voor/nadelen van directe aansluiting van servo op swash..

crash1000

Vriend van modelbouwforum.nl
Hi,

Bij sommige helis heb je je servos direct op de swashplate en bij andere gaat het via extra armpjes zoals oude modelen van trex. Wat zijn hier voor en nadelen van? (ik heb het niet over eccpm en mccpm)

groetjes,
sam

Voordeel:

-Minder speling door simpelweg minder "overgangen"/kwiklinks.

Nadeel:

-Kracht direct op de servo (uitgaande as van de servo).

Greetz van Aldert

dus als ik het dan goed begrijp, is het wel handig op grote helis zoals trx600 maar niet voor kleinere... toch?

Het voordeel van het ontbreken van hefbomen en extra stangetjes is dat het veel simpeler is en minder speling en minder wrijving oplevert. Hefboompjes e.d. zijn wel nodig als je een zender wilt gebruiken die verschillende functies niet kan mixen (mechanische mixer).

Mechanische overbrengingen zitten er al genoeg op dus hoe minder hoe beter zou ik zeggen. Het is wel zo dat je door toepassing van een hefboom-stelsel de servo-as alleen op torsie wordt belast. Er lopen dan 2 stangetjes van de servo naar een hefboom en 1 van de hefboom naar de swashplate. Maar dat lijkt mij voor een kleine heli niet nodig.

Neem bijv. de TT. Mini-Titan, daar staan 3 servo`s direct op de swash, de krachten worden dan ook over de 3 servo`s verdeeld !

Pitch wordt dus door 3 servo`s gestuurt. Roll en nick ook. De meeste computerzenders hebben tegenwoordig wel zo`n mixer aan boord.

Back