Volvo FH4 6x2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 18 apr 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik doe de tamiya spullen met de ontstopper korrels van het kruidvat.... Maar ja, das geen Verkerk. Heel goed ontvetten en eventueel met zo'n scotchmatje proberen zo goed mogelijk op te ruwen.
     
  2. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat een fraai bouwverslag Erik. Met heel veel plezier de voortgang gelezen. Iedereen weet dat geduld een schone zaak is maar jij hebt er een hele grote portie van :) Succes met het chassis (cabine ziet er fantastisch uit). Groeten Maurice
     
  3. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ontvetten met dreft en primer erover
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het proefstukje is gewoon een van de onderdelen geworden. Dankzij het mooie weer kon het gisteren bewerkt en gespoten worden.
    Heel even met afwassponsje opgeruwd. Wel eerst even uitgeprobeerd op de sprue. En zoals opgemerkt: met Dreft goed ontvet.
    Toen het werkstukje samen met de spuitbussen een uurtje achter de ruit en op de vernsterbank in het zonnetje.
    Ik heb ondervonden dat spuitbussen prima werken als je ze beetje opwarmd. De verf vloeit dan beter uit.
    Resultaat na een uurtje was dat de primer prima hecht.
    Vandaag dan de rode kleur en de 'pearl' lak.
    En ik ben tevreden met het resultaat.

    De foto's:

    Werkstuk:

    [​IMG]

    Ook maar even dryfitten

    [​IMG]

    Ook bij het nieuw ledlicht eens goed te zien dat er 'stukjes' in de lak zitten. Dit lijkt op metallic lak.
    Bij gewoon lichtvalt dat eigenlijk helemaal niet op. Net als bij de echte truck.

    [​IMG]
     
    raoul00123, Bakkers, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het gaat even wat langzaam. Maar toch wat tijd aan de grote tank kunnen besteden. HIj is in elkaar gelijmd. De eerste laag plamuur en de eerste laag primer is gedaan.
    In de komende we(e)k(en) maar eens tijd vinden om hem netjes af te werken.

    Helaas waren de foto's mislukt. Allemaal wazig.
    Maar toch eentje om te delen. Hier lijkt hij al helemaal prima te zijn. (maar helaas ik moet nog even aan de bak)

    [​IMG]
     
    raoul00123, Bakkers, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Rustig verder gegaan met schuren, plamuren. Tussendoor vooral wachten op redelijk weer om primer te spuiten. Met een dun laagje primer kan ik prima zien waar nog wat gebeuren moeten.

    Wat foto's:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De laatste laag primer. Een mooi gladde tank. Ik ben tevreden,
    Is ook precies pas op het chassis gemaakt.
    De rode kleur en parelmoerlak worden later aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En verder naar hopelijk de laatste verbouwactie. De voorloper moet kunnen sturen. Tot nu toe had ik geen vast idee. Maar er lijkt me niet voldoende ruimte voor een stangensysteem vanaf de stuuras. Een grote servo past niet in de ruimte. Dus er komt een kleine servo. De uitwerking moet nog gebeuren. De benodigde onderdelen zijn opgezocht in de onderdelenbak.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Binnenkort maar eens uitwerken.
    Wel het meetwerk vast gedaan.
    Verhouding vooras tot achteras en voorloper tot achteras is: ~1 op 3
    Dus servoarm voor de servo voorloper wordt ~1/3 korter dan bij de vooras.
     
    luchard, ozy, timkoerhuis en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Mooie brandstoftank geworden, Super !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Er zit een servo bij de voorloper. Helemaal tevreden ben ik nog niet. De servo hangt in rubbertjes en kan daardoor zelf bewegen. Omdat de batterijen nog leeg zijn, wil ik het eerst even testen of deze setup werkt. Zo niet, dan gaan de rubbertjes eruit en test ik weer. Als dat niet lukt, dan maar eens verder kijken.

    Eerst de foto's.
    De steuntjes zijn ingebouwd. Bijkomend voordeel. Ze verstevigen de verlenging.

    [​IMG]

    Met servo(otje). Deze had ik nog liggen. Ben benieuwd of hij voldoende kracht heeft

    [​IMG]

    Openstaand puntje opgelost. Er moesten nog wat steuntjes gemaakt worden. Eentje zie je op de voorgrond. De ander is als in gebouwd.

    [​IMG]


    Dan is het weekend weer voorbij en zet ik chassis even op de kast.

    [​IMG]

    Dus eerst het sturen maar eens functioneel testen
    Dan kijken of alle zijverlichting en de achterlichten netjes geplaatst kunnen worden.
    Nog even goed nadenken of ik dan geen dingen vergeten ben, voordat chassis (deels) gedemonteerd, gespoten en weer opgebouwd gaat worden.
     
    ozy, Leo Broers, luchard en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie impressie van je work in progress Erik. Tank is echt super mooi! Benieuwd of het allemaal gaat lukken met de besturing!
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het is niet helemaal gelukt.
    De rubbertjes moesten wel uit de servo.
    Maar dan nog lukte het niet.
    In tekst uitgelegd: eigenlijk wordt het chassis weggedrukt in plaats van sturende wielen.
    Ik ga twee verbeteringen doorvoeren. De servo stang moet meer horizontaal, zodat de kracht beter op het wiel komt.
    En er komt een iets sterkere servo.
    De bestelling is onderweg.
     
    VOLVO FH 16 750 en trialrolf vinden dit leuk.
  11. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hoi marker , ik had dat destijds ook. Ik heb nog iets stugigere lucht ballen gebruikt ,zo wordt je stuuras minder snel uit ze goede positie gedrukt. dit verbeterde zeker iets .

    Succes
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Bezig geweest met de verbetering voor sturen voorloper.
    Ik heb niet veel tijd (1 avond in het weekend) en die tijd is gauw gevuld.
    Maar gewoon rustig aan het werk en komt vanzelf goed (maar niet in 1x)

    Nieuwe servo gekregen. Nieuw steuntje gemaakt. Nieuwe plek gevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerste verbetering: de stuurstang loopt mooi horizontaal.

    Maar bij de eerste probeerpoging van vorige week merkte ik al dat het niet ging lukken.
    Er bleek teveel speling in de voorste ophanging te zitten. (gevolg van snel even iets in elkaar zetten)
    En de steun leek niet sterk genoeg.

    Vanavond bezig geweest: de speling is nu weggewerkt. De voorste ophanging is erg stevig vast gezet. T.o.v. chassis kan de as vrijwel niet bewegen.
    Opnieuw geprobeerd: het wordt beter. Stuurbeweging is nu zichtbaar. Maar de steun was echt niet sterk genoeg: gebroken.

    Voor volgende week: kijken of ik de wrijving in de as omlaag kan brengen. Dat zal een en ander behoorlijk moeten verbeteren.
    Daarnaast eens checken of ik chassis iets kan verstevigen.
    Als eerder opgemerkt: nu zit er wat styreen tussen. Dat gaat toch alu worden.

    De steun moet sterker. ook hier maar een alu oplossing.

    Kortom genoeg te doen. Kost wel een paar avonden.
     
    luchard, Leo Broers, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dag Bertus.

    Dit heb ik ook even bekeken. In principe mag het gelijk zijn aan de vooras. Het zijn natuurlijk dezelfde as en dezelfde balgen. Er zijn nog twee verschillen op dit moment. Het binnenwerk van de balgen bij de vooras heb ik gewijzigd en stevig in elkaar gezet. Bij de voorloper lijkt met dat ze volgens handleiding in elkaar zijn gezet en dat is wat minder stevig. Daarnaast geven de door mij gemaakte styrenen steun ietsje meer mee dan de Verkerk orginelen. Beide punten zal ik verbeteren. (maar eerst de eerdere genoemde wrijving en servosteun. Daar valt voor nu het meeste te halen.

    groet,
    Erik
     
    ozy, VOLVO FH 16 750 en bvdh vinden dit leuk.
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Begonnen met de aanpassingen. Eerst in de restanten bakjes gekeken. Er was nog wat alu profiel.
    Een middagje en kleine avondje later zijn dan chassis verstevigd met alu i.p.v. styreen en de balgen gemonteerd op de alu l-profieltjes.

    Ook nog even naar de luchtbalgen zelf gekeken. Ook deze zijn op dezelfde manier aangepast als mijn vooras. Zie eerder in dit verslag.

    Als laatste de wrijving gecheckt. Heb eigenlijk maar 1 ding gedaan (voor nu). De moeren op de fusees waren te vast aangedraaid. Ik heb ze ietsje losser gemonteerd. Scheelt als erg veel als ik met de vingers probeer.

    [​IMG]

    De as is nu erg stevig. Voelt gelijk aan de vooras. Dus ik heb er hoop op dat het goed gaat komen.

    Eerst nog de de alu steun voor servo.

    Daarnaast heb ik ontdekt dat het aanpassen van met name de lucthbalgen er ook voor heeft gezorgd dat ik de hoogte van de as moet checken. Het is net aan: de achteras wordt ietsje gelift. Gaat om minder dan een millimeter. Dit is natuurlijk niet handig. In de eerste versie kon de as +/- 2mm "inveren". Door de parkertje in het binnenwerk zit er geen vering meer in. Kortom de as staat iets hoger.
    Twee mogelijke oplossingen: ietsje meer ruimte in de lucthbalg creeren of achteras 1mm hoger zetten. Misschien beide oplossingen een beetje.
    Zien we volgende week wel.
     
    raoul00123, huenenbedden, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De volgende stap:

    Een aluminium steun voor de servo.
    [​IMG]

    Eerst maar eens proberen en met het handje vasthouden.
    Het lijkt te gaan werken.

    Daarna inbouwen in het chassis om echt te testen.
    Hierbij heb ik er voor gekozen om de steun zowel aan de lange chassisbalk als aan de dwarsligger vast te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past dus allemaal precies. Misschien bij de eindmontage een paar kleine verbeteringen doorvoeren.
    Heb het nog net even kunnen testen.
    Het werkt veel beter dan de eerste opzet. Er is nog 1 minpuntje: de servohevel houdt niet van duwen. Dan tordeert hij teveel.
    Eens kijken of deze ook vervangen kan worden door eentje van betere kwaliteit.


    En mijzelf nog een kleine kadootje gedaan. Achteras verbetering.

    [​IMG]

    Wordt ingebouwd zodra chassis klaar is qua 6x2 verbouwing.
     
    ozy, John Vogelaar, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Erik,

    Wat een mooie plek voor de servo. :yes:
    WEER een mooie oplossing voor ruimtegebrek. :thumbsup:
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Een metalen/aluminium stuur hevel gebruiken i.p.v. een kunststof stuurhevel
     
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De plek van de servo is inderdaad prima.

    Het nadeel aan deze micro servo (savox 0256) is dat hij een hevel van 21 tanden nodig heeft. Het blijkt na wat googlen dat deze servo hevel in aluminium niet onbeperkt voorradig zijn, lees: slecht verkrijgbaar.

    Heb voor nu een bestelling in het verre oosten gedaan en hoop dat de postduif snel kan vliegen.

    Later deze week eens kijken of ik uit het standaard zakje hevels, dat bij deze servo geleverd werd, een betere optie kan kiezen. (misschien de ronde versie wat verzagen.)

    Daarnaast toch misschien nog wat "millimeteren". De servo zou nog iets meer in het chassis geplaatst kunnen worden. Dan zou de stuurarm nog rechter komen te staan en dat scheelt natuurlijk ook weer. Maar aangezien de ruimte rondom (en met name bij de stuurstang tussen de wielen en de chassis dwarsligger) erg beperkt is, wordt dat nog een uitdaging. Maar dat vind ik niet erg.
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap jullie gedachte gang niet, ik zie dit bij veel Truckmodellen terugkomen. Je wilt een horizontale slag van je fusee, en dan plaats je de slag van de servo verticaal ! Er is als ik kijk, genoeg ruimte om de servo met het hart van het tandwiel exact boven de as te plaatsen. De servo arm is dan in lijn met de fusee, en je hebt maar een kleine slag nodig, en minder wrijving. Daarbij zal de servo arm, zeker als je steeds sterkere koopt, aan het eind waar de beweging in deze opstelling omhoog gaat ipv horizontaal ook niet zo trekken aan de fusee.
    Ik voorzie nog een ander probleem, als je ooit op een parcours een helling opgaat en je aandrijfas heeft niet genoeg vering blijf je staan doordat de voorloop as je aandrijfas optilt. Op het parcours van de Intermodellbau vele malen meegemaakt, heel frusterend voor die modelbouwer. Was een tip, geen kritiek, doe ermee wat je wilt.
     
    Marker vindt dit leuk.
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dag Fred,

    De tip wordt zeker gewaardeerd. Had dezelfde raad van jou in ander topic ook gelezen. (maar nog niet opgepakt)

    Ja, er is ruimte boven de as om de servo te plaatsen.
    Uitdaging wordt dan echter om in de gewenste slag de servo hevel niet tegen de aandrijfas te laten komen. Reden: stuurarm zit precies in zelfde vlak als de aandrijfas.

    Kortom de servo moet zo dicht mogelijk bij chassis balk zitten en zo ver mogelijk van de aandrijfas.

    Ik had als bekeken hoe ik dit kan oplossen. (met een andere en net iets grotere servo)

    Boven de as zit de luchtbalg mij dan in de weg. Ik verwacht dit idem is voor deze Savox servo.

    Maar 180 graden gedraaid t.o.v. jouw voorstel zou misschien ook kunnen (dus op dezelfde plek als nu, maar dan anders georiƫnteerd)

    Kortom: toch wat meer huiswerk voor mij....

    Groet,
    Erik
     
    bvdh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina