Voordeel lipos rc auto

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door bronsmotor, 11 mrt 2018.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat zou wel mooi zijn dan want met nimh merk ik het goed met mn absima offroad die veranderd in een slak na even gassen
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Goed nieuws voor je: het is zo! :)
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Maar hoevaak zijn de horror lipo verhalen waargekomen?
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Laat je niet gek maken.
    Koop lipo's en een passende lader en ga genieten van je hobby. :)
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij een indoor heb ik een verbrande F1 gezien en buiten heb ik een volledig uitgebrande startkist zien liggen. Zien gebeuren nog niet maar dat wil niet zeggen dat ik het nooit ga zien. Kijk naar de Samsung Note 7, daar gebeurde iets soortgelijks mee....
    Nogmaals, het zal je misschien nooit overkomen maar die ene keer dat het kan gebeuren moet je gewoon voorbereid zijn dus gewoon de accu's laden en bewaren in een LiPo zak. En als je een tijdje niet gaat laden deze op storage geladen wegleggen.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dus eigenlijk het gevaar wordt wel wat overdreven.
    Maar beter het zekere voor het onzekere.
    Binnenkort toch maar effe een stuk of 2 halen.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar gaat het om. LiPo's zijn gewoon wat instabieler dan andere accu's, ook omdat ze een vrij fragiele verpakking hebben (daarom altijd hardcased gebruiken). Maar als een LiPo gaat heb je een hevige brand dat maklijk om zich heen slaat, daarom ook een laadzak gebruiken.
    Ook is het al voorgekomen dat een accu een paar uur na gebruik ineens gaat, daarom ook gewoon in een LiPo zak bewaren.

    Niet dat het je zal overkomen maar nogmaals gewoon om die ene keer dat het kan gebeuren voor te zijn.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Maar houdt een lipo zak de brand beperkt tot de lipos of kan de boel eromheen alsnog affikken?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar zijn genoeg filmpjes over op het net te vinden. Het houdt de steekvlam tegen en het houdt de brand tegen. OK, hij zal heel heet worden en een hoop rook ontwikkelen maar zal geen brand om zich heen slaan.
     
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik zal even youtuben
     
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh ja lipo zak houdt de brand tegen maar de rook vaak niet.
    Zou het anders een optie zijn als ik ze in een metalen gereedschapskist aan dek bewaar of in een hok waar rookschade eigenlijk niet uitmaakt( we hebben een garage voor heftruck bijv)
    Ps evt de gereedschapskist isoleren met rockwool?

    Edit
    Is ons eigeb schip dus stel er gaat wat fout met mn lipos dan ben ik de schuldige dus zoals gezegd is zekere voor het onzekere lijkt me dan toch handig.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hier op het forum zijn er mensen die munitiekistjes gebruiken, bij de legerdump kan je dat wel vinden. Afsluiten is geen goed plan, de druk die ontstaat maakt het weer tot een bom.....
     
  13. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Maar zon kistje wordt toch ook weer heet?
    Zouden dan van die geldkluisjes met iets als rockwool eronder in een munitiekistje wat zijn?
    Maar zou het kwaad kunnen om ze ergens buiten aan dek te laten?
    Evt een houten kap eroverheen zodat de zon er niet direct op staat?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt ook overdrijven......

    Een munitiekist is gemaakt om het nodige tegen te houden en kan beter beschermend zijn bij een ontbranding maar je moet niet te ernstig denken, de kans bij een correct gebruik is minimaal dat het je overkomt, een sluiting in de broodrooster of een blikseminslag in je woonblok zal sneller gebeuren. Dat er een hoop rook vrij komt is bijzaak, beter dan dat je huis affikt.

    Een gewone LiPo zak zal gewoon wat tegengas geven dat het vuur zich niet verspreid mocht het gebeuren. Verder moet je er gewoon niet over nadenken.
     
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ach ik denk als ze aan dwk kunnen bewaard worden maakt het niks uit alleen de verf beschadigt als het binnen gaat roken heb je veel rookschade in een houten woning.
    Rookgeur trekt er dan helemaal in.
    Maar je zal wel gelijk hebben ik zal wel van het ergste uitgaan.
    (Doe ik wel vaker)
    Ik fa gewoon binnenkort effe kijken bij de winkel.
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Och, over en tijdje is het weer oud en nieuw, dan gooien we weer zonder enige angst, en met veel nonchalantheid met vuurwerk, LiPo's zijn een stuk minder gevaarlijk, alleen heeft het 1 enkele overeenkomst...jij kan er wel verstandig mee omgaan, maar de rijder naast jou moet dit ook uit respect voor jou doen, hier mankeert het nog steeds aan op iedere wedstrijd helaas, kijk af en toe maar eens goed op foto's van (grote) wedstrijd evenementen...:( laden en ont-laden zonder LiPo zak komt nog veelvuldig voor...zeer zeker op clubavonden of vrij-rijden...

    NiMh en NiCd geeft een knal en een steekvlam (flits) zoals bij vuurwerk als je pech hebt, of het loopt enkel met "een sisser af" ;) en je huis stinkt dan anderhalve week een beetje chemisch:( 2x meegemaakt terwijl ik binnen de meter stond...een LiPo steekvlam is meer een brandstichter...dat wil je jezelf of een ander niet aandoen lijk mij...maar kennelijk denken (of denken ze nu juist niet) anderen er anders klaarblijkelijk over, ik snap daarom nog steeds niet waarom ze die gasten niet van het terrein afschoppen....:weetnie:
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met de komende Benelux gaat daar strenger op gelet worden, ook op die lui die een zak doorgeknipt hebben en dat om de auto heen vouwen om de accu in de auto te laten zitten.
     
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Zeg me alsjeblieft dat je een gapje maakt.
    Ik weet dan 3 keer niks over lipos maar als je een brandwerend voorwerp wil verpesten moet je het knippen.
    Zulke idioten zijn er helaas wel vaker.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, ik maak geen grapje. Vorig jaar was er een F1 rijder die zijn accu dusdanig gepositioneerd had dat de auto geheel in balans lag en de accu was dus vastgeplakt om niet meer te verschuiven. Ook in de Pro-10 LeMans competitie zitten er een paar die liever een verknipte zak over hun auto\s schuiven.
     
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Wouw en ik zit al te prakiseren over een lipo bunker voordat ik lipos heb.
    Maar denken ze dan dat de lipo bag nog nuttig is?
    Zoals ik begrijp en het beetje verstand wat ik heb zegt me toch dat die zakken juist zo weinig mogelijk open mogen staan om echt te werken.
     

Deel Deze Pagina