Voor(neus)wiel voor Charter

• Topicstarter Topicstarter deeq
  • Startdatum Startdatum
D

deeq

Guest
is dit wiel wel geschikt? Voor een Charter?

wiel.jpg

ik zie op de meeste plaatjes een wiel met 1 poot.
andere vraag: die chromen busjes zitten los om de pootjes, moet ik dit solderen?
Verder nog iemand met goeie ideeen?

BVD
Willem

Moeilijk om zoiets van alleen een fototje te beoordelen. Het hangt af van het gewicht t.o.v. de origineel geplande neuspoot, de lengte (moet zodanig gekozen worden dat het model op de grond nagenoeg horizontaal staat, de diameter van het wiel (moet ongeveer gelijk zijn aan die van het originele wiel). Voor de rest ziet deze neuspoot er con structief goed uit. Na het bovenomschreven op lengte brengen van de benen van de neuspoot moeten de busjes inderdaad (na de einden van de beide benen goed blank geschuurd te hebben!),door solderen of met epoxy lijmen, aan deze benen worden bevestigd.Denk er natuurlijk aan dat beide benen exact even lang moeten zijn, zodat het wiel niet scheef in de neuspoot komt te zitten. Twee benen is stabieler als een been, alleen (extreem) veel meer gewicht kan een beletsel zijn i.v.m. totaalgewicht en zwaartepuntsligging, maar ik denk dat dit wel meevalt

De diameter van het wiel is 65 mm (mischien is de groote nu te schatten)
in iedergeval bedankt voor de reactie
:lol:

Ik had hetzelfde wiel op mijn charter. Sterk genoeg, zelfs bij een slechte (harde landing). Let er inderdaad op dat je goed de buisjes soldeert, zoals reeds werd opgmerkt.
Bijkomende tip. De uitslag van het wiel zo klein mogelijk houden, ik zou durven zeggen dat het wiel eigenlijk zeer weinig tot geen uitslag mag hebben om het toestel zo recht mogelijk te laten taxieen of te laten starten. Het meeste sturen gebeurt toch door het roer.

Ik zal de bussen niet lijmen want er komt veel kracht op.
het model moet iets voorover staan anders gaat hij gauw stuiteren bij de landing.Maar de prop mag niet het gras raken.
ik zal op de moertjes ook een druppeltje 10 seconden lijm doen tegen het los trillen.
Let op bij het inbouwen dat het wiel de goede kant op stuurt.
Dus dezefde kant als het richtingsroer.
als je het verkeerd doe dan loopt de stuurkabel van je voorwiel dwars door de romp van links naar rechts of andersom
Ik laat ook altijd de stuurslangen diagonaal door de romp gaan dus de rechtse servo komt achter links uit de romp.(dit bedoel ik alleen bij hoogte en richtingsroer)
je heb dan minder bochten in je stuurslangen,en werken daardoor lichter.
Ik weet niet of je de charter nog moet bouwen,
Maar als je de voorkant van het stabilo 9 mm meer instelhoek geeft hoef je er later geen vulling onder de vleugel te leggen.
Dus de voorkant verder uit de romp snijden.
er moet dan wel een dikker stuk balza aan de onderkant dat is dan te dun.
Het is even werk maar het model vliegt veel beter.
Ik heb er 5 gebouwd en bij de eerste had ik het ook niet gedaan dan wil het vliegtuig almaar klimmen en moet je veel down trimmen.
Meestal wordt er dan een balkje achter onder de vleugel gelegd maar dat is lelijk.
De romp vliegt dan niet horizontaal maar iets achterover en dat los je op door de boven genoemde maatregel te treffen.
dit is een fout in de bouwdoos.
dit komt omdat het model bedoeld is voor een 3.5 cc motor.
Bert

Ik heb je bouw verslag gelezen knap gedaan

Ik zie alleen dat je het stabilo al heb vast gelijmt.
maak dat een spie op de plaats waar de vleugel op komt.
Achter 9 mm en naar voren op niets uitlopend.en achterkant passend dicht maken met een 9 mm balkje waar je de vstelling in uitschuurd
Ook had je beter de stuurslangen er nog niet in kunnen doen dit is heel lastig bij het folien.
Je moet hem alleen nog veel ronder schuren.
net zo lang schuren tot je de driehoek latten ziet.
Verder zien hij er netjes uit.
als je hem gaat folien en dan de raampjes erin gat maken moet je een heel dun laagje kit in de naadjes doen dan komt er geen vet tussen
Bert

@ B.Groeneveld, Bedankt voor de goeie tips, had ik eerder willen hebben maar ja ik heb de folie er al op en de stuurstangen heb ik al vast gelijmt omdat ik ze anders niet meer vast kon krijgen. (ze zitten ook gekruisd had ik zelf al bedacht),
post hier nog wel meer vorderingen......later

de wielen zijn nu ook wat verkleind 65cm--> 65mm :wink:

Back