Volvo FH16 ......

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja, wat moet ik daar boven nu invullen. Weet het eigenlijk nog niet hangt van factoren af......

    Ja, de MAN was bijna klaar en ik kreeg weer de kriebels. Wat nu doen. Het huidige wagenpark aanhouden en me alleen op wat onderhoud en kleine aanpassingen concentreren? Daarnaast een keer wat van Bruder ofzo?

    Nah, ik vind dat vrachtwagen bouwen gewoon te leuk. Bruder ben ik gek op maar blijft toch een neven bezigheid voor mij.

    Maar ja, leuke truckprojectjes like Tamiya kosten al een beetje geld. € 1.000,00 ben je zo op.

    Dus de knoop doorgehakt. Ik ben inmiddels wel een beetje gewend aan het afscheid nemen van modellen die ik heb gebouwd. Ik bouw ze ook niet meer met "echte" bedrijfsnamen van de kleinkinderen. Daarom op de MAN nu ook mijn eigen naam.

    Afscheid heb ik dus genomen van mijn bagger en in de verkoop staat mijn Mercedes Arocs kieper.

    Deze ligt nu onder het bed......

    [​IMG]

    Nadat ik de Arocs heb verkocht ga ik een definitief besluit nemen wat er met de Volvo precies gaat gebeuren. Er zijn verschillende opties. Gewoon bouwen met wisselbare laadvloeren en trailer. Trekker van maken 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 of een combi van bovenstaande. Een kraan erop of een haaklift. Beide gaat niet helaas. Ik ben nog aan het broeden maar nogmaals de verkoop van de Arocs moet de doorslag geven.

    Mocht ik de Arocs niet verkopen dan bouw ik waarschijnlijk de eerste optie. In de toekomst kan dat dan altijd weer redelijk worden aangepast.

    Wel weer mooi als je zo'n doos open trekt....

    [​IMG]

    We gaan het zien. Zoals meestal ben ik met meerdere zaken bezig.....tegelijk. Kan het niet laten!
     
    ozy, Alex Kooijman, Hans2020 en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,


    Hé, hé, het heeft lang geduurd, maar Rolf is ook om en heeft nu eindelijk voor een echte truck gekozen.

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

    Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
     
    RenéH, Leon1965 en trialrolf vinden dit leuk.
  3. marcelinets

    marcelinets Guest

    Leuk Rolf dat je ook de Volvo FH16 750 ga bouwen, ben benieuwd wat je er van gaat maken.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Rolf

    Jouw kennende zal dit weer een "Rolf Special" worden....ga ik zeker volgen
     
  5. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Welkom bij de Volvo club.

    5DB6DBEA-7DDB-4E74-BDF4-1011D7F4F585.jpeg
    en voor jou een mooi pet
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Zie hem graag komen met de post :koud:
     
    ArjanN, Helicor en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Het heeft even geduurd maar de afgelopen open dag van De Nijverheid zag ik weer een aantal mooie Volvo's rondrijden en het moet maar eens gebeuren nu. De meeste basis benodigdheden zijn binnen en de aanpassingen ook dus de rest even aan de kant en een start maken.

    [​IMG]

    Zoals bekend bij mijn bouwsels is niets helemaal van te voren vaststaand en wil ik altijd wat anders proberen te doen. Soms lukt dat en soms niet.

    [​IMG]

    Neem nu de voorveren. Ik heb die vorig jaar een keer besteld. Wilde de Volvo van een ander onderstel voorzien. Dat was omdat ik toen nog richting een kraan aan het werken was en er mogelijk dus veel gewicht zou komen. Helaas is de kraan niet mogelijk voorlopig en blijkt ook dat de door mij gekochte voorveren niet passen. Deze zijn bedoeld voor een aangedreven voor as. Denk dat de aanpassingen om deze in mijn setting te kunnen gebruiken niet lonen ook al omdat ze niet veel harder zijn dan de originele.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dwarsliggers zoals altijd voor die tijd van een stel gaatjes voorzien voor de mogelijke kabelbomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor dus de originele as. Aanpassingen zijn ook niet echt nodig want de stuuruitslag is prima en de brede banden laten toch niet meer toe.
    Nou ja, geen aanpassingen? Wel hoor. Mijn inkoopbeleid vorig jaar was een beetje wazig denk ik. Of het was weer zo'n slapeloze nacht. Ik monteer namelijk altijd andere velgen op mijn trucks. De Volvo zou een set alu's krijgen. Nu heb ik dus voor voor de smalle versie besteld....

    Dus tijdelijk maar even de originele en snel bij Ali nieuwe uitgezocht en ingekocht. Die zijn namelijk nog wel steeds goedkoper daar dan hier in de EU.

    [​IMG]

    De achterwielophanging is ook niet origineel. Nu heb ik met de ophanging uit de kit al iemand gematst dus hoop dat dit wel gaat passen. Er is geen beschrijving bij dus de foto's van Ali moeten het doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een soort pendelsysteem waardoor er meer ruimte is om te schranken heet dat geloof ik.

    [​IMG]

    Eerst de assen in elkaar en in de diffs maar dik en veel vet om ze toch wat strakker te krijgen. Ik had gehoopt op zelfsperrende assen van Magom HRC maar ook die zijn het slachtoffer van mijn rode potlood geworden. Geen grote noodzaak en ook andere wensen.

    [​IMG]

    De assen krijgen een ophangbeugeltje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na wat rommelen zitten ze er dan toch ook onder. En inderdaad de ruimte is er zeker.

    [​IMG]

    Veel meer dan de originele ophanging. De schokdempers zitten er ook niet in.

    [​IMG]

    Best weer een grote jongen als je dat vergelijkt met de SK of de MAN. Misschien is het jullie opgevallen maar ik gebruik op dit moment gewoon de Tamiya kruiskopjes. Dit chassis is wanneer het klaar is voorzien van veel aanbouwdelen etc. Pas na de mock up zal ik de zichtbare schroeven vervangen voor zeskant boutjes. Ook dit scheelt weer kosten en ook blijft er dan niet zoveel over. Kom inmiddels om in de niet gebruikte Tamiya schroeven en boutjes.

    [​IMG]

    Ook ga ik weer eens de 3 bak gewoon inbouwen. Ik had dat ook gedaan in mijn Cascadia. Toen ook nog met een vertraging er voor. Dat was eigenlijk best een hele mooie oplossing. Een kruipversnelling voor manoeuvres, een 2e versnelling voor krappe indoorparcours en de derde voor de highway in Hengelo!

    [​IMG]

    Nu was de vertragingsbak op de Cascadia een mazzel tweedehandsje maar een zelfde nieuwe uit Zwitserland gaat door de € 100,00 inclusief belastingen en invoer. Ik heb er toen maar eentje bij Ali besteld. Deze hoort op de motor gemonteerd te worden. Ik had gehoopt hem achter de versnellingsbak op de uitgaande as te kunnen monteren. Dat is echter ook een dingetje die veel aanpassingen vergt.

    [​IMG]

    Hier het tandwiel van de vertraging op zetten gaat zomaar niet en ik heb geen gereedschappen om dit aan te passen. Maar ik heb nog wel een ander idee.

    [​IMG]

    Eerst maar eens de boel monteren zonder de vertraging. Ik heb namelijk een vrij langzame motor besteld omdat ik toch nog wat bij RC Point moest hebben.
    Ik dacht nog een 80T ali motor te hebben maar helaas. Denk een beetje investeren mag wel en die servonaut is erg stil.

    [​IMG]

    Dit komt zo'n beetje met 80T overeen. Nu eerst eens de snelheden zonder vertraging testen. Daar voor moet ik nu eerst een bevestiging voor de servo's monteren. Ze moeten namelijk beide voorin komen.

    Het begin is er. Wat het verder gaat worden zullen we zien. De standaard zaken zal ik niet te uitgebreid behandelen. Waar ik aanpassingen maak of iets anders doe zal ik wat meer aandacht aan besteden.
     
    ozy, bvdh, hobbyvanrobbie en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben ook benieuwd wat je van deze Volvo gaat maken. Gebruik die tamiya versnellingsbakken niet liggen nu in de onderdelen kist.
     
  9. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    En is die aangekomen
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  10. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er netjes uit, ben benieuwd wat je er van ga maken.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  11. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Mooi te zien, dat je de bak van Tamiya gebruikt.
    Prima bak, en net wat je zegt, veel rijplezier vanwege de verschillende eindsnelheden..
    En inderdaad, het kost behoorlijk wat ruimte, maar zoals Cruijff en jij al eerder zeiden: elk nadeel heeft ook een voordeel en andersom.
     
    trialrolf en ArjanN vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Alleen virtueel, geen post gezien helaas. Was wel een mooie!

    Vond het wel weer eens tijd gewoon om wat anders te doen. Heb ook veel gearmotoren ingebouwd. Die tamiya bak is verder wel standaard. Heb destijds bij de Cascadia nog wel voor € 70,00 aan andere tandwielen etc erin gezet maar daar werd ie eigenlijk niet heel veel anders van. Heb ook nog nooit iemand gehoord eigenlijk die de standaard Tamiya bak aan gort heeft gereden.

    Wel heeft de inbouw van de bak wat andere gevolgen. Er moet een servo bij en waar zet ik die? Ik heb overwogen om de stuurservo voor de bak en de schakelservo achter de bak te zetten. Het probleem blijft dan echter dat de stuurservo bij een standaardafmeting te ver van de vooras komt. De bak met motor hoger zetten kan niet ivm de cabine. Ik dacht dat ik nog een low profile servo had maar dat was een defecte helaas.....

    Dus om alles minder complex te maken moeten er 2 low profile servo's komen maar wat zijn die dingen duur geworden zeg. Dacht nog hier in europa iets te vinden zodat het niet zo lang zou duren maar voor een ca 15 kg servo betaal je zo € 35,00 a € 40,00. Dan nog porto etc.... Dan toch maar 3 a 4 weken wachten en bij Aliexpress bestellen. Ook daar wel duurder geworden het laatste jaar maar nu heb ik er 2 voor € 35,00 inclusief porto.

    [​IMG]

    De versnellingsbak erin en de stuurstang naar achter de vooras geeft dit beeld. De fusees en de bobbel op de bak staan in 1 lijn.

    [​IMG]

    Dus een M3 draadeind nemen, beetje buigen en passen en meten.

    [​IMG]

    Een krimpkousje eromheen en we kunnen sturen?

    [​IMG]

    Ja hoor, voldoende ruimte.

    Als ik dan niet met de servo's verder kan dan maar beetje losse onderdelen in elkaar zetten en bekijken. Deze doos heeft best veel onderdelen zeg.

    Van al dat standaard werk maak ik verder geen verslag. Ik merk wel wat dingen op en die vermeld ik dan weer wel. Zoals van de houtopbouw. Daar merk ik op dat Tamiya moeite doet om veel delen in een mooi mat alu kleurtje te dippen/spuiten. Echter als je deze dan van het hekje afknipt/snijd/draait....

    [​IMG]

    Dan heb je dus zwarte plekken en deze zitten na monteren ook gewoon in het zicht.

    [​IMG]

    Gewoon echt lelijk dus. Waar slaat dit op?

    [​IMG]

    Ook valt op dat sommige delen wel op 7 plaatsen aan het hekje zitten met behoorlijk brede delen. Kunnen ze met spuitgieten lekker snel de boel volknallen. Scheelt weer tijd en geld..... Dat het ten koste gaat van het eindproduct.... Je kunt het ook niet vijlen.....

    Ik zet de houtopbouw maar gewoon in elkaar, ook gewoon met de kruiskopjes. Zoals de vlag er nu bijhangt zal ik hem toch niet vaak op de Volvo gebruiken.
    Ik werk de plekjes wel weg met beetje verf en mogelijk iets van weathering oid. Zie wel even wat de plannen ermee worden.

    Maar er zijn nog wel een aantal alu delen die wel op de truck gaan komen en daar moet ik toch wel even goed kijken en heel nauwkeurig werken om deze zo min mogelijk te beschadigen voor zover het in het zich zit. Alternatief is alles gewoon spuiten maar dat was eigenlijk niet het plan.

    We zullen zien.....
     
    Hans2020, Mark300, Alex Kooijman en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Rolf, je schrijft 15 kg servo, werkelijk? Zoveel kracht heeft die servo toch niet nodig? De voorwielen ondervinden toch niet zoveel weerstand bij het draaien ga ik van uit.
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Fred, die opgegeven waardes zijn meestal bij een maximaal voltage. Rond de 6 volt. Ik sluit hem via de Beier SFR1 aan. Weet niet eens zo wat deze voor uitgangsspanning op de servo zet. De BEC spanning is 5,6 volt dus zal dat ook voor de servo gelden. Zal dus ca 12 kg van overblijven. Voor een wat zwaardere vrachtwagen die niet alleen op gladde MBVP banen moet kunnen rijden vind ik dit soort servo's wel een vereiste. Heb al wel eerder een lichtere nominaal 9kg gebruikt maar het houd niet over dan. Daarnaast gebruik ik ook brede banden met wat meer grip dan de harde standaard banden van Tamiya. Deze nieuwere generatie is zachter en die ik bijvoorbeeld op de MAN heb zitten zijn nog wat stroever.

    Het prijsverschil tussen een nominaal 9kg en een 15 kg servo is ook niet zo groot dat je daarvoor het risico wilt lopen op de ergernis als het achteraf net te licht is bevonden.....
     
    Hans2020 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Nee klopt, beter een beetje meer dan te weinig. Maar ik gebruik die kleine servo's, en de Autoladder is ook behoorlijk aan het gewicht, ook op de vooras, maar geen problemen mee gehad, ook niet in Dortmund op de baan van de Duitse clubs. Vandaar die vraag over 15kg. Nu plaats ik de servo in lijn met de fusee, en de arm gelijk aan de fusee arm, minimale weerstand en kracht en 1:1 uitslag, is mechanisch de beste oplossing
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Begrijp die niet helemaal Fred. Fotootje toevallig?
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Even gemaakt, voor jou doe ik dat graag. In dit geval staat hij niet helemaal in het midden, waardoor de servo arm links en rechts geen gelijke slag maakt om maximale stuuruitslag te krijgen. Maar dat is in de zender op het stuurkanaal aan te passen 20220503_094619.jpg
     
    Mark300 en Hans2020 vinden dit leuk.
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Dit is een ander model, hiet zit een grotere servo, en zit de servo midden boven de as, en servo is gelijk aan lengte Robbe fusee.
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Hier is het beter te zien, ander model. Servo zit midden boven de as, en servo arm gelijk aan fusee arm Robbe. 20220503_113929.jpg
     
    Mark300 en Hans2020 vinden dit leuk.
  20. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Positie van de servo maakt in principe niet uit toch, als de hevel maar parallel aan de fusees staat, en de stang van de hevel naar fusee parallel staat aan de vooras ?
     

Deel Deze Pagina