Volvo FH16 ......

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Fred. Dacht even dat jij een andere methode had dan ik maar is hetzelfde. De stuur stang van de Servo zo parallel als mogelijk aan de as en zo recht mogelijk op de fusee. Dat wil ik inderdaad ook altijd zoveel mogelijk bereiken. Vandaar ook mijn keuze nu voor low profile Servo om niet te ver van de as af te komen.
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  2. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Goedemiddag Rolf is de onderstaande oplossing misschien niet iets voor jou?
    Schakelservol.PNG
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Die ken ik maar mij lijken die servos voor de bak veel te licht. Om de bak in 1 of 3 te drukken, ook tijdens rijden is best even punch nodig. Ook moet ie hem erin blijven drukken.

    Daarnaast kun je dan de stuur Servo onder de motor ook niet meer kwijt.

    Maar bedankt voor het meedenken
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier ook weer klein beetje verder ondanks andere dingetjes en het hete weer. Het servoprobleem is vooralsnog getackeld.

    [​IMG]

    Dit zat in de weg. Waarom Tamiya dit precies zo bevestigd al 30 jaar.....

    [​IMG]

    Zo kan het ook toch. Gewoon 2 moertjes ipv dat plastic ding. Voor de niet tamiya-bouwers...Dit is de voorste bevestiging van de bladveren.

    [​IMG]

    Eerst nog even met 2 full size servo's bezig geweest. Verder geen foto's daarvan want het werkte gewoonweg niet. Onvoldoende ruimte voor met name de schakelstang tussen de servo en de bak.

    Dan maar wat anders zoeken en proberen. Nog even bij een andere Volvobouwer gecheckt en deze had wel gewoon 2 fullsize servo's? Wat doe ik dan toch fout verdikkeme....... Niets! Na even kijken en bedenken bleek hij zijn ophanging om 8 mm verhoogd te hebben. Dat was de ruimte die ik miste. Aangezien ik mijn ophanging niet wil verhogen, het blijft bij mij primair een straattruck, moest er een andere oplossing komen.

    [​IMG]

    Deze dus. Een full size stuurservo en een low profile schakelservo. Deze zitten met het frame op busjes van 10mm en dat werkt.

    [​IMG]

    Een test rit gemaakt en het werkt! Ik kan schakelen en sturen alleen ook met de servonaut motor gaat hij letterlijk als de brandweer!

    [​IMG]

    Dus toch de gearbox ertussen en dat geprobeerd....Mooi werk al zeg ik het zelf. Nu heb ik de vertraging op de motor gezet. Ik hoop dat er voldoende ruimte in de cabine is om dit zo te laten. Dat gaan we bij verdere opbouw wel zien. Anders kan ik mogelijk ook de bak met motor nog een centimeter naar achter zetten. Zal nog even moeten blijken bij de mock up. Een cardanas inkorten is eenvoudiger dan de vertraging op een andere wijze integreren.

    Ook heb ik nog wat ideeën voor de opbouw opgedaan. Samen met Jannie heeft een brainstorm sessie zelfs al een kleur en aankleding opgebracht.....
    Maar niet op de zaken vooruit lopen......
     
    ozy, Hans2020, Truckie en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom gebruik je die tamiya versnellingsbak terwijl er betere oplossingen zijn en ruimte besparend ivm de plaatsing cabine plaat, en scheelt ook 1 servo.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Geld
    Bewezen degelijkheid
    Met prima vertraging ervoor vallen mooie snelheden te halen.

    Denk dat Rolf er hetzelfde over denkt
     
    ArjanN en trialrolf vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Volgens mij had ik het al eens hier beschreven maar inderdaad gewoon weer eens wat anders. Tuurlijk kan het met een gearmotor. Nu weer wat anders. Heb ik bij de cascadia ook gedaan. Ik wil niet altijd alles hetzelfde bouwen.

    Deze Volvo krijgt bijvoorbeeld de Beier in het chassis!

    Dus gewoon omdat het kan....uiteindelijk
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    oei je wijkt af van het standaard....
    succes gaat je lukken kerel
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo na al het trekker en Bruder geweld ook maar eens een stapje maken met de Volvo. Zeker nu de MAN in de verkoop is moet ik het aantal trucks wel op peil houden. In principe ga ik van 2 uit.

    Bij de Volvo was het de bedoeling dus even de cabine zover op te bouwen tot ik wist of de motor/gearbox/3bak combi zou gaan werken.

    [​IMG]

    Dus deel interieur opgebouwd.

    [​IMG]

    Ook nog 2 ufo's??? koffietafeltjes??? Kan de functie nog niet helemaal bepalen....

    [​IMG]

    Maar dus past niet zo...... Beetje over de duim kijken, zagen en dremel....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past wel inclusief de koffietafeltjes.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zaterdag even met de mock up in Hengelo op de baan rijden en vergelijken met een andere Volvo qua snelheid en draaicirkel.
    James heeft smalle banden voor. Ik wil toch graag voor het beeld de supersingles behouden. Eens een vergelijking maken op de baan.
    Dat werkt altijd beter dan in de hobbykamer.
     
    raoul00123, Leon1965, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo dan, op pagina 3 stond deze al weer. Even in Dumper en trekker geweld ondergegaan maar afgelopen weekend weer een paar prachtige Volvo's gezien en deze week het koopje van de maand gescoord. Ook met de SK in de verkoop komt het aantal rijdende trucks in mijn verzameling op 0....Nul, niets, nada.
    Dat kan toch niet? Ook andere wisselingen reduceren eigenlijk het rijdende wagenpark tot 2.....

    Dus als de wiedeweerga wat knopen doorhakken en wat doen.

    [​IMG]

    Allereerst nog een beetje terugkomen op voorgaand bericht....Veel te langzaam dus en te grote bochten.
    Dus eerst maar eens een 35 turns motor erachter. Ik denk dat de vertraging toch wat groter is dan verkocht. Zou 1/3 moeten zijn maar vermoed toch 1/5.
    Nu gaat het prima.

    Dan de bochten. Het gaan dan toch de smalle banden worden maar wel met 2 ringen erachter zodat ze de spatborden een beetje vullen. De as moet nu nog wat worden aangepast voor een betere stuuruitslag.

    Dan het koopje van de maand/seizoen misschien wel jaar....

    [​IMG]

    Een Carson Baustoff Pritsche...... bouwbakkie!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik zat met de opbouw van de Volvo al een tijdje in mijn maag. Deze bak vond ik mooi maar veel te duur nieuw en 2e hands zie je ze nooit......
    Ik had al wat plannen zelf wat te maken en zelfs al materiaal ingekocht. Ook nog wat gekregen maar ik twijfelde erg. Laatste tijd gaat alles ook niet perse meteen goed en concentratie is ook minder. Dan nog de kleurkeuzes en dat soort dingen. Dus de Volvo stond een beetje te treuren op het schap.

    [​IMG]

    Nu staat ie te shinen en zijn er al weer plannen.....

    [​IMG]

    Een mooi bumper maken bijvoorbeeld....
     
    ozy, Leon1965, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Bak komt me bekend voor Rolf.
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Is dat zo?
     
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    wel mooi Rolf 20220926_185547.jpeg
     
    Catwoman en trialrolf vinden dit leuk.
  14. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Koopje van het jaar kan het niet geweest zijn Rolf, die had ik vorige maand op Marktplaats :rofl:

    Wordt een mooie bakwagen zo!
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Zou die bak niet mooier staan op een wat langer chassis Rolf?
     
  17. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou ik vind de overhang best mooi zo. Assen tikkie naar achteren, maar niet veel. Chassis zelf moet wel tot het eind lopen. Kan Rolf natuurlijk ook doen met twee stukjes geprint chassis, heb niks te houden.
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Bedoel ik ook met een "wat langer chassis": een wat grotere wielbasis dus, waardoor minder overhang.
     
  19. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Zit zelf ook aan die bak te denken. Of een kleine gereedschapskist achter monteren Rolf?
     
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Niks mis mee, volgens mij.... nou ja een mooi laadkraan er achter. 208_9723342438965.jpeg
     

Deel Deze Pagina