VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Inderdaad hobby uren.
    Liefdewerk oud papier.

    Alleen een onkostenvergoeding voor de gemaakte kosten.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    SMILEY Effe weg - kopie.jpg

    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
    stoomertje en Johannes59 vinden dit leuk.
  3. marcelinets

    marcelinets Guest

    Het gaat een mooie dieplader worden Pieter.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Bedankt voor het compliment.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Een baaldag vandaag.
    Smiley Verdrirtig.01.png

    Vandaag laat thuis, alles liep vandaag tegen, slecht weer, hard waaien en regenen.
    Bij harde windstoten wordt er niet gehesen en worden de mastdelen van de windturbines niet geladen, maar ook niet gelost.
    Ik ben vandaag behoorlijk nat geregend.
    Maar uiteindelijk is het laden en lossen toch gelukt, wel heel veel vertraging op gelopen.
    Pas om 20:45 uur thuis.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Even Off topic :

    Deze posting verplaatst vanuit het topic van Rolf, om vervuiling van zijn topic te voorkomen :

    Dit heb ik ook een keer gehad, maar dan met een echte 1:1 Volvo truck Volvo F 16 dat de ho houwer, de remmen het niet deden.
    Onder het rijden een luchtslang geknapt, alle lucht weg.
    Paniek, nee niet echt, wel schrikken.
    Gelukkig gebeurde dit op een vlakke tweebaansweg, gas loslaten, motorrem gebruiken, terugschakelen en uit laten rollen, gelukkig geen verkeer voor me rijden.
    Dat is schrikken, maar niet in paniek geraakt, gelukkig is alles goed afgelopen, geen schade.
    Tegenwoordig zit er op de trucks een retarder op de aandrijflijn.
    De huidige Volvo FH 16 700 PK waar ik nu meer rij, is ook uitgerust met een retarder.
    Overigens geeft de retarder bij een afdaling geen garantie dat je kan stoppen, alleen maar afremmen.
    Als je hard afremt met de retarder, wordt de retarder loei-heet, waardoor deze slechter afremt en zelfs kan verbranden.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Dat snap ik even niet Piet: op alle trucks zit toch een parkeer rem, en die is al tientallen jaren gemoduleerd, dus proportioneel te doseren en geeft tenminste 50% remvertraging van de bedrijfsremmen, dus minimaal 2,2 m/sec².
    Dat systeem werkt omdat de veerrem cilinders ( voor jou: Federspeicherbremszylinder) worden geactiveerd, door lucht af te blazen, en die lucht zit er altijd in, want het parkeerrem circuit is volledig gescheiden onder een vooraf ingestelde druk, ca 6 Atu.
    En wettelijk moest je 3 x de parkeer rem nog kunnen lossen, dus voldoende druk in de parkeerrem ketel.
    Mogelijk zijn momenteel de eisen wat anders, maar ze zullen niet slechter zijn dan de vele tientallen systemen die ik heb ingebouwd in Amerikaanse trucks, die allemaal voor de EU aangepast moesten worden.
    Cor
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Even ter aanvulling :
    Klopt, er zit/zat inderdaad op De 4 assige Zwaar Transporttrekker Volvo F 16 (Bouwjaar 1994) een parkeerrem volgens mij met een klein luchttankje met een gescheiden luchtsysteem voor de parkeerhandrem.
    Wat er precies aan de hand was, weet ik niet, maar de parkeerrem werkte ook niet, waarschijnlijk zat er ook in het (gescheiden) remsysteem geen lucht meer in, dus werkte de parkeerrem/handrem ook niet meer om die in te schakelen/te gebruiken.
    De Volvo F 16 heeft/had een vollucht remsysteem.

    Dit had ik even moeten vermelden dat de parkeer/handrem om één of andere reden ook niet werkte, helaas is niet gebeurd/vermeld.
    Het voorval heeft plaatsgevonden in 2007, dus is dit al weer enige tijd geleden.
    De Volvo F 16 trekker was toen al 13 jaar oud.
    Wat de storing precies geweest is weet ik niet, maar Volvo servicemonteur kon het remsysteem ter plaatse niet repareren en de Volvo F 16 trekker moest afgesleept naar de Volvo garage, waar men een dag bezig is geweest om de het lucht remsysteem weer te herstellen.
    In mijn beleving was er een aanvoer luchtslang/leiding geknapt vanaf de compressor naar de luchttanks, maar 100% zeker weet ik dit niet meer.
    En of de parkeerrem al defect was weet ik niet, dit zou ook heel goed gekund hebben, want ik gebruikte nauwelijks/nooit de parkeer/handrem, bij stilstand/parkeren altijd in de 1e versnelling laag laten staan. (16 bak)

    Volgens mij moeten er terugslagkleppen tussen de compressor en de luchttanks zitten, maar dit weet ik niet zeker., ik ben chauffeur en geen monteur, dit lijkt mij logisch ?, maar ik weet niet of dit verplicht is/was bij een vollucht remsysteem in 1994.(lijkt me wel)
    Nu zijn de eisen veel strenger.
    Maar jij zal dit beter weten dan ik, omdat jij werkzaam geweest bent in speciale voertuigen en kranen.

    De huidige Volvo FH 16 700 PK heeft een boordcomputer, bij een storing krijg je een foutmelding en kan je zelf niets meer, dan de garage bellen, die moet de boordcomputer aan de laptop hangen en de boorcomputer uitlezen om de foutmelding/storing op te sporen, eventueel een reparatie uitvoeren en de boordcomputer weer resetten.

    Daarom is het tegenwoordig belangrijk om op tijd de servicebeurten te laten uitvoeren.

    Nu naar bed, morgen vroeg weer op.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Pieter,
    Elke truck heeft een 4 voudig gescheiden remsysteem, dat tijdens het vullen met elkaar verbonden is boven de 6 bar.
    @ x voor het service remsysteem, dus de gescheiden kringen van de voetrem, 1 x voor alle accessoires bv. luchtgestuurde schakelingen, diff. sper, bandenpomp ed., en 1 x voor de parkeer rem.
    De parkeer rem is altijd door middel van een veer in de remcilinder, en is duidelijk te herkennen aan de grote 'pot', die achterop de eigenlijke remcilinder is aangeflenst; die heeft dan ook 2 lucht aansluitingen, en meestal een draadeind dat een eind uitsteekt met een moer er op. Die dient om de veer samen te drukken, als het remsysteem defect is, en de truck afgesleept moet worden.
    De Amerikanen gebruiken een open/dicht klep om de parkeerrem te bedienen, maar in de EU mag dit niet, en wordt de parkeerrem modulerend aangestuurd, dus je kunt daarmee ook matig afremmen. Het lossen van de parkeerrem gebeurd dus met luchtdruk, en het remmen/parkeren met de veer in de cilinder.
    Als de parkeerrem niet meer werkt, dan betekent dat, dat de aansturing van het laten ontsnappen van de luchtdruk die de veerrem 'los' houdt, defect is.
    Dit is heel kort een samenvatting van een lucht rem systeem voor een elke trekker; om het behapbaar te houden ga ik dus niet in op het aanhanger/oplegger gebeuren.
    Maar die zelfde veerremcilinders zitten ook op jouw model ( te zien op de grote aantallen foto's, zie bv. update r520 )
    [​IMG]
    Dus als je die parkeerrem niet gebruikt, dan weet je ook niet of hij wel werkt als ontworpen!
    Dit even om een inzicht te geven in het remmen met lucht op vrachtverkeer.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2021
    modelbouwer vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Weer thuis, morgen vrij.
    In het vervolg maandag, dinsdag, woensdag en donderdag werken tot eind november, lekker lang weekend.
    SMILEY Effe weg - kopie.jpg
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Weer wat geleerd over remsystemen dus nooit te oud om te leren.
    Duidelijk uitleg.
    Jij noemt het : Grote potten (veerremcilinders), ik zelf noem het Remboosters.
    Volgens mij is dit een algemene benaming ?

    Ik wist niet dat in de remboosters veren in zaten voor de parkeerrem/handrem.

    De huidige Volvo FH 16 700 pk waar ik regelmatig mee rij, heeft een I-Shift versnellingsbak met als extra : 2 kruipversnelling vooruit en 2 kruipversnellingen achteruit.
    Als ik de de I-shift in de N stand zet/staat, wordt automatisch elektronisch de parkeerrem ingeschakeld.
    Als je schakelt naar R of D , dan wordt automatisch de elektronische parkeerrem weer uitgeschakeld/ontgrendeld.
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ze heten remboosters. En wat Cor heeft uitgelegd is ook de reden dat je lucht moet draaien na het starten, onder de circa 5 bar rijd de truck niet weg omdat de remboosters niet vrij komen wegens te weinig druk.

    Het is een standaard veiligheid op Europese trucks en dat zeker al een jaar of 40. Van jaren 70 trucks weet ik het niet, toen sabbelde ik nog op een speen, de Daf’s uit begin jaren 80 waar ik nog aan gesleuteld heb hadden ze al.

    Voor wat betreft de achteras van je Sprinter, overweeg een nepdifferentieel met twee kroonwielen, en dan twee aandrijfassen naast elkaar naar voren met elk een eigen elektomotortje, dan heb je je individuele aandrijving per wiel en kun je de motoren voor onder de kap wegstoppen. Zo zou ik het doen als je geen starre as wil.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo William,

    Ik wist bijna wel zeker dat ze remboosters heten, ik noem dit altijd zo, maar ook in de Volvo garage en bij Goldhofer noemen ze het remboosters.
    Tja, en als Cor ze "grote potten" noemde en hij niet over remboosters sprak ga toch twijfelen, maar ik ben blij dat ik nu duidelijkheid over de remboosters.
    En ja, dat je s'morgens eerst lucht moet draaien, voordat je weg kan rijden, is mij bekend, dit moet ik regelmatig doen als ik s'morgens vroeg of s'avonds laat weg ga voor een nachtrit.
    (hier zijn de buren/bewoners niet blij mee s'morgens om 4.00 uur of 5.00 uur)
    En zo zie je maar weer, al ben je al wat ouder, ben je nooit te oud om te leren.

    Wat de MB Sprinter betreft :
    Dit is een goede tip/optie om een nep differentieel te maken met 2 aandrijfasjes en 2 elektromotoren en netjes weg te werken tussen de onderkant en de vloer van de laadruimte.
    Mijn dank hiervoor.

    Ik ben trouwens nog van plan om een oud kunststof Wedico differentieel te slopen en te kijken of ik dit in een kleinere behuizing kan inbouwen.
    Ik heb nog genoeg van deze oude Wedico kunststof differentieels in de "Duitse rommelbak" liggen.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb expres zo weinig mogelijk "jargon"='kenners taal' gebruikt zodat iedereen het kanbegrijpen.
    Een veerremcilinder ziet er dus uit als een grote pot, in tegenstelling tot een bedrijfsrem, die er uit ziet als 2 schoteltjes met de holle kanten tegen elkaar.
    Voor een uitleg en plaatjes kijk naar de eerste hit op Google voor VEERREMCILINDER = de juiste Nederlandse benaming.
    https://www.dt-spareparts.com/nl/pr...ct-portraits-detail/portrait/veerremcilinder/
    Scroll naar beneden voor een doorsnede en uitleg.

    En hier
    https://partnerportal.dieseltechnic.com/nl/remcilinder-118004.html
    voor de (service) remcilinder, dus de bedrijfsrem die je met het voetventiel (=rempedaal) bedient.

    Inderdaad, ze worden vaak remboosters genoemd, maar dat is in feite een halve vertaling van de Engelse term Brakebooster
    en zelfs dat is in feite niet correct, wat ze 'boosten' niets, boosten betekent een extra kracht ergens bij zetten, of "versterken", maar dat doen ze niet en mogen ze ook niet doen in deze toepassing, omdat je dan de as van de S-kam gaat overbelasten, daarom zit er dan ook een veiligheid in het lucht systeem gebouwd, dat de parkeerrem (= veerrem deel) lost, als je de bedrijfsrem gebruikt/intrapt.
    De juiste term brakebooster/rembooster is in feite de vacuumcilinder op jouw personenauto, en die zit gemonteerd op je hoofdremcilinder (Niet bij de wielen); die versterkt dus de kracht van jouw voet op het rempedaal, dus dat is het echte "boosten"!
    Dat worden hier meestal de rembekrachtiger genoemd ook wel Servo remmen.
    zie hier bijvoorbeeld
    https://www.mister-auto.nl/rembekra...pEF9pPERZOISCMC96loaAjCcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

    Cor
     
    Cnn, VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Klopt helemaal, maar soms is het gewoon gewoonte geworden. Een versnellingsbak klopt alleen als die in overdrive staat, in alle andere versnellingen vertraagt die. En een moersleutel noem ik eigenwijs een Bahco, terwijl dat de merknaam van de uitvinder ervan is. Een stoplicht is ook een verkeerslicht, anders zou je bij groen ook moeten blijven staan en dan kom je niet ver:beer:
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,


    Bedankt, ik heb de linkjes even bekeken, het is me helemaal duidelijk.
    Tja, ik ben geen monteur dus weet niet hoe alles precies werkt.

    Ik rij als invalchauffeur en ga ervan uit dat alles goed werkt, als er een storing is, kan ik dit niet tegenwoordig niet zelf (meer) oplossen, in verband met de boordcomputer, die een foutmelding/storing geeft.
    Het enigste wat mij dan rest is de Volvo garage bellen en kan ik de foutmelding doorgeven aan de monteur, die de storing/probleem/foutmelding, de eventuele de reparatie kan uitvoeren, het zij ter plaatse of in de garage.

    Als er een reparatie wordt uitgevoerd, ben ik er meestal niet bij als dit in de garage moet plaatsvinden, als het onderweg is en de reparatie ter plaatse kan worden uitgevoerd, let ik er eigenlijk niet op wat de monteur allemaal uitvoert.
    Ik ga ervan uit en vertrouw erop dat de storing/foutmelding of reparatie naar behoren wordt opgelost/wordt uitgevoerd.

    Ieder in zijn vak, en ja, je kan niet overal verstand van hebben.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  17. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Hoelang was de totale arm Piet?

    Als je uitkomt op een arm van 3cm blijft er van die 65kg ook niet veel meer over.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark,

    De stuurarm had ik extra lang gemaakt, helaas kon deze stuurarm niet langer : 49 mm, helaas niet meer ruimte onder het achterdek.

    Tja, het zou beter zijn als de stuurarm 60 of 70 mm lang zou kunnen zijn, maar helaas lukt dit niet.

    Maar het probleem is nu opgelost met de elektrische actuatoren.
    Hier komen t.z.t. wel foto's van in het bouwverslag van de Goldhofer dieplader
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
    Mark300 vindt dit leuk.
  19. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Die 65kg is op 1cm wat ik altijd begrepen heb.

    Ga je naar 5cm arm. Heb je meer uitslag maar nog maar 20% van de kracht!
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mark,
    Begrijp ik het verkeerd ?

    Hoe langer de stuurarm, de hefboom, hoe meer kracht je kan overbrengen, alleen wordt de slag wel veel langer en moet je ook een langere arm op de servo monteren om een langere slag te kunnen maken.
    Maar het kan zijn dat ik het mis heb hoor, ik ben ook maar een prutser, ik doe ook maar wat.

    Even ter verduidelijking :

    Er zitten onder het achterdek van de Goldhofer gen "gewone assen" , maar pendelassen.
    De achterste, de vijfde pendelas met een stuuruitslag van 60 graden maken.
     

Deel Deze Pagina