Voorbeelden bouwplank zelf maken?

Hallo,

Heeft er iemand duidelijke voorbeeld foto's of plannetje voor het maken van een bouwplank? Ik kan het zo snel niet vinden op het forum, wel hier en daar in bouwverslagen maar niet concreet over de bouwplank zelf. Mn pa wil wel helpen om in zijn werkplaats even eentje te maken voor mijn volgende grote schip. Een duidelijk voorbeeld is dan wel fijn.

Groeten

Chris

Ik heb het vrij eenvoudig gehouden. Een stuk multiplex met twee plankjes erop waar de kiel mooi in past. En een paar driehoeken om de kiel haaks op de bouwplank te houden.

SAM_1446_zps3ceca935.jpg

Neem voor een bouwplank of bouwhelling ruim de maat, de romp moet er goed op passen liefst wat langer en breder als de romp zelf.
MDF 20 mm dik voldoet goed, en blijft vooral vlak, en dat is wel belangrijk.
Maak met stevige RECHTE latten in het midden van de plank een sleuf waar de valse kiel stevig in staat.
Maak vervolgens een aantal RECHTE HOEKEN om de kiel precies haaks op de helling te zetten.
Zet de grote hoeken aan de boeg en aan de achterkant van het schip, en in het midden kan, als je ook de bovengenoemde latten gebruikt één hoek volstaan.
Zelf lijm ik niks vast op de helling, maar bevestig de hoeken met schroefjes, zo kan ik hem voor meerdere schepn gebruiken, en blijft hij altijd naar gelang de situatie te corrigeren.

Op de bovenste foto zie je dat de steun in de weg gaat zitten als je met het beplanken aan de onderkant komt. Dan kun je de middelste steun verwijderen en staat het schip nog in zijn latten en de steunen aan de voor en achterkant.
Uiteraard kun je hier zelf nog de nodige innovaties op los laten;)
Zelf hou ik het schip het liefst zolang mogelijk op deze helling

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou ook eens de bouwhelling van Billing Boats kunnen bekijken, vernuftige constructie, heeft o.a. het voordeel van een verplaatsbare "aanslagplaat", kun je verschuiven over de basisplaat en zo de spanten zonder verder hulpmiddelen per spant haaks zetten.

Je zou ook eens de bouwhelling van Billing Boats kunnen bekijken, vernuftige constructie, heeft o.a. het voordeel van een verplaatsbare "aanslagplaat", kun je verschuiven over de basisplaat en zo de spanten zonder verder hulpmiddelen per spant haaks zetten.

Ok bedankt voor de tip!

simpele bouwplank

Hier een zeer eenvoudige, maar functionele bouwplank. Een plank of stuk mdf, daarop zet je een kaarsrechtelijn op uit in het midden en vervolgens plaats je een aantal hoek ijzertjes waar je valse kiel precies tussen past.
Wel oppassen waar je de ijzertjes plaats, ze mogen niet op een plek worden aangebracht waar een spant komt.

Als voorbeeld een kiel met spanten op de bouwplank geplaatst.

In het zeilboot-hoekje maken we rompen vaak op de kop. In je tekenprogramma even wat lipjes aan je spanten tekenen zodat ze allemaal netjes op de goede hoogte komen te staan.
p1030520small.jpg

Ik hoef hier eigenlijk niets aan toe te voegen.
Maak de bouwplank solide zodat als je eenmaal het houtvirus te pakken heb kan je hem weg zetten en voor een volgende bouw gebruiken.
Hoef je niet steeds een nieuwe te maken.
Die van mij is nu gebruikt voor 7 modellen en heb er nog steeds plezier van !
Wie weet komt nummer 8 - 9 en 10 ook nog wel :D:D:D

Wat Sjors zegt klopt ook.
Investeer iets in een bouwplank; verstelbare beugeltjes e.d. heb je vele modellen plezier van.
Maak hem lang genoeg, liefst iets langer dan je huidige model zodat er grotere modellen ook op passen.

Back