Voodoo setup

Vandaag de voodoo klaar gemaakt voor zijn eerste vlucht.

De programmering van je zender zou zo moeten zijn, dat bij gas dicht, de flaps 2 tot 3 mm down zou moeten zijn.
Dit heb ik nu nog achter een schakelaar geprogrammeerd. Ik wil dit straks eerst in de lucht eens testen, wat de reacties van het toestel zijn, voordat ik het definitief programmeer.

Ook ben ik nog wat bezig geweest met de 2100mAh pakket, maar dan moet ik op zoek naar een dunnere regelaar.

Ik heb er nu een cam-prop 4.7x4.7 op liggen.
Ik heb 3 van deze props, maar denk dat ze al op zijn bij de eerste vliegdag.
Ben op zoek geweest naar een klap-prop, maar die zijn er niet in deze maat :(
De kleinste maat die ik kan vinden is 6x3 of 6x4. Maar dat is niet de prop die ik graag wil. Weet iemand of ze ergens wel een klap-prop verkopen met een 4,7x4,7 (of iets wat dicht in de buurt ligt)

groeten Paul

Ik heb hier een klapprop met de maat 4,7x2,3 maar ik betwijfel het dat die dat toerental zal uithouden.

waar heb je die klapprop vandaan, theo?

Want ik ben op zoek naar een prop met een grotere spoed.

Anders ga ik hem nu invliegen met de Cam-prop.
En mocht dat een proppen-vreter zijn. Dan moet ik kijken of ik zelf een klap-prop kan maken, van diverse Cam-props

Die klapprop zat bij een chinees bouwdoosje van een mini-zwever en moet op een klein GWS motortje. Volgens het opschrift is het een Graupner Camspeed prop.

Bij mij gaan de camspeeds ook redelijk snel kapot, terwijl de APC propjes het langer uithouden.

Ik zou het niet doen.
Die klapprops blijken meestal niet zo lekker te gaan op deze kistjes en een bepaald filmpje met een uit elkaar spattende prop en daarmee ook de kist kan ik me nog goed herinneren. Helaas kan ik deze niet vinden. :|

Met een goed kort grasbaantje en uitmelken bij de landing kan je de prop meestal wel heelhouden. De ailerons 2-3 millimeter naar beneden scheelt ook behoorlijk.

Laatst nog een klapprop op een Mega uit elkaar zien spatten... in een Terry..

Hele voorkant er voor weg gescheurd.. motor nooit weer gevonden..

Niet proberen met zulke vermogens...

heeft er iemand trouwens ervaring met een Cam propje (4,7 x 4,7) op een mega 16/15/3 op 3 lipo's?

Ik heb op internet een calculator ingevuld.
En deze komt aanzetten met een toerental van 28847 per minuut.
Als ik dit met een 4,7x4,7 prop reken. Kom op, dat de tip met 180,35 meter/seconde ronddraait.
De beschrijving die bij de prop zit bijgesloten, geeft aan, dat je nooit boven de 180 meter/seconde mag zijn.

Ik zit dus echt op de max. Maar of hij het houd, is dus afwachten.

Met welke props vliegen jullie meestal?

Waarschijnlijk zit er op die max nog wel een veiligheidsmarge. Dat is bijvoorbeeld met helibladen ook zo.

ik draai de houten pro bladen van de T-Rex ook op 3000rpm terwijl er bij staat max 2400 :).

Er moet toch wel een GOEDE klapprop voor zoiets te vinden zijn lijkt me?
mhh. misschien eens kijken hoe moeilijk het is om zelf die dingen te gaan maken :).

salamander zei:
heeft er iemand trouwens ervaring met een Cam propje (4,7 x 4,7) op een mega 16/15/3 op 3 lipo's?

Weest niet bevreesd.

Deze prop wordt al jaren in F5D's gebruikt en ik heb nog nooit van een uit elkaar spattende prop gehoord/gelezen. Toerentallen van 38000 RPM op de grond en dik 40000 in de lucht zijn al niet vreemd meer. Klinkt alleen wat eng... :wink:

Nog maar weinig gebroken props meegemaakt/gehad robin/robinio heeft er dacht ik maar 1 of 2 kapot gehad ikzelf ook maar 1, valt wel mee hoor.

Klapprop... ik heb gewoon 5 apc 4,75X4,75 kan ik de rest van het jaar wel mee vooruit.

Met Hacker b20 15l op 8 cellen GP 1100 nimh blaast dit toestelletje over het veld! Ik zie dat je een hacker b40 wilt gebruiken? Ik vraag me af hoe je dit erin krijg omdat er nog nauwlijks ruimte over is na de hb20 en de hm30flight regelaar.

De voodoo van mij heeft zijn maiden gehad.
Niet met de hacker B40, maar met een mega 16/15/3 met een 4,75x4,75 propje erop.

Regelaar is een jeti 40A van de advanced serie. En het accu pakket is een flightpower 1800 mAh 3cellen pakket.

Hiermee vliegt het model zeer goed. De ruimte in de romp is wel volledig op.
Het accu pakket moet er rechtstaand ingezet worden, en dan in het toestel een kwart slag gedraait worden. De regelaar gaat boven op het pakket, en dan is er nog maar net genoeg ruimte over om de vleugel met de 2 servo's erop de te krijgen.

Het gaat allemaal net, maar het toestel is een plezier om te vliegen.

Als je een beetje met de componenten shuift heb je ineens zeeen van ruimte. Mijn accu (3s 1800 mAh) staat rechtop. De regelaar (phoenix 35A) zit voorin, rechtop naast het pakket. Hoogte en breedte voorin zijn dus volledig benut. Mijn ontvanger is achter de hoogteservo geplaatst en de servo's heb ik op elkaar op een plankje aan het einde van de vleugel gelijmd. Achter het accupakket is dus alleen maar lege ruimte en dat is weer handig om gemakkelijk wat snoeren en stekkers weg te werken.

IMG_3431.JPG

Het valt me wel op dat mijn Voodoo vrij veel geluid maakt en dan bedoel ik met motor uit. Behalve het fluiten produceert hij ook een soort "wild geraas" (geen flutter!). Ik heb een kleine spleet tussen de vleugel en romp al dichtgekit maar dat hielp niets. Het is ook geen propgeluid want je hoort het ook als de motor loopt. Misschien is het wel de luchtinlaat aan de voorkant?

Overigens een heerlijk kistje!!!

Ik vraag me af of het mogelijk is om een 4S pakket in de Voodoo te stoppen om maximaal te profiteren van mijn 2W-20. Als dat past dan gaat het ongetwijfeld errug hard...

Wat zijn de afmetingen waar ik me aan moet houden?

Ik heb nog geen Voodoo maar zit er welk aan te denken :-)

Alvast bedankt,

Ron

Hoi Ron,
Heb je wat meetgegevens van de 2w20 op 3S. de Kv is tussen de 16/15/3 en de 16/15/2. Aangezien de /2 tegen de 55A aan komt lijkt me die 2w20 best wel eens een mooi compromis.

grtz! Erik

4S zou wel kunnen passen, mits je accu's gebruikt kwa mAh.
Ik vlieg de voodoo ook met 3S1800, met een 16/15/3.
De 3S1800 past, maar zonder wijzigen van de servo's ging het niet. Ik heb ook nog 3S2100 geprobeerd, maar deze waren te groot.

Kwa gewicht zal de 2W20 ook zwaarder zijn dan de 16/15/3 (of 2W) en dan ook nog 1 lipo extra. Daarmee zou het gewicht dus hoger uit kunnen komen. Wat me niet echt lekker lijkt vliegen op de kist.

Ik heb nog een 2e voodoo liggen (zo goed bevalt hij bij mij, dat ik er nog 1 heb aangeschaft). Deze is nog niet gebouwt, want ik heb willen proberen een hacker B40-7L erin te doen, maar deze is te zwaar. Kom je niet uit met het zwaartepunt. Nu ligt de voodoo er als reserve

Vandaag lekker wezen knallen met de ex van Evert, de 3W gaat erg leker, maar wil er in het voorjaar een schop vlotter mee gaan. mijn Hp LS-cl 3s1p 2100 pakket past erg strak in en met 16C kan er 34A mee gezogen worden dus daar is nog ruimte.
de cc45 moet dan ook geen problemen geven.
Heb hier een kort lijstje gemaakt met leuke motoren zonder meteen voor de dure duitse kwaliteit de gaan. de 16/15/2 schijnt op 3s en met 4.7x4.7 50A te draaien en die wordt te heet. iemand een suggestie?

de B2040-7T lijkt me een leuke om eens te proberen, of de 2w20.

3w:2980kV,78gr
16/15/3:3000kV,76gr
B2040-7T :3361 kv,60gr
2w20:3450kv,78gr
B2835-8T :3900kV,98gr
y-22 long-motor-3900kv,70gr
Y-22 Long Motor 4400Kv ,70gr
2W:4580kv,78gr
16/15/2:4600kV,76gr

http://www.rctechnics.eu/binnenlopers-50100-gram-c-130_134_155_141.html

Hoi Ron,
Heb je wat meetgegevens van de 2w20 op 3S. de Kv is tussen de 16/15/3 en de 16/15/2. Aangezien de /2 tegen de 55A aan komt lijkt me die 2w20 best wel eens een mooi compromis.

grtz! Erik

Hallo Erik,

Sorry, was ff niet erg actief op het forum.

Ik heb de 2W20 op een Funjet gehad met een4.3/4.3 propje en 3S. Ik kwam WOT al redelijk snel tot de 65 tot 75A.
Ik vloog hem met een FP3200mAh, dat ging redelijk goed, zolang ik maar niet continue volgas bleef vliegen.

Mijns inziens kun je die motor het beste op 4S vliegen vanwege de stroom, vind die motor ook prettiger. Probleem is die kwijt te raken in een Voodoo natuurlijk.

Ron

Back