Vonk overslag?

Hallo aan alle elektro helipiloten,

ben nieuw in deze materie, bij het aansluiten van een 12s lipo pak, aan de controller, dan heb je steeds een vonk overslag, hoe kan je deze best verminderen of nog beter vermijden?

Bij schakelaars die TL - lampen aanschakelen, daar zetten ze een condensator over de schakelaar om het inbranden van de contacten te verminderen.

Hoe nemen we dit het beste aan, foto's en suggesties zijn welkom.:bye:
 
Met een 5 ohm weerstand kan je de vonk tegengaan. Via een tussenkabel eerst de boel aansluiten door de weerstand, en die weerstand loskoppelen zodra je de hoofdkabel van je accu aangesloten hebt.

Ik zal een foto maken van hoe ik het opgelost heb.
 
Een extra draad aan de -of + zetten , extra stekkertje eraan en weerstand erop

Dan met aansluiten eerst de weerstand stekker aansluiten, dan de rest pas

Maar ik ben geen electro man, de precieze details zal iemand je vast snel vertellen
Waarschijnlijk is dit her en der al te googlen, al zal het waarschijnlijk wat verborgen in de posts staan
 
- Castle Creations-

3. When I plug in my high voltage battery pack (4s-12s lipo, 12-20 NiMH) into my Phoenix HV or Phoenix-125, etc. controller there is a large spark. Why?
The spark is your friend. If ever you plug your pack into your controller and you don’t see the spark, contact tech support at support@castlecreations.com or (913) 390-6939 and send the controller in for repair. Your capacitors will need to be changed. NEVER fly if you do not see the spark, especially with high voltage applications! The higher the voltage, the bigger the spark should be. Remember, the spark is your friend!!!
 
aansluit vonk

Ik ben ook eens tegen dit probleem aangelopen toen ik voor het eerst 'serieuze' LiPo packs ging gebruiken. Wat ik op het net bij elkaar ge-googled heb komt hierop neer :

De vonk is inderdaad te vermijden door een extra kabeltje met weerstand te maken in de + leiding, aan zowel regelaarzijde alsook accuzijde. Wanneer je dit kabeltje eerst aansluit, laadt de regelaar zijn condensatoren op via de weerstand, en dat geeft geen vonk.
Nadeel hiervan kan zijn, dat niet elke regelaar 'opstart' omdat het opladen van de condensatoren langer duurt dan zonder weerstand.

Een ander nadeel is, dat je niet weet of je condensatoren nog werken als je ze altijd via de weerstand aansluit. Een vonk tijdens het aansluiten betekend dat de condensatoren nog hun werk doen. En hun werk is het voorkomen van storing op je ontvangst. Onnodig om het belang hiervan uit te leggen lijkt me ;)

Wat ik altijd doe : eerste vlucht van de dag de boel via de gewone stekkers aansluiten en daarmee een vonk trekken, zodat ik weet dat de boel doet wat het moet doen. De verdere vluchten gewoon via de weerstand aansluiten. Een keer per jaar de 'weggevonkte' aansluitstekker vervangen voor een nieuwe.
 
De condensatoren hebben niets met het voorkomen van radiostoring te maken. Dat was wel zo bij borstelmotoren. Daar was de functie van op de motor gesoldeerde condensatoren het zoveel mogelijk onderdrukken van vonken tussen de borstels en de collector die radiostoring kunnen veroorzaken.

Bij borstelloze motoren hebben de condensatoren een een heel andere functie, namelijk het compenseren van de zelfinductie van de plus- en min draden.

Wees voorzichtig met het gebruik van een weerstand. Die voorkomt een aansluitvonk, maar zorgt er ook voor dat de condensatoren langzaam worden geladen. Het kan zijn dat hierdoor het cellenaantal door de ESC verkeerd wordt berekend. Dat kan er op zijn beurt weer voor zorgen dat een ontladen Li-Po te laat wordt uitgeschakeld. Het is altijd verstandig vooraf te controleren of alles naar behoren functioneert.
 
Eerst aansluiting maken met een klein goedkoop hara-kiri stekkertje en langere dunne draadje. Vervolgens de hoofdaansluiting maken. Kleine stekker kun je laten zitten want alles staat parallel. Het kleine stekkertje zal op den duur vervangen moeten worden. Doordat je geen weerstand gebruikt (alleen het dunnere draadje) hoor je nog steeds de vonk en het celdetectie-probleem dat N.P.S. hierboven omschrijft, zal niet optreden.

Tekening, met weerstand
www.mgm-compro.com
-> tech.info
-> How to prevent sparking ...
 
... Een vonk tijdens het aansluiten betekend dat de condensatoren nog hun werk doen. En hun werk is het voorkomen van storing op je ontvangst. ...
Zoals N.P.S. al schreef, die grote condensatoren zijn niet voor radio-ontstoring, ze voorkomen dat er hoge spanningspieken, pieken hoger dan de accuspanning, op de regelaar komen door te lange accudraden. Daar kan een regelaar niet tegen, zal naar de eeuwige elektronenvelden gaan. Die spanningspieken treden op met frequentie van 8, ..., 16, ..., of 32kHz, naargelang de regelaar PWM/chopping frequentie die je ingesteld hebt.

Meer uitleg en remedie:
ESC capacitor uitgebrand
too long battery wires will kill ESC - RCG
 
AntiSpark1.JPG

AntiSpark2.JPG
 
Ik heb precies zoals hierboven beschreven staat gedaan.
Hier heb ik veel mee getest om de "sweet spot" te krijgen.
Maak je de weerstand te hoog dan initialiseert je regelaar inderdaad niet.
Te klein en je hebt weer een vonk.

Voor 12S maakt het wattage van de weestand nogal uit.
Ik heb er veel uitgefikt voordat ik er één had die heel bleef.
Ik zit nu op 5 Ohm 3W
 
Ik heb het ongeveer hetzelfde als het plaatje hierboven maar dan zonder extra
stekkers. De ene kant van de weerstand zit vast aan de stekker van de regelaar,
de andere kant van de weerstand zit los en daar houd ik de accu van de stekker
tegenaan totdat de regelaar initialiseert, vervolgens snel de stekkers in elkaar pluggen.

4,7Ohm 5Watt werkt voor mij prima.
 
Ik heb geen last van vonken op mn 600 :mrgreen:

Al deed hij de laatste keer goed raar toen Wrobijns hem zag...
 
Nou ik heb het een tijd zonder weerstand gedaan.
Maar het is bij 12S geen vonkje meer maar een VONK.
Langzamerhand vreten die vonken de stekker weg.
Dus geen mij maar vonkloos :bye:
Met vonk(je) bedoelde ik de weerstandswaarde zodanig kiezen/experimenteren dat het aantal cellen EN nog goed gedetecteerd wordt EN de VONK een nog zicht-/hoor-baar vonkje wordt. Win-win oplossing.
 
Back
Top