Voorbereidingen Wappen von Hamburg I 1667 (Corel)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ptèr, 22 sep 2022.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Iets in mij zegt dat dit vast gaat lukken Peter ;) :thumbsup:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  2. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Beetje aan het spelen geweest met kleurtjes....blijft lastig....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
    Timber, JanZMC, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Cool project Peter! Zie het nu pas. We volgen natuurlijk..

    Ik las iets over gestoomd perenhout. Heeft dat stomen nog ander nut dan het buigen?
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Dank Erik!

    Het perenhout wordt gestoomd i.v.m. het droogproces te versnellen. Het hout bevat doorgaans heel veel vocht en tijdens het drogen scheurt het daarom "extreem" waardoor veel stukken hout niet gebruikt kan worden. Om dit te voorkomen versnelt men het drogingsproces door het te stomen. De kleur veranderd er iets door en wordt daarmee donkerroze i.p.v. licht roze / bruin maar de eigenschappen van het hout blijven hetzelfde.
    Het heeft verder niets te maken met het buigingsproces. ;)

    Scratchbouwers werken graag met gestoomd perenhout ook wel Zwitsers perenhout genoemd omdat het heel mooi hout is om mee te werken, dichte nerfstructuur ideaal voor schaalbouw. Het is licht van gewicht en laat zich makkelijk bewerken. Een nadeel van Peren t.o.v. Noten is dat perenhout wat breekbaarder is m.a.w. je hebt wat meer geduld nodig. Met buigen heb je dan wat meer uitdagingen en ik moet even zien of het me gaat lukken.
     
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Voor de liefhebbers, ik heb nog een paar stukken hout gehaald bij de houthandel. In dit geval een mooi stuk bekantrecht Esdoorn, Gestoomd Peren en Amerikaans Noten. Je kunt duidelijk de kleurverschillen zien. Overigens is de ondergrond (tafel) eiken...
    Ik wil het Esdoornhout (Maple) gaan gebruiken voor de dekplanken en dat betekent dat ik weer kan gaan zagen. :rofl:

    [​IMG]
     
  6. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Overigens gebruik ik de volgende stukken gereedschap...

    Vlak/vandiktebank Woodstar PT85 (Chinese clone voor hobbyist)
    [​IMG]

    Lintzaag van Metabo BAS260

    [​IMG]

    Proxxon FET circelzaag

    [​IMG]
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi materiaal.
    Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube
    Leek me handig voor strips te maken op de cirkelzaag



    Ik heb al vanalles voorbij zien komen, maar deze heeft wel iets handigs. Je hoeft de zaag maar eenmalig in te stellen.
     
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Handig. Ik stel mijn zaag in op bijv 1,5mm en zaag dan gewoon strips van 1,5mm. Doordat ik een normale houtzaagblad gebruik zie je zaagsporen op het hout. Het is dan beter om de strips eenmalig door de vandikte schuurmachine te halen. Nog beter is het gebruik maken van een hss metaalzaagblad. Dit blad heeft fijnere vertanding en het blad is hol waardoor het een heel glad zaagresultaat geeft. Helaas kan ik voor mijn Proxxon FET geen zaagbladen vinden met het juiste gatdiameter.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb altijd begrepen dat je het hout moet duwen aan de zijde tussen blad en geleider in. Om het recht te houden en uit veiligheid. Vandaar al die jig's om strips te maken. maar het gaat ook gewoon zo.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Stephan, dat klopt en je hebt gelijk. De "offcut" altijd aan de buitenkant van je zaagblad en het vaste deel langs je geleiderail. Het is veiliger en ook accurater maar dan moet je idd steeds je geleiderail verstellen en dat wil je niet bij het zagen van veel latten van dezelfde dikte. Een stuk hulpgereedschap die jij toonde gaat dan erg helpen en is veilig! Ik stel voor Safety first.....

    Ik doe dat dus niet als ik veel latten op dezelfde dikte moet zagen en doe het andersom. Niet aan te bevelen maar met enige zorgvuldigheid en voorzichtigheid gaat het wel.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Overigens voor de doe-het-zelf zagers onder ons. Het is aan te bevelen om je machine, zaagblad, tafel, enz in te sprayen met onderstaande spray!
    Het is letterlijk een glijmiddel voor hout waardoor het soepeler door je zaagblad loopt, voorkomt dat harsen zich hechten aan je blad, tafel of geleiderail.

    CMT 998.002.01

    [​IMG]
    @Stephan Kertész hieronder een filmpje zoals ik ook zaag.

    Filmpje
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2022
    TIMBERWOLF, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Eigenlijk niks mis om zo te zagen op zo'n klein werkoppervlak als de proxxon.

    Die spray kon ik niet. Inderdaad goed om te weten. Want ik wil latjes van kersen maken en dat verbrand nogal snel door de suikers. Bedankt voor de tip. En ook jouw methode van zagen hou ik bij de hand. Die strip erbovenop is een goede oplossing, want ik heb het zo al eens gedaan maar dat hout wilde alle kanten uit, die strip houdt het op zijn plek.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  13. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Blijft wel oppassen geblazen met een cirkelzaag in deze setup. Mede ook omdat de beschermkap boven de zaag wordt gedemonteerd maar ik wil het zaagblad kunnen zien en ten alle tijden dus mijn ogen op het blad kunnen houden zonder dat iets in de weg zit.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Laat dit geen lastige film achter op het hout? Wat bijvoorbeeld beitsen of verven in de weg gaat zitten?
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Goeie vraag
     
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Niet dat ik weet, je spuit het ook niet op het hout maar op je machine onderdelen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ik ben dit weekend met het Esdoorn aan de slag gegaan. Dat is een beetje harder dan peren of notenhout.
    Het idee is dat ik dit hout ga gebruiken voor de dekplanken. Deze zijn 1x4mm. De plaat is gezaagd op 4mm dik en dus zaag ik strips van 1mm.
    Om breeuwnaden te simuleren heb ik de bovenkant van de plaat zwart geverfd voorafgaand aan het zagen van mijn strips.
    Alle gezaagde strips hebben nu alvast een zwarte zijkant.

    [​IMG]
     
    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina