VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor het meedenken.

    Maak je geen zorgen, de axiaal lagers worden op de juiste manier gemonteerd.
    Ik heb alleen de axiaal lagers en de radiaal lagers in het lagerhuis gepast, maar nog niet helemaal klemvast in het lagerhuis geperst.
    Inmiddels is het systeem al geruime tijd gereed en heb ik verbindingsassen met de twee lagerhuizen uitgetest, het werkt perfect.
    Ik heb er een behoorlijke druk op uitgeoefend aan weerskanten van de verbindingsassen uitgevoerd, zowel aan de kant van de planetaire reductiemotor en aan de kant van de draadspindel.
    Ondanks de grote uitgeoefende druk op de verbindingsassen bleef het geheel mooi licht ronddraaien en loopt zeker niet vast.

    Daarna het geheel gemonteerd en tenminste 50 x de zuigerstangen in en uit laten draaien, zonder dat warm werd, of zwaar ging lopen en zeker niet vastlopen en het maakte nauwelijks geluid. Je hoorde alleen het geluid van de beide planetaire reductiemotoren.
    Ook de vier eindschakelaars werkten perfect en schakelde op tijd uit.
    Het geheel werd tijdens het langdurig testen niet warm en maakte geen lawaai.

    Ik heb van te voren terdege onderzoek gedaan, hoe ik de lagerhuizen met de verbindingsassen moest bouwen, waarin de inbouw van axiaal en radiaal lagers beschreven stond/werd. (hierover is genoeg te vinden op het internet)
    De ene axiaal lager-ring zit aan een kant klemvast op de verbindingsas en de andere axiaal lager-ring zit klemvast in het lagerhuis, waar de verbindingsas vrij kan ronddraaien.
    Dit is volgens mij de juiste methode, die jij volgens mij ook beschrijft.

    En ja, op een rij-demo wordt het liften en inzakken van het achterdek gemiddeld 10 x per dag gebruikt/toegepast, meestal zal het nog minder vaak zijn.
    Bovendien is het toerental vrij laag : 42 rpm.

    Zo heeft iedereen zijn eigen manier van werken/bouwen.
    Ik kan me voorstellen dat jij het systeem op een andere manier gebouwd/geconstrueerd had.
    Bovendien moest ik woekeren met de ruimte, omdat de ruimte onder gieksleuf beperkt is.

    Ik zou zeggen, blijf kijken, dan zie je dat het goed komt.
    Mogelijk kan het het zelf een keertje zien draaien op een rij-demo en zal je zien dat het achterdek probleemloos lift en weer inzakt, zonder warm te worden, vastloopt of lawaai maakt.

    Het was makkelijker/eenvoudiger geweest als ik 2 kegellagers per lagerhuis had kunnen toepassen, helaas zijn er geen mini kegellagers leverbaar in de afmetingen 20 mm x 10 mm

    P.S.
    Het bouwverslag loopt minimaal een jaar achter bij de bouw van de Goldhofer dieplader.
    Zoals al mijn bouwverslagen één tot twee jaar achterlopen
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Waarom zo vet achter laten lopen Pieter?
     
  3. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet, De axiaal lagers zitten niet juist gemonteerd. Door de speling in het radiale lager zal de binnenring wel iets opzij worden gedrukt zodat alleen die alleen tegen het radiaal lager loopt en aan de andere kant net vrij draait, echter dit is niet zoals het hoort. Daarnaast zullen de middelste ringen van de taatslagers tegen de borst van de as lopen. Om vroeg of laat geen problemen te krijgen zul je toch echt het ontwerp moeten aanpassen. Als bij ons op de zaak iemand zoiets zou maken, dan verdwijnt het zo in de oudijzerbak, omdat dit gewoon niet werkt. 1 schijf van het lager moet alleen contact maken met het huis en de andere kant alleen met de as. Dit kun je oplossen door een ring van bijv. 0,5mm dik ertussen te leggen.
    Dat woekeren van ruimte valt ook wel mee, omdat ik al eerder aangaf dat je eigenlijk alleen maar 1 taatslager nodig hebt, omdat je alleen een drukkracht hebt en de radiaal lagers achterwege kan laten, omdat die al in de reductor zitten.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor het meedenken.

    Ik had geschreven dat je moest blijven kijken, hoe het lagerhuis afgebouwd wordt.
    Jij loopt steeds op de zaken vooruit.
    Soms is het beter om even af te wachten, om te zien hoe de constructie er uiteindelijk uit komt te zien.
    Als het dan blijkt dat het niet werkt, of foutief is gemaakt/gebouwd, kan men altijd nog advies, tips geven, hoe het wel gemaakt gebouwd moet worden.

    Maar meestal kom ik er zelf wel achter of iets wel of niet werkt, zoals bij de pendelassen, die in de praktijk rij-test niet werkte, die ik nu aangepast/gewijzigd heb, omdat het niet naar behoren functioneerde en nu wel naar tevredenheid functioneren.

    Ik laat nog zien hoe het axiaallagers niet tegen de binnenringen van de radiaallagers aan lopen, maar vrij draaien.

    Ik heb vier messing ringen gemaakt/gedraaid van 1 mm dik, die tussen de axiaal lagers en de radiaal lagers gemonteerd worden.
    De gaten in de ringen zijn 1,5 mm groter uitgedraaid dan de binnenringen van de radiaal lagers, zodat deze vrij kunnen ronddraaien.
    De messing ringen komen alleen tegen de buitenkant/ringen van de radiaallagers aan, waardoor de binnenringen van de radiaallagers vrij kunnen ronddraaien in de messing ringen.
    De radiaal lagers worden aan de buitenkant van het lagerhuis afgesloten met messing deksels/kappen, zodat de radiaal lagers strak opgesloten zitten en niet naar buiten gedrukt worden.
    Nogmaals, zo heeft ieder zo zijn eigen bouwmethode.
    Misschien heb ik niet voor de makkelijkste weg gekozen, maar het werkt wel, dus ik begrijp niet wat ik in jouw ogen fout gedaan heb.

    Ik zie ook weleens bij modelbouwers, waarvan ik denk, "Waarom heb je dit zo gemaakt/gebouwd", ik zou het anders gedaan/gebouwd hebben.
    Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat.

    En ja, zoals sommige zeggen : Wat een gepruts !
    Ach ja, ik ben maar een prutser.

    Volgens jou had ik geen radiaal lagers hoeven te gebruiken, omdat er een radiaallager in de planetaire reductiemotor zit, dit klopt, maar ik ga op zeker en wil niet dat er toch een radiale belasting komt op de uitgaande as van de Planetaire reductiemotor.
    Bovendien wil ik niet dat aan de andere kant de draadspindel gaat slingeren zonder radiaal lager en dat er axiale druk/belasting wordt uitgeoefend bij het in en uitdraaien van de cilinderstangen van de mastercilinders, vandaar ook hier een axiaal lagers gemonteerd.

    Als jij vind dat mijn constructie in de prullenbak moet verdwijnen, vind ik dit prima, maar dit ga ik niet doen, want de constructie werk perfect.

    Even ter aanvulling :

    Foto's van :
    Het uitdraaien van messing vulringen, (1 mm dik) die tussen de axiaallagers en de radiaallagers worden gemonteerd.
    Bekijk bijlage 458651

    Bekijk bijlage 458650
     
    Catwoman en Johannes59 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Arjan,

    Mijn bouwverslagen lopen altijd "ver" achter.

    Ik heb nog meer te doen dan alleen maar met de modelbouw bezig te zijn.

    Ik/we (mijn dochter en ik) hebben ook nog 2 bedrijven, waar in de nodige aandacht moet besteden, er moet uiteindelijk ook nog wat verdiend worden.
    En ik ben ook nog regelmatig werkzaam als invalchauffeur.
    In een bouwverslag schrijven gaat best (heel) veel tijd inzitten.
     
    ArjanN, Tug.NL, Leon1965 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.883
    Locatie:
    Utrecht
    En de bouwverslagen van Pieter zijn dermate gedetailleeerd dat er inderdaad veel tijd voor nodig is...puur voor ons genot om het stap voor stap te kunnen volgen.....Een cliffhanger bij iedere update met de climax wanneer het klaar is...wordt update 1000 ????????
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Jouw bouwverslag is zeer gedetailleerd Pieter en daar gaat tijd in zitten, maar er moet ook brood op de plank komen en geld binnen komen.
    Het is erg leuk dit bouwverslag te volgen.
     
  8. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    M'n vader zeide altijd eerst het werk dan het meisje.. was ik het niet altijd mee eens..
    Maar als zelfstandige begrijp ik goed wat er mee bedoeld wordt, vooral in deze tijd.

    Als je dan klaar ben met je werk wil je effe je hoofd leeg maken met je hobby.
    Een bouwverslag doe je een keer s'avonds op de bank.

    Dus Pieter goed bezig gewoon doorgaan zoals je het nu doet, wij genieten er van!
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2021
    marcelinets vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,


    SMILEY Effe weg.jpg

    Vanavond vertrekken vanuit huis om 21:15 uur.
    Twee nachtritten achter elkaar, 1 dag overstaan.

    Eerst volgende update waarschijnlijk : donderdag of vrijdagavond.
     
    modelbouwer en Tug.NL vinden dit leuk.
  10. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    gewoon doorgaan op je eigen tempo !.:thumbsup:
    Het is altijd weer smullen als er een nieuwe update is ! :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Henk,

    Bedankt.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0535


    Hallo Allemaal,


    Weer terug van weggeweest.

    Even tussendoor :

    Er is enige onrust ontstaan over plaatsing van de lagers in de lagerhuizen en de verbindingsassen.
    Een forumlid maakt zich zorgen over de werking van de constructie, hij vind dat de constructie in de prullenbak moet verdwijnen.

    Ik had dit in een later stadium willen behandelen bij de montage van de axiaallagers en de radiaallagers.
    Hij heeft gelijk als je de axiaallagers en de radiaallagers tegen elkaar monteert dat de buitenring van het axiaallager tegen de binnenring van het radiaallager gaat drukken, waardoor er wrijving kan ontstaan, warm worden en zelfs kan vastlopen, zeker bij hogere toerentallen.
    Nu maakt de uitgaande as van de planetaire reductiemotor maar 42 rpm, maar kan inderdaad wel voor wrijving zorgen.
    Nu liep het forumlid op de zaken vooruit, omdat ik nog bezig ben met de voorbereidingen van de lagerhuizen met de de bevestigingsassen.
    Wat ik met de foto's liet zien ,was her passen van de axiaallagers en de radiaallagers in het lagerhuis.
    Foto's zeggen soms meer dan woorden, vandaar ik een poging zal wagen om uit te leggen hoe de constructie straks gemonteerd wordt.
    Ik was niet van plan om zo uitgebreid in te gaan over het maken van de vier opvulringen, maar nu er onduidelijkheid is ontstaan zal in hier een uitgebreid verslag van maken, met veel foto's. (misschien wel te veel foto's)
    Zoals jullie weten maak ik altijd heel veel foto's van mijn draai en frees en boor werk, maar ook foto's van onderdelen die handmatig worden gemaakt.

    Als volgt :

    Er komen messing opvulringen van 1 mm dik tussen de axiaallagers en de radiaallagers.
    De vier messing opvulringen uitgezaagd uit 1 mm dik messing plaat.
    IMG_3548.jpg


    De messing opvulringen zo rond mogelijk gevijld en gemonteerd op een zelfgemaakt tooltje wat ik al eerder in dit bouwverslag heb gebruikt.
    IMG_3549.jpg

    De vier messing opvulringen vastgeschroefd.
    IMG_3552.jpg


    Nu blijkt dat de opvulringen niet strak vast zitten op het tooltje en moet er nog een opvulring toegevoegd worden om de 4 opvulringen goed vast te zetten, zodat de mooi rond afgedraaid kunnen worden.
    IMG_3557.jpg

    Extra ring gemonteerd op de vier opvulringen goed vast te klemmen. (zie rode cirkel)
    IMG_3560-01.jpg

    De vier messing opvulringen met een vijl nog iets rond gevijld, zodat de HSS buitenbeitel niet hapt in de vier opvulringen.
    IMG_3569.jpg

    Het rond vijlen van de de vier messing opvulringen met de draaiende 3 klauwplaat.
    IMG_3564.jpg

    Beginnen met het afdraaien van de vier messing opvulringen.
    IMG_3573.jpg

    Het afdraaien van de vier opvulringen.
    IMG_3578.jpg

    Tot zover deze update.

    Helaas kunnen er maar 10 foto's per posting geplaatst worden.

    Om met de woorden van Leon te spreken :
    Hallo Leon,

    :)
    Wordt vervolgd.
     
    Marker, ozy, modelbouwer en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    SMILEY Effe weg.jpg

    Helaas de komende tijd geen updates :

    De komende tijd afwezig.
    Als invalchauffeur de (vaste) chauffeur vervangen, die op dit moment ziek is.
    Het zijn meestal dagritten, maar ook enkele nachtritten, die al voor mij gepland stonden.
    De komende weken volop aan de bak : Gemiddeld 4 tot 5 ritten per week.

    Net terug van een lange dagrit van 5:00 uur tot 18:00 uur.
    Vanmorgen om 3:30 uur opgestaan.
     
    ozy, modelbouwer en Tug.NL vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Weer terug van weggeweest.

    SMILEY Effe weg - kopie.jpg

    Een (te) drukke week achter de rug.
    Deze week 46 uur achter het stuur gezeten, exclusief de verplichte rusturen en de nodige uren met laden en lossen gemaakt, plus 1 nacht over gestaan.

    Nu maar eens goed uitrusten, want maandag weer volop aan de bak.
    Zal proberen om morgen een update te plaatsen.
     
    ozy, Mark300, Leon1965 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    46 uur maar? Zoveel uren heb ik vaak op woensdagavond al :yes:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mark,

    Wel goed lezen hé !
    :)
    46 uur achter het stuur gezeten.
    Totaal aan rij en werkuren (laden en lossen) 64 uur in 5 dagen + verplicht 1 nacht overstaan 8 uur = 72 uur.
     
    Mark300 en modelbouwer vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ach, zijn toch gewoon hobby uren!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina