Voor-nadelen 2WD tov 4WD

Hallo,

Ik ben voor mezelf een afweging aan het maken bij de aanschaf van een 1/18:
Zal ik gaan voor een 2WD Losi Mini-T (via ruilsysteem op mijn Nitro) of zal ik een nieuwe Xray M18T aanschaffen?

Belangrijke zaken:
- andere motor mogelijk
- goede verkrijgbaarheid onderdelen anno 2007
- te besturen met mijn 40MHz zender (het liefst via een synthesizer tuner)
- goeie handling
- puur voor off-road, dus niet puur voor de show om sprongen te kunnen maken (hier schijnt de Losi zowieso heer en meester te zijn).

Wat mij een beetje tegenstaat aan de Losi: Motor helemaal achterin het chassis en 2WD. Wat zeggen jullie hiervan?

Bij voorbaat Dank,
Mischa

2wd is efficienter in de aandrijving en het rijgedrag zal dichterbij dat van een 1:10 buggy of truck liggen (moest je dat wensen, anders is dat geen voordeel)

2WD is soms wat sneller, maar doordat je alleen achterwiel aandrijving hebt wel iets moeilijker te rijden, 4 WD is veel makkelijker te rijden, en gaat ook beter door de bochten omdat de voorwielen hem er alst ware doorheen trekken.
Xray Mt is een optie, een nog betere optie is de Lrp Shark Monster 1:18, is een fractie groter, heeft standaard al redelijk wat alu delen, en een sterke 370 motor standaard in de losse auto, á 145 euri's, hierin kan een standaard servo geplaatst worden, en de onderdelen van Lrp zijn volop leverbaar, en altijd binnen een paar dagen binnen.
(De Lrp shark is een gewone crosser 1:18 en is ook een perfect ding, hiervan heeft Kme in Eelde ze zeker op voorraad, ook onderdelen, 050 3092203
Ik heb zelf de Shrak crosser, en heb nu de monster ook besteld, gewoon omdat het een veel snellere auto is dan de xray mt met een 300 motor o.i.d, weg ligging is erg goed, gewoon weg een super goede auto zo uit de doos, gewone 1:10 wielmeenemers zodat je te kust en te keur aan banden en velgen erop kan plaatsen.
De Losi mini Lst is er ook nog, hiervan zijn de 2 stuurservo's in 1 woord bagger, en die hadden de meeste rijders na een paar weken kapot, de lst moet je behoorlijk veel aan doen om hem degelijk en goed rijdend te maken met veel opties die ook nog eens veel te duur zijn.

Veel succes met je zoek tocht.

Ik heb inmiddels zo goed als definitief besloten om te gaan kijken voor een 1/10. Geldt hiervoor hetzelfde als voor een 1/18 of is een 1/10 wel wat gemakkelijker te rijden door zijn langere wielbasis?

Welke 1/10 buggy is tegenwoordig aan te bevelen? Ik zit met een budget van 100-150 euri voor de auto. Motor, regelaar en ontvanger mogen daarbuiten zitten. Ik wil echter niet over de € 150,- heen gaan. Je ziet zoveel verschillende buggy's, maar wat is een beetje de moeite waard in die prijsklasse, waarbij de verkrijgbaarheid van onderdelen natuurlijk niet onbelangrijk is.

Is een 2WD normaal gesproken in verhouding goedkoper dan een 4WD? Ik bedoel dus, als ik binnen mijn budget kijk, heb ik dan met een 2WD meer auto voor mijn geld dan met een 4WD ??

Ruskenhunter zei:
Lees dit eens door :
Klik

Bedankt voor de tip, maar de meesten hiervan vallen buiten budget.

Welke auto's van de 'oude' garde zijn aan te bevelen? Ik heb al gelezen een Asso T4/B4, een Losi XX of XXX (zit hier veel verschil in?) en verder houdt het een beetje op. Hoe zijn de Tamiya's in die prijsklasse? Ik heb al begrepen dat ik het beste voor een 2WD kan kijken als ik binnen mijn budget een fatsoenlijke auto zoek.

Groeten,
Mischa

En voor deze auto's zijn ook voldoende hops en ups te krijgen (koop)? Is het bij een 1/10 net zo eenvoudig om met een brushless te gaan rijden als bij de 1/18 of moet ik daar in de toekomst rekening houden met mijn autokeuze. Anders gezegd: zijn er auto's waarbij het lastiger is om een snellere (brushed of brushless) motor te installeren?

Hoe zit het met Kyosho ??

mischien vind je nog wel ergens 2de handse Schumacher Fireblades met een hele hoop reservedelen, oerdegelijke wagens zijn dat!

Ik heb eens even gegoogled op Schumacher Fireblades, maar ben weinig tegengekomen. Ik ga er dan vanuit dat deze auto zeer weinig bekendheid geniet en vooral in de verkrijgbaarheid van onderdelen en hop-ups tekortschiet.

Wat mij vooral opvalt is dat al deze buggies voor en achter gewoon kunststof shocktowers hebben. Deze zien er allemaal niet echt stevig uit. Ik ben dan ook bang dat zoiets snel afbreekt.

Hallo allen,

Ik las dat Mischa misschien ooit van plan was een snelle motor of zelfs een borstelloze motor te gaan gebruiken.
Dan zou ik met een Schumacher erg uitkijken want daar zit standaard geen slipkoppeling op.
Dus met een borstelloze motor is het een kwestie van tijd voor de tandwielen om je oren vliegen.
Zeker als je ergens gaat rijden met veel grip.
Ik zou voor een tweedehands Asso of Losi gaan als je een betrouwbare degelijke auto zoekt waar je overal onderdelen voor kunt krijgen.
Bij een Asso of Losi heb je ook geen hop-ups nodig, die auto's zijn standaard al voorzien van alles wat je nodig hebt om het circuit op te gaan.
Als je de mogelijkheid hebt ga dan voor een B4 factory team of een losi XXX kinwald/kinwald 2.
Tamiya noem ik in dit hele verhaal niet en daar is een reden voor, het voldoet gewoon niet voor het serieuzere werk.
Zoals je zelf al aangaf is een 2WD gezien je budget de handigste keuze, mocht je ooit lid worden van een vereniging zul je ook
zien dat 2WD de grootste klasse is met de meeste competitie.

Veel succes met je keuze!

Groeten

Hans

Hallo Hans,

Bedankt voor je tip. Ik zal in eerste instantie wat in het bos of in een groeve willen raggen. Wedstrijden of baanrijden is voor latere zorg. Ik heb ook nog een TC3 Rallye die daar heel geschikt voor is, maar die vind ik te zonde om mee de groeve in te gaan. Al dat fijne zand zal echt niet goed zijn voor de lagers en de aandrijflijn. Daarom zoek ik om te bashen een auto met achterwielaandrijving, minder onderhoud en minder kwetsbaar (al heb ik daar wel eens mijn twijfels over met dat motortje achterin). Ik wil eerst een beetje leren rijden en daarna komen er misschien wel wedstrijden aan te pas, maar dat zal nog wel een tijdje duren.

Zij er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten? Stel ik koop een kaal chassis (chassis met banden). Hoeveel zou ik dan ongeveer moeten uittrekken om een beetje snelle auto op te bouwen? Mijn vriend rijdt met een 3,5cc Nitro en die wil ik wel een klein beetje bij kunnen houden . Helemaal zal waarschijnlijk niet gaan, maar het gaat om het idee. Bij de 1/18 (waar ik eerst naar gekeken heb) heb je voor ca $ 100,- een complete brushless set. Hoe zit dat bij 1/10 ?

Ik ben eens aan het snuffelen gegaan en ben bij de volgende auto's uitgekomen:

Team Associated T4 (rollend chassis) (ca € 100,-)
Team Associated RC10T3 (ca € 150,- RTR)
Team Losi xxx bk2 ( ca € 150,- incl regelaar, maar zonder motor en ontvanger)
Team Losi xx (ca € 150, RTR)

Ik weet niks van leeftijden van auto's, maar de T4 lijkt mij het meest recent, maar wat gaat dat nog kosten om hem rijdend te krijgen? Servo, Ontvanger, Motor en Regelaar. Ik vind dit wel de mooiste. :P

Groeten,
Mischa

T4 = truck
B4= buggy
deze zijn de recentste modellen van Associated

T3 en B3 de modellen ervoor (raad ik niet echt aan)

XXX (bk, Bk2, CR) zijn chronologisch de recentste buggy modellen van Losi

XX het model daarvoor (ook niet echt aan te raden, genoeg oude XXX's te vinden op internet)

Enig idee wat ik nog extra kwijt zou zijn om bijvoorbeeld de T4 rijdend te krijgen?

Servo:
Regelaar:
Motor (sneller dan origineel):
Ontvanger:

Ik ben dankbaar voor alle suggesties van jullie kant. Er is zoveel te krijgen en vaak betaal je teveel als je er zelf minder vanaf weet. Wie heeft goeie tips voor bovenstaande punten die ook nog een beetje betaalbaar zijn? Ik hoef niet voor € 50,- klaar te zijn, al zou dat mooi meegenomen zijn, maar € 200,- vind ik weer net wat teveel.

Groeten,
Mischa

Back