VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Weer topjob! smiley-face-clip-art-thumbs-up-36.jpeg
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    H
    Hallo Marceline,

    Bedankt voor het compliment.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg


    Tja, de afbouw zal nog wel enige tijd in beslag nemen.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Bedankt voor het compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Het is inderdaad een geslaagde wijziging/verbouwing van de onderarmen.
    Ik ben tevreden over het eindresultaat.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Johannes,

    Bedankt voor de "Dikke" duim en het compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0525

    Hallo Allemaal,

    De ombouw van de tien onderarmen van de tien pendelassen onder het achterdek is geslaagd, de testen zijn succesvol verlopen.
    Ik ben zeer tevreden over het bereikte/behaalde resultaat.


    We gaan weer verder waar we gebleven waren :
    Met het maken/bouwen van de Mastercilinders voor het liften en inzakken van het achterdek.


    Even ter herinnering :

    De twee messing behuizingen gemonteerd op de planetaire reductie bak/motor.
    IMG_9044.jpg

    IMG_9047.jpg

    Nu moeten de twee planetaire reductie motoren nog verbonden worden met de cilinderstangen van de mastercilinders.
    IMG_9057.jpg

    IMG_9061.jpg

    IMG_9065.jpg

    Ik heb er bewust voor gekozen om de mastercilinders mechanisch door middel van twee schroefspindels van M 12 trapeziumdraad te laten in en uitschuiven, in plaats van een hydrauliekpomp te gebruiken/te installeren.

    Het is de bedoeling dat de M 12 schroefspindel met de door mij vierkante gefreesde bronzen moer te laten in en uitschuiven in een vierkante koker.
    (op advies van StefanF ga ik deze constructie toepassen)

    Dit om een zo min mogelijke wrijving te laten ontstaan tussen de bronzen moer en de vierkante koker, doordat de bronzen moer zit opgesloten in de vierkant koker en de wrijving over 4 vlakken wordt verdeeld.
    Als je de vierkante moer over een vlakke stalen plaat laat heen en weer schuiven ontstaat er een grotere wrijving, omdat de vierkante bronzen moer de neiging heeft om te kantelen, omdat er maar 1 raakvlak is, waardoor er wrijving ontstaat.

    Voorkant :
    IMG_8489.jpg

    De bronzen M 12 moer wordt aan vierkanten opgesloten in de vierkante koker, waardoor er een minimale wrijving ontstaat.
    (zie rode cirkel)
    IMG_8490.jpg

    Achterkant :
    IMG_8481.jpg

    De M 12 schroefspindel met de M 12 bronzen moer met trapeziumdraad. IMG_9265-1.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, huenenbedden, Cnn en 12 anderen vinden dit leuk.
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn bewondering voor je bouwkunsten blijft met de dag groeien!

    this is a masterpiece
    SMILEY APPLAUS.gif
     
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hey Piet, ik zie dat je mijn oplossing met de moer in de koker aan het promoten bent, zoals ik je gemaild n.a.v. jouw eerste oplossing.

    Hoi piet, de borging tegen het meedraaien, is dat maar 1 zijde van de moer de tegen de messing plaat loopt? Je krijgt dan wel flink wat dwarskrachten door het draaimoment, waardoor hij heel zwaar gast lopen. Ik zou voor een koker of minimaal een u profiel gaan, zodat 2 tegenover elkaar liggende zijden van de moer zich kunnen afzetten.

    Ik verwacht dat er met de losse componenten achter elkaar gemonteerd, er toch wel uitliningsproblemen gaan optreden, zodra de cilinder echt kracht ondervind. De oplossing die ik je gemaild had lijkt me dan toch nog steeds de beste oplossing n.l.

    Aan de stangzijde geen kop aan de cilinder maken, dus gewoon open zonder geleiding van de stang. Deze geleiding wordt n.l. al verzorgt door de vierkante spindelmoer. Het bijkomende oordeel hiervan is dat je de moer gewoon aan de cilinderstang kan solderen.
    Om de uiteinden van de cilinderbuis 2 pasringen maken, zodat de hele cilinder ook precies in de vierkante koker past. De pen aan de voet van de cilinder boor je dan door de koker heen. In de andere kant van de koker maak je een vierkante prop waar je het axiaal lager tegen laat lopen en de motor op bevestigd. Door deze constructie is de uitlijning perfect en heb je geen kans op klemmen. Ik zou wel de stang uitboren naar 13mm of zo, zodat het vet van de spindel ergens naar toe kan en een gaatje onderin de stang boren zodat de lucht weg kan als de spindel in de stang wordt gedraaid. Niet vergeten om 2 korte gleufjes in de koker te frezen voor de eindschakelaars.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    H
    Hallo Stefan,

    Ik ben vergeten te vermelden dat ik het op jouw advies een vierkante kokers ga gebruiken.
    Excuses hiervoor.
    Smiley Blozen.jpg

    Nog bedankt voor de tip, al is dit is al weer enige tijd geleden.
    Ik zal de posting even aanpassen.

    Is dit promoten ??
    Zo zie ik dit niet, het is gewoon jou advies opvolgen, zoals ik ook vaak adviezen geef aan andere modelbouwers.
    Maar jij mag de eer hebben hoor, heb ik geen problemen mee.

    Volgens mij heb ik jou toen een bericht je gestuurd waarin ik heb vermeld dat alles op 1 plaat wordt gemonteerd, waardoor alles keurig uitgelijnd kan worden.
    (het uitlijnen is inmiddels al gebeurd/klaar)

    Er zitten ook 2 axiaal en 2 radiaal lagers in een behuizing, zodat er absoluut geen druk of trekkracht komt op de planetaire reductie motor.
    Dit in tweevoud : dus 4 radiaal en 4 axiaal lagers in 2 behuizingen.
    De twee schroefspindels draaien vrij in de twee cilinderstangen.
    Ook de cilinderkoppen zijn gewijzigd, dit zal je straks in een later stadium zien.
    Ook wordt nog beschreven hoe ik de schroefspindels bevestig aan de cilinderstangen, zodat de cilinderstangen niet kunnen "meedraaien"
    Dit zou funest zijn voor de O-ringen en de afsluiting van de O-ringen
    Ook zijn de 4 eindschakelaars gemonteerd op de 2 kokers van de 2 schroefspindels.
    (dit was ik zelf al van plan om dit zo uit te voeren, met de eindschakelaars)
    Dit komt straks allemaal nog voorbij in het bouwverslag.

    Als ik jou hierover geen bericht heb gedaan, nogmaals excuses.
    Ik zou ik zeggen blijven kijken, dan zie je hoe ik het uiteindelijk heb gebouwd, volgens jou advies.
    Hopelijk ben je tevreden met het bovenstaande.
    Komt goed.

    Ter aanvulling : 21:42 uur
    Speciaal voor StefanF.
    Ik heb nog even mijn topic doorgelezen, ik heb wel degelijk vermeld, dat ik het schroefspindel systeem op advies van StefanF ga bouwen/maken.
    Zie update : 495
     
    Cnn, Alex Kooijman en Johannes59 vinden dit leuk.
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Pieter blijft een mooi stukje modelbouw dit.



    Maar nu kan ik.je eindelijk een keer verbeteren.


    Jij praat over een m12 maar als.ik de foto's zie is het trapezium 12 mm en dat word aan geduid met tr12.:banana::zoeken:



    Sorry kon het niet laten om nu het "vervelende mannetje te zijn"

    :hammer:
     
    Helicor, hcs_vliss en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Hallo "vervelend mannetje"

    SMILEY LACHEN (3).jpg SMILEY LACHEN (3).jpg

    Bedankt voor je compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Tja, ik ken al die termen niet uit mijn hoofd, dus noem ik het maar M 12 trapeziumdraad.
    Dan is het voor iedereen duidelijk.

    Trouwens, wel goed lezen hé !
    SMILEY KNIPOOG0.01.jpg

    Ik had het over een schroefspindel en een bronzen moer met trapeziumdraad.
    Maar goed, ik zal in het vervolg M 12 tr schrijven/vermelden.

    SMILEY ZONNEBRIL.01 (2).jpg
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk aanklikkers bedankt".

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Eerst volgende update :
    Vrijdag of zaterdagavond.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0526

    Hallo Allemaal,

    Weer terug van weggeweest.



    Tja, nu moeten de 2 schroefspindels nog verbonden worden met de mastercilinders en de Planetaire reductiemotoren.
    Het is belangrijk dat het geheel netjes wordt uitgelijnd, zodat er geen wrijving/spanning op de zuigerstangen van de mastercilinders komt te staan en dat er bij het in en uit draaien van de zuigerstangen middels de schroefspindels, dat er geen axiale druk op de planetaire reductie motoren komt te staan.
    Het is de bedoeling dat per schroefspindel twee radiaal lagers en twee axiaal lagers tussen de planetaire reductie motoren en de schroefspindels gemonteerd worden.
    Het geheel moet wel zo geconstrueerd worden dat het demontabel moet zijn en dat het moet passen in de ruimte onder de gieksleuf.

    Radiaal en axiaal lagers besteld :
    IMG_9306-01.jpg

    IMG_9309.jpg

    IMG_9323-01.jpg

    IMG_9328-01.jpg

    IMG_9344-01.jpg

    Begonnen met de twee messing verbindingsassen tussen de planetaire reductiemotoren te draaien uit 18 mm massief messing rond.
    (18 mm massief rond nog op voorraad)
    IMG_9363.jpg

    Eerst aan 1 kant een gat van 8 mm (25 mm diep) in de twee messing verbindingsassen geboord met een 8 mm HSS boor, waarin de schroefspindel wordt gemonteerd.(helaas geen foto van gemaakt)

    Daarna het 8 mm uitgedraaid op 9,99 mm rond, waarin met een klempassing het afgedraaide gedeelte van de schroefspindel past.
    IMG_9376.jpg

    IMG_9377.jpg

    De binnendraaibeitel past maar net in het uit te draaien gat op 9,99 mm
    IMG_9373.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    luchard, Leo Broers, Johannes59 en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi stukje techniek die lagers, komen die toevallig niet uit Schweinfurt?...ben benieuwd naar het vervolg
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. huenenbedden

    huenenbedden

    Lid geworden:
    9 sep 2017
    Berichten:
    142
    Locatie:
    zetten
    Hoi Pieter.
    Heb weer vol bewondering zitten lezen en kijken.
    Vakwerk. Echt super. :thumbsup::worship::worship::thumbsup:

    Groeten Peter
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Nein !
    Smiley verdrietig.png

    Blijven kijken.

    SMILEY TAND.png
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,


    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     

Deel Deze Pagina