Volvo towtruck.

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje hier in het forum aan het meelezen en kon het toch niet laten om ook eens een truck te bouwen. Mijn idee is eigenlijk tegelijk ontstaan met die van Robert-10. Alleen dan met een andere as configuratie.
Nu iets meer over mijzelf. Ik ben dus Mathias, 30jaar, woonachtig in Cuijk(N-Br) en eigenlijk voornamelijk druk met Vintage Tamiya. Maar door al dit moois hier is het toch wel gaan kriebelen.
Heb nog eigenlijk weinig om te laten zien doordat ik een verkeerde as heb ontvangen en daardoor nog geen kompleet rollend chassis heb.:( Foto's volgen zodra ik het rollend chassis klaar heb

Bij deze dan ook even een oproep aan jullie modelbouwers. Heeft iemand toevallig nog een pendelas ophanging liggen van Tamiya? En halve zou al genoeg zijn voor mijn laatste aandrijfas.

Groeten Mathias

hallo
dit word dan zeker een 5 asser???
en onderdelen haal ik bij seidel duitsland vandaan,
hoop dat je er wat aan hebt,
en is snelle levering,
mvg markioo

Hoi Markioo,

Nee het word geen 5 asser. Ik ga voor 1 stuuras en 3 aandrijfassen (o-ooo). Dus 8x6. Hoop wel dat het een beetje bestuurbaar blijft zo met die configuratie.

Misschien een idee om de tweede as stuurbaar maken?!?! Of het chassis lang genoeg maken zoals in amerika veel gedaan wordt met towtrucks.

Suc6 in elk geval, laat de foto's maar komen !!!!

Hi Sjon,

Ik ga eerst eens kijken of het zo een beetje rijdbaar is. Zo niet dan gaat denk ik wel 1 as stuurbaar worden. De tijd zal het leren.
Gebruik het chassis van de King Hauler. Heb het assen stel wel helemaal op het einde van het chassis gemonteerd om voldoende ruimte te krijgen tussen de vooras en de rest van de assen.

hallo,

Je loopt wel het risco dat als je er iets in hebt hangen, neem maar aan dat dat straks kan.. de druk op je vooras zo laag wordt dat je geen/weinig stuur meer hebt. Alle druk komt dan op de drie achterste assen..

Je kunt natuurlijk voor in je truck gewicht bij voegen om dit op te vangen..

Bij een 1/1 zit er vaak voor de bumper een "bak" die gevult wordt met lood zodat bij leeg gewicht de maximum asdruk op de vooras staat, deze wordt immers met last minder..

Ik heb in mijn volvo 20 cellen tussen de 2e en de 3e as ( in de bakken aan de zijkant ) wat toch 1300 gram is.. ik zie bij 1,5 kg druk op het einde van de lepel de truck achter niet zakken maar voor wel 3 mm uit zijn veren getild worden

Suc6

Robert

Hi Robert,

Wat je daar zegt zit er wel in. Bedankt voor de tip. Eens kijken wat ik daarop ga verzinnen. Ik wilde de accu toch al onder de cabine monteren, dus dat is alvast positief voor het later rijden onder last. ;)

Back