Volvo FH16 ......

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Gelukkig is het meeste wat hier op het forum gebouwd wordt wel een one off en ieder op zijn eigen manier. Daarom vind ik het forum ook veel leuker om bouwsels te delen dan Fiesbook.

    Weer een beetje spuitwerk verricht. Je kunt hier ook al de kleur van de cabine ontwaren....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stapje bij beetje.....
     
    raoul00123, ozy, Ghossie en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En we gaan gewoon vrolijk verder in 2023 met de Volvo. Ik heb geloof ik nog nooit zo lang gedaan over een truck.

    Hij moet gewoon ook een keertje af. Ik had allerlei wilde plannen met kranen, haakarmen en wat niet meer en wilde ook eigenlijk weer wat nieuws voor mij doen maar heb er geen zin meer in eigenlijk. Gewoon zo snel mogelijk klaar is eigenlijk het devies nu. Een truck om te rijden basta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus het hoognodige spuiten en monteren. Paar details zijn natuurlijk wel aanwezig en maken de truck "eigen"

    [​IMG]

    [​IMG]

    Interieur en dashboard zijn ook klaar zover maar geen gimmicks als verlichting of bewegende chauffeur wat eigenlijk wel de bedoeling was.

    [​IMG]

    Wel krijg de achterbumper nog een aanpassing wat betreft de onderbumper. Vond die ronde niet zo mooi en onhandig ivm bevestiging spatlampen en een paar extra lampjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vort ermee....
     
    raoul00123, bvdh, Leon1965 en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er goed uit mooie volvo.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Mooie bak geworden Rolf
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er rete strak uit, een stoere workingclass hero
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie wel maar er is alweer een change on the bumper zeg maar.....

    Omdat ik de zijkant van de Volvo een beetje heb aangepast kunnen de originele zijlampjes, die aan de zandstrooiers vastzaten, niet gemonteerd worden.
    Nu wil ik wel de Volvo een beetje vlot af hebben maar niet afraffelen..... Zijverlichting moet er wel op.

    3 aan iedere kant.....
    ik dacht opeens aan de bumper van mijn Multifunctie Pacton trailer......

    [​IMG]

    Deze dus.....

    En nu dus een nieuwe gemaakt. Was weer even zoeken naar de bestandjes en in PLA print het Endertje lekker...

    [​IMG]

    Voordeel van een airbrush, ook meteen gespoten.

    [​IMG]

    De kapjes passen nog ook....

    Beetje bakken....

    [​IMG]

    En we hebben het licht! 1 knipperlicht en een positielicht met verschillende weerstanden dus fel en warm zeg maar.

    [​IMG]

    Even naakt....

    [​IMG]

    En met het bakkie.

    [​IMG]

    Een gemodificeerd lampje tussen de wielen. Kwam het beste uit zo. Denk dat ik het bij 3 laat.

    [​IMG]

    En het zijaanzicht volledig. Ook hier is weer de kleur van de truck zichtbaar. Ik wilde eigenlijk eerst ook de achterspatborden in die kleur maken maar ik zie daar van af. Omdat het een lichte kleur is denk ik dat de spatborden dan raar gaan opvallen zeg maar.
     
    raoul00123, ozy, Bakkers en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Een typische Rolf special..prachtig
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is een mooie Volvo geworden Rolf.
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank dank. Geworden? Dan zou die klaar moeten zijn. Helaas is er nog wel wat werk aan
     
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je!
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier weer een klein beetje te melden. Hij moet ook een keer klaar he.....

    [​IMG]

    De lichtunits moeten eigenlijk zwart zijn met chroom reflectoren. Ook de set die Servonaut levert is geheel chroom. Dus of ontchromen en de reflectoren weer richting chroom maken of het chroom zwart maken dat zwart moet zijn. Servonaut geeft als tip het chroom er gewoon af te krabben.
    Dit is het resultaat. Paar puntjes zitten er nog maar die stip ik aan met zwart denk ik.

    [​IMG]

    Black Friday waren ze onder de € 50,00 bij ome Ali.... Toen kon ik het niet laten.... Maar ook deze moeten nog zwart worden.

    [​IMG]

    Een bult kleine en grote delen vetvrij en klaar bij de spuiterij...

    [​IMG]

    Een een laag grondverf erop.

    De Volvo is eigenlijk op spuitwerk en elektronica cabine na klaar. Ik hoop zelfs voor Ede maar in ieder geval klaar voor Dortmund.
     
    ozy, Catwoman, raoul00123 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Eigenlijk een update van niets maar goed anders vergeet ik de foto's en is het niet compleet.

    Kleine dingetjes zoals de spiegels in elkaar zetten....

    [​IMG]

    Mooie alu kleur beugels van Tamiya maar ach gut van een knullig iets.....

    [​IMG]

    Ze zitten aan het rekje op 2 punten met een breed stuk en ook nog in het zicht...... Zucht, bijwerken of geheel spuiten dus. Ik werk het wel bij denk ik.

    [​IMG]

    Ik ga het front niet standaard maken. Pieter als je dit leest...... Het logo komt in de 2e grill ;)
    Maar dan moet wel het mes in de chroom om wat betere hechting voor de lijm te krijgen.

    En door....
     
    bvdh, ozy, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Langzaam komt er hier ook wat meer schot in.

    [​IMG]

    Grote deel van de cabine staat in de primer.

    [​IMG]

    En een aantal andere delen hebben hun eerste laag kleur. Ik heb met opzet een donkere primer gemaakt om te proberen de kleur dieper te krijgen.

    Als de cabine klaar is dan drogen en blanke lak. Daarna de opbouw fase. Moet voor Dortmund gaan lukken allemaal!
     
    ozy, raoul00123, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Het gaat wat langzamer op dit moment. Ik heb de afgelopen 2 weken veel tijd besteed aan andermans truck. Het zoontje van een vriend zat al een hele tijd te wachten tot pappa een keer de Beijer in zou bouwen in zijn truck. Ik kon dat niet meer aanzien en heb hem gezegd breng maar bij mij, ik regel dat voor je....
    Dus een USM RC-3 ingebouwd en alles voorzien van weerstanden. De leds zaten er al in. Vandaag mee klaar gekomen. Zit dan toch gauw weer een paar avonden werk in. Komen altijd klusjes bij kijken.

    [​IMG]

    Kan de lak mooi uitharden in de tussentijd. Had wel een dingetje zeg. De blanke lak had ik wat zuunig gespoten waardoor met name de cabine wel een schuurvel leek in plaats van een gladde babybil.... Wat was ik daar ziek van. De blanke lak voorzichtig terug geschuurd en daarna voorzichtig met de airbrush de kale plekjes weer bijgewerkt. Ik denk dat gaat nooit goed.... Toen de blanke lak er op gezet en flink ook. Gelukkig ook geen zakkers en een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben.

    Was al bang dat ik remvloeistof zou moeten kopen.....

    De kleur zie je op de foto niet goed en dat laten we even zo ;)
     
    Leon1965, ozy, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En weer verder.... stapje voor stapje.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na weer wat op YouTube en forums gerommeld te hebben had ik ontdekt dat er toch nog wel meer zwart moest worden aan de lampunits.
    Dus toch maar de kwast gebruikt. Wel een rommelwerkje evenals de randjes van de lampglaasjes. Bah. Maar hoop dat als het allemaal gemonteerd zit het ook nog wat lijkt.

    [​IMG]

    Zo heb je dus de werkbank lekker vol en is het uitzoeken van de leds en weerstanden aan de beurt.

    [​IMG]

    De dakverlichting. Positielampjes of hoe ze ook heten in oranje...omdat het kan.
    Grootlicht is gewoon lekker fel helder wit.

    [​IMG]

    Draadjes een beetje ordenen en bundelen.

    [​IMG]

    Binnenverlichting ook weer in orde. Sinds ik ook bij de Nijverheid avondritten heb bouw ik ook binnenverlichting in. Is toch wel leuk om te zien en doet het leuk op video. Wel schakel ik het apart. Je kunt het via de Beier module ook programmeren dat het bij stilstand aan gaat maar dat lijkt niet. Bij elke stop gaat het licht dan aan.

    [​IMG]

    En dan weer een vol bureau en met gelakte onderdelen werken... Dan zit een ongelukje ook in een klein hoekje dus eerst eens.....

    [​IMG]

    even opruimen, reset zeg maar.

    [​IMG]

    Dan wat gerammel van de printer. Ik vind het toch wel fijn als je indien nodig de cabine vlot kunt demonteren en dan ook weg kunt leggen als er gesleuteld moet worden.
    Als je dan allerlei kabels en stekkers moet lostrekken is het weer wat lastiger en dan even snel op zijn kant om eronder te kijken en krak spiegel, kras in de lak of wat dan ook.

    [​IMG]

    Dus de 2 delen in de cabine geschroefd.

    [​IMG]

    Voorste bevestiging zit in de originele gaten achter dit "alu"deel. Deze valt dan weer in de iets opgeboorde schroefgaten van de verwijderde oude bevestiging.

    [​IMG]

    Op het chassis ook in de originele gaten/bevestiging.

    [​IMG]

    En zoiets dus..... De kleur komt op foto's niet zo goed over..... Solderen weer een andere keer, geen zin in nu.

    [​IMG]

    En weer verder freubelen want ook nog andere klusjes. Ook deze krijg een Viking item op het dashboard. Was eigenlijk de eerste maar de Scania kwam erbij. Dit is een andere versie gemaakt door Jannie en ik heb zelf de versiering voor mijn rekening genomen. Ook de antennes krijgen een alu look.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de zwaailampen. Kan niet zonder he? Maar ik wilde een keer andere....liefst Pistenking maar dat doen we maar niet. Had ik op Ali mooie platte gevonden. Iets duurder dan standaard maar ook weer eens wat anders. Echter bij ontvangst meteen getest en werkten niet goed. In conclaaf gegaan met de verkoper en na een korte discussie en een filmpje mijn geld terug gekregen en mocht de lampen houden.

    Eens kijken of het binnenwerk uitwisselbaar is.....Ja hoor!

    [​IMG]

    En met de servonaut beugeltjes (dat dan weer wel) op de dakbeugel. De originele lampen komen niet op het dak. Die vind ik niet mooi. Heb nog wel andere, net als op de MAN maar laat het eerst zo. Moet even niet te vol worden denk ik. De antennes komen er wel op maar ik twijfel ook nog over de luchthoorns. Vind ze ook niet zo mooi misschien? Moet ik nog even laten inwerken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan dat Tamiya gedoe met de ruiten altijd. Dan willen ze dat je randjes en stukjes zwart gaat maken. Ook van lampglaasjes etc. Vind het tricky gedoe maar weglaten is ook niet altijd mooi. Bij deze Volvo zijn de lampen een beetje een highlight dus dat wel gedaan. De ramen heb ik anders opgelost. In verleden wel eens gespoten en dan geknoeid op het raam of onder de tape doorgelopen. Nu heb ik hier best wat folie liggen dus waarom niet daarmee?

    Misschien gaan we Ede redden?
     
    raoul00123, ozy, Truckie en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Contourverlichting, dacht ik

    Wat ben jij toch een super georganiseerd mens! Chapeau :worship:
    Cor
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je, dat komt dan zo over maar valt in de praktijk erg tegen...... Ik moet mij er gewoon toe zetten anders gaat het erg mis.
     
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    utsökt zoals ze in zweden zeggen...heel mooi!
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Tack Leon!

    Over de complimenten van Cor ben ik nu ook heen ;) Bedankt Cor!

    We gaan weer verder. Het dakraam en het zonneklepgeval zijn van doorzichtig kunststof. Dat wil ik graag donker hebben. Nu heb je van Tamiya van dat speciale spul ervoor maar ik heb daar altijd moeite mee het gelijkmatig en strak erop te krijgen. Eerder had ik al eens wat anders gedaan. Goed ontvetten en beetje opruwen....Andersom dus ook.

    Dan dunne laagjes tamiya X18 en vervolgens blanke lak. En je hebt geblindeerd zwart glas waar een hele felle lamp doorheen ziet...... Echter nu ging het helemaal mis.
    Ik kreeg een hele rare vegen van duizenden kleine krasjes leek wel. Dus de boel weer licht geschuurd en nogmaals blanke lak met de verwarming aan. Eerste keer was 15 graden op de kamer. Weer precies hetzelfde. Nog een laag lak......Na het spuiten perfect en na het drogen.....huilen!

    Helemaal kaal gemaakt.

    Toen 3 lagen zwarte primer. Weer 2 lagen zwarte verf en ook steeds weer goed drogen en dan blanke lak.......kadeng weer.......

    [​IMG]

    Zo zie je er eigenlijk niets van en lijkt het mooi...

    [​IMG]

    Maar met een bepaalde lichtinval zie je dit....... Geen nieuwe componenten gebruikt, temperatuur, luchtvochtigheid etc niet anders dan anders.
    De zonneklep is egaal voorzien van een soort perkament.

    [​IMG]

    Vreemd is dat het spiegelglad is en dus onder de blanke lak lijkt te zitten. Ik laat het maar even zo. De zonneklep valt verder niet op als je er niet bovenop staat. Voor het dakraam heb ik nog een idee.

    [​IMG]

    Beetje verder freubelen en dak erop, ramen erin, spiegels pom pom pom....Begint ergens op te lijken.

    [​IMG]

    Dan de neus/grill/voorkant die iets anders moet worden. Dit is het chromen standaard deel wat je dan deels zwart moet maken of een sticker op plakt. Nee dus.

    [​IMG]

    Ik heb zo'n setje bij onkel Ali gekocht, de frontplaat is er al uit, die komt over het deel van Tamiya...

    [​IMG]

    Maar die ligt al geschuurd in de spuiterij....

    [​IMG]

    Even aanzwengelen en spuiten maar......Toch wel fijn hoor. Stel je moet nu wachten tot je buiten aan de gang kunt. En even een kleinigheidje, ook 1 deeltje, en je bent zo klaar.

    [​IMG]

    Ja en dan de randen chroom of zwart....Even zwarte folie geplakt en ervoor gehouden...door de ooghaartjes heen....mmmhhh ZWART ZEKERS.
    Dus dat deel gaat morgen in de gootsteenontstopper.

    [​IMG]

    Bij dat setje zitten ook nog emblemen. Dit ding heeft een naam, Pieter weet die, maar hoort in deze grill volgens Pieter. Voor jou!

    [​IMG]

    Vastmaken is wel een dingetje. Bij de kit van Tamiya zit dun dubbelzijdig plakband. Dat heb ik gebruikt. Zie nu op de zoom foto dat ik met een loep erbij nog iets moet opschonen.

    [​IMG]

    En weer een klusje....

    [​IMG]

    En dan komt het...... Stevens Bouw en Verhuur is er niet meer. Het geheel is overgegaan in JES en....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stevens Agritech. De stickers zitten erop. Die had ik al liggen voor de kleur uiteindelijk bepaald is. Nog steeds komen de kleuren op de foto niet zo over als in het echt.
    Moeten jullie hem maar een keer op een demo in het echt bekijken.....

    Nu gaan wel volgende week beginnen met de eindspurt. Bedrading, Beier en de voorbumper met alle verlichting etc. Ik hoop voor Ede en Hardenberg klaar!
     
    ozy, bvdh, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina