Voorbereidingen Wappen von Hamburg I 1667 (Corel)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ptèr, 22 sep 2022.

  1. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Hoi mannen,

    Ik heb jullie hulp nodig voor een toekomstige bouw van het Wappen van Hamburg I. Deze kit stond al een lange tijd op mijn wishlist en nu kon ik deze overnemen van iemand voor een heel schappelijk prijsje. De catch was dat de romp al helemaal gebouwd was....

    [​IMG]

    De doos is helemaal compleet, echter de vorige eigenaar had de romp al in elkaar gezet tot en met de verschansing en al. Omdat ik een persoonlijke mening heb over de manier hoe de romp gebouwd is (veel plamuur en lijm) heb ik besloten de romp op een nette manier te demonteren. Dit viel niet mee aangezien alles was gelijmd met UHU hard en secondelijm. Het resultaat was dat ik al het gebruikte notenhout helaas in de container heb moeten deponeren. :(

    Tekeningen, documentatie, bouwbeschrijving
    Ik zit nu in de fase dat ik zoveel als mogelijk documentatie aan het verzamelen ben. Zo is er een boek schreven door Wolfgang Quinger. Deze is al in bestelling en verwacht ik binnen een paar dagen.
    [​IMG]

    De meegeleverde tekeningen zijn mooi, maar de bouwbeschrijving is een draak van een ding. Ik heb naast goede tekeningen ook graag een stap voor stap fotoblad met toelichting, maar dat is mijn bescheiden mening. Ik kan jullie hulp hierbij gebruiken indien jullie dit schip al zelf gebouwd hebben, of goede stap voor stap foto's van de bouw hebben gemaakt enz enz..
    Ik heb op dit forum een bouwverslag gevonden, maar deze is niet gereed of foto's ontbreken etc.

    Hout vervangen
    In de handleiding staat netjes een inventarisatielijst met het meegeleverde hout. Hiervan heb ik al het notenhout uitgeschreven op een A4'tje. Dit ga ik vervangen voor gestoomd perenhout. Ik had nog een voorraadje en dat wil ik graag gebruiken i.p.v. hout bestellen.

    [​IMG]

    Ik heb nog nooit mijn eigen hout gezaagd, dus dat is de eerste keer dat ik dit gedaan heb, meteen 160x huidplanken van 2x4mm. Hiervoor heb ik een lintzaag gebruikt om de grote stukken te verzagen in platen. Deze haal ik vervolgens door mijn vandiktebank om ze netjes op dikte te schaven en vervolgens door mijn circelzaagtafeltje van Proxxon. Ik ben nog lang niet klaar, maar mijn eerste latten zijn gezaagd.

    Ik heb nog nooit een model uit Perenhout gemaakt, iets wat ik al een lange tijd wil doen.

    [​IMG]

    Spanten, kielplaat en dekplaten
    Bij het uit elkaar halen van de romp bleken de spanten allemaal nog in orde te zijn, maar voor mij niet meer bruikbaar. Het afschuinen is niet juist gedaan en dus heb ik besloten om alle spanten opnieuw te maken en dit geldt ook voor de centrale kielplaat.

    De dekplaten zijn niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Deze zijn niet allen beschadigd, maar de fineerlatten die erop gelijmd zijn, zitten muurvast. Ik heb besloten deze ook opnieuw te maken a.d.h.v. de tekeningen.

    Kortom, alles zit weer terug in de doos. Het zal nog wel het e.e.a. aan voorbereiding vragen en nogmaals kan ik alle hulp, tips etc gebruiken.

    groet,
    Peter
     
    Ronk, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi project. Had je dit verslag gezien
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/wappen-von-hamburg-i-corel-1-50.190512/
    Is inderdaad niet meer compleet, zijn ornamenten zijn wel mooi aangevuld. Ik zou een bericht achterlaten in zijn verslag. Vaak krijgen ze een email als er een reactie is.
    Er zijn nagenoeg geen complete verslagen te vinden. Iets wat je vaker ziet bij de corel modellen. Denk dat ze te moeilijk zijn en men snel afhaakt als men geen ervaring heeft, jammer. Misschien eens zoeken in de Russische forums.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  3. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hoi Peter, mooi project, maar je bent wel ongeveer op slopershoogte met de romp zeg. Maar wel een super uitdaging. Ik ga je volgen.
     
    Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    En weer een nieuw project om te volgen, succes met de bouw Peter, ik ben ervan overtuigd dat je er wat moois van maakt :thumbsup::thumbsup:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Ik gebruik liever de term “vakkundig demonteren” met de nodige zorgvuldigheid. ;)
    Ik ben voorlopig nog niet klaar met de voorbereidingen. Laat de voortgang zien in dit topic. Voor alsnog gaat eerst Cazador worden afgebouwd voordat ik een nieuwe bouw start. :)
     
    Mees Ippel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Maar het brandt aan de vingers :)
     
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Een nieuw avontuur starten is altijd leuk Stephan....maar wel eerst het oude volbrengen en daar zitten nog genoeg leuke uitdagingen aan. ;)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Tussen het bouwen door, ook maar even wat hout geregeld voor de spanten en dekken. Daarnaast scheen de zon vandaag en dus was het prettig toeven in de tuin om wat hout te zagen.
    Er gaat heel wat hout in dit schip....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Het was prima weer vandaag om lekker buiten te zagen.
    Afwisselen tussen 2 modellen kan geen kwaad.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Laat ons eens zien hoe jij zaagt of hoe je dat voor elkaar krijgt. Ben wel nieuwsgierig hoe jij dit doet
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Ik zal eens kijken of dat lukt, aangezien bij het zagen ik graag beide handjes het hout vasthoud. :)

    Eerst zaag ik met mijn lintzaag handelbare stukken, vervolgens door de vandiktebank op de juiste dikte en dan met de circelzaag plankjes zagen.
    Ik heb nog het een en ander te zagen, dus zal de stapjes eens tonen met wat beeldmateriaal.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Inmiddels alle spanten en kielplaat overgezet op papier, deze worden later uitgeknipt en op het multiplex geplakt. Op deze manier behoud ik de originele tekeningen.

    [​IMG]
     
    Jaques, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  14. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Jeetje wat een werk zeg. Had je de originele tekeningen niet beter kunnen laten kopiëren en ze dan daaruit knippen? En je hebt ze dan meteen ook digitaal. Kun je er ook deelprinten van maken.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  15. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Maar het werkt wel zo. Ik heb patroonpapier gebruikt.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Bedankt voor de tip Ron.

    Klopt Mees, dit is een down-to-earth methode die werkt en ik thuis gewoon kan uitvoeren. Ik heb een A4 lichtplaat die ik onder de orginele tekeningen heb gelegd en daarovereen het papier waarop ik de nieuwe spanten heb getekend. Ging gemakkelijk, snel en accuraat.
     
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    De voorbereidingen gaan verder. De spiegel zal t.z.t. een iets andere uitstraling gaan krijgen t.o.v. de bouwdoos. Ik heb een schets gemaakt a.d.h.v. tekeningen uit het boek.

    Zoals Corel het bedacht heeft...

    [​IMG]

    En dan de schets op basis van het boek.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    JanZMC, Ronk, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    "Al" het hout is nu gezaagd. Dat wil zeggen, dat is opgegeven in de bouwbeschrijving. De spiegel heeft dusdanig veel veranderingen, dat ik nog wel wat hout moet zagen met andere maten, maar ik heb nog genoeg ruw hout over en kan dat later wel maken. De volgende stappen is het uittekenen van alle dekplaten...

    [​IMG]
     
    freekt, Jaques, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is een hele mooie spiegel, en een leuk bundeltje hout wat je daar hebt Peter :thumbsup::thumbsup: het eerste begin ziet er veelbelovend uit.
     
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Bedankt Koos, ondanks dat dit een Duits schip is, is het overduidelijk door een Hollandse bouwmeester gebouwd in Hamburg. Ik heb nog nooit een "Hollands" schip gebouwd en daar gaat ook duidelijk t.z.t. mijn uitdaging zitten. :)
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina