VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Jan,

Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

De velgen/wielnaven zijn nog niet klaar.
    Ze worden nog mooier als de 5 koelgaten er in zijn gefreesd en de 8 wielmoeren met draadeinden zijn gemonteerd en de wielnaaf kappen/doppen zijn gemonteerd

Jan de Boeff vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

3. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    Pieter, maak os gek aub... :hammer::hammer::hammer::hammer:

4. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011

Oké dit was april 2009
    Pieter ziet er goed uit man

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Arjan,

Inmiddels is het allang geen tussendoortje meer, maar op dit moment slokt het al mijn vrije modelbouw uurtjes op.
    Het is een gigantisch uitdagend project aan het worden/geworden.
    Zeker om alles zoveel mogelijk volgens de Goldhofer tekeningen na te bouwen.
    Dit gaat zeker nog wel 2 jaar duren, voordat de Goldhofer dieplader helemaal rij-klaar is en in de bedrijfskleur is gespoten.

Maar ik geniet er wel van, iedere keer weer problemen oplossen, soms concessies doen, uitproberen of iets daadwerkelijk wel werkt.
    Daarom maak ik steeds eerst van de meeste onderdelen een proefmodel, alvorens ik alles in tien of twintigvoud ga maken.

En ja, dan moet ik ook nog de 3 assige interdolly met 3 stuurassen maken, die ook hydraulisch kan liften en kan inzakken.
    Dus ik ben nog wel even bezig en ja, het houd je de straat.

Leon1965, Tug.NL en ArjanN vinden dit leuk.
  6. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ja ken het elke model bij mij is ook meerdere keren gebouwd met veel trail and error.

7. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Update : 444

Hallo Allemaal,

Vandaag de Sample, proefmonster van de Igus micro Kabelrups binnengekregen.
    Deze kabelrups ziet er stabiel uit en is mooi glad afgewerkt.
    Deze kabelrups voldoet aan de maten van de uitschuifbare kokers van het smalbed en is toepasbaar voor de bedrading vanuit het achterdek naar de interdolly.
    Dit betekent dat ik geen concessie hoeft te doen met krulsnoeren, dit is niet origineel met de 1:1 Goldhofer dieplader.
    In de uitschuifbare kokers van het smal diepbed zitten RVS kabelrupsen die in het uitschuif gedeelte in een RVS U profiel heen en weer bewegen.
    Aan de linkerkant lopen de hydrauliek slangen van af het achterdek naar de interdolly.
    Aan de rechterkant lopen de stroomkabels vanaf het achterdek naar de interdolly.
    Wat dit betreft kan ik nu dit in de schaal 1:14 nabouwen naar de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader.

@leon,
    Nog bedankt voor de tip en het linkje van Igus micro kabelrupsen.

De kabelrupsen worden in de de uitschuifbare kokers van het smalbed in gebouwd.
    Aan de linkerkant komt 2 stroomkabel van 1.5 mm dik voor de voeding van de 2 motoren (2.5 A) voor het liften van het achterdek en voor de voeding van de motor (2 A) voor de pendelas besturing van het achterdek.
    Aan de rechterkant komen 10 dunne regenboog (2 x 5) flat cable draadjes voor de verlichting.

Diverse foto's van de kabelrups en de kokers waarin de kabelrupsen worden in gebouwd.

Het pakketje is vandaag binnengekomen.
    KABELRUPS.08.jpg

KABELRUPS.10.jpg

Sample/Proefmonster micro kabelrups met de 2 bevestigingsschakels. KABELRUPS.09.jpg
    2 bevestigingsschakels voor de montage van de kabelrups in de uitschuifbare koker.
    KABELRUPS.11.jpg

De minimale buiten radius/hoogte van de micro kabelrups.
    KABELRUPS.07.jpg

Foto's met de maten van de rechthoekige kokers.
    Let niet op de gaten in de kokers, dit zijn proefstukjes.
    Rechthoekige koker.01.jpg

Rechthoekige koker.02.jpg

Uitschuifbare koker smal en breed diepbed.
    Rechthoekige koker.03.jpg

Rechthoekige koker.04.jpg

Maten van de rechthoekige uitschuifbare kokers voor het smal diepbed.
    Rechthoekige koker.05.jpg

De alternatieve maat is een optie voor het ketelbed en breedbed.
    (vierkante koker)

Ik heb inmiddels de vierkante kokers besteld en ontvangen.
    Mogelijk ga ik deze kokers gebruiken voor het smal diepbed.

Er is nog wel een dingetje, niet geheel onbelangrijk : de prijs.

1000 mm Igus micro kabelrups met 2 bevestigingsschakels : 84,39 Excl. BTW.
    2 kabelrupsen voor het smalbed.
    2 kabelrupsen voor het breedbed.
    2 kabelrupsen voor het ketelbed.
    Kosten totaal : 506,34 Excl. BTW.

Nu zou ik de kosten enigszins kunnen drukken door het ketelbed niet uitschuifbaar te maken, maar uit 3 koppelstukken en de kabels met stekkers in elkaar kunnen zetten.

Maar dan toch nog een behoorlijke kostenpost van : 337.56 Excl. BTW.

Maar ja, eigenlijk heb ik geen keus en maar beginnen met sparen met 2 Euro in de week.
    (mijn zakgeld)

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

ozy, Tug.NL, Truckie en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Leon1965

Leon1965 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Pieter,
    Fijn dat de tip nuttig was, voor het prijzige...even met een petje rondgaan, mag een Volvo petje zijn... Smiley Lachen.01.jpg

Catwoman vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leon,

Hierbij voor jou een Volvo petje.

Groot formaat, hier kan heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel in !
    VOLVO PET.03.jpg

Als jij dan even met de pet rondgaat.
    SMILEY LACHEN.01 (2).jpg

Catwoman vindt dit leuk.
  10. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    En had de Chinese groothandel niet een betaalbaar alternatief?

Tussen de kokers kom daar nog een messing strip tussen voor het schuiven en eventueel de speling vrij mee te maken?

11. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
  12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Luchard,

Bedankt voor het meedenken.

Dit zou een oplossing kunnen zijn als het kokerschakels zijn/waren, waarin de draden/snoeren kunnen liggen.
    Volgens mij gaat met de schakels niet lukken.

luchard vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Arjan,

Nee er komt geen messing strip tussen de beide kokers.
    Om 2 redenen :
    1.
    Er is nauwelijks/geen ruimte voor, er is maar 1 mm ruimte rondom, Dus zou er aan de onderkant een messing strip moeten komen van 0.6 of 0.7 mm. dik., lastig re monteren, vast te maken, omdat de strip zo dun is.
    De speling valt heel erg mee, boven worden de kokers nog geborgd door 6 mm pen.

2.
    Voor de slijtage hoef ik het niet te doen, want zo vaak schuift het smal diepbed niet uit, hooguit 1 tot 2 keer uitschuiven en 1 tot 2 keer inschuiven per rij-demo.
    Bovendien worden de kokers ook nog ingevet, dus schuiven de kokers vrij licht in elkaar.

Laatst bewerkt: 20 nov 2020
    ArjanN vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Alle "Leuk aanklikkers" bedankt.

15. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Update 444 A

Hallo allemaal,

Vandaag de kabelrups uitgebreid uitgetest in de uitschuifbare kokers van het smalbed.
    De test ging niet helemaal wat ik er van had verwacht. Smiley verdrietig - kopie.png

De kabelrups paste wel in de uitschuifbare rechthoekige koker met de inwendige maat van 31 mm x 11 mm.
    De kabelrups bewoog moeizaam heen en weer en liep regelmatig vast tegen de ronde hoeken aan de boven en onderkant van de koker, maar er ontstond ook wrijving aan de onderkant van de kabelrups op de lasnaad van de koker.
    Dit gaat niet goed komen, als het geheel is ingebouwd, zal dit regelmatig vastlopen.
    Zie foto : Hier aangegeven waar het fout gaat en de kabelrups regelmatig vastloopt.

IMG_30401 KOIKER 35 x 15.jpg
    Dit moet ik niet willen, dat ik op een rij-demo ben en ik het uitschuifbaar smal diepbed niet kan uit en inschuiven. (blamage) SMILEY VERDRIETIG..01 - kopie (2).jpg

Alternatief/Oplossing :
    Ik ga nu vierkante kokers gebruiken voor het smal diepbed gebruiken, die ik al had besteld en inmiddels heb ontvangen.
    In de uitschuifbare koker met een buitenmaat van 35 mm x 35 mm en een inwendige maat van 31 mm x 31 mm.
    Hierin ga ik een zelf gezette stalen plaat in een U profiel, met inwendige breedte maat van 10,5 mm, monteren en vastlassen in het midden van de vierkante koker. de kabelrups is uitwendig : 9,5 mm breed
    Hierdoor kan ik weer een concessie wegstrepen van mijn lijstje.
    Bij de Goldhofer 1:1 smal diepbed zijn in de uitschuifbare kokers een RVS U profielen gemonteerd, waarin de RVS kabelrupsen vrij heen en weer
    kunnen bewegen.

Wordt vervolgd.

Leon1965, ozy, luchard en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Wat een schitterend project en verslag!

Ik weet niet of dit hier kan, maat soms past er een kleinere maat koker strak in de volgende maat.
    Door één kant van de kleinere koker scherp te slijpen en die strak door de grotere koker te persen/slaan kunt u de inwendige las weg snijden/vlakken.
    De kleine koker gebruikt u dan als het ware als een pons.

17. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ruud,

Bedankt voor het meedenken.
    Dit zou een oplossing kunnen zijn om de inwendige lasnaad weg te slaan/te ponsen, maar dan loopt de kabelrups toch nog tegen de inwendige ronde hoeken van de kleine koker aan.
    Bovendien moet de lasnaad over een lengte van 450 mm worden verwijderd.

Om de inwendige ronde hoeken in de koker te verwijderen dat gaat niet lukken, want dan hou ik te weinig masse over en verzwakt de koker te veel.

Leon1965 vindt dit leuk.
  18. ozy

ozy

Lid geworden:
    9 sep 2010
    De kabelrups paste wel in de uitschuifbare rechthoekige koker met de inwendige maat van 31 mm x 11 mm.
    De kabelrups bewoog moeizaam heen en weer en liep regelmatig vast tegen de ronde hoeken aan de boven en onderkant van de koker, maar er ontstond ook wrijving aan de onderkant van de kabelrups op de lasnaad van de koker.

Pieter,
    zo het helpen als je aan de binnenkant van de koker rondom een 0.5mm strip plastic plak om de rups te begeleiden en wrijving te verminderen.
    Tim

Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  19. graafie68

graafie68

Lid geworden:
    5 dec 2011
    ik ben met een soortgelukkig klusje bezig geweest. alleen alluminium koker profielen dan. wat ik daar van geleerd heb, is dat temperatuur ook een rol speeld.
    en dat eenmaal ingeschoven, daarmee altijd ingeschoven bleef.
    Dus straks met spuiten, primer en lak en lichtelijk invetten. Dan is de speling zeer snel verdwenen.

en geweldig project. toppie.

VOLVO FH 16 750 en Hans2020 vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Graafie,
    De Grote vierkante koker van 40 x 40 mm wordt alleen aan de buitenkant gespoten.
    De kleine vierkante koker van 35 x 35 mm wordt alleen aan de buitenkant gespoten.
    De koker heeft rondom een ruimte van 0.5 mm boven, 0.5 mm onder, 0.5 mm links en 0.5 mm rechts ruimte.
    Dus de kans dat de kleine koker vastloopt vast gaat zitten in de grote koker, is zeer klein, bovendien worden de kokers ingevet.

Deel Deze Pagina