Volvo FH 12...Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Zebra, 31 okt 2008.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    de verf van motip
    daar heb ik nog nooit problemen mee gehad
    en je spoorstang van je vooras zit verkeert om,
    je stuur uitslag word dan veel groter,
    is een foutje van tamiya,
    kijk maar naar een andere topic van de tamiya bouw,
    daar word het wel besproken
    eventjes zoeken bij de topics,
    mvg markioo
     
  2. V8-nielso

    V8-nielso

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Zeewolde
    ik heb ook blanke lak van motip gebruikt
     
  3. Zebra

    Zebra Guest

    @ Markioo,

    Tja nu heb ik het gezien,ik laat het voorlopig zo als hij kan rijden dan zie ik wel hoe hij stuurt,dan kan ik het als nog veranderen.

    Bedankt voor de tip.

    Mvgr
     
  4. Tiemke

    Tiemke Guest

    Hoi,

    Als ik je een tip mag geven: verplaats de stuurservo en pas de vooras aan. Op het duitse modelltruck.net forum kun je het wel terug vinden. De truck stuurt na de aanpassingen veel beter en scherper.


    Groetjes Timo
     
  5. Zebra

    Zebra Guest

    Heb eens gekeken op het duitse forum.Ik zou bij god niet weten hoe ik alles moet aanpassen,is men eerste truck en ben nog niet zo van alles op de hoogte.

    Mvgr
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    je zou even op t forum topic zoeken van volvo of een scania van tamiya,
    er werd de laatste tijd veel over gevraagd/geschreven,
    rottierood die heeft de vraag ook gesteld kijk even bij zijn topics de laatste periode,
    mvg markioo
     
  7. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    hallo

    ik heb ook met verf van motip en gisteren de blanke lak erop gezet , ik had eerst zwarte blinkende lak van motip erop gezet ( dinsdag ) op sommige plaatsen was die een beetje dof en er was verschil tussen het dak en en het onderste stuk en toen dan de blanke lak er gisteren erop gezet alles mooi 1 kleur nu en geen doffe plekken meer is eigenlijk heel mooi nu , nu in elkaar zetten en dan een paar foto's maken en dan zal ik ze op het forum zetten

    groetjes
     
  8. Zebra

    Zebra Guest

    Heb een topic gevonden van rottierood,staan echter geen foto's op van de aanpassing,heb nu een pb gestuurd naar hem,afwachten dus.
    Is hij dan zo moeilijk te besturen als de stuurstang op de orginele plaats staat,en word alleen de draaicikel kleiner als je de stuurstang verplaatst?

    Verder ben ik de drie inbusboutjes(Pagina 8,kadertje 13,BB4) vergeten vast te lijmen in men differentieel,heb ze wel goed vast gezet,zouden deze los trillen met de tijd?

     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    die imbusboutjes lijm ik nooit,
    en er staan wel ergens fotoos op t forum,
    kijk bij arm1948 of tewel Wil,bouwverslag tamiya volvo fh
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2008
  10. SJD

    SJD

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Benthuizen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Tiemke

    Tiemke Guest

    Hoi,

    Zelf bouw ik altijd de as als volgt om:

    - aangepaste spoorstang aan de achterzijde monteren, de spoorstang moet iets verbogen worden omdat hij anders de versnellingsbak raakt. Er zijn ook doorgezette spoorstangen te koop
    - het aslichaam vijl ik een klein beetje schuin ter plaatse waar de fusee de as raakt tijdens insturen. Hierdoor wordt de stuurhoek groter en dus de draaicirkel kleiner.
    - de naaf vastlijmen met secondelijm in de fusee, let op het gat van de fuseepen!!! door deze vast te lijmen verminder je de speling al aanzienlijk.
    - onder en boven de fusee plaats ik nog twee dunne messing ringen.

    Helaas lukt het me nu niet een foto te plaatsen.

    Groeten Timo
     
  12. Zebra

    Zebra Guest

    Dank allemaal voor de ombouwtips,deze zullen later zeker nog van pas komen,maar voorlopig probeer ik het zo even moest het echt tegenvallen kan ik het alsnog veranderen.

    @ Bartj85,
    heb gisteren ook men cabine en dak gespoten,ook ik heb doffe plekken en het eigenaardige is dat ze zowel aan de linker en de rechterkeant op precies dezelfde plaats te zien zijn,ligt misschien aan het spuitgieten van de plastic bij tamiya.

    Heb ze eerst in een sopje afgewassen,dan goed afgespoeld,goed laten drogen,plasticprimer er op gezet en vervolgens dunne laagjes metaliclak er op gezet,hopelijk verdwijnen ze met de blanke lak.

    O ja nog een vraagje,
    Eerst de decals aanbrengen en dan de blanke lak zeker? worden deze dan niet aangetast door de blanke lak,gaat wel over motip.

    Mvgr.
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    voor het spuiten kan je even op de spuittopic kijken,
    maar je moet een object altijd eerst ligt schuren met een scotch schuursponsje en dan afwassen met een afwassopje,
    grondverf erop en dan als je metallic wilt spuiten eerst zilver erop spuiten,
    dat geeft de glitter een extra effect,het geeft het als het ware een lampje achter zo een glitter,
    en dan je metallic lak er op,
    wel laten drogen en het kan inderdaad een beetje dof zijn maar je blanke lak gaat dat weg werken,spuit zeker 3 dunne lagen blanke lak,
    wil je stickers ertussen doe die gelijk op de metallic lak,
    maar je krijgt de sticker er dan nooit meer weg hoor,hou daar rekening mee,
    maar motip metallic is eigenlijk te grove metallic glitter voor de schaal,
    als het kan neem dan tamiya maar doe geen tamiya over motip,dat kan elkaar niet weerstaan,
    en als je model gespoten is en er zitten een zakker of vlek in,
    dan na een week of zo met autocleaner voorzichtig polishen,
    en je verf van te voren in een bak heet water zetten zodat het lekker warm is,dan heb je meer druk en de verf verneveld beter en vloeit beter,
    veel succes met spuiten,wel een fotootje ervan plaatsen hoor,
    mvg markioo
     
  14. Zebra

    Zebra Guest

    Thanks Markioo voor de duidelijke uitleg,heb precies alles gedaan zoals je gezegd hebt,maar ik blijf met die doffe plekken zitten.

    Wat je zegt van de metallic dat die te grof is is ook waar,eigenlijk lijkt het nergens op veel te donker en veel te grof,zal morgen een foto plaatsen als het licht is,scheelt misschien tegen een foto met flits getrokken.

    Wat ik me afvraag is of ik over deze metallic lak een gewone lichtere lak zou kunnen spuiten,ook van motip natuurlijk.Zal ik waarschijnlijk alles moeten afschuren of is dat niet nodig?

    Mvgr
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    lichtjes opschuren
    en zilver spuiten
    en dan de kleur die je wenst erop te hebben,
    met de blanke lak daar weer over heen
    mvg markioo
     
  16. Zebra

    Zebra Guest

    Nog een update met een paar foto's,heb de gear-box in elkaar gezet en staat ondertussen ook op het chassis gemonteerd.

    De kleur is nu lichter dan gisteren na de raad die ik van Markioo had gekregen(waarvoor nog eens dank) De blanke lak staat er nog niet op die doe ik pas nadat de decals er op gekleeft zijn.

    Weet er verder iemand of het mogelijk is om humbrol verf op deze morip lak te zetten,zou namelijk de deurklinken in het zwart willen schilderen.

    Mvgr

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo graag gedaan,
    de deurklinken schilderen gaat wel,
    maar spuiten over motip zou ik niet proberen,
    mvg markioo
     
  18. Zebra

    Zebra Guest

    Ben weer een paar stappen verder,tijd voor een update.Heb de kleuren veranderd het word een Truck van TNT.

    Mvgr

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2008
  19. Zebra

    Zebra Guest

    Wat ik me afvraag is het mogelijk om er later een MFU kit in te bouwen of beter meteen voor ik verder ga met de bouw van de truck,zodat ik later niet te veel moet gaan verbouwen en demonteren.

    Verder had ik nog een vraagje over de verf voor de kapjes van de verlichting,is dit speciale transparante verf,ik heb hier namelijk nog wat verf van humbrol met als code,oranje (gloss 18 ) en rood (matt 60)

    Mvgr
     
  20. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Die verf kun je makkelijk gebruiken.Ik gebruik zelfs de normale verf voor het buitenschilderwerk.Gaat perfect.
    Schilder wel aan de binnenkant,dan krijg je een mooier resultaat.
    gr Marcel.
     

Deel Deze Pagina