Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
hallo
ik ben op zoek naar een spoiler voor op mijn 1:10 buggy.
toen ik bij proline keek zag ik een pakket spoilers staan.
daar zaten ook voor spoilers bij, weet iemand of dit bij hoge snelheden ook echt zin heeft
voor spoilers zie je vaak genoeg op speedrun auto's ik verwacht weinig complicaties... ik heb nooit een echte aangewezen voor spoiler gezien de meeste gebruiken achter spoilers op custom mount
nouja ik kan als engineer geen reden zien waarom niet, de f1 doed het ook (ietsje meer radicaal dan waar wij over praten) en iedereen doed het dus ik verwacht van wel...
maar ff gewoon kort door de bocht, als je lucht omhoog buigt levert dat downforce op dus ja dit gaat gewoon werken...
Volgens mij ga je het niet merken. Een achter vleugel merk je beter omdat die hoger uitsteekt boven de body en achter de auto hangt. Die zorgt voor drag waardoor de auto stabieler blijft (de achterkant wordt contant achteruit getrokken als het ware). Dit zorgt er ook voor dat de auto mooier vliegt bij het springen en dat de neus niet naar beneden valt. Kijk maar naar shortcourse trucks.
Door de drag achterop volgt de achterkant van de wagen de voorkant.
Een 1/8 buggy zonder vleugel rijdt niet goed. Maar volgens mij maakt het niet veel verschil als je daar nu een vleugel aan hangt of een parachute/plank die drag creëert. Van een wing zul je natuurlijk een kleine beetje downforce hebben die de druk (en dus grip) op de achterwielen verhoogt. De stabiliteit komt echter vooral door drag. Door de downforce achterop krijg je iets minder stuur vooraan wat de auto rustiger/minder gevoelig maakt op hoge snelheden, maar dat is hier niet het belangrijkste.
Je kunt het vergelijk met een badminton pluimpje (of een darkpijltje). Het gewicht zit vooraan (de auto) en de veertjes (de vleugel) zorgen ervoor dat het punt altijd vooruit vliegt.
En merk je daar effectief veel van? Ik rij zelf (nog) geen 1/10. Maar ik denk dat en voor spoiler op een buggy minder efficient is dan een achterspoiler. Je zult natuurlijk wel wat downforce krijgen, altijd als met een spoilertje, maar ik vraag me af als het effect wel groot genoeg is om er echt voordeel uit te halen bij een normale snelheid.
Je merkt het bij 2WD zeker wel ja. Bij 4WD gebruik ik dat weer niet, maar daar is de dempersteun massief (zelfde als 1:8 ) en zorgt het ook voor een beetje downforce.
Bij 2WD zie ik nog wel eens voorspoilers vergelijkbaar met deze.
Kan me voorstellen dat een groot vlak dat toch vrij recht op staat aardig wat wind vangt.
Ik heb zelf op m'n vorige 4WD een voorspoilertje gehad maar kan niet zeggen dat ik er ooit echt iets van gemerkt heb.
In de autocross wereld worden in verschillende klassen voorspoilers gebruikt om de grond/klei en grind die op de baan ligt en door de voorganger opgeworpen word enigsinds over de auto heen te geleiden en niet vol tegen de coureur, omdat er bijna nooit een voorruit in die auto's zit maar gaas. Misschien is dat ook wel een reden buiten evt wat extra downforce aan de voorzijde van de kap cq auto.
Kort antwoord: Ja, dat merk je bij een 2wd in sommige snellere bochten. Bij het springen duwt dit de voorkant naar beneden, dat kan bij een hoop tegenwind net genoeg zijn om toch op je wielen te landen.