Voorkomen van waterschade

• Topicstarter Topicstarter SanderJ
  • Startdatum Startdatum
S

SanderJ

Guest
Heeft er iemand goede tips voor het droog houden van de regelaar en de ontvanger in mijn minimag watervliegtuig ? Ik tape er nu plastic zakjes omheen maar die lekken toch, en zijn er moeizaam weer af te halen na het vliegen.

Niet crashen ;-)

Behalve op mijn S. Decathlon waar ik m`n onsteking van heb ingepakt heb ik verder ook niets ingepakt ook niet op de andere kisten.
Dus drooghouden is het advies.

En mocht er een ontvanger wel nat worden dan heb ik reserve bij me :-)

Bij een minimag is dit eigenlijk geen probleem, alle electronica kan wel tegen een klein
spatje maar helemaal ondergedompeld werkt natuurlijk minder goed, de minimag is erg
licht en is van schuim, mocht je dit zeer stabiele vliegtuig (ook op het water) toch over
de kop krijgen, dan blijft deze altijd hoog op het water drijven, het kan nooit kwaad om
toch een paar dingen af te sluiten of te beschermen tegen spattend water, maar waterdicht is moeilijk, onhandig, en bovendien onnodig

Alsjeblieft :D

Odin

Brushless regelaars zijn niet spatwaterdicht en hebben aan één druppeltje genoeg om in rook op te gaan. Het vervelende is dat spatwater of condens niet onder je krimpkous vandaan kan en dus ook na een week je regelaar in de fik laten vliegen als je gas geeft. Ik heb hier 3 uitgefikte regelaars en een stinkende/geblakerde Robbe Cardinal als bewijs :D

En daarom ben ik nu mijn Cherokee met Speed 400 borstelmotortje op drijvers aan het zetten.

Ontvangers kun je in een ballon stoppen, wel na het vliegen verwijderen anders komt er condens in. Als je een natte ontvanger goed schoonmaakt en twee dagen laat drogen werken hij meestal gewoon.
Regelaar niet in een ballon, dan kan hij zijn warmte niet kwijt.

op een duitse cd uitgave van "wasserfliegen' werd het probleem behandeld om de zo vocht gevoelige electronica te weren tegen water.
je wilt het misschien niet geloven, het filmpje loog er niet om, een servo en een esc in bak water gelegd en aangesloten. motor en servo werkten naar volle tevredenheid.
wat hebben ze gedaan:
-de krimpkous van de esc geknipt en de het geheel ingekit met een siliconen,
krimpkous aangebracht en de openingen van de draden weer kit in gespoten.
-de servo geopend en deze ingespoten met een waterwerende spray.
-ontvanger werd door hun in een luchtballon gestopt en dichtgeknoopt.
de kit heet flussig-silikon tse399. verkrijgbaar bij conrad duitsland best.nr 532282 ze mogen het echter niet opsturen naar nederland. (chemie)
de spray is wet protect konserveringsspray van graupner bestelnr. 968.50. in nederland verkrijgbaar bij Modelbouw Bloemendaal.nl
de kit is een honingachtige brij en "loopt" goed tussen de componeten
doormij is een esc gekit maar nog niet onder water getest. gebeurt wel met een ongelukkige vlucht tijdens het watervliegen. opzoeken van doetie het of doetie het niet
komt dan vanzelf .

bbr

Hehe, ik raadt het ook anderen aan maar zeg er niet bij dat ik me daar ook aan hou ;-)

Ik heb dit ook gehad met een vliegbootje, regelaar bleef droog maar het motortje kwam in het water. Geeft hetzelfde (stinkende) effect.

ter aanvulling van mijn vorig verhaaltje nog even dit
- de motor ook met de spray beschermen, doet ook zijn werk tegen condens
wat je zonder meer krijgt door het vocht uit de lucht welke altijd aanwezig is
in ons kikkerland.

bbr

Wet-protect werkt goed. Ik heb een servo getest onder wateren hij bleef werken in onder gedompelde toestand (3x 15min) en hij werkt nog steeds. Als je de printplaat van de servo inspuit wel even laten drogen voor dat je de servo dicht maakt.
ESC 70A ook gekit met siliconen maar na twee vluchten liep de temp. te hoog op.(115 gr .cel))
De motor op de piper stopte er mee,gas dicht afkoelen en weer verder vliegen en zo gauw mogelijk ben ik geland.
Ik heb nu een regelaar besteld met een koelplaat en die ga ik water dicht maken.
Bij hobbycity zijn ze goedkoop $20 per stuk voor 70A

Groetjes Quinn

Ik zag bij de laatste watervliegmeeting inderdaad meerdere drijvers met een servo op de rug. Geeft dit dan echt geen problemen of extra risico's?

Oi,
Mees

Je bedoelt met een servo op de rug van de drijver?

Voor zover heb ik nog niemand die dat zo heeft gehoord dat er problemen mee waren.
Ook servo`s in de onderzijde van de romp gaat ook goed.

Ik had 1 week later wel mijn rechter hoogteroer servo kapot welke achter onder het stabilo zit.
Ik betwijfel echter of het van het watervliegen kwam, begin dit jaar was mijn linker hoogteroerservo stuk vlak voor de watervliegmeeting in Zevenhuizen.

Beide gevallen wijt ik aan leeftijd en trillingen.

Trouwens, onze ex-Calmato EN de Calmato Sport hebben beide verscheidende keren volledig onder water gelegen, incl. servo`s en ontvangers.
Van de gewone Calmato heb ik toen 1 servo moeten vervangen, verder vlogen ze beide later weer met dezelfde servo`s en ontvangers rond na goed drogen em zonder problemen.

Ons veld is omringd door sloten, en ik gebruik als jaren plastic spray (contact chemie).
Indien gewenst kan je je kist daarmee zelfs onderwater vliegen ;-)

Back