Voorkant vleugel

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door celtic, 19 jan 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Vleugel dikte is 10 mm (EPP), welke
    van vorm A,B,C,D is het meest gunstig
    aerodynamisch gezien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk dat ze allemaal niet ideaal zijn, omdat het geheel niet vloeiend verloopt krijg je rare wervelingen op de plekken van de vleugel waar je ze niet wil hebben.

    Als je A & B netjes afrond zal het beter zijn.

    Cor
     
  3. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Helemaal perfect hoeft misschien
    niet. Het is voor lage snelheid bedoeld
    om luchtweerstand nog wat te beperken.
    Hout is nog te schuren maar met EPP
    lukt dat niet.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor het gewone vliegen maakt het helemaal niets uit. Het draait daarbij om de stroming zo lang mogelijk laminair houden om zo min mogelijk weerstand te krijgen. Daarvoor moet je nabij de profielneus de profielvorm met tenminste 1/100-ste mm aanhouden. Dat lukt al niet vanwege het materiaal en/of afwerkingswijze.

    De scherpe versies (A, C & D) zou ik vermijden, omdat die stall (en ook de high-speed stall) provoceren.
    Daarom ook B nog verder afronden.

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2012
  5. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41

Deel Deze Pagina