Voor de ouderen onder ons....

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Richard Branderhorst, 21 okt 2015.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    http://rcpedia.elf24.de/text/GRAUPNER

    Ik heb vroeger wat zitten kwijlen bij die Graupner catalogus.... veel onbereikbaar spul... een zender/ontvanger kostte zoveel als een werknemer in een hele maand verdiende, of misschien wel 2..
     
  2. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Erg leuk om terug te zien, ook veel modellen die ik destijds gebouwd heb: Filou, Clou, Mini Piper, Topsy, Consul (styrofoam), Amateur, Piper PA 22 tri pacer, Taxi, en Floride.
    De originele Graupner (Grundig) besturing was inderdaad onbetaalbaar en haast onbruikbaar groot ....... die had ik dan ook niet.
    Destijds wel eens een Graupner 6 kanaals zender gebruikt, als je dan gloeiplugbrandstof aan je hand had zitten, zaten de vingerafdrukken in de plastic kast gesmolten....best slordig voor die prijs.
    De eerste meerkanaalszenders waarmee je servo`s als bellamatic enz.bestuurde hadden 2 kanalen voor 1 servo.
    Je had dus voor 3 servo`s 6 kanalen nodig, kanaal 1 volle uitslag links, kan 2 volle uitslag rechts van 1 servo.
    Graupner gebruikt als enige nog steeds deze kanaaltelling, bv de MX16 is 8 kanalen= 8 servo`s....daar zou je vroeger dus 16 kanalen voor nodig gehad hebben.

    Grtz,
    Jan
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nooit die Bellamatic en aanverwante servo's gehad, maar nog wel zo'n enorme Graupner Grundig stoeptegel, met zo'n stapel-ontvanger, maar dat was niet meer met "een extra plakje per kanaal" maar een HF deel en een decoder deel waar je de servo's op aansloot.

    Die zender ooit (zal in '79 geweest zijn, eerste krantenwijk) tweedehands gekocht, voor 100 gulden, en daar had ik later enorm spijt van toen bleek dat de servo's per stuk ook 100 piek kostten, en minstens een paar maanden levertijd hadden. Niemand had die dingen op voorraad....

    Zender was goed, maar je moest het ding geen 5 minuten aan laten staan met ingeschoven antenne, want dan piepte de eindtransistor door. Daarentegen kon wel iedereen met een soldeerbout die tor vervangen, dat dan weer wel....

    Ik heb er een levenslange voorkeur voor Futaba aan overgehouden....
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    In een Graupner mini catalogus uit de jaren 1965/66 heb ik de volgende prijzen gevonden in Duits Mark
    Zender VARIOPHON S 10 kanaals : 361,70 DM
    Ontvanger VARIOTON : 69,80 DM
    Per 2 graupner kanalen : 71,50 DM
    Servo BELLAMATIC II : 39,80 DM (keren automatisch terug in de neutraalstand)
    Servo SERVOautoMATIC II : 35,10 DM (Keren niet terug in de neutraalstand , bv voor gas geven of remkleppen enz.)
    Dus voor 3 kanalen (= 6 graupner kanalen) was je toch al 787,70 DM kwijt , dan had je nog een accu (deac) nodig , een laadapperaat (42,30DM) , eventueel nog één of twee TRIM-O-MATIC (33,70DM) , dat is om hoogte en/of richtingroer te kunnen trimmen , dat werd dan aan de servoarm bevestigt en dan pas kwam de stuurstang , maar dan had je ook weer een extra kanaal (71,50DM) nodig dus weer langs de kassa , en dat in 1965 .
    Maar in mijn verzameling staat het wel mooi te blinken :D
    003.JPG

    Groeten Jef
     
  5. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Schitterend dat je dat nog hebt, en wat een prijzen.
    Daarbij komt dat het hier nog aanzienlijk duurder was dan in Duitsland...........wees er zuinig op.

    Maar wat zijn die kleine rechthoekige dingen waar een stekker in kan (en een draaiknop?) die op de bellamatic doosjes liggen? die ken ik niet.
    Grtz,
    Jan
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je gaat ons toch niet oud noemen als we die spullen nog kennen....... die rare ontvangers met losse bouwstenen was voor mij de reden om voor Multiplex te gaan. Graupner zenders kwam je hier in de meeste clubs vrijwel niet tegen, het grootste deel was Multiplex, Simprop en Becker.

    Voor de liefhebbers is weet nog enkele complete sets van Simprop te koop. Zelf zoek ik nog oude multiplex zenders om mijn verzameling compleet te maken.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jef, mooi spul allemaal! Werkt het nog allemaal?
    Ik vond geen gegevens meer van gemiddelde maandelijkse inkomens in 1965, maar wel die vanaf 1970... 286 euro!
    Dus voor de meeste mensen was deze apparatuur onbereikbaar, laat staan voor een 13 jarig jongetje..
    http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970/

    Ik kan me een foto uit de Graupner catalogus (een soort "holy Bible" toen voor alle modelvliegers, de meeste modelvliegers kenden hem van buiten, urenlang er in zitten kwijlen...!) herinneren van een klein manneke die een R/C model samen met zijn vader stond te besturen. Ik was stik jaloers op hem! Ik heb dat later zelf met mijn zonen wel kunnen doen...

    Modellen zoals de "Floride" https://www.google.es/search?q=grau...oTCLCK6t-z3cgCFcTTGgodSgkF8Q&biw=1259&bih=785
    Onbetaalbaar....

    De Trim-o-matic was best een leuk principe, lineair dus. Toen men de servo's zelf kon gaan trimmen is hij verdwenen, maar ik heb later nog vaak naar soortgelijke dingen gezocht, bvb voor complexe flaps. Futaba heeft nog ooit een lineaire servo gehad maar die had maar een beperkte uitslag.
    Nu kun je grote flaps waarbij je veel servo uitslag nodig hebt aansturen met zeer krachtige normale servo's.
    Het is pas de laatste jaren weer in zwang gekomen door de robots:
    https://www.servocity.com/html/linear_servos.html
    En ook de sterk in opkomst zijnde elektrische landingsgestellen maken er natuurlijk gebruik van.
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat zijn "Rücklaufregler" , dit plaats je op het desbetreffende kanaal (Schaltstufe) en daarop de Bellamatic met de bedoeling om het roer geleidelijk te laten terugkomen in de neutraalpositie , met het draaiknopje (potmeter) kon je dan de snelheid van het terugkomen regelen .
    Deze set heb ik indertijd wel niet zelf gekocht ( was ook nog maar 6 jaar toen) maar bij een "oudere":rolleyes: modelbouwer die alles uitverkocht .
    Mijn eerste set , Sanwa , kocht ik in '76 maar door de jaren heen heb ik wel verschillende "oude" zenders opgekocht die toen toch niets meer waard waren .

    Groeten Jef
     
  9. roger007

    roger007

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Oud-Beijerland Z-H
    Hallo jij zoekt nog oude multiplex zenders,ik heb nog een royalMC op de 35Mhz 6 kanalen
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    yep, de verzameling is nog niet compleet. heb wel interesse.
     
  11. roger007

    roger007

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Oud-Beijerland Z-H
    Hallo bedankt voor je reactie de zender is nml de combi90 Commander en is compleet en nog steeds werkend,ik had het over de RoyalMC maar de outlook is hetzelfde vandaar
    gr.roger
     

Deel Deze Pagina