VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    willum vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 430

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met uittesten van de proefopstelling van het achterdek van Goldhofer dieplader.


    De hoogste liftstand van de 5 pendelassen van het achterdek.
    Draaistel/Pendelas 1 bewust iets gelift, dit is bij de Goldhofer ook mogelijk, deze kan helemaal inzakken tot in de normale rijstand.
    Dit kan ook met het 5e draaistel/pendelas.
    IMG_9495.jpg

    IMG_9498.jpg

    IMG_9502.jpg

    De pendelassen maximaal ingestuurd, 1e pendelas nog steeds gelift.
    IMG_9503.jpg
    De 1e pendelas rust nu ook op de grond/wegdek.
    IMG_9511.jpg

    IMG_9515.jpg

    De maximale lift/hef stand is : 42.8 mm.
    Dit is bij de Goldhofer 1:1 : 600 mm.
    IMG_9520.jpg

    IMG_9506.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Machtig mooi gezicht ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Tug.NL en willum vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 431

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met uittesten van de proefopstelling van het achterdek van Goldhofer dieplader.


    Nu even uittesten hoever het achterdek kan inveren en uitveren bij het oprijden van een heuvel en het afdalen van een heuvel.

    Maximale veeruitslag, voorkant van het achterdek, maar dan komt de band bij de vijfde pendelas tegen het draaistel, zo kan er niet gereden worden.
    IMG_9524.jpg

    Maximale veeruitslag, achterkant van het achterdek, hier draait band van de eerste pendelas net vrij van het draaistel, zo kan er wel gereden worden.
    IMG_9530.jpg

    Maximale veeruitslag, voorkant van het achterdek, de vijfde pendelas staat hierin de normale rijstand en draait vrij van het draaistel, zo kan er wel gereden worden.
    IMG_9532.jpg

    Het insturen van de pendelassen in de normale rijstand van de vijfde pendelas.
    IMG_9573.jpg

    IMG_9575.jpg

    IMG_9578.jpg


    Het insturen van de pendelassen inde normale rijstand van de eerste pendelas.
    IMG_9591.jpg

    IMG_9585.jpg

    IMG_9591.jpg

    Ik ben zelf tevreden over de vering van het achterdek.
    Met deze maximale vering moet het lukken om elke heuvel op te rijden en af te dalen, zonder dat of de eerste pendelas of de vijfde pendelas loskomt van het wegdek.
    De pendelassen veren niet in aan de voorkant van het achterdek.

    Ik zie dit regelmatig op rij-demo's dat trailers hun voetjes van de vloer lichten, dit vind ik niet mooi, maar dit is ook niet realistisch.
    Dit wil ik voorkomen, dat dit mij overkomt.
    Dit moet je niet willen dat dit gebeurt, als je een heuveltje afrijdt.
    Dat er twee van de vier assen los van het wegdek afkomen en het diepbed over het wegdek schuurt.
    Bovendien zijn de draaistellen verkeerd om gemonteerd.
    GOLDHOFER 1-14 DIEPLADER.50 D..jpg

    Ik denk zelf met deze grote veeruitslag, dat dit niet gaat gebeuren, omdat de 5 pendelassen onafhankelijk van elkaar kunnen in en uit veren.
     
    kaapstander, ozy, Marker en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    willum vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 432

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met uittesten van de proefopstelling van het achterdek van Goldhofer dieplader.
    De stuurstangen gemonteerd aan de stuurarmen van de draaistellen en afgesteld, zodat de 10 draaistellen in één liggen/staan.

    Let niet op het draadeind aan de voorkant, dit is tijdelijk gemonteerd om uit te testen of de maximale stuuruitslag van 60 graden van de vijfde draaistellen aan beide zijden gerealiseerd kan worden.

    De maximale stuuruitslag van 60 graden van de vijfde draaistellen/pendelassen is geslaagd.
    IMG_9546.jpg

    Het afstellen van stuuruitslag van het Ackerman systeem zal pas plaatsvinden als de draaistellen met de pendelassen zijn gemonteerd onder het definitieve stalen achterdek.
    IMG_9550.jpg

    Even de stalen kokers voor het smalbed even gepast aan de proefopstelling van het achterdek.
    IMG_9600.jpg

    IMG_9600.jpg

    IMG_9605.jpg

    IMG_9610.jpg

    IMG_9612.jpg

    IMG_9614.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    kaapstander, trialrolf, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. marcelinets

    marcelinets Guest

    Een genot om dit bouwverslag te volgen en de vele details elke keer, hier is een modelbouw kunstenaar aan het werk met heel veel ervaring.
     
    Herman Herrebout en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Gaat dat wel goed Pieter, met die stuurstokken tussen de verschillende aslijnen? Het lijkt of die niet voldoende langs elkaar heen kunnen, bij maximale stuuruitslag?
    Een foto bij > 55* as-stel inslag (laatste as) overtuigt :koud:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Het gaat helemaal goed, de stuurstangen komen niet tegen elkaar.
    Als ik iets maak ga ik het altijd eerst uittesten of iets werkt, vandaar deze proefopstelling.
    Ik werk zoveel mogelijk volgens de tekening van Goldhofer voor de juiste maatvoering, soms moet ik concessies doen, maar in dit geval niet.

    Ik zou zeggen blijf kijken.
    Bij het definitieve achterdek laat ik t.z.t. uitgebreid de maximale stuuruitslag zien met een instelbare gradenboog die is ingesteld op 60 graden bij de vijfde draaitafel/pendelas (binnenkant/binnenzijde), waarbij je kan zien dat de stuurstangen vrij draaien, c.q. langs elkaar heen kunnen bewegen.

    Wel positief blijven denken. SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor het compliment, ik doe mijn best om er iets moois van te maken.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  13. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Een waar genot om naar te kijken, super Pieter.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Ter informatie :

    Opmerkelijk :
    Broshuis Pendelas.
    Als de pendelas is gelift, kan je deze blokkeren met een ketting, zodat deze niet naar beneden kan zakken, tijdens een onbeladen rit.

    Bron : Broshuis
    BROSHUIS PENDELAS BLOKKERING.jpg
    Overigens zie ik ook, dat je de gelifte as kan blokkeren, door een pen te plaatsen in de pendelas arm.
    (zie rode cirkel)
    Waarom men deze ketting toepast is mij niet duidelijk, dubbele beveiliging ?

    Misschien dit een mooie goedkope oplossing voor de modelbouw, voor diegene die een as wil liften onder een dieplader/trailer, zonder een servo te gebruiken, of iets dergelijks.

    Bij de Goldhofer dieplader 5 bij 3 waar ik regelmatig mee rij, kan je ook de gelifte assen blokkeren door middel van een pen te plaatsen in de pendelas arm.

    Goldhofer 3 assige interdolly.
    (zie rode cirkel)
    GOLDHOFER DIEPLADER.5x3 INTERDOLLY.jpg

    Goldhofer 5 assige achterdek.
    (zie rode cirkel)
    GOLDHOFER DIEPLADER.5x3.026.jpg

    Overigens gebruik ik zelf deze pennen nooit, te lastig, bovendien zakken de gelifte assen nauwelijks/niet tijdens een onbeladen rit.

    Deze mogelijkheid om de gelifte assen te blokkleren met pennen, kan ook bij mijn Goldhofer dieplader (1:14) worden toegepast.
     
    kaapstander, Catwoman, modelbouwer en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 433

    Hallo allemaal,

    Zo, nu weer verder met het achterdek van de Goldhofer dieplader.

    Een kleine update ter herinnering van het afzagen van de plakjes aluminium voor de velgen en wielnaven.

    Er moeten 34 aluminium velgen en 32 wielnaven gemaakt worden.
    20 velgen met wielnaven voor het achterdek.
    12 velgen met wielnaven voor de interdolly.
    2 velgen voor de reservewielen.

    Ik ga eerst de 20 velgen met wielnaven voor het achterdek, zodat ik verder kan gaan met het afbouwen van het achterdek.

    20 stukken aluminium afgezaagd van een staf van 1000 mm lang en 45 mm dik.
    Ik had nog 2 van deze lengtes op voorraad liggen/staan.
    Enige tijd geleden een keer besteld/gekocht.
    IMG_3658.jpg

    Eerst de lengte aftekenen op het aluminium om de plakjes zo recht mogelijk af te zagen, gebruikmakend van een A4 velletje papier om een rechte lijn te verkrijgen.
    IMG_3670.jpg

    Het eerste plakje afgezaagd.
    IMG_3659.jpg

    Om de plakjes zo recht mogelijk af te zagen, steeds het aluminium inzagen, verder ronddraaien en weer inzagen.
    IMG_3665.jpg

    IMG_3667.jpg

    Het eerste plakje afgezaagd, nog 19 stuks te gaan.
    IMG_3668.jpg

    20 plakjes aluminium afgezaagd.
    Nu kan het draai en freeswerk beginnen.
    IMG_3680.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.


     
    kaapstander, bvdh, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    mooi hand werk, netjes gezaagd, zo heb ik het vroeger ook nog geleerd als vliegtuig plaat werker.
    toch benieuwd hoe je het ackermann principe gaat doen tussen de linker en rechterkant van de trailer,.....ik blijf rustig afwachten..ik heb een idee hoe ik het zou doen..kijken of onze neuzen de zelfde kant op staan...

    mvg,
    Roald
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg


    Hoe ik de draaistellen ga aansturen, daar ben ik nog niet helemaal uit, in ieder geval niet aansturen met een servo, niet sterk genoeg.
    Tipje van de sluier :
    Of ik dit ga doen met een schroefspindel met planetaire reductiemotor, of met zo iets, wat ik dan wel zelf moet maken/bouwen, is niet te koop.
    Bron : MR Scalemodels

    BESTURING DIEPLADER.P.H..jpeg

    De besturing zal plaatsvinden via de 4e draaistellen, gerekend vanaf de voorkant van het achterdek.
    De verbinding tussen de linkerkant en de rechterkant, daar ben ik al wel uit, dat komt goed.
    Ik kom hier t.z.t. uitgebreid op terug.

    Ik zou zeggen :
    Blijven kijken.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
    kaapstander, modelbouwer, Bakkers en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Wat een monniken werk Pieter, die 'plakjes' aluminium zagen; nu had jij dat aluminium staf al, maar even een tip:

    Je kunt dit ook halen bij van der Most metaalhandel (ja de bekende van der Most) in Schuinesloot/Slagharen dat is niet al te ver bij jou vandaan, (uurtje rijden denk ik). Ik kom daar ook regelmatig. Die hebben dat materiaal ook op voorraad, en je kunt dat gratis zèlf zagen in de lengtes die je nodig hebt, op moderne half automatisch lintzagen; ook verstelbaar onder een hoek, indien gewenst.
    Dan had je die 20 plakjes in een half uurtje, zonder enige kracht inspanning, in je mandje mee genomen.
    En nee, je kunt er niet bestellen, alles zelf uitzoeken en afzagen.
    Een aanrader wat mij betreft, ik kom er al vele jaren.
    Cor
     
    bvdh, Tug.NL en Tjalldeboer vinden dit leuk.
  20. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter, ik bewonder en geniet bij iedere update van je bouwkunsten, dit is echt een meesterwerk SMILEY APPLAUS.gif
     

Deel Deze Pagina