Vonken bij aansluiten van de accu aan de lader?

Hallo.

Ik heb nu zo'n anti-vonk stekker voor de esc; moet je aan de laadkabel van de acculader ook zoiets solderen, of treden die vonken alleen op als je de accu op de esc aansluit?

Groet, Jan.

Op de ingang van een borstelloze regelaar zitten elektrolytische condensatoren (elco's) om spanningspieken hoger dan accuspanning te onderdrukken. Dit zijn de kleurige grote buitenboord tonnetjes. Deze hebben een grote capaciteit waardoor tijdens aansluiten van regelaar op accu heel kortstondig een hoge stroom gaat lopen om ze op te laden. Dat veroorzaakt de vonk, de regelaar, niet de accu.

Vraag over verlengen lipo naar esc draden en de 20cm regel
ESC capacitor uitgebrand, ESC werkt nog?
Condensatoren voor regelaars
Warme elko's...
te lange accudraden vernielen regelaars

640px-Electrolytic_capacitors.jpg

60.jpg

Laatst bewerkt:
Welke lader heb je?
Bij sommige laders helpt het om de lipo in de 'juiste' volgorde aan te sluiten.

Gerben

Ik heb ook ooit een finkse vonk gehad bij aansluiten van een 6s pakket op een Imax-B6. Hapje uit de Deans gepetst, schrok me zowat dood.

Als ik als laatste de min aansluit heb ik geen vonk.
Dus:
-balancer kabel
-Plus
-Min

Kennelijk zorgt het balancer circuit er voor dat de condensator in de lader langzaam wordt opgeladen.
Er bestaan overigens stekkers met een ingebouwde weerstand.

Groet Robert-Jan

Dat zou het kunnen zijn Robert-Jan, want uiteindelijk zijn de buitenste aansluitingen van balancerkabeltje ook de plus en min van de accu.

Gewoon weer een heli kopen Ron, voor een paar centen heb je tegenwoordig een uitstekende SkyFox op Marktplaats of hier op MBF.

Kost (relatief) geen drol, alle onderdelen nog gewoon te krijgen, en vliegt héérlijk voor een "oldschool vlieger" zoals jij....

Een leuke FC 18 zag ik hier ook al voor 7 tientjes rondzwerven.

Allemaal ouderwets spul, maar van bewezen kwaliteit en (véél) méér dan voldoende voor recreatief vliegen....

Ook nog uiterst makkelijk te electrificeren mocht je dat willen.

Groet, Bert

Back