Er valt best wat te zeggen voor zoveel vliegen en nog meer strepers op de agenda voor het geval dat.... Het is namelijk gewoon leuk en je wil het zoveel mogelijk doen, extra vervelend dus wanneer een geplande wedstrijd niet door kan gaan vanwege het weer. Vliegen met regen zit niemand op te wachten, wind kan schade gaan betekenen. De huidige criteria die gesteld worden aan de windkracht zijn zodanig dat zoveel reserve data en wedstrijden haast wel moeten worden ingepland wil je lekker veel vliegen dat seizoen.
Mag ik suggereren dat de gestelde criteria aan het laatste, de wind kracht, wellicht voor herziening vatbaar zijn?
Uiteraard begrijp ik dat vliegen met meer wind ook meer uitdagingen biedt, dat er meer vaardigheden nodig zijn om geen schade te vliegen of een mooie vlucht en score te maken. Ik schat toch in dat de deelnemers voldoende vaardigheden hebben om ook met wat wind veilig te kunnen vliegen. Anders zouden we het brevetten systeem nog maar eens tegen de loep moeten houden
Ik ben van mening dat wanneer er een nk wordt gehouden je er zeker iets voor moet doen (aan genoeg wedstrijden deelnemen) en moet kunnen
(je vliegtuig beheersen in meerdere weertypen) als je voor dat podium wil gaan. Het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten.
Andere argumenten om de criteria voor het uitstellen/afgelasten vanwege de wind te herzien kunnen zijn;
Vliegen met ietsje meer wind dan het perfecte briesje zorgt voor meer wedstrijden die door kunnen gaan, minder reserve data op de kalender is hopelijk het gevolg.
Je hoeft niet meer de hele zomer een om het andere weekend vol te plannen om tot een bevredigend vliegseizoen en nk te komen, minder geregel, gedoe en zeer collegiaal naar de andere klassen toe binnen RB zweef.
Als piloot wordt je meer uitgedaagd en leer je je toestel beter beheersen in verschillende omstandigheden.
De eerste res modellen waren zeer zeker onderhevig aan de krachten van de wind, de nieuwere modellen van tegenwoordig lijken er beter tegen te kunnen, zaak om bij de tijd te blijven
Wedstrijden met meer uitdagende omstandigheden geven piloten de kans om het verschil te maken, juist in die omstandigheden springt de piloot met de juiste keuzes en vaardigheden eruit.
Just my 2 cents als een piloot.