VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar zaag erin zetten lijkt me dan toch geen optie. Nu kun jij veel maar of je daar gelukkig mee gaat worden? Kun je ze beter verkopen of ruilen tegen wedico spul etc.

    Cabines compleet gaan als een speer volgens mij.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Helaas bestaat Wedico niet meer, dit is overigens schaal 1:14.8
    Het verschil tussen 1:14 en 1:14.8 is nauwelijks zichtbaar.
    Ik het nog 2 Volvo FH 16 cabines van Scale Art (oud type) 1e en 2 generatie) (nieuw in de Scale-Art houten kist) (gekocht in 2009)
    Als ik deze vergelijk met de Wedico F 16/F 12 cabines is er nauwelijks verschil te zien.
    Als ik een Tamiya Volvo FH cabine (oud type) naast de Scale Art cabine zet is er wel degelijk een (groot) verschil.
    Tamiya schrijft wel dat de schaal 1:14 is, maar dit klopt niet.
    Helaas worden er nog nauwelijks cabines gebouwd in de schaal 1:14

    Dus als ik toch een nieuwe Volvo FH 16 cabine wil bouwen, rest alleen : De zaag er inzetten.
    Ik best best in staat om deze cabine zo te verbouwen dat het zaagwerk niet meer te zien is, dus dat komt wel goed.
    Bovendien moeten de portieren open en dicht kunnen.

    Tegenwoordig is alles Tamiya wat de klok slaat en voorzie nog niet dat de Volvo FH 16 cabine in de schaal 1:14 uitkomt.

    Verkopen heb ik nog niet aan gedacht, ruilen is geen optie omdat er niets is in de schaal 1:14
    Ach ja, de cabines eten gen brood, dus is er geen haast bij.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0529



    Hallo Allemaal,



    On topic en weer een nieuwe update.

    Verder gegaan met het draaien van de twee messing verbindingsassen tussen de planetaire reductiemotoren en de schroefspindels.
    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    Een extra klembus gedraaid voor op de verbindingsas aan de kant van de Planetaire reductiemotor, wordt weer met een klempassing gemonteerd op de verbindingsas.

    De klembussen uitgedraaid met klempassing :
    IMG_9504.jpg

    De verbindingsas met de losse kop in de extra klembus geperst.
    IMG_9508.jpg

    De verbindingsas tijdelijk in de klembus geperst om te kijken of de verbindingsas slingervrij gemonteerd is in de klembus.
    De draaibank laten draaien, op het eerste gezicht is de verbindingsas slingervrij gemonteerd.
    Toch even de verbindingsas uitgeklokt, helaas geen foto van gemaakt.
    De verbinding is voor mij redelijk slingervrij gemonteerd, een afwijking 0,01.
    Ik ben hierover tevreden, nu kan ik de 2.5 mm gaten voor de M 3 inbusboutjes gaan boren.
    IMG_9516.jpg

    Even het geheel met klempassing op de 8 mm uitgaande as van de planetaire reductiemotor en aan de andere kant op de draadspindel gepast.
    IMG_9523.jpg

    Aan één kant 1 gat van 2.5 mm geboord, aan de ander kant 2 gaten 2.5 mm geboord. IMG_9530.jpg

    IMG_9526.jpg

    Zie de geboorde 2.5 mm gaten : 2 gaten.
    IMG_9534.jpg

    Zie de geboorde 2.5 mm gaten : 1 gat.
    IMG_9537.jpg

    Daarna M 3 draad in de klembus met de verbindingsas getapt en de M 3 inbusboutjes gemonteerd.
    IMG_9549.jpg

    IMG_9551.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marker, timkoerhuis en 11 anderen vinden dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    Ik blijf iedere stap van je metaalbewerking bewonderen..een lust voor mijn ogen. Had ik maar, al was het maar, één tiende van jouw kennis en kunde...
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Super Pieter, ziet er netjes uit hoor.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.


    Oefening baart kunst.
    Ik zou zeggen, blijven oefenen.
    :)
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0530



    Hallo Allemaal,



    On topic en weer een nieuwe update.

    Verder gegaan met het draaien van de twee messing verbindingsassen tussen de planetaire reductiemotoren en de schroefspindels.
    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    De verbindingsassen moeten aan beide kanten demontabel zijn/blijven, omdat anders het lagerhuis en de radiaal en axiaal lagers niet gemonteerd kunnen worden.

    Op de uitgaande hardstalen as van 8 mm rond van de planetaire reductiemotor, is een platte kant geslepen.
    IMG_9574.jpg

    Aan de ronde kant een putje van 3 mm in de geharde stalen as geboord met een speciale 3 mm boor om geharde stalen assen, c.q. geharde stalen tandwielen, enz. te kunnen boren.
    Dit zijn wel prijzige boren.
    IMG_9578.jpg

    De verbindingsas met klembus geborgd op de uitgaande 8 mm as van de planetaire reductiemotor.
    IMG_9563.jpg

    Aan de andere kant van de verbindingsas(sen) vier 2.5 mm gaten per verbindingsas geboord en M 3 draad in getapt.
    IMG_9564.jpg

    De vier M 3 inbusboutjes in de verbindingsas gemonteerd.
    IMG_9580.jpg

    Zie ook de gemonteerde inbusboutjes in de klembus/verbindingsas die met klempassing op de uitgaande as van de planetaire reductiemotor te borgen.
    IMG_9585.jpg

    Vier putjes van 3 mm in de draadspindel geboord om de verbindingsas die met een klempassing wordt gemonteerd op de draadspindel te borgen.
    IMG_9567.jpg

    IMG_9570.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marker, timkoerhuis en 10 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    :thumbsup:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0531



    Hallo Allemaal,



    Begonnen met het afzagen van twee stukken messing uit een messing massief staf 30 mm rond, voor de twee te draaien lagerhuizen.
    IMG_9602.jpg

    Om het lagerhuis zo recht mogelijk af te zagen, draai ik steeds de messing massief 30 mm rondstaf een aantal keren iets door in de bankschroef.
    IMG_9606.jpg

    Het eerste messing lagerhuis afgezaagd.
    Eerst even een groef met een 3 mm afsteekbeitel in het messing rond gedraaid, zodat ik het messing mooi recht kan afzagen.
    IMG_9608.jpg

    Begonnen met het tweede lagerhuis af te zagen.
    IMG_0079.jpg

    Steeds een beetje doordraaien in de bankschroef
    IMG_0082.jpg

    IMG_0086.jpg

    Het tweede lagerhuis afgezaagd. IMG_0089.jpg

    Groef in het messing rond met een afsteekbeitel van 3 mm breed gedraaid,
    Zie de rode pijlen :
    IMG_0091.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    timkoerhuis, ozy, Truckie en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Met de hand ... niet de luxe van een afkort zaag?


    En waarom niet afsteken in de draaibank
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Nee, helaas geen afkort zaag, kan ik niet betalen.
    :(

    Ik heb een groefje met een afsteekbeitel in het messing rond gestoken, zodat ik het messing rond mooi recht kan afzagen.

    Ik heb slechte ervaringen met het afsteken van Staal en Aluminium. (breken en happen van de afsteekbeitel in staal)
    (breken en happen van de afsteekbeitel in aluminium ondanks het aluminium smeren met spiritus)
    Dit heeft me onlangs bij het afsteken met de afsteekbeitel nog een aluminium velg gekost, door breuk van de afsteekbeitel.

    Met het messing een keer de pech gehad dat het afgestoken stuk messing door de werkplaats vloog, gelukkig mij niet geraakt, ook geen schade.
    Tja, ik ben maar een prutser hé.

    Ik neem geen enkel risico meer en zaag tegenwoordig alles met de hand op lengte.
    Bovendien goed voor de conditie.
     
  14. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Wou Pieter......rondvliegende beitels dan toch maar de slijptol zoals filmpje. Of ja gewoon effe zagen dan komt het luie zweet er uit. Veel succes komt goed!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Henk,

    Bedankt voor het compliment.


    Geen rondvliegende beitels, maar rondvliegende werkstukken !

    Messing slijpen ?
    Lijkt mij geen goed idee.

    Gewoon ouderwets met de hand zagen.
    SMILEY ZAGEN.gif
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0532


    Hallo Allemaal,



    Begonnen met het draaien van de twee lagerhuizen.

    Foto's zeggen soms meer dan woorden :


    Het eerste lagerhuis opgespannen in de 3 klauwplaat en een gat van 3 mm ingeboord.
    Daarna met een HSS spiebaanfrees van 10 mm een gat gefreesd in het lagerhuis.
    Waarom om een gat gefreesd met een spiebaanfrees ?
    Als experiment uitgeprobeerd/uitgevoerd hoe dit frezen gaat, in plaats van boren.
    Het gat frezen ging heel soepel, maar het kan ook gewoon met een 10 mm HSS boor.
    IMG_9620.jpg


    IMG_9610.jpg

    Eerst de voorkant afgevlakt met een HSS buitendraaibeitel.
    Daarna begonnen het uitdraaien met een Widia binnendraaibeitel.
    Het is de bedoeling dat er in de midden van het lagerhuis een borststuk blijft staan met 16 mm, waar de verbindingsas vrij kan ronddraaien en waar aan weerskanten het druklager/axiaal lager tegenaan gemonteerd wordt, zodat er absoluut geen druk wordt uitgeoefend op de draadspindel en de uitgaande as van de planetaire reductiemotor. (druk en trekkrachten)
    IMG_9625.jpg

    IMG_9624.jpg

    IMG_9630.jpg

    IMG_9637.jpg

    IMG_9640.jpg

    IMG_9690.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    timkoerhuis, ozy, Marker en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter,
    Zo enorm leerzaam en zoveel details..ik volg dit verslag met groeiende belangstelling
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik


    Oke misschien ben ik ook gewoon verwend met me 40 jaar oude bewo zaag op krachtstroom.

    Wel interessant om dit allemaal te volgen en te zien hoe de andere modelbouwer oplossinge vinden en dingen doen
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Ziet er weer mooi uit ! .:thumbsup:
    De methode die je laat zien met een spiebaanfrees ( twee-snijder),gebruik ik ook heel vaak.Ik heb dat geleerd op de opleiding van een oude rot in het vak.:rolleyes:
    Het voordeel is dat het zuiverder snijdt als een grote boor, en je krijgt een vlakke bodem in het gat.;)
    Ook is het grote stappen maken en snel thuis, bespaart dus tijd... .:cool:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina