VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo Pieter,
    Dit ziet er echt schitterend uit, ik kijk met spanning uit naar de rest.
    SUPER
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal ,

    Even terugkomen op de vraag van Cor :
    @Helicor,

    Even wat voorinformatie :
    Zoals jullie weten ben ik in de modelbouw echte messing man.
    Maar het draaien, frezen, boren, schaven, zagen, het vlamboog lassen(elektrode lassen), snijden, autogenisch lassen, hard solderen met messing, heb ik toch geleerd door met staal te werken, later kwam daarbij het CO2 lassen in de beginjaren 70 van de vorige eeuw.
    Ik werkte toen heel weinig met messing en koper.
    Ik ben pas echt met messing begonnen in de modelbouw 45 jaar gleden, in de schaal 1:50, hoofdzakelijk de 1:50 modellen verbouwen/aanpassen.
    Ik ben pas in 2004 met de schaal 1:14.8 begonnen (Wedico)
    Tegenwoordig bouw ik in de schaal 1:14.

    Ik ben geen echte Aluminium man, ik gebruik alleen aluminium als het echt noodzakelijk is, zoals nu de velgen/wielnaven.
    Ik had eigenlijk helemaal geen ervaring met het bewerken van aluminium.
    Ik heb heel veel geleerd, tips en tricks gehad, van de Aluminium Koning van het MBF forum, die me een beetje wegwijs heeft gemaakt in het bewerken van aluminium, mijn dank daarvoor.
    Inmiddels gaat mij het draaien en frezen van aluminium nu goed af.

    Nu over de toerentallen bij het draaien, frezen en boren van staal, RVS, messing en aluminium.

    Ik heb een draaibank met vaste instelbare toerentallen, geen variabele toerentallen instelbaar.
    De freesbank heeft wel instelbare variable toerentallen.
    De kolomboormachine heeft ook vaste instelbare toerentallen.
    Vroeger waren er geen machines met instelbare variabele instelbare toerentallen. toen ik het vak heb geleerd.

    Het draaien en frezen van messing : Advies : tussen de 250 en 500 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal)

    Ik draai messing en brons op een vast toerental van 450 toeren Dit is voor dun materiaal te laag en voor dik materiaal te hoog, maar ieder keer een ander toerental instellen gaat me te ver, op 450 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic.
    Messing frezen doe ik op 650 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van messing is ook een gevoel en ervaring.
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS

    Het draaien en frezen van Staal : Advies : tussen de 500 en 750 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal))

    Ik draai staal ook op een vast toerental van 600 toeren, voor dun material iets te laag, voor dik materiaal iets te hoog.
    Maar ook hier weer : Ieder keer weer een ander toerentallen instellen gaat me te ver, te veel werk, bij 600 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic
    Staal frezen doe ik op 900 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van staal is ook een gevoel en ervaring.
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS en voor het voor afdraaien met veel afdraai voeding geven, gebruik ik Widia beitels.
    topic. (smeren met snijolie)

    Voor RVS draaien gebruik ik ook Widia beitels, want HSS beitels zijn heel snel bot, weer opnieuw slijpen.
    Voor het frezen gebruik ik HSS beitel, maar wel met heel weinig affrees voeding en smeren met snijolie

    Het draaien en frezen van Aluminium : Advies : tussen de 600 en 1000 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal)

    Ik draai aluminium op een vast toerental van 700 toeren Dit is voor dun materiaal te laag en voor dik materiaal te hoog, maar ieder keer een ander toerental instellen gaat me te ver, op 700 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic.
    Aluminium frezen doe ik op 800 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van aluminium is ook een gevoel en ervaring. (smeren met spiritus)
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS.

    Kolomboormachine :
    Boren van Messing vast toerental : 450 toeren
    Boren van Staal en RVS vast toerental : 600 toeren.
    Boren van Aluminium vast toerental : 700 toeren. (smeren met spiritus)

    Nogmaals : draaien en frezen is een kwestie van gevoel en ervaring.
    Bovendien zijn de bovenstaande toerentallen die ik gebruik, mijn eigen ervaring, waar ik mooi draai en freeswerk mee kan afleveren.

    Dit hoeft absoluut niet de ervaring van anderen te zijn, iedereen moet het zo doen waar men zich het beste bij voelt en mooi draai en freeswerk kan afleveren en andere toerentallen en draaibeitels en frezen gebruiken.
    Ik weet dat er tegenwoordig veel draaibeitels worden gebruikt met losse verwisselbare plaatjes.
    Ik vind dit helemaal drie keer niks, anderen zweren erbij.
    Ik slijp zelf mijn HSS en Widia draaibeitels en HSS boren.
    Ik wil nog een keer een goede frees slijpmachine kopen, maar ja, eerst even sparen, twee Euro in de maand (zakgeld)

    Het allerbelangrijkste is dat je er zelf een goed gevoel over hebt.
    Maar het juiste en scherp gereedschap is ook belangrijk om mooi draai en freeswerk af te leveren.
    Bovendien is bij het draaien, het juist afstellen van de draaibeitels, belangrijk voor mooi draaiwerk.
     
    Stoompomp, kaapstander, Truckie en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    73
    Locatie:
    NL
    Het idee is toch juist om de beitelhouder vast te laten staan, en alleen de schuitjes los te nemen met die andere bout?
    Die kun je dan toch op vaste hoeken weer vastzetten?
    Dan is nameten niet nodig lijkt me? Omdat je op het oog kunt zien welke 'tanden' je moet gebruiken? Of gebruik je daar die hoekmeter voor?
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Rotterdam
    Pieter, mijn werkgever lijmde zelfs vliegtuigen van Aluminium in elkaar en dat gaat nog steeds goed.....
    (is wel een ander lijm process)
    verder alleen maar lof voor jou werk en de gehaalde resultaten :worship:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, de Dreamliner is ook voor een groot deel in elkaar gelijmd; zelf gezien in de fabriek, waar ze er trots op waren, op hoeveel duizenden klinknagels ze bespaard hadden. :koud:
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo,
    @Jan de Boeff
    @Helicor

    Tja, hier hebben we het over een heel ander lijmproces.
    Vroeger lijmde ze bij Fokker Schiphol en Hoogeveen ook al diverse onderdelen van vliegtuigen (dural aluminium)

    Tegenwoordig gebruiken ze aluminium-koperlegeringen voor de vliegtuigen.
     
    Jan de Boeff vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 436

    Hallo allemaal,

    Weer verder gegaan met de eerste (proef) velg/wielnaaf.


    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    De kamer voor het lager in de wielnaaf gedraaid met klempassing voor het lager.
    IMG_0483.191124.jpg

    De achterkant van de velg/wielnaaf met de remtrommel in model gedraaid.
    IMG_0491.191124.jpg

    De kamer voor het radiaal lager aan de voorkant in de velg/wielnaaf gedraaid.
    IMG_0494.191124.jpg

    Radiaal lager even gepast, met een klempassing is 0.01 mm.
    IMG_0495.191124.jpg

    IMG_0501.191124.jpg

    De velg/wielnaaf omgedraaid en overtollige lengte van de velg/wielnaaf afgestoken. IMG_0755.200122.jpg

    IMG_0757.200122.jpg

    De kamer voor het radiaal lager aan de voorkant van de velg/wielnaaf gedraaid met een klempassing voor het lager van 0,01 mm.
    IMG_0508.191124.jpg

    Een kotter beitel gebruikt om de kamer voor het radiaal lager in de voorkant van de velg/wielnaaf te draaien.
    De kamer voor gedraaid, deze moet nog op de juiste diepte en klempassing gedraaid worden.
    De schacht aan de onderkant en zijkant smaller geslepen, anders past de kotterbeitel niet in de kamer voor het radiaal lager.
    IMG_0490.191124.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    kaapstander, bvdh, Tug.NL en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. marcelinets

    marcelinets

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Rotterdam
    Te veel foto,s moet kunnen, maar wel met veel details van het velgen maken.
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter,

    even een aanvulling,

    alu koper is een 2024 legering die werd vroeger ook al bij fokker gebruikt en bij vele andere vliegtuig fabrikanten als huid beplating .
    dural is alleen de fabrieks naam voor 2000 familie legeringen.

    ik heb vroeger nog bij fokker als vliegtuigplaatwerker gewerkt en heb hier zelfs nog 2 jaar bedrijfsschool voor gedaan.
    helaas vandaag de dag niet meer zoveel plaatwerk in mijn handen (besteed het nu uit).

    mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle Leuk "Aanklikkers" bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 436

    Hallo allemaal,

    Weer verder gegaan met de eerste (proef) velg/wielnaaf.

    De voorkant van de velg/wielnaaf in model gedraaid volgens de tekening van Goldhofer.
    IMG_0506.191124.jpg

    De HSS binnendraaibeitel met de Protractor op 101 graden ingesteld, zodat straks alle 34 velgen op de zelfde maat de schuine rand wordt uitgedraaid aan de voorkant van de velgen/wielnaven.
    @Helicor deze keer niet ingesteld met het koffiezet apparaat. SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
    IMG_0771.200122.jpg

    Aan voorkant van de velg/wielnaaf de schuine rand ingedraaid, waarin t.z.t de 5 koelgaten in gefreesd worden.
    IMG_0760.200122.jpg

    Ook deze HSS draaibeitel in model geslepen zodat ik de schuine rand in de velg/wielnaaf kan draaien.
    IMG_0766.200122.jpg

    De kotterbeitel ingesteld met de Protractor op 84 graden.
    IMG_0767.200122.jpg

    De kamer voor het radiaal lager op maat gedraaid met een klempassing van 0,01 mm.
    Er worden per velg/wielnaaf 2 radiaal lagers gemonteerd.
    IMG_0787.200122.jpg

    IMG_0774.200122.jpg

    De voorkant van de velg/wielnaaf is tot zover gereed voor verdere bewerking.
    IMG_0740.200122.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Marker, kaapstander, bvdh en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aankliikers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    willum vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 438

    Hallo allemaal,

    Weer verder gegaan met de eerste (proef) velg/wielnaaf.
    Weer veel foto's gemaakt.


    Ik kreeg onlangs de vraag van een MBF forumlid: "Waarom koop je de velgen niet bij AliExpress of bij RCBRMIN, die zijn daar relatief goedkoop en ben je veel sneller klaar en waarschijnlijk ook nog goedkoper uit"
    Tja, dat had gekund, maar helaas zijn deze specifieke Goldhofer dieplader velgen niet/nergens te koop.
    Bovendien vind ik alles zelf maken/bouwen veel leuker, dan alles kant en klaar kopen, monteren en klaar, bovendien houdt het mij van de straat.

    Een messing tooltje gemaakt/gedraaid om de stofdichte radiaal lagers in de velgen/wielnaven te persen, door middel van de losse kop.
    Helaas een beetje wazige foto's
    IMG_0849.200127.jpg

    IMG_0855.200127.jpg

    Het tooltje in de boorkop geklemd om de radiaal lagers in de velg/wielnaaf te persen met een klempassing van 0,01 mm.

    Met het tooltje het radiaal lager behulp van de losse kop in de achterkant van de velg/wielnaaf geperst.
    IMG_0857.200127.jpg

    Het radiaal lager aan de voorkant in de velg/wielnaaf geperst.
    IMG_0861.200127.jpg

    Het radiaal lager geheel naar binnen geperst.
    IMG_0863.200127.jpg

    Vergeten foto's te maken van de uitsparing, die aan de voorkant van de velg/wielnaaf is gedraaid voor de wielnaaf dop.
    Hier alsnog een foto van de uitsparing, het radiaal lager is al in de velg/wielnaaf geperst.
    P.S.
    Wel eerst de uitsparing in de velg/wielnaaf gedraaid en daarna pas het radiaal lager in de voorkant van de velg/wielnaaf geperst.
    IMG_0865.200127.jpg

    Het uur van de waarheid, de Wedico massive band gemonteerd op de velg/wielnaaf om te bekijken of de band goed klemmend past.
    De Wedico band gezien vanaf achterkant op de velg/wielnaaf.
    IMG_0742.200122.jpg

    IMG_0743.200122.jpg

    De Wedico band gezien vanaf voorkant op de velg/wielnaaf.
    IMG_0745.200122.jpg

    IMG_0744.200122.jpg

    De band past goed klemmend op de velg/wielnaaf.
    Ik ben zelf tevreden over het resultaat van de eerste (proef) velg/wielnaaf, nog 31 velgen/wielnaven en 2 reserve velgen met banden te gaan

    Oordeel zelf wat jullie van de eerst (proef) velg/wielnaaf vinden.

    Overigens is de velg/wielnaaf nog lang niet klaar, er moeten nog diverse bewerkingen plaatsvinden, voordat de velg/wielnaaf geheel klaar is.

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Marker, sandertrucker, modelbouwer en 12 anderen vinden dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter,
    Dat worden wel hele mooie velgen.

    Mag,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. marcelinets

    marcelinets

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat worden mooie velgen Pieter.
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    645
    Locatie:
    Nieuwegein
    Absoluut prachtig....die zullen heel mooi staan op je meesterwerk
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    904
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig Pieter ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    ben benieuwd naar het eind resultaat als je ook de gaten in de velg gemaakt hebt.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.932
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     

Deel Deze Pagina