VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Volgende update :

    Aankomende vrijdag of zaterdagavond.

    Morgenavond weer On Road, mijn andere hobby/grote passie gaan uitvoeren.
    Deze week nog 3 nachtritten, dan zijn alle machines weer terug op de werklocatie, na groot onderhoud in de werkplaats.
    Daarna voorlopig weer even rust en meer tijd voor de modelbouw, straks zes drukke weken achter de rug.
    De eerst volgende nachtrit staat gepland op 16 september 2021.

    En ja, dan ook nog bezig zijn en blijven met onze bedrijven, want er moet ook nog iets verdiend worden.
    SMILEY MONEY.jpg
     
    Leon1965, ArjanN en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Nissewaard
    Hallo Piet,


    Je hebt het flink druk, lees ik.
    Maar dat ben ik ook niet anders gewend van je:)


    Flink aan het reizen, lees ik.
    Mooi hoor met diepladers stoeien, ik hoop , dat je het nog lang mag doen.


    En wat betreft ombouw onderarmen, S-U-P-E-R, hoe dit nu werkt.
    Het is prima geslaagd!
    Ga zo door.



    mvrgrob
     
    ArjanN en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rob,

    Ja, de laatste tijd behoorlijk druk geweest met mijn 2e hobby/passie, geen tijd gehad voor de modelbouw.
    Overigens hebben de Volvo FH 16 700 en de Goldhofer 5 bij 3 dieplader het goed gedaan, geen problemen ondervonden.

    Dat hoop ik ook, zolang ik goed gezond blijf, blijf ik nog rijden. c.q. mijn passie met veel plezier uitoefenen.


    Nu krijg ik weer wat meer tijd voor de modelbouw.
    En uiteraard weer veel meer tijd besteden aan onze bedrijven.

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Leuk dat ik je vanavond (gisteravond) even gesproken heb.
    Nou ja, even, ruim anderhalf uur even bijgepraat, dit was leuk.
    SMILEY BELLEN.01.jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Van de week van een Deutsche Mobellbau vriend, (hij is machinist bij mijn schoonzoon),
    een Tamiya Volvo FH 750 cabine cadeau gekregen.
    Los gestort in een zak van de Action
    Hij is niet van de Volvo, hij is meer een MB man.

    Er is geen handleiding bij, hopelijk zijn alle onderdelen en schroefjes en boutjes met moertjes aanwezig en is de cabine compleet.

    Hierbij wat foto's :

    Sessie : 1

    IMG_2991.jpg

    IMG_2951.jpg

    IMG_2952.jpg

    IMG_2963.jpg

    IMG_2964.jpg

    IMG_2969.jpg

    IMG_2971.jpg

    IMG_2975.jpg

    IMG_2982.jpg

    IMG_2984.jpg


    Tja, Tamiya is niet echt de schaal waarin ik bouw, maar eens kijken wat ik er mee ga doen.
    Misschien de cabinegebruiken voor een derde Zwaar Transportrekker.
     
    timkoerhuis, ozy, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ff Googlen en je vind de Tamiya handleiding heel makkelijk Piet.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Sessie : 2

    Nog wat extra foto's van de onderdelen.
    IMG_2987.jpg

    IMG_2993.jpg

    IMG_2997.jpg

    IMG_2989.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2021
    timkoerhuis, ozy, raoul00123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark,

    Bedankt voor de tip.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  8. Leon1965

    Leon1965 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi pieter

    de handleiding van de timbertruck in de bijlage...als ik zo kijk lijkt hij compleet
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 56360.pdf
      Bestandsgrootte:
      7,5 MB
      Weergaven:
      15
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor de handleiding, hier kan ik wel wat mee.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  10. trialrolf

    trialrolf

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Achterhoek
    Lijkt me inderdaad redelijk compleet. En er is heel veel vraag naar Pieter!
    Tamiya verkoopt de losse cabine nog niet als set en Hercules heeft de FH16 nog helemaal niet. Er zijn veel mensen die graag een trekker zouden maken. Die kopen dan vaak de Timber truck en verkopen de onderdelen.

    Mooi cadeau om te krijgen, dat zeker. Kun je ook mooi een 4x2 trekker van bouwen. Aliexpress/RCBRMIN hebben de spoilersets.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Mijn Duitse Modelbouwvriend heeft ook de Tamiya Volvo Timbertruck set gekocht.
    Deze is hij aan het ombouwen, hier komt een MB Actros cabine op.
    Deze MB Actros cabine heeft hij los gekocht.

    Afgelopen week heb ik zijn CAT 390 E rupskraan vervoerd van de werkplaats naar de werklocatie in Osnabrück.
    De CAT rupskraan is voor groot onderhoud geweest in de werkplaats in Haren (Ems)
    Bij aankomst in Osnabrück was hij aanwezig om de CAT rupskraan te lossen.
    Toen kwam hij met de Action tas naar mij toe en zei : Jij, als Volvo man, wil ik deze Volvo cabine geven, kost niks, hij heeft zelf helemaal niets met Volvo.
    Ik heb hem hiervoor hartelijk bedankt.
    Ik heb een aantal keren messing en staal onderdelen voor hem gedraaid en gefreesd en hard soldeerwerk verricht, waar ik niets voor heb berekend. (vriendendienst)

    Er hebben al een aantal modelbouwers gevraagd, of zij de cabine mogen hebben, maar ik weet nog niet wat ik ermee ga doen.

    Ik heb al enige jaren (april 2019) een 8 x 8 chassis met sper cardans (differentieels) en wielnaaf reductie staan. (scale-club)
    Een zeer zwaar uitgevoerd cassis van RVS, compleet met motor/versnellingsbak en stuurservo en 2 aparte servo's voor het in en uitschakelen van de sper cardans. (voor en achter apart in en uit te schakelen)
    Ik weet niet of de Volvo cabine hier oppast.

    Ik heb nog zoveel projecten/cabines liggen/staan die ooit nog eens gebouwd moeten worden.
    Maar de tijd ontbreekt mij helaas, te druk met mijn 2e hobby/passie (Invalchauffeur) en niet te vergeten met onze bedrijven, want er moet ook nog iets verdiend worden.
    Ik mag wel honderd jaar worden en vooral gezond blijven.

    Overigens is de Volvo FH 16 cabine te koop bij de Spanjaard : XC Raid Rally Slot.
    Zelfs al een cabine in de 2e generatie Volvo FH 16 750 uitvoering, met de nieuwe grille en koplampen, ik weet niet wat de cabine kost, want hij heeft geen website, hij is alleen actief op Facebook en verkoopt volgens mij ook alleen maar via Facebook.
    Ik weet ook niet wat de Volvo cabine kost.
    Hij maakt heel veel cabines van diverse merken, nu heeft hij pas weer de nieuwe Renault T cabine te koop.
    Jammer dat XC Raid Rally Slot geen website heeft.
    Ik ben zelf niet actief op Facebook, Instagram of Twitter, dit lijkt mij/ons zakelijk niet verantwoord.

    Maar eerst maar eens de Goldhofer 5 bij 3 dieplader afbouwen, dit gaat zeker nog anderhalf a twee jaar duren.

    P.S.
    De fabrikanten mogen niet zomaar de Volvo cabines (na)bouwen, je moet een licentie hebben/krijgen van Volvo Sweden AB
    Dit geldt ook voor de Chinese fabrikanten.

    Ik had altijd het gevoel dat Volvo trucks niet zo geliefd zijn/waren onder de modelbouwers, want Volvo trucks zijn sterk in de minderheid op de rij-demo's en in de bouwverslagen.
     
    timkoerhuis, trialrolf, ozy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 527

    Hallo Allemaal,

    Weer terug van weggeweest.


    De komende tijd weer wat meer tijd voor de modelbouw en om updates te plaatsen.

    Verder gegaan met het draaien van de twee messing verbindingsassen tussen de planetaire reductiemotoren en de schroefspindels.
    De buitenkant van de verbindingsassen afdraaien.
    IMG_9388.jpg

    IMG_9382.jpg

    De borst op maat afgedraaid, waar tegen de axiaal en radiaal lagers met klempassing worden gemonteerd.


    IMG_9397.jpg

    De andere kant van de verbindingsas op maat afgedraaid.
    IMG_9431.jpg

    De twee schroefspindels op maat afgedraaid, die straks met een klempassing gemonteerd worden in de twee messing verbindingsassen.
    IMG_9404.jpg


    IMG_9399.jpg

    De schroefspindel ruw voor gedraaid, nu nog mooi glad op maat draaien.
    IMG_9408.jpg

    IMG_9419.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    timkoerhuis, Ro-tje, Truckie en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Mooi cadeautje idd.:banana:

    Weer mooi draaiwerk ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  14. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Lent
    Hoi piet, hoe zuiver is jouw 3klauw? Niet dat deze 0,1mm slingert en de spindel dan niet soepel draait. Ik span nauwkeurige zaken altijd op in de 4 klauw en deze klok ik dan uit op 0,25 honderste mm. Starre koppelbussen moet je eigenlijk in 1 opspanning draaien, zodat de assen exact zuiver zijn uitgelijnd. Anders hebben deze altijd een zwaar punt. Met 1 opspanning bedoel ik dat je de bus in de klauwplaat zet en deze er pas uithaalt als deze helemaal klaar is.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.264
    Locatie:
    Julianadorp
    Geen ene drieklauw is 100% zuiver. Voor het normale draaiwerk gebruik ik ook de 3 of 4 klauw. Echter als een werkstuk een keer omgedraaid moet worden en het moet echt zuiver, dan gebruik ik in plaats van de 3 of 4 klauw een chuck met klempassing ( ER 25) Het maakt bij het omdraaien van het werkstuk geen verschil, uitvoering blijft zuiver. Is natuurlijk wel wat meer sleutelwerk, maar loont zeker de moeite.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor je commentaar, betreffende de verbindingsassen, dit waardeer ik ten zeerste.

    Maak je geen zorgen, het komt helemaal goed met de verbindingsstukken :
    Het is en blijft hobby hé, ik probeer zo nauwkeurig mogelijk te werken, het is geen professioneel bouwwerk, wat aan alle criteria moet voldoen.
    Als ik soms zie hoe kant en klare gekochte modelbouw trucks gebouwd zijn en heel veel geld kosten, denk ik, wat ik bouw, best redelijk goed gebouwd is.
    En ja, ieder heeft zo zijn of haar eigen bouwmethoden/werkwijze.
    Eigenlijk doe ik maar wat. (prutser)

    Zie hieronder de uitleg :

    Tja, wat is 100% zuiver ? (0,000 mm)
    Toen ik de draaibank heb gekocht, heb ik de bestaande (Chinese ? ) lagers vervangen door SKF lagers.
    Overigens ook de lagers van de spindel bij mijn freesbank vervangen.
    Volgens mijn heb jij in het verleden mij er op gewezen om de bestaande lagers te vervangen, als ik een draaibank en een freesbank ging aanschaffen.
    Volgens mij heb jij bij jouw draaibank en freesbank ook de lagers vervangen ?, of heb ik dit mis ?
    Na vervanging van de lagers de 3 klauwplaat uitgeklokt een afwijking van 0,20 honderdste mm, ik vind dit best goed te noemen.
    En onlangs heb ik nog de draadspindels van het dwars support en beitelsupport op de draaibank vervangen door nieuwe trapezium draadspindels met nieuwe bronzen trapeziummoeren Ik heb hier nog contact met over gehad en heb jij nog advies gegeven hoe ik de draadspindels zelf pas kon draaien/maken op mijn eigen draaibank door het één en ander vast te zetten, dit is helemaal goed gekomen.

    Over de werkwijze :
    Als ik een werkstuk omdraai om aan de andere kant af te draaien, klok ik het werkstuk altijd uit, als het werkstuk absoluut slingervrij moet zijn.
    Als blijkt dat de afwijking te groot is, dan draai ik het werkstuk iets in de 3 klauwplaat en klok ik het opnieuw uit.
    Meestal is het dan goed, is het niet goed, dan nog even opnieuw iets verdraaien, totdat het wel goed is.
    In dit geval heb ik de beide verbindingsassen ook uitgeklokt.
    Volgens mij heb ik er wel foto's van gemaakt, zal even kijken in mijn archief.

    Ik heb ook de twee schroefspindels zo goed mogelijk uitgeklokt, naar mijn inziens is dit wel goed gelukt.
    Ja, je hebt gelijk als je ene schroefspindel wil afdraaien dat je deze in een 4 klauwplaat moet opspannen.
    Maar een schroefspindel is nooit honderd procent uit te klokken over de hele lengte. (altijd wel iets slingeren)
    En geloof me, deze schroefspindels zijn niet van Chinese makelij, maar gedraaid bij de Machinefabriek in Harderwijk, de specialist op gebied van trapezium draadspindels en trapeziummoeren.
    De Machinefabriek Harderwijk heeft ook de draadspindels en de bronzen trapezium moeren geleverd voor mijn dwars en beitelsupport.

    Ik gebruik de 4 klauwplaat alleen als ik een werkstuk moet opspannen met ongelijke zijden.

    Wat betreft de verbindingsassen tussen de draadspindels en de planetaire reductiemotoren is het toerental heel laag, namelijk uitgaande as : 42 t/m
    Inmiddels is zijn de twee mastercilinders aan de onderkant van de gieksleuf gemonteerd en uitgelijnd/uitgeklokt.
    Het geheel draait geluidloos en draaien de draadspindels, gekoppeld aan de planetaire reductiemotoren soepel in de cilinderstangen en schuiven de bronzen trapeziummoeren naar mijn inziens wrijvingsvrij in de vierkante kokers. (Euh ,er is natuurlijk altijd iets wrijving, dit is onvermijdelijk)
    Jij begrijpt als geen ander, wat ik bedoel.
    Hier worden t.z.t. nog behoorlijk wat foto's van geplaatst in dit topic.
    (al weet ik dat jij niet van zoveel foto's houdt)

    Ik zou zeggen : blijven kijken.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.088
    Locatie:
    Drenthe
    Ahh, die heb jij dus ook al gevonden!
    Ik heb er recentelijk nog een setje Tr 28 links/rechtse draadspindels met bijbehorende moeren gekocht ter vervanging van versleten draadeinden op een zelf centrerende machineklem.
    Prima service bij die firma; moest alleen wel hele meters kopen, terwijl ik niet zoveel nodig had, dus reststukken over. Overigens, die spindels zijn gerold, niet gedraaid of gesneden.
    Cor
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.126
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Macrabbit,

    Wat ik al schreef in mijn vorige posting, gericht aan StefanF : Wat is 100% zuiver (0.000 mm)

    Het is modelbouw, geen professioneel bouwwerk, wat de hele dag (24/7) onder een hoog toerental moet functioneren.
    Het achterdek en de interdolly gaan op een rij-demo hooguit 4 tot 5 keer op en neer, meestal zal het maar beperkt blijven tot 2 a 3 keer.
    Ik ben er niet bang voor dat de boel in elkaar (soep) draait.

    Ik ken de Collet Chuck ER 25 spantangen.
    Ik heb deze niet, volgens heeft /gebruikt StefanF deze Collet Chuck spantangen ook.

    Nogmaals het is hobby, hoever wil je gaan.
    Ik heb conventionele machines, geen CNC machines.
    Maar ook heel veel andere gereedschappen : Zet/buigbank, Wals, Gas en Zuurstof, Mig/Mag lasapparaat, slijpmachine op console, borenslijpmachine, straalcabine, compressor, verfspuit, enz.
    Heel veel handgereedschap.
    En nog zeg ik weleens, ik zou nog afzuiginstallatie willen hebben , te gebruiken bij het MIG/Mag lassen, Hard/Zacht solderen en nog een spuitcabine willen hebben. om mijn modellen te spuiten, dit doe ik nu in de open lucht onder een party tent in de tuin
    Maar ja, wanneer houdt het op.
    Regelmatig wordt/werd mij verweten dat ik geen hobby modelbouwer ben, maar een professionele modelbouwer ben.
    Maar dat ben ik niet, ik bouw niet voor derden, ik ben maar een prutser, die maar wat doet.
    Ik verkoop ook niets, alle modellen die ik heb gebouwd, heb ik nog steeds.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2021
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Halsteren
    Nou Pieter..... je bent dan mischien wel geen professionele modelbouwer ... Maar durf het bijna niet te zeggen... zullen het dan maar op een professionele prutser houden...... Dan is je werk toch in ieder geval professioneel..
     
    Leon1965 en Leo Broers vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina