VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0523



    Hallo Allemaal,

    De 16 samengestelde onderarmen zijn gereed.
    Tien onderarmen zijn bestemd voor het achterdek, de overige zes onderarmen zijn bestemd voor de interdolly.

    Tja, nu wil ik ook weten of de pendelassen ook echt werken, of het wel het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

    Zoals jullie weten was ik nogal sceptisch over het pendelen van de draaitafels van het achterdek, omdat ik vond dat het effect minimaal zou zijn.

    Maar ja, tijdens de eerst proefrit met het achterdek op onverhard terrein, was ik niet tevreden, regelmatig kwamen er banden los van het onverharde terrein, door de zijdelinkse bewegingen van het achterdek.
    Rijden op de vlakke ondergrond/rijbaan was er geen probleem en bleven alle banden contact houden met het wegdek. Het in en uitveren van de pendelassen werkte wel perfect, ook in het onverharde terrein.
    En zo zie je maar weer, dat de theorie vaak anders is dan de praktijk.

    De tien onderarmen gemonteerd aan de tien bovenarmen met de draaitafels voor het achterdek.

    Even een proefopstelling maakt van het pendelen van de 10 pendelassen onder het achterdek.
    Rechts lage kant, links de hoge kant van het pendelen.
    IMG_1734.jpg

    Maximale pendeluitslag in de normale rijstand, zonder dat de banden tegen de zijkant aanlopen van de bovenarmen (1 mm speling)
    IMG_1732.jpg

    Links lage kant, rechts de hoge kant van het pendelen.
    Beetje vertekend beeld op de foto, lijkt het of de uitslag van het pendelen aan deze kant groter is, maar dit is niet zo.
    Het pendelen naar links of rechts is exact gelijk.
    IMG_1753.jpg

    IMG_1756.jpg

    Oordeelt u zelf wat u ervan vindt, ik ben tevreden over het behaalde resultaat.

    Er komen nog foto's van het pendelen, waarbij het achterdek is gelift in de maximale stand van 43 mm. (bij het 1:1 achterdek is de maximale liftstand. 600 mm)

    In de hoogste liftstand kan het achterdek nog schuiner naar links/rechts pendelen, omdat dan de ruimte tussen de banden en de bovenarmen groter is.

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.


    P.S.
    Volgende update :
    Aankomende vrijdag of zaterdagavond.
    Dinsdagavond/nacht, woensdagavond/nacht en donderdagavond/nacht weer actief met de andere hobby/passie.
     
    ozy, huenenbedden, Ro-tje en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Smullen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedemorgen Pieter.

    Tot zover goed gelukt.. ziet er mooi uit zo met die pendel actie
     
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    Goedemorgen Pieter.

    Ziet er mooi uit.:thumbsup::thumbsup:
     
  5. Alex Kooijman

    Alex Kooijman

    Lid geworden:
    20 apr 2021
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Panningen
    Waauuw, knap gemaakt /hersteld. Het blijft een genot om dit te volgen en te zien waartoe vakmanschap kan leiden. Bedankt voor je uitleg en berichten.
    Groetjes Alex
     
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er prachtig uit Pieter !,van het extra werk ga je zeker heel veel lpezier hebben tijdens het rijden. ;) :thumbsup:

    groetjes, Charlotte :bye:
     
  7. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Weer erg gaaf Pieter. :wave
    Het is nu donderdag laat, bijna tijd voor de nieuwe update. :yes:
     
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Pieter, je geeft ons de kans er zelf over te oordelen en ik moet eerlijk zeggen het ziet er goed uit, vele malen beter dan de starre assen.
    Ik denk dat jet het vele werk wat je er extra aan kwijt was weer gauw vergeten bent, na zo'n mooi resultaat.
    Groet Leo.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Neeeeeeeeeeee, niet opeten !

    Bedankt voor het compliment.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,


    Bedankt voor het compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor je compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alex,

    Bedankt voor het compliment.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Het is vrijdagavond en weer tijd voor een update !

    Bedankt voor compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0524



    Hallo Allemaal,

    Weer terug van weggeweest.

    Zoals ik had beloofd. foto's gemaakt van het pendelen, waarbij het achterdek is gelift in de maximale stand van 43 mm.
    (bij het 1:1 Goldhofer achterdek is de maximale liftstand. 600 mm)

    Even een nieuwe proefopstelling gemaakt.
    Helaas zijn de foto's een beetje wazig, maar is het pendelen in de hoogste liftstand goed te zien.

    Links : Maximale liftstand 43 mm Rechts : Normale rijstand : 13 mm.
    IMG_3025.jpg

    De 5 pendelassen zijn hier iets ingestuurd.
    IMG_3033.jpg

    Rechts : Maximale liftstand 43 mm Links : Normale rijstand : 13 mm.
    De foto''s geven een beetje vertekend beeld. IMG_3036.jpg

    Foto's zeggen soms meer dan woorden.
    Foto's uit verschillende hoeken gemaakt.
    IMG_3038.jpg

    IMG_3042.jpg

    IMG_3052.jpg

    IMG_3053.jpg

    IMG_3050.jpg \ IMG_3060.jpg

    De 5 pendelassen zijn hier iets ingestuurd aan de lage kant.
    IMG_3032.jpg

    In de praktijk zal deze extreme liftstand links/rechts niet voorkomen.
    Het gaat er meer om, om te laten zien, dat men bij een ongelijke ondergrond, het achterdek kan recht stellen.

    Bij de 1:1 Goldhofer dieplader zal ik het niet in mijn hoofd halen om het achterdek zo schuin in te stellen, want de kans is dan groot, als er een zware rupskraan op het smalbed staat, deze gaat schuiven/glijden, hier moet je niet aandenken onder het rijden wat er dan gebeurd, ondanks dat de rupskraan vastgesjord/gezekerd en op een rubbermat staat, niet staal op staal, of staal op hout (opvulblokken)
    Ik gebruik altijd rubbermatten om het schuiven/glijden te voorkomen.

    Zwaartransport is een serieuze zaak, hiermee kan je geen gekke grappen uithalen, want dit kan verstrekkende gevolgen hebben, wat je niet wil meemaken als verantwoordelijke chauffeur, ik neem mijn werk heel serieus, veiligheid gaat bij mij boven alles.

    Het rechtstellen gebeurd alleen, als de lading niet aan beide kanten even zwaar is of als er een hindernis genomen moet worden en een groot hoogte verschil in de kruipsnelheid.

    Ik ben tevreden over het resultaat, het pendelen functioneert goed.
    Alle banden blijven keurig op de grond/wegdek, de banden lopen in de hoogste liftstand aan de hoge kant niet tegen de boven armen aan.
    Ook aan de lage kant, normale rijstand lopen de banden niet tegen de bovenarmen aan, de banden draaien 1 mm vrij in deze stand van de bovenarmen.
    Ondanks dat het heel veel werk was om 10 nieuwe onderarmen te maken/te bouwen het wel de moeite waard is geweest om de verbetering door te voeren.
    Dus niet 16 onderarmen vervangen. want ik had de 6 onderarmen voor de interdolly nog niet gemaakt.
    (dit was een meevallertje)

    Nu het goed werkt kan ik het achterdek, wat nu nog met M 2 boutjes in elkaar geschroefd/gemonteerd is, in elkaar gaan lassen/vastlassen.
    (Mag lassen)
    Daarna het hydraulisch systeem weer monteren.

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, huenenbedden, luchard en 9 anderen vinden dit leuk.
  18. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooooi Pieter dat wordt een knappe dieplader succes met de afbouw :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Ja mooi Pieter, gaaf om te zien hoe schuin het kan . En dan toch alle banden aan de grond blijven staan . Een zeer geslaagde overnieuw maak . Ga zo door . Mvg bertus
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina