Voordelen en nadelen van "grote" vs "kleine" props?!

Voor mijn eerste luchtfotografie platform (op basis van een Nex5 en Heavyweight six) ben ik bezig om een setup samen te stellen.

Nu heb ik mijn keuze globaal beperkt tot twee opties, welke ongeveer dezelfde vluchttijd zullen geven (AUW zonder lipo's +/- 3,4 kg):

Optie 1: 4s setup (totaal gewicht 4,4kg)
-SunnySky V2814-11 KV700
-12x3.8 props
-2x 4S 5,000

Optie 2: 5s setup (totaal gewicht +/- 4kg)
-Sunnysky V3508-29 380kv
-14x4.7 props
-1x 5S 5,000

Het grote voordeel van de 5S setup snap ik: het is gewoon een stuk efficienter.

Maar nu mijn echte vraag:confused:: Wat is het nadeel van een setup met grotere props? Is een dergelijke setup even stabiel als kleinere props? En heeft de 5S setup meer last van wind e.d. door het grotere oppervlakte van de 14" props? Of maakt het helemaal niks uit, en zal je met vliegen amper verschil merken?!

Hoop dat een ervaringsdeskundige mij even op weg kan helpen:D

Lastige materie..

Kleine props kunnen sneller reageren op verandering. Grote props is efficienter.
Je wilt de sweet spot. Te grote props en het vliegt heel erg zuinig maar "bokt" als een idioot!

Ja, zover was ik inmiddels zelf ook gekomen..:) Maar de vraag is dus...wanneer bereik je het punt dat het niet meer lekker vliegt op een efficiente motor? In principe lijkt mij dat hoe meer rpm de props draaien en hoe makkelijker rpm gewijzigd kan worden door de motor, hoe stabieler het hele platform is. Maar als je dat idee zou doortrekken, zou je zeggen dat een lagere KV motor op meer cellen met een grotere prop eigenlijk niet echt verschil zou moeten maken; je hebt immers meer koppel waardoor de motor wellicht de prop ook gewoon even snel kan bijsturen als bij een lage kv motor op 4s..

Op mijn heavyweight hexa frame passen maximaal 14" props. Denk je dat dit icm de SunnySky V3508-29 al zorgt voor "bokken"?

En wat zou jij kiezen uit bovenstaande 2 setups dan?!

Lastige keuze vind ik zelf!!

Mijn eerste quad vloog met DT750's op 4s en 11x4,7 sf props ook makkelijk 16min op een 5000mah lipo, lijkt mij dus ook al aardig efficient. Ik vlieg nu vooral met m'n mini op 5x3 props en dan gaat 1500mah toch niet zo lang mee als je zou willen.

Back