMG]

    De scharnierstukken voor het verenpakket gedraaid en gefreesd.
    Om de holling even diep te krijgen ook deze weer in duo gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het duo scharnierstuk doorgezaagd en op maat gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's zeggen soms meer dan heel veel woorden !!!



    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2009
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo piet
    ik weet gewoon niet meer wat ik moet zeggen,
    maar zoals van u gewent ondertussen alweer geweldig,
    vooral zo doorgaan,
    groeten markioo
     
  17. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Piet,

    Net als Markioo, woorden schieten te kort.
    Wat een vakmanschap. Bijna zonde om ermee te rijden, is "vitrine" materiaal.
     
  18. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Foto's zeggen soms meer dan heel veel woorden !!!

    :(:(:(:( snik snik vind niet leuk meer om te kijken dit kunnen wij toch niet bij houden zoon modelbouw niveau ;);)

    echt super

    mvg bertus
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie positeive reactie's

    Hier wordt ik wel een klein beetje stil van hoor !!!

    Want ja, ik ben nog maar een beginnend amateur modelbouwer hé, ik ben pas 3 jaar bezig met de de schaal 1:14.8.
    Daarvoor ruim 44 jaar bezig geweest in de schaal 1:50.
    Verzamelen, verbouwen en bouwen. (428 modellen totaal, waarvan 90% VOLVO is))
    Maar ik vind de schaal 1:14.8 bouwen toch veel mooier dan 1:50
     
  20. Chris Cross

    Chris Cross

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Anna Paulowna
    heey volvo verslaafde piet

    je kan echt niet zien dat je zo kort met de rc modelbouw bezig bent!!!

    maar in neem aan dat je je ook erg veel zelf gemaakt heb met de 1:50 modellen?

    ik denk dat daar wel je ervaring vandaan hebt.

    en dat je een piet(je) precies bent?????

    iniedergeval SUPER met wat je bouwt en hoop (ooit) een keer dit niveau tebouwen!!!

    ga zo door en verwen ons met meer van jou werk!!!
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina