VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. trialrolf

    trialrolf

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi werk hoor Pieter maar de echte vergelijking maken we pas als er ook de gaten inzitten. Ben het met Luchard wel eens. Er zijn mooiere velgen!
    Dat is het mooie met modelbouw he. Je kunt ook zelf de keuzes maken. Maar als je voor de perfectie in 1 op 1 gaat zul je ook de lelijke dingen na moeten maken! Lekker bezig !
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bedankt voor het compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
    Inderdaad kies ik er voor om zo veel mogelijk volgens Goldhofer tekening de 1:1 velgen na te bouwen in de schaal 1:14.
    En ja, als je er voor kiest om alles zo veel mogelijk na te bouwen moet je ook onderdelen maken die niet echt mooi zijn, maar functioneel zijn, zoals bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Overigens zijn de velgen van Broshuis en Nooteboom ook niet echt mooie velgen.

    Het maken van de velgen neemt heel veel tijd in beslag, heel vel handelingen voordat een velg klaar is, maar het is ook mooi werk en het geeft voldoening als je de velgen zo realistisch en natuurgetrouw kan nabouwen.
    dit soort dieplader velgen zijn nergens te koop, dus moet je ze wel zelf maken.
    Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te maken, in plaats van kopen, maar soms moet ik ook onderdelen kopen, omdat A: het goedkoper is om een product kant en klaar te kopen dan zelf te maken, zoals de D. sluitingen.
    Ook de elektronica en de motoren (planetaire reductie motoren), verlichting/achterlichten en dat soort zaken, moet ik uiteraard wel kopen.
    En ja , ik heb nog heel veel onderdelen in de Duitse rommelbak, die ik ooit heb gekocht op de rommelmarkt in Weerselo van een Duitser.
    In deze rommelbak bak zaten ook de Wedico banden, die ik nu gebruik voor de Goldhofer dieplader.

    Ik zou zeggen : Blijven kijken, dan kan je de velgen beoordelen als velgen geheel klaar en gemonteerd zijn.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Forse tegenslag/tegenvaller :

    Ik kan helaas geen krulsnoeren krijgen met een buiten afmeting van 9 mm voor het uitschuifbaar diepbed.
    Een test gedaan,Flat Ribbon Cable, maar dit was ook geen succes, na een aantal keren in en uitschuiven van het smalbed knikte de Flat Ribbon Cable kabel dubbel, net als de dunnere regenboog Flat Cable, die al na 2 keer in en uitschuiven dubbel knikte.
    Ook de tip van Fred K. was geen succes, draden in een krimpkous trekken en oprollen om een messing staf van 4 mm dik en in kokend water te leggen.
    De krimpkous zat mooi strak om de draden heen maar het uitrekken en weer inveren werkte niet.
    Een nieuwe proef gedaan met iets minder strak om de messing staf te draaien met tussenruimtes en warm gemaakt met een haarföhn.
    ook dit werkt niet, wel uittrekken maar niet veert niet weer in.
    Dus dit gaat niet werken en heb ik een probleem, betreffende het smal diepbed, ten opzichte van de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Zoals jullie weten lopen mijn bouwverslagen achter met de werkelijkheid, de bouwverslagen lopen tenminste een half jaar achter.

    Het smal diepbed is al helemaal klaar op het in elkaar lassen na, omdat ik nog geen nieuw Mig/Mag lasapparaat heb gekocht.
    Gelukkig maar, anders had ik een groot probleem gehad.

    Contact opgenomen met de contactpersoon van Goldhofer Memmingen, of hij een oplossing wist.
    En ja, hij kwam met de oplossing, ik krijg een nieuwe tekening voor een ander type smal diepbed.
    Goldhofer bouwt geen standaard diepladers, altijd naar de wens van de cliënten, vandaar er zoveel verschillende uitvoeringen zijn van Goldhofer Smalbed/breed diepladers.
    Zo is er keus uit 11 verschillende typen velgen voor de diepladers, met 10 of 8 wielmoeren/wielbouten, met 2 of 5 (koelgaten) in de velgen, met verschillende typen wielnaaf doppen.
    Zo is er ook een keuze uit 7 verschillende typen smal bedden en uit 6 verschillende breed bedden en 3 verschillende ketelbedden, wel of niet uitschuifbaar.
    In geval van de ketel bedden, die zijn er in uitschuifbare uitvoeringen, maar ook in de uitvoering met losse verlengstukken.
    Het voordeel is dat de smal bedden en de breed bedden onderling uitwisselbaar zijn aan de achterdekken en de interdolly's of zwanenhalzen met nek, door aansluitingen, die ook weer gekozen worden door de cliënten.
    Middels een speciaal tussenstuk kan er ook een ketel bed gemonteerd worden.
    Er is zelfs een keuze uit 4 verschillende zwanenhalzen in verschillende lengtes met verschillende nekken.
    Dit geldt overigens ook voor de modulaire dieplader systemen en de SPMT modulaire trailers, die worden ook naar de wens van de cliënten gebouwd

    Dit stelde mij gerust, want ik had de aansluitingen voor het achterdek met de voorspanning en de aansluitingen voor de interdolly of het zwanenhals met nek al helemaal klaar.
    Deze aansluitingen kan ik met wat kleine aanpassingen weer gebruiken, want hier zaten al best veel arbeidsuren in.
    Alleen komen nu de bestaande uitschuifbare stalen kokers te vervallen.
    Mogelijk kan ik deze kokers nog eens voor een ander project gebruiken

    Gisteren heb ik per post ik van Goldhofer Memmingen een nieuwe tekening van een uitschuifbaar smal diepbed gekregen met een ander type kokers waarin wel bestaande krulsnoeren gaan passen, waar ik ook dikkere draden kan toepassen voor de Planetaire reductie motoren die een behoorlijke stroomsterkte kunnen leveren, zonder dat de draden (heet) warm worden
    Het gaat om het aandrijven van de 2 planetaire motoren van 2.5 A voor de master cilinders voor het liften van het achterdek en 1 planetaire reductie motor van 2 A , voor de besturing van de pendelassen.
    Vandaag de nieuwe stalen kokers besteld.


    Dus uithuilen en opnieuw beginnen.
    SMILEY HUILEN (2).jpg
    Ja, er gaat bij mij dus ook wel eens iets fout/mis.
    Ik had eerst moeten onderzoeken of ik wel krulsnoeren kon kopen/aanschaffen, die in de kokers pasten, alvorens het uitschuifbare smalbed te gaan maken/ te bouwen.
    SMILEY BOOS.jpg SMILEY KNIPOOG (2).jpg

    Ik ben al lang blij dat ik nu een nieuwe tekening heb en toch een smal diepbed kan bouwen volgens een Goldhofer 1:1 smal diepbed.
    Komt goed.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    Marker, freekt, kaapstander en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, das best kl.te om het maar eens plat uit te drukken.......hoppa, verder! Komt goed!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Nieuwegein
    Da's een aardige domper inderdaad....gelukkig hebben ze je bij Goldhofer kunnen helpen met een alternatief,...Wel weer massa's werk in het vooruitzicht.
    Maar ook weer heeeel veeeel kijk en lees plezier voor ons
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    was het geen optie om een standaard snoer met 2 pulley's op te spannen in de koker?
     
  7. marcelinets

    marcelinets

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    Rotterdam
    fijn dat Goldhofer je kon helpen aan een nieuwe tekening en waar je wel goede bedrading in kan leggen, veel succes met bouwen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Maurik
    ut kump wel goed ! fijn als een bouwer mee wil werken... dit is vaak niet zo
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Hoe had je dit voorgesteld met een snoer met 2 katrollen per uitschuifbare koker ?
    Dus totaal 2 snoeren en 4 katrollen (2 uitschuifbare kokers)
    Uitschuifbaar van 60 cm naar 1000 cm.
    De 2 snoeren zullen toch moeten oprollen en weer afrollen bij het inschuiven en uitschuiven van de kokers, dit gaat met 2 katrollen volgens mij niet lukken ?
    zie foto van de kokers.
    IMG_3652.jpg

    IMG_3640.jpg
    Ik kan me hier geen voorstelling van maken, hoe dit zou kunnen werken met de katrollen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    Net als de hydraulica slangen op een heftruck maar dan in de koker inplaats van tussen de mast.
    Nog nooit geprobeerd maar dit kwam als eerste in mij op.
    Dit idee word ook wel toegepast op kleiner telescoop masten . Voor werkverlichting of zendmasten

     
  11. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    73
    Locatie:
    NL
    Een stukje dun verenstaal is/was ook geen optie?
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tjalling,

    Helaas is dit niet mogelijk, het gaat over een lengte van minimaal 100 cm, waar het snoer/kabel moet kunnen in en uitschuiven in de kokers.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
  13. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    73
    Locatie:
    NL
    De naam is Tjalling
    Ik bedoel dat je dun verenstaal oprolt, dus dat je echt een veer maakt.
    Die (dunne) veer zou je dan samen met een kabel weer in krimpkous kunnen doen, zodat die veer zorgt dat het hele spul weer terug veert.
    Ik weet niet of dit werkt hoor, het is maar een idee
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tjalling,
    Excuses, ik zal je naam even aanpassen.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken.

    Tja, misschien zou dit een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je eerst het ronde dunne verenstaal samen met de kabel in een krimpkous krimpen en dan oprollen of de vering dan nog werkt ?
    Ingeschoven mag het geheel niet langer zijn dan 60 cm en uitgeschoven minimaal 100 cm lang zijn of langer zijn.
     
  15. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    904
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    misschien heb je hier iets aan :
    In het echt ligt er een U-vormig profiel/bak van plaatwerk in, die aan 1 deel van de uit-schuifdelen vastgemaakt wordt, in de koker ligt dan een ketting/rups waar de kabels en slangen in gemonteerd worden,de rups zit dan vast aan het uit-schuifdeel.
    De rups ligt dan in een soort van platte S vorm,waardoor deze kan uitrollen en weer terug kan rollen.
    beetje dit idee:

    [---------->----------------------------rups--------------->-------------------->----------------------------->------------deze kant schuift mee met het uit-schuifdeel
    [------<-----------------------<---------rups---------------------------<-----------------------------[
    ------vast aan bak--------------------------------------------------------------------------------------[

    Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders wil ik wel een tekening maken voor je.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Ein Trucker en Tug.NL vinden dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    Landreiziger in dordrecht verkoopt dit soort s kanaal in mini maten. Voor oa koelkasten die op een la staan in expeditie autos
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het meedenken.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg Smiley  2 Dikke duimen - TOP.jpg

    Ja, ik weet hoe het bij de 1:1 Goldhofer uitschuifbaar smalbed/breedbed/ketelbed dieplader de kabels en de hydrauliek slangen door de uitschuifbare smal diepbed gemonteerd is en de kabels en hydrauliek slangen heen er weer bewegen in de kabelrupsen in het smal diepbed/breedbed/ketelbed.
    Goldhofer maakt namelijk ook gebruik van kabelrupsen, dus ben ik op de hoogte hoe deze kabelrupsen systeem werken.
    Deze kabelrups systemen al diverse keren gezien, hoe dit werkt.
    Bovendien staat dit ook in de Goldhofer bouwtekeningen, die ik van Goldhofer Memmingen heb gekregen, hoe de kabelrupsen zijn gemonteerd.

    Ik heb gekeken naar kabelrupsen, maar die kon ik niet zo klein krijgen/kopen, c.q. vinden op het internet, vandaar dat ik voor een krulsnoer was gegaan, maar helaas kan ik die niet in zo'n klein formaat krijgen/kopen.

    Je gelooft het niet, maar ik heb vanavond via een P.B.tje, van een modelbouwer een adres/linkje gekregen, waar ze micro kabelrupsen verkopen.
    Ik heb via dit linkje een Datasheet van hem ontvangen, waar alle micro kabelrupsen opstaan met de binnen en buitenmaten en de buighoeken
    Ik moet het nog even bestuderen en morgen even in de werkplaats bekijken, of in de reeds gemaakte kokers deze micro kabelrupsen passen.
    Het gaat namelijk om de breedte en de buighoek van de kabelrupsen
    Ik weet niet of ik zijn naam mag noemen, hier in dit topic, omdat via P.B.tjes met elkaar gecommuniceerd hebben over de kabelrupsen.
    Ik plaats niet zomaar namen van personen zonder toestemming, je weet nooit of ze dit wel willen.
    Ik zal hier even contact met hem opnemen, als hij het goed vindt zal ik het linkje hier plaatsen.
    Als dit inderdaad past, dan ga ik geen nieuwe kokers maken voor het smal diepbed, dit scheelt weer heel veel werk.
    Ik heb deze kokers al wel besteld, maar die kan ik weer voor een ander project gebruiken.
    Als het niet lukt met de micro kabelrupsen in de bestaande kokers, gaat dit wel lukken in de nieuw te maken kokers, voor het smal diepbed,want daar heb ik veel meer ruimte in.
    En ja, dan wordt het ook nog origineel met de 1:1 Goldhofer smal diepbed dieplader en hoef ik geen concessie te doen met de krulsnoeren.

    Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit ten zeerste.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Marker vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Bedankt voor het meedenken.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg


    Zie mijn laatste posting.

    Ik ben er uit, lees mijn laatste posting maar even maar even,
    Het worden waarschijnlijk micro kabelrupsen (voor 99.9% zeker)
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Drenthe
    Kijk Pieter, die kan je gewoon zelf maken, maar dan moet je wel een 3D printer aanschaffen!
    Er staan vele verschillende kabelrups modellen op Thingiverse, en die zijn dan ook nog verschaalbaar, dus net zo klein te maken als je zelf wilt.

    Maar dit is eigenlijk een beetje een teaser, want ik denk niet dat je dit gaat doen :koud:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.946
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik ga zeker geen 3 D printer kopen, als ik zo lees en zie, zijn er nog veel te veel problemen met het 3 D printen.
    Smiley verdrietig Klein.png

    Ik hou het voorlopig nog maar even bij messing, staal en aluminium en in sommige gevallen gebruik ABS.
     
    Marker, Leon1965 en stoomertje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina