Volvo FH4 6x2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 18 apr 2019.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Hierbij een begin van de bouw van een Volvo op basis van bouwmodel van Verkerk. Nu model (nagenoeg) compleet is en de resterende delen rondom komend weekend verwacht worden, ben ik begonnen met de bouw. Na twee Scania's, die behoorlijk verbouwd zijn, ga ik nu een Volvo maken. Eerst de handleiding goed bekeken en besloten om zoveel mogelijk volgens handleiding (hoewel niet in de beschreven volgorde) te gaan bouwen . Voorlopig blijft het een 4x2, maar ik hoop dat Verkerk de extra as uitbreiding snel zal uitbreiden.

    Wederom neem ik een auto van Wessels Transport Rijssen als voorbeeld. (foto komt van internet).

    [​IMG]


    Ik zal niet vanaf plaatje 1 van de handleiding beginnen. Intentie is om eerst de wat grotere onderdelen te verlijmen. En dan pas te starten met opbouw van ofwel cabine of wel chassis. Die keus maak ik later wel.

    Hierbij de eerste foto's:

    De cabine nog losjes in elkaar gezet. Volgens de handleiding moet je de voorkant, zijkant, cabinevloer en achterkant met elkaar verlijmen. Om een goede pasvorm te krijgen wil ik dat pas doen nadat ik diverse onderdelen kan passen / heb gepast. Dus zoals de cabine nu op de foto staat, kan hij nog makkelijk uit elkaar gehaald worden (en als backup heb ik nog de extra set)
    [​IMG]

    De staande luchtinlaat bestaat uit diverse te verlijmen onderdelen. Alles delen zijn netjes schoongemaakt, de restjes verwijderd en eerst een goede dryfit gedaan voor het permanent verlijmen.
    Terwijl de lijm nog droogde, meteen gepast op de cabine (pas op met lijmresten als je dit ook wilt doen). Past perfect. Maar let op: in mijn versie van de handleiding staan twee delen niet goed op plaatje 65A; kijk even naar 65B. Daar staat het wel goed
    Het andere deel bestaat ook uit meerdere te verlijmen delen. Elk deel past precies. Over manier van verlijmen is best nagedacht. Je kunt het doen met weinig overtollige lijm. Wel ga ik proberen de zichtbare naden nog weg te werken tijdens het verven/spuiten van de delen.

    [​IMG]

    Het motorhuis (vooralsnog zonder motor.)
    Wederom meerdere delen. Even goed dryfitten, restjes goed weghalen en alles past perfect.

    [​IMG]

    Als ik het goed heb de Adblue tank. De steun (prachtige details) en de tank (nog zonder dop). De delen passen goed. Het was wat tricky om de steunen goed gepositioneerd te krijgen. Niet omdat het niet paste, maar je moet drie delen tegelijk in elkaar passen. Hier de tip voor een medebouwer: gebruik even een stukje tape als hulpmiddel. Een van de grijze steunen heb ik nog niet verlijmd. Ben bang dat de tank dan niet meer goed geplaatst kan worden. Ik ga dat later even goed bekijken wat de beste manier is.

    [​IMG]

    Het begin is er. En ik ga rustig verder. Geen haast, want dat gat ten koste van het eindresultaat.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
    Catwoman, bvdh, arm1948 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.399
    success met de bouw
    mooie combi gaat t worden ,de 1:1 is het in elk geval al
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Tijdens het afgelopen weekend wat rutig gewerkt aan het chassis om dit rijdend te gaan krijgen.

    Hierin volg ik de handleiding. En ik wil hierbij opmerken dat alles perfect paste. Enige nadeel dat ik zover kon ontdekken: mijn vingers zijn te groot voor veel moertjes en soms kon ik wel eens een handje extra gebruiken.

    Stap 1: achterdeel bestuurderszijde
    [​IMG]

    Stap 2: verbindingsstuk
    [​IMG]

    Stap 3: voorste stuk bevestigen. (ben benieuwd hoe de derde as er straks tussen past)
    [​IMG]

    Stap 4: paar steunen bevestigen

    [​IMG]

    Enkele stappen om ook de bijrijderskant in orde te maken

    [​IMG]

    Nog wat steunen bevestigd incl. kleine variatie op de handleiding (figuur 25 is iets eerder uitgevoerd i.v.m. bereikbaarheid)

    [​IMG]

    Daarna de delen samengevoegd (vooralsnog niet gelijmd). Uitleg: ik hoop de derde as in te kunnen bouwen. Daarbij lijkt het mij handig om chassis nog makkelijk deelbaar te hebben. (in principe kan het altijd uit elkaar, ook met verlijmde traversen, maar zolang de twee middelste traversen nog niet verlijmd zijn, dan lijkt het mij veel makkelijker om te delen). Dus tijdelijk een beetje tape om de laatste traverse en motorhuis wat te ontlasten.

    [​IMG]

    De vooras in orde gemaakt (met een kleine variatie).
    Korte uitleg op basis van het alternatief dat Verkerk heeft meegeleverd: de plastic delen om de luchtbalgen samen te stellen zouden moeten worden gelijmd. Ik heb hier gekozen om ze toch met parkers vast te zetten. Qua pasvorm past het perfect, maar ik was bang dat de lijm het niet zal houden. Dus simpelweg kleine gaatjes geboord en uitsluitend met parkers bevestigd.

    [​IMG]

    En als laatste de vooras onder het chassis gezet:
    [​IMG]

    Volgende punt zal de achteras zijn. Maar even wachten tot ik weer tijd heb.
     
    Vonk, trialrolf, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Samenstellen van de achteras in een paar foto's

    [​IMG]

    Het huis wordt gesloten. Voor de medebouwers een tip: zet de aandrijfas alvast vast met twee lagers en de circlip voordat je verdergaat. Dat slecht later wat frustratie en demonteren van de as.

    [​IMG]

    De as op de steunen geplaatst
    (en helaas ook zichtbaar dat ik een onderdeeltje kwijt ben geraakt :oops:. Dus van styreen een vervangend onderdeel gefabriekt.)

    [​IMG]

    Buitenste lagers geplaatst en afgedekt. Heb dit op dit moment nog niet gelijmd. Twijfel hier nog over. Lijmen betekent dat de as niet meer opengemaakt kan worden. En omdat ik chassis en de assen toch wil spuiten leek mij de bovenstaande foto net wat beter om te verwerken.
    Eens kijken of ik een alternatieve oplossing kan vinden (of dat ik het toch maar lijm als de as gewoon goed werkt)

    [​IMG]

    De luchtbalgen (dienen nog verlijmd te worden aan de as) en de aandrijfas geplaatst.
    De luchtbalgen heb ik idem aan de vooras uitsluitend met parkers vastgezet. Heeft ook als voordeel dat het bovenste deel nog kan draaien en de as dus makkelijker aan het chassis bevestigd kan worden.

    [​IMG]
     
    bvdh, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Achterhoek
    Blijf het wel een rare handeling vinden, dichtlijmen van de assen. Zijn ze helemaal stof en (spat)waterdicht? En als er toch eens een slecht tandwieltje bij zit?
    Verder wel mooie details!
     
    Helicor, bvdh en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Assen zijn stof- en spatwaterdicht. Voor de duidelijkheid: de behuizing zit met vier boutje aan elkaar (geen lijm). Je gaat pas lijmen bij plaatsen van de buitenste lagers.
    De tandwieltjes zien er robuust genoeg uit. En die zou je ook een aantal keren kunnen testen voordat je de as verlijmd. Dat laatste is mijn plan. Aantal testruns draaien en dan pas verlijmen. Tot die tijd wat tape erop. Verlijmen zal ook met een minimale hoeveelheid gedaan worden. Mocht de as toch eens uit elkaar moeten...
     
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    En weer een stukje verder (nadat ik eerst maar de achteras weer in de goede oriëntatie geplaatst heb.)


    Achteras gemonteerd. (stukjes tape voor de losse delen)

    [​IMG]

    Overzicht van chassis tot nu toe.

    [​IMG]


    De eerste onderdelen in kleur.

    [​IMG]

    Dryfit van deze delen.

    [​IMG]
     
    Vonk, bvdh, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Verder met samenstellen van de bumper.

    De onderdelen van de koplampunit bij elkaar. Alleen de lensglaasjes nog dubbel (te klein om even los te laten liggen)
    [​IMG]

    Dryfit om te kijken hoe het moet en past. En ik mag wel opmerken: de pasvorm voor dit onderdeel is erg goed!

    [​IMG]

    Inbouwen in de bumper. Links al met afdekplaat en recht de ruimte voor de lichtprint.

    [​IMG]

    En zo ziet de voorkant erg uit:

    [​IMG]

    Opstapjes bevestigen. Treeplankje dryfitten.

    [​IMG]

    En ook even aan chassis passen. Nog even onder dryfit. Wil met name de rode grille delen nog niet plaatsen. Ze zitten met een soort kliksysteem op de plaats en deze delen dekken de bevestigingsbouten af, dus ik wil niet beschadigen voor eventuele demontage. Kortom: chassis en bumper nog even separaat aan de kant gelegd. Eerst werken aan de andere delen.

    [​IMG]
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.519
    Locatie:
    Nieuwegein
    *niet om je topic te kapen er is een oplossing om de achteras niet dicht te lijmen. ik ben bezig met het uitwerken van de handleiding.
    Dit houdt in dat je de binnenste lagers moet vervangen, een aantal teflon ringen moet plaatsen en E clips op de binnenste as moet plaatsen.
     
    trialrolf, VOLVO FH 16 750 en Marker vinden dit leuk.
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Nog even aan het worstelen met het chassis. Velgen en banden zitten eraan. Het heeft zijn eerste meter gereden. Foto's volgen nog.
    Maar ik krijg nog niet een mooie oplossing voor de stuurservo. De positie is prima vastgelegd, maar ik kan nog niet het juiste servoheveltje vinden.

    Dan toch maar eens de cabine opnieuw gedaan met de nieuwe onderdelen. Eigenlijk om 1 hoofdreden. Ik wilde tweede set gebruiken. Verkerk heeft dat niet voor niets geleverd. Maar eerst wat tijd genomen om de eerste cabine wat stevig te behandelen en kijken waar zwakke punten in de lijmverbindingen zaten. Dit om het de tweede keer beter te kunnen doen. Eigenlijk niets gevonden.

    Met enige ervaring, dus een tweede cabine. En al zeg ik het zelf. Dat ging al een stuk beter.

    [​IMG]

    Het verschil tussen de tweede (links) en de eerste (rechts) is nihil. Het dak sluit echter wel net iets beter aan bij de tweede. Scheelt nog geen millimeter.

    [​IMG]
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Voordat ik de cabine ga spuiten en lijmen wil ik eigenlijk zeker zijn van de pasvorm en waar en hoe ik het beste kan lijmen.
    Daarom had ik eerst zoveel mogelijk interieur delen uit de sprues gehaald. Netjes de scherpe randjes eraf gehaald en vervolgens met plakband een dryfit uitgevoerd.
    (Helaas geen foto's van).

    Daarna ben ik begonnen om de grote delen in elkaar te zetten en te voorzien van een iets andere kleur. Alles rustig en met beleid. Vooral in de gaten houden dat de vlakken die naderhand nog gelijmd dienen te worden goed afgeplakt zijn. Dit voor een betere hechting.

    Als eerste de dakhemel. Deze ziet er nu zo uit.

    [​IMG]

    Daarna zonnekleppen, bovenkastjes en raambekleding:

    [​IMG]

    En als laatste de grote interieurdelen: stoelen, dashboard, mat motortunnel en deurbekleding. Voor de foto alles middels een dryfit in de cabine:

    [​IMG]

    Misschien wil ik nog wat kleine delen aanpassen (armleuningen en I-shift) maar dat heeft vooralsnog geen haast.
    Het bed ligt bij de 'stoffeerder'.
    Vanmiddag de tip gelezen dat ik ook de spiegels etc. maar beter kan passen. Dus dat is het eerste op het 'nog te doen'-lijstje.
     
    Jörg85, Ro-tje, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    En nog een paar stapjes verder met de buitenkan van de cabine
    - steunen aan spoilers verlijmd en aan cabine bevestigd.
    - steunen aan zonneklep gelijmd en middels dryfit aan de cabine bevestigd.
    - proefdruk voor de decals gekregen en bezig met passen of e maatvoering klopt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Goofyray, Ro-tje, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    En een mooi gestoffeerd bed....

    [​IMG]
     
    bvdh, markioo, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Na advies elders op de site, heb ik een kleine wijziging aan de dodehoekspiegels en de bovenste steun van de zijspiegels gemaakt: een paar pennetjes toegevoegd. Enerzijds om makkelijker te verlijmen en anderzijds om makkelijker te plaatsen.

    Een wat wazige foto, maar doel is duidelijk: pennetjes in de spiegelsteunen

    [​IMG]

    En ook nog even een dryfit (zonder lijm) om resultaat te bekijken. Ik was tevreden en ga de pennetje verlijmen, inkorten en netjes wegwerken.
    (de trottoirspiegel had al pennetjes. Daarvoor had ik gaten gemaakt.)

    [​IMG]

    Nu de onderste spiegelsteunen nog netjes in orde maken.
     
    Catwoman, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    De verlichtingsset is binnen.

    [​IMG]

    Meteen de eerste prints in de voorbumper ingebouwd. Past perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De andere plaatjes zullen even geduld moeten hebben totdat respectievelijk dak en de achterste spatborden klaar zijn.
    Ondertussen wil ik wel de eerste tests gaan doen.
    Binnenkort de USM maar instellen en de draadjes in orde maken.
    En maar eens bekijken waar we de draadjes mooi weggewerkt krijgen. Met name in de cabine ben ik benieuwd hoe dat beste kan.
     
    Catwoman, Hofabooz, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    9.207
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    De verlichting set : is die van Verkerk ?, of is deze set van een ander merk ?
    Zo ja, welk merk ?
     
  17. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    nieuwegein
    Als de set zie ga ik er van uit van Verkerk.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    Ja, is van Verkerk.
    Verkerk heeft de lichtset uitbesteed bij Pistenking

    (ik liet trouwens maar een foto van 1 zakje zien. Er was ook nog een tweede zakje met wat kabels en de kingbusmodule. Die komen later wel eens op de foto als ze ingebouwd gaan worden)
     
    VOLVO FH 16 750 en vwforum vinden dit leuk.
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    De lichtset is tijdelijk in elkaar gezet om te kijken hoe dat werkt. Enige wat ik daar nog moet doen, is uitzoeken hoe dit in combinatie met de USM (nodig voor extra verlichting) kan en waar alle delen mooi weggewerkt kunnen worden.
    Maar voor nu ben ik al erg tevreden met wat de lichtset laat zien in de testmodus.

    Impressie: (helaas lukte me het niet om goede scherpe foto's te krijgen)
    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen kwamen de decals binnen. Meteen afgeleid van de lichtset, want nu kan het spuiten van de cabine beginnen. Lijkt me nog een hele klus, omdat je her en der nog rekening moet houden houden dat sommige delen hetzij voor- of achteraf nog verlijmd dienen te worden. En knoeien op de lak ..... :hammer:
    Dus eerst maar eens goed de handleiding doornemen en eventuele contactvlakken afplakken, zodat lijm beter hecht aan het basismateriaal.
    Maar desaltnietteplus heb ik al wel de wat risicoloze onderdelen aangepakt.

    Zonneklep en grille delen
    [​IMG]

    Spoilers (steuntjes worden nog zwart gemaakt)

    [​IMG]

    Spatborden voor (moesten deels afgeplakt worden voor het lijmen.

    [​IMG]


    Tja, en dan komt binnenkort de uitdaging om de cabine aan te pakken....
    (eerst maar even laatste stukje van de video van Verkerk nogmaals bestuderen en de handleiding wederom goed doornemen.).
     
    trialrolf, bvdh, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijssen
    En dan ga je het maar doen: de cabine spuiten.
    Hiervoor heb ik eigenlijk in het kort de volgende handelswijze gebruikt.
    - Cabine even schoonmaken in water met druppeltje dreft.
    - Cabine afplakken
    - Cabine in primer (grijze Tamiya plastic primer, 2 a 3 dunnen lagen)
    - Cabine in rood (Tamiya TS spuitbus, 2 a drie dunnen lagen
    - Cabine in zilvergrijze kleur
    - Decals op de cabine
    - Cabine in lak (Tamiya TS Spuitbus, parelmoer, 2 a 3 dunne lagen)
    Tussen alle kleuren en afplakken zit minimaal 24 uur.

    Met wat foto's krijg je een leuk stripverhaal.

    Eerst afplakken. Erg veel werk om dit netjes te doen. Geduld is absoluut eis numer 1.

    [​IMG]

    In de primer. Gewoon met mooi weer en windstil buiten doen. In de schuur laten drogen tussen de lagen.

    [​IMG]

    Een dag later de rode kleur.

    [​IMG]

    Maar soms zit het tegen: een druiper. :hammer:.

    [​IMG]

    Maar niet getreurd. Extra beroep op je geduld. Iets afnemen. Rustig laten drogen. En een dag later met korrel 1000 opnieuw glad schuren. Na dat uurtje deze zijde opnieuw geprimerd. Dagje later weer rood. En eindelijke het gewenste resultaat. En weer door....

    Afplakken voor de zilvergrijze kleur

    [​IMG]

    Dezelfde avond kun je dat mooi spuiten. Resultaat van het grijze deel was perfect. Echter een kiertje in de plakband zorgde voor een waas grijs op de deur. :mad:. Nog meer geduld op je geduld. Even wachten. Zijkant inclusief mooie grijze deel netjes afplakken en 'repareren'met twee dunne laagjes rood. Van deze actie zijn geen foto's :koud:

    [​IMG]

    Kortom, na een paar avonden een tussenresultaat waar ik blij mee ben.
    Maar het is nog niet af. In deel 2 gaan we verder.
     

Deel Deze Pagina