VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.

    Fijn om te lezen dat het leerzaam voor jou is.
    Dit is ook één van de redenen dat ik bouwverslagen maak/schrijf, zodat anderen er misschien iets van kunnen leren.
    Hier wordt ik blij van.

    Ik zelf leer nog dagelijks van andere modelbouwers, die bepaalde technieken toepassen bij het bouwen van een truck/model, die ik weer kan gebruiken, c.q. kan toepassen.

    En ja, als invalchauffeur leer ik ook nog iedere keer tijden het rijden, (zelf) laden en lossen.

    Je weet, stilstand is achteruitgang.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.


    Het frezen met een spiebaanfrees pas ik heel vaak toe, bij het boren van kleine gaatjes die zuiver geboord/gefreesd moet worden of als de bodem vlak moet zijn.
    Ook de koelgaten in de velgen voor de Goldhofer dieplader heb ik met een spiebaanfrees gefreesd/geboord.
    Zelfs met de schuine kant aan de dieplader velgen gaat het frezen van de koelgaten perfect op de verdeeltafel, zonder dat gat verloopt.
    Boren met in een schuine kant zal altijd de boor verlopen.

    Ik had geen grote HSS spiebaan frezen.
    Onlangs heb ik een een aantal aangeschaft 10 mm, 12 mm 14, mm en 16 mm.
    Nu ik grote spiebaan frezen heb gekocht, zal deze techniek vaker gaan toepassen

    Even Off topic :
    Ook toevallig :
    Toen ik stage liep op de HTS (werktuigbouwkunde) op een scheepswerf, het ik deze manier van boren/frezen ook van een oudere vakman geleerd.
    Vroeger, ja vroeger, waren de oude rotten in het vak, echte vakmannen in de praktijk, zij hadden niet zoveel met de theorie.

    Helaas waren er toen nog geen vrouwen werkzaam in de metaalsector, echt een mannenwereld.
    Op de HTS in Leiden waren en geen vrouwelijke studenten,
    Gelukkig is dit nu anders, al mag het best nog een beetje meer, nog te weinig vrouwen in leidinggevende functies. c.q. op de werkvloer.

    Voor onze bedrijven discrimineer ik een beetje : eigenlijk altijd, ook mijn dochter doet dit.
    Als er meerdere kandidaten zijn op een sollicitatie en er is een vrouw bij, die een gelijkwaardige opleiding heeft genoten en de zelfde werkervaring heeft, kies ik altijd voor een/de vrouw.

    Waar ik me vreselijk aan stoor, is dat een vrouw meestal minder verdient en minder rechten heeft dan een man.
    Dit is bij ons niet het geval, gelijke rechten, gelijke salarissen, we maken absoluut geen onderscheid.
    Vrouwen zijn over het algemeen secuurder en vertonen nauwelijks/geen "Haantjes" gedrag.

    Oei, nu raak ik een teer punt aan onder de mannen, mijn excuses hiervoor.
    :(
     
    Leon1965 en Tug.NL vinden dit leuk.
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Een teer punt maar het is wel een feit:

    Vrouwen zijn over het algemeen secuurder en vertonen nauwelijks/geen "Haantjes" gedrag.

    Vorige week kwam mijn dochter thuis lag een briefje op de mat. Een chauffeur (mannelijk) was met een vaart achteruit gereden tegen gevel aan gereden, gevel ontzet incl. kozijn.
    Komt de verzekering kijken, ja mevrouw dit gebeurt op dit moment heel vaak moeilijk aan goede chauffeur, chauffeuse te komen. Wij krijgen daardoor veel schademeldingen. Schade €15000,-
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Henk,

    Tja , ook in het beroepsgoederenvervoer zijn gewoon veel te weinig vrouwen werkzaam als chauffeur, dit zou veel meer moeten zijn, want vrouwen rijden zeker zo goed als mannen.
    Gelukkig wordt het de laatste jaren wat beter.
    Er zijn al wel meer vrouwelijke buschauffeurs, maar nog ook nog steeds te weinig.

    Tja, de opmerking van de verzekering, (waarschijnlijk een man), slaat echt nergens op, wat een onzin :
    Met andere woorden : Er zijn alleen maar "slechte" chauffeurs, die veel schade veroorzaken.
     
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Effe nog een kleine correctie Pieter. Het was een soort van pakketdienst. Daar zijn wel veel rouwdouwers en schademeldingen van. Bij groot transport zal dat anders zijn. Dus slaat niet direct op jou soort van bedrijf!
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off topic :

    Hallo Henk,

    Ik voel me niet aangesproken hoor, bedankt voor je uitleg.

    Tja, dat is het probleem bij die pakketdiensten.

    Dit zijn vaak ZZP.ers, die voor heel weinig de pakketjes moeten bezorgen.
    Als ze een redelijk bestaan willen hebben, moeten ze heel veel pakketjes in zo'n kort mogelijke tijd bezorgen.
    Alle kosten voor eigen rekening zijn en dan ook nog reclame moeten voeren op hun voertuigen van de pakketdiensten.
    Terwijl de opdrachtgevers wel goed verdienen aan de pakketjes.
    Ik zal geen namen noemen, maar iedereen weet wie ik bedoel, als de opdrachtgevers.
    Dit is echt ronduit schandalig om deze ZZP.ers zou te behandelen, ik noem dit uitbuiting.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0533


    Hallo Allemaal,


    Verder gegaan met het draaien van de twee lagerhuizen.

    Foto's zeggen soms meer dan woorden :


    Twee kamers aan weerskanten in de lagerhuizen gedraaid voor de axiaal en radiaal lagers.
    IMG_9668-02.jpg

    IMG_9671.jpg

    Een kamer in het lagerhuis gedraaid voor het axiaal lager.
    Zie rode streep :
    IMG_9671-01.jpg

    De tweede kamer in het lagerhuis met klempassing gedraaid voor het radiaal lager.
    Zie rode streep :
    IMG_9671-02.jpg

    Het lagerhuis omgedraaid en uitgeklokt en met één kamer voor het axiaal lager te draaien en één kamer voor het radiaal lager te draaien.
    IMG_9689.jpg

    IMG_9692.jpg

    Het eerste lagerhuis voor de 2 axiaal lagers en de 2 radiaal lagers is klaar voor de verdere bewerking.
    IMG_9681.jpg



    Het lagerhuis met de verbindingsas tussen de draadspindel en de Planetaire reductiemotor.
    IMG_9697.jpg

    Zie de borst/rand in het lagerhuis (zie rode streep)
    Hier worden aan weerkanten de axiaal lagers gemonteerd, zodat deze straks opgesloten zitten in het lagerhuis en op de verbindingsas.
    IMG_9706-01.jpg

    Zie de borst/rand op de verbindingsas in de rode cirkel.
    Hier worden aan weerkanten de axiaal lagers gemonteerd, zodat deze straks opgesloten zitten in het lagerhuis
    IMG_9707-01.jpg

    Tot zover deze update :


    Wordt vervolgd.
     
    EUSIV, timkoerhuis, Truckie en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    Weer een prachtig staaltje technische metaalbewerking...ik denk dat update 1000 een fles champagne waard wordt 347907-eb621605e599ae0f464f3eebd94232fb.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2021
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.


    Ho, Ho, we zijn nog lang niet zover hoor, nog maar net over de helft.
    Bovendien drink ik geen alcohol, als ik er naar kijk, ben ik al dronken.
    :)
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0534


    Hallo Allemaal,


    Verder gegaan met het draaien en afwerken van de twee lagerhuizen.

    Het lagerhuis, het axiaal en radiaal lager.
    Even uittesten of de pasvorm goed is.
    IMG_9662.jpg


    Eerst het axiaallager passen/monteren in het lagerhuis.
    IMG_9661.jpg

    De axiaallager ring in het lagerhuis gepast/gemonteerd, de pasvorm is goed.
    IMG_9713.jpg

    De axiaal lager ring met de kogels en de tweede axiaal lager ring in het lagerhuis gemonteerd.
    IMG_9655.jpg

    Het radiaallager gepast/gemonteerd.
    Het radiaallager is gemonteerd met klempassing in het lagerhuis.
    IMG_9651.jpg

    Nu de pasvorm van de axiaal en radiaallagers goed is, moeten er nog afsluitdeksels/kappen gemaakt worden, die worden vast gezet met vier M 2 boutjes, zodat de axiaal en radiaallagers spelingsvrij op de verbindingsas en het lagerhuis opgesloten zitten.
    Begonnen met het maken van de afsluitdeksels/kappen.

    De 4 afsluitdeksels/kappen afgetekend op een messingplaat van 1 mm dik en uitgezaagd.
    IMG_9884.jpg

    IMG_9886.jpg

    IMG_9888.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Marker, ozy, timkoerhuis en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    De spanning naar het eindresultaat loopt op....duidelijk is wel dat er veel denk en rekenwerk aan vooraf is gegaan. Het is weer zeeeeeeer mooi
    SMILEY APPLAUS.gif
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Effe weg, de andere hobby/passie weer gaan uitoefenen.

    SMILEY Effe weg Klein.jpg

    Eerst volgende update vrijdag of zaterdagavond.
     
    ArjanN en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedemiddag Pieter,
    ik vroeg mij af waarom heb je gekozen voor een combinatie van radiaal en axiaal lagers in plaats van 2 conische lagers?
    ik blijf met grote belangstelling volgen.

    mvg,
    Roald
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    Antwoord op jouw vraag :

    Ik had ook liever 2 conische lagers, of kegellagers zoals ik de lagers noem, willen gebruiken, per lagerhuis, maar..............

    De ruimte onder de gieksleuf van het achterdek is beperkt, namelijk : binnenwerks 58 mm breed.

    De lagerhuizen zijn 25 mm rond buitenwerks en de verbindingsas is 10 mm rond.
    Helaas zijn er geen mini kegellagers leverbaar met een buitendiameter van 20 mm buitenwerks en 10 mm binnenwerks, een asgat van 10 mm.
    Het kleinste mini kegellager is 35 mm buitenwerks en 15 mm binnenwerks (asgat)

    Helaas past dit niet onder de ruimte in de gieksleuf.
    Vandaar dat ik heb gekozen voor 2 axiaal lagers en 2 radiaal lagers per lagerhuis.

    Het was makkelijker geweest als deze mini kegellagers wel beschikbaar waren, dit had veel extra draaiwerk gescheeld.

    Tja, als het niet leverbaar is, dan moet je voor een andere oplossing kiezen, die overigens perfect functioneert.
     
    Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.

    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ah daar had ik nog niet aangedacht..dat die zo klein niet leverbaar zijn ..
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Zoals je de axiaal lagers gemonteerd heb, gaat niet werken, omdat beide schijven aan de buitenzijde zijn opgesloten en dus niet vrij met de as kunnen meedraaien. Daarbij lopen ze ook beide schijven tegen de binnenzijde van de as aan, 1 tegen het radiaallager en de andere tegen het borstje van de as. Bij een axiaal lager moet de ene schijf vast aan de as zitten en de andere vast in het huis staan, van deze schijf is het asgat een fractie groter is, waardoor de as hier vrij doorheen kan draaien.
    Daarnaast moet je beide schijven voor minimaal de helft ondersteunen, omdat deze anders gaat vervormen (conisch worden). Misschien moet je eerst eens een manual van SKF downloaden, waarin je kan zien hoe lagers moeten worden ingebouwd.
     

Deel Deze Pagina