Vonk bij aansluiten lipo

Ik heb net de juiste stekkers gesoldeerd op mijn nieuwe Turnigy 5000mah 30C 6s1p lipo. Hij lijkt perfect te werken, maar ik krijg een veel grotere vonk dan vroeger. Met mijn vorige lipo's (2x3s aangesloten met series connector) kreeg ik gewoon een kleine vonk en een "tak" geluid, maar wanneer ik deze aansluit op mijn mamba monster regelaar krijg ik een grote vonk/lichtflits met een redelijk luide knal...
Ik weet dat dit normaal is, maar wat kan ik doen om dit effect te verminderen? Ik heb namelijk het gevoel dat dit in sommige omstandigheden gevaarlijk of storend kan zijn.

Op de site van RC Calculations heb ik gekeken naar de "no-spark calculator", maar daar staat uitdrukkelijk bij dat de directeur van castle creations zegt dat dit niet kan gebruikt worden met de mamba regelaars.

Heeft iemand een idee hoe ik dit effect kan verminderen?

komt door de lagere weerstand van goede accus en betere stekkers en dergelijke.

Hoe meer power een accu kan leverne hoe groter de vonk.

De vonk komt o.a. door het volladen van de condensators op de regelaar. Deze trekken kortstondig een grote stroom in het begin.

enige manier is een schakelaar ertussen maar dat wordt een beste jongen. En nog zal er een vonk zijn maar dan zit die in de schakelaar.

die methode is langs mijn neus geglipt maar ik heb dan ook nooit hoger als 3S in mijn vrachtwagens.

En van vrachtwagens weet ik dan weer niets af, hoewel ik af en toe wel kijk wat voor moois er allemaal gemaakt wordt. Zo vullen we elkaar weer aan want deze kwam voorbij bij het electrovliegen. Zelf vind ik een vonkje niet zo heel erg, dan weet ik in ieder geval dat de condensatoren nog goed zijn en m'n regelaar waarschijnlijk niet door gaat branden in de vlucht.

Je zou de weerstand zo kunnen kiezen dat je nog een vonkje ziet/hoort. Of gewoon geen weerstand er tussen zetten en de kleine connectors in de loop der tijd opofferen.

Het nadeel van die vonk is wel dat je contacten er door inbranden. Op den duur kunnen er hele pitten in komen en dat is echt niet bevordelijk voor je contacten.
Een clublid heeft een dun draadje met een 2mm goudplugje parallel aan zijn + kabel zitten. Aan de accu kant zit daar een weerstandje in. Als hij de accu op zijn regelaar aansluit begint hij met de - draad. Dan verbindt hij het dunne draadje. Door dat draadje met een weerstand gaat dan een stroom lopen die voldoende is om de elko's te laden maar te klein om vonken te veroorzaken. De tijd die hij nodig heeft om de + draden te pakken is lang genoeg voor dat opladen dus hij kan dan direct de grote goudpulggen van de + draad verbinden.
Dat werkt best makkelijk en is heel eenvoudig te maken.

Tja Ron, dat krijg je als je niet de moeite neem om zo'n heel draadje door te spitten. Ik zag de truuk met de weerstand op/in de connector en dacht dat dat het was.
Best mogelijk dat het clublid bij ons "zijn" idee wel hier vandaan heeft. ;)

Back