VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Pieter have fun en veilige kilometers gewenst
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Weer terug van weggeweest.

    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg

    Niet kwijlen !
    SMILEY KWIJLEN  2.jpg


    Zonde van je toetsenbord.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor je compliment.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg

    De 3 nachtritten en de dagrit zijn succesvol verlopen, weinig of geen problemen ondervonden.
    Wel veel uren gemaakt.
    Vanmorgen pas om 7:30 uur thuis.
    Vandaag lang geslapen tot 16.00 uur, nu weer redelijk fit, morgen maar weer eens wat aan de modelbouw doen.
     
    Catwoman, Alex Kooijman en Johannes59 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Arjan,

    Dank je wel.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    De 4 ritten zijn veilig en succesvol verlopen.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0512



    Hallo Allemaal,



    We gaan weer verder met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.

    Verdergegaan met het freeswerk van de lange onderarmen.

    Voor de bevestiging van lange onderarm aan de korte onderarm, in de lange onderarm een gat van 3.3 mm geboord om M 4 draad in te tappen.
    Een tooltje gebruikt om alle 16 lange onderarmen allemaal gelijk in te spannen in de machineklem van de freesbank, zodat de 3.3 mm gaten allemaal op de zelfde plek/maat geboord worden in de lange onderarmen.

    IMG_1236.jpg

    IMG_1239.jpg

    3.3 mm boor voor M 4 schroefdraad.
    IMG_1233.jpg

    IMG_1224.jpg

    De eerste gat is geboord in de lange onderarm.
    IMG_1212.jpg

    IMG_1218.jpg

    De eerste 8 gaten zijn geboord in de lange onderarmen.
    IMG_1228.jpg

    Zestien gaten geboord in de zestien lange onderarmen.
    IMG_1244.jpg

    IMG_1247.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marker, luchard en 12 anderen vinden dit leuk.
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Als je gaten exact op dezelfde plaats wilt boren, moet je de eerst voorboren met een centerboor. Dit voorkomt het "wandelen" van boor tijdens het maken van de eerste aanzet in het materiaal. Wat ook redelijk werkt, maar iets minder nauwkeurig is een kortere boor gebruiken. Deze boren zijn qua lengte de helft t.o.v. een standaard boor en zijn daardoor stijver.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor het meedenken, dit stel ik zeer op prijs.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg

    Je hebt gelijk als je eerst voorboort met een centerboor, maar dit heb ik niet gedaan, omdat ik het nut er niet van inzag.
    Als met beleid boort, valt het wandelen van de boor reuze mee, bovendien is het belangrijk dat je kiest voor een kwaliteit HSS boor, die nauwkeurig is geslepen, dit voorkomt het zogenaamde "wandelen".
    Ik heb na het boren nauwkeurig gemeten en de afwijking is gering.
    Bovendien wordt er het 3.3 mm gat M 4 schroefdraad getapt, wat op zich zelf al een geringe afwijking geeft/heeft.
    Ik denk dat je te snel hebt geoordeeld, omdat er nog een nabewerking komt van het 4 mm gat.
    In een volgende update zal je zien dat het M 4 draadeind met de 5 mm as zo nauwkeurig mogelijk wordt opgesloten, waardoor de afwijking binnen mijn gestelde norm van 0.05 mm blijft.
    Ik zou zeggen blijven kijken, het komt goed.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0513



    Hallo Allemaal,



    We gaan weer verder met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.

    Tja, nu moeten de lange en korte onderarmen nog met elkaar verbonden worden, zodat deze onderarmen kunnen pendelen.

    Zestien stukken 5 mm rond automatenstaal afgezaagd.
    IMG_1338.jpg

    Aan de kant waar M 5 schroefdraad wordt gesneden. 0.05 mm van het 5 mm dik/ronde automatenstaal met een Widia draaibeitel afgedraaid om het draadsnijden iets makkelijker te laten verlopen, omdat het automatenstaal iets dikker is dan 5 mm, namelijk 5.05 mm dik/rond, vreemd het automatenstaal niet precies 5 mm dik/rond is. (zie rode cirkel)
    Eerst de afgezaagde voorkant afgevlakt.
    IMG_1355 - 01.jpg

    IMG_1352 - 01.jpg

    Aan de andere kant een prettige bijkomstigheid, hierdoor is de pasvorm in het 5 mm gat in de korte onderarm iets strakker, waardoor er nauwelijks/geen zijdelinkse speling ontstaat.

    De andere kant van de 5 mm as op de juiste lengte afgekort en afgedraaid met de Widia draaibeitel op 4 mm rond.
    IMG_1364.jpg

    IMG_1360.jpg

    Eerst weer een proefmodel gemaakt, alvorens de resterende 15 assen worden bewerkt.
    M 5 en M 4 draad handmatig gesneden op de draaibank op de eerste as. (proefmodel)
    IMG_1382.jpg

    IMG_1387.jpg

    De eerste as (proefmodel) is gereed.
    IMG_1345.jpg

    Nog 15 assen te gaan.


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marker, luchard en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0514



    Hallo Allemaal,



    We gaan weer verder met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.

    De resterende vijftien 5 mm assen afgevlakt en op lengte gedraaid.
    IMG_1347.jpg


    De vijftien 5 mm assen 0.05 mm afgedraaid.
    IMG_1355.jpg

    Begonnen met M 5 draad te snijden op de vijftien assen.
    IMG_1356.jpg

    IMG_1359.jpg

    De vijftien assen aan de andere kant afgedraaid op 4 mm rond.
    IMG_1363.jpg

    IMG_1366.jpg

    Begonnen met het snijden van M 4 schroefdraad op de vijftien assen.
    IMG_1384.jpg

    De eerste zes assen zijn voorzien van M 4 schroefdraad.
    IMG_1390.jpg

    De vijftien assen zijn voorzien van M 4 schroefdraad.
    IMG_1393.jpg

    De vijftien assen voorzien van M 5 schroefdraad.
    IMG_1397.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    timkoerhuis, sandertrucker, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Prachtig serie werk...zou je moeten patenteren...:banana::banana::banana:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Alex Kooijman

    Alex Kooijman

    Lid geworden:
    20 apr 2021
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Panningen
    Werkelijk ongelooflijk mooi en goed, ook je technische kennis van de diverse onderdelen. Trouwens ook aanwezig bij diverse andere forumleden. Hoog niveau hier aanwezig.
     
    VOLVO FH 16 750 en willum vinden dit leuk.
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Normaal is as een paar honderste ondermaats. Meet hoe heb je dat gemeten, met een schroefmaat (micrometer), of met de schuifmaat?
    Ben je niet bang dat het M4 te zwak is om de pendelas aan te bevestigen, er komt toch nog redelijk wat kracht op.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Ik vond dat het M 5 draad snijden nogal zwaar ging.
    De assen op gemeten met de schuifmaat en vond nauwelijks een afwijking, iets dikker dan 5 mm.
    Daarna gemeten met deze digitale buiten micrometer en bleek het automatenstaal 0.05 mm dikker te zijn dan 5 mm.
    DIGITALE BUITEN MICROMETER.jpg
    De assen 0.05 mm afgedraaid, toen ging het draadsnijden een stuk makkelijker.
    Zoals ik al schreef, was ik verbaasd dat het automatenstaal dikker was dan exact 5 mm of iets ondermaats, wat meestal het geval is.

    Nee, ik ben niet bang dat het M 4 schroefdraad te zwak is, want uiteindelijk komt in de lange onderarm een kamertje gefreesd van 4 mm diep, zodat
    uiteindelijk 5 mm as in de lange en korte onderarm komt. (dit wordt nog in een update toegelicht)

    Bovendien wordt het gewicht van de lading in het achterdek verdeeld over de 10 pendelassen, dus bij 100 kg lading, wordt de lading verdeeld over de gehele dieplader.
    Verdeling :Achterdek (10 pendelassen), Smalbed en de 3 assige Interdolly. (6 pendelassen)
    Dat de 5 mm stalen as zal doorbuigen op een lengte 30 mm, die opgesloten zit in de beide onderarmen lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

    Ik kan straks probleemloos jou Liebherr rupskraan laden, zonder dat de Goldhofer dieplader instort.
    SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg
     
    Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg


    Nee, geen patent aanvragen, iedereen mag het namaken, daarvoor maak ik dit topic, zodat mogelijk anderen er nog iets van opsteken of van kunnen leren.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alex,

    Bedankt voor je compliment, ik doe mijn best.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg


    Inderdaad is op het Truckersforum Modelbouwniveau hoog en is er veel kennis aanwezig.
     
    Alex Kooijman vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0515



    Hallo Allemaal,



    We gaan weer verder met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.

    In de zestien lange onderarmen een gat 3.3 mm gat geboord, waarin M 4 schroefdraad wordt getapt.
    IMG_1245.jpg

    Even refereren aan het citaat van StefanF.


    Stefan :
    Speciaal voor jou extra foto's van de lange onderarmen.

    Voordat er M 4 schroefdraad in de 16 gaten wordt getapt, een kamer van 4 mm diep met een 5 mm spiebaan gefreesd, waarin de 5 mm as wordt opgesloten.

    Het frezen van de kamer van 5 mm rond en 4 mm diep met ene spiebaanfrees van 5 mm.
    (de zestien lange onderarmen worden allemaal exact op de zelfde maat vastgeklemd in de machineklem om afwijkingen te voorkomen)
    IMG_1249.jpg

    Zie de gefreesde kamer van 5 mm rond en 4 mm diep met de 5 mm spiebaanfrees.
    IMG_1254.jpg

    De eerste 5 kamers zijn in de lange onderarmen gefreesd.
    IMG_1255.jpg

    IMG_1258.jpg

    De 16 kamers van 5 mm rond en 4 mm diep in de 16 lange onderarmen met de 5 mm spiebaanfrees gefreesd.
    IMG_1262.jpg

    Stefan :
    Ik hoop dat het duidelijk is wat de bedoeling is van het opsluiten van de 5 mm as in de 5 mm kamer
    Doordat ik met een spiebaanfrees van 5 mm een kamer in de lange onderarm heb gefreesd, is de afwijking dat de gaten niet gelijk zouden zijn geboord door het zogenaamde "wandelen" van de 3.3 mm boor opgeheven/gecorrigeerd, door het nauwkeurig frezen met de spiebaanfrees, is de afwijking maximaal : 0.05 mm, dit is verwaarloosbaar en is de 0.05 mm afwijking, die door mij van te voren was vastgestelde norm gerealiseerd.
    Ik ben zelf tevreden met dit resultaat.
    Ik zal t.z.t. met foto's aantonen dat de lange en de korte onderarmen exact haaks en vlak op elkaar zijn afgestemd/gemonteerd.

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.

    Eerst volgende update :
    Aan komende vrijdagavond of aankomende zaterdagavond.
     
    huenenbedden, Marker, luchard en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina