Voorstel lader AA cellen

Ik ben op zoek naar een lader die voornamelijk AA cellen moet kunnen laden ,ik heb echter wel enkele eisen.

A cellen moeten apart of meerdere tegelijkertijd geladen kunnen worden.
B cellen moet in een houden zitten.
C laad amper moet instelbaar zijn.
D moet een delta peak hebben (NiMh)
E een display met info
F liefst ook ander cel formaten.

Ik weet dat ik wat noten op mijn zang heb , maar er zou best wel wat in de handel moeten zijn , ik ben het echter nog niet tegen gekomen misschien heeft er iemand een voorstel
B.v. Dank
Lex

al bij conrad gekeken? Daar zie ik wel eens van dat soort leuk laders :) Vaak richting de 200+ euro's

Ja , daar had ik al gekeken wat in de buurt komt is de charge manager 2020 van voltcraft , maar de prijs is toch wel pittig.
De vraag is dan of het wel verstandig is voor 159 euro,s kan je aardig wat penlites kopen.
Misschien zijn er andere oplossingen.
Gr. Lex

Mao, kijk eens bij Vapextech.nl. Daar hebben ze vast wel wat je allemaal zoekt. En echt duur zijn ze ook niet...

Succes!

Hi,

De Duitse ansmann laders hebben een vrij goede reputatie, maar ze voldoen niet aan al jouw eisen.

Het grote voordeel van hun laders is dat ze elke cel afzonderlijk laden met delta piek. Effe baterijen van gps opladen, ook nog even die van de mp3 speler en dan ook nog van de fietsverlichting, het gaat allemaal (bijna) tegelijk.

De afwerking is prima, het is echt Duitse degelijkheid.

Ze hebben nu ook laders met display. Hun aanbod vind je hier:
http://www.ansmann.de/en/index.htm?view=list&pr2id=11

Zelfs een rack mounted charger kan je krijgen. Als dat niet de ultieme plaatsbespaarder is: http://www.ansmann.de/en/view.htm?oid=&open=picture1&what=product&id=373

wim

Ik ben nog steeds zoekende , ik ben best wel een beetje lastig.
Wat ik graag wil weten is hoeveel amp. er in gaat en hoe snel , dit geeft toch een beetje de conditie van je batterijen weer.

mao zei:
Ik ben nog steeds zoekende , ik ben best wel een beetje lastig.
Wat ik graag wil weten is hoeveel amp. er in gaat en hoe snel , dit geeft toch een beetje de conditie van je batterijen weer.
Dan moet ik je teleurstellen want eigenlijk zeggen deze dingen maar heel weinig over de conditie van je accu. Wat wel iets zegt hierover (iets? heel veel) is hoeveel stroom je UIT de accu kunt krijgen en hoe lang!
Die displays op veel laders geven je dus informatie waar je maar weing aan hebt. Iedere laderfabrikant weet dat, maar als een display van een paar centen extra een lader kan doen verkopen voor vele euro's extra dan doen ze dat natuurlijk.

Sorry mao ik heb geen echte suggestie voor je.
Ik heb een heel stel zelfgebouwde en sommige zelf vezonnen ladertjes gehad. Ik heb van alles en nog wat uitgeprobeerd. Was er wat nieuws dan probeerde ik het na te bouwen om het uit te testen. Het ene werkte beter dan het andere en sommige waren gewoon onzin. Het mooie van het hele gebeuren was wel dat ik een heleboel ervaring opdeed. Toen ik in de negentiger jaren van de vorige eeuw voor m'n werk een "accuprobleem" moest uitzoeken, en als het even kon oplossen, heb ik nog veel meer geleerd.
Ik heb toen een behoorlijke studie gemaakt van de NiCad en de NiMH cellen en vooral de verschillen daartussen. De oorzaak van het probleem heb ik gevonden en kunnen oplossen. M'n toenmalige baas heeft er lekker mee verdient. Ik heb er ook wat van gekregen hoor dus geen medeleiden met mij.
Alles bij elkaar kwam ik tot de conclusie dat IK die blitse (dure) laders van tegenwoordig niet nodig heb. Ik heb natuurlijk rondgekeken en uiteindelijk een CCS lader van Conrad gekocht. Het was een bouwpakket, je snapt wel dat was goedkoper, en ik vond het ook leuk om hem zelf in elkaar te zetten. Die lader beviel mij prima dus wilde ik er graag nog één bij hebben maar hij was niet meer te koop. Ze konden de chip en de behuizing nog wel leveren maar de rest moest ik zelf uitzoeken. Dat lukt me gelukkig dus heb ik er nu 2.
Ik laad er al m'n accu's mee (behalve de LiPo's) maar niet super snel. De maximum laadstroom van die laders is "maar" 2A. Voor kleine cellen is dat natuurlijk wel veel maar voor de meeste cellen is dat makkelijk te verstouwen. Dit werkt voor mij uitstekend.
Voor op het veld heb ik een 12V lader die de accu met maximaal 5A kan volpompen. Ook dat is ruim voldoende want ik laad m'n accu meestal met maximaal 2A omdat m'n (al reeds oude) laadaccu bij meer stroom zich niet echt lekker voelt. Nu we op ons veld een stevige accu hebben met een zonnepaneel om hem vol te houden kan ik wel eens met meer stroom gaan laden.
Dus wat moet jij nu doen? Ik kan je niet meer aanraden dan goed op een rijtje zetten wat je precies wil. Kies dan een lader die daar het dichtste bij komt en kijk of je portomonnee daar geen pijn van gaat doen.

heb je toevallig al een gewone pc lader voor de normale accus?

anders is het misschien verstandig om daar een adapter voor te bouwen..

echter kan niet alles ermee en je zult vanaf 1 cel moeten kunnen laden dan wil je willekeurige aantallen batterijen laden.

Ernst
Bedankt voor je reactie
Ik heb al twee ladens nl. ultra dual plus 30 en Orbit POCKETLADER prima laders maar niet geschikt voor het laden van AA cellen.
Koop dan wel een eenvoudige lader voor ze.
Gr. Lex

Voor wie het weten wil het is een Voltcraft IPC-1 geworden.
Het komt aardig in de buurt wat ik wilde het geeft de volt , laadtijd , hoeveel er in is gegaan .
En dit per cel met delta piek afslag.
Laden & ontladen & testen van de cellen, 12 en 220 volt.
Een echte aanrader voor wie zijn AA en AAA cellen in top conditie wil hebben.
Gr. Lex

Inderdaad een leuk AA ladertje. Ik heb hem inmiddels ook. Het mooie is de "test" functie waarbij de cel geheel ontladen wordt en vervolgens weer opgeladen wordt. Hij eindigt dan de cycle met de totale mAh waarde.

Zo kwam ik er achter dat een paar goedkope Chinese penlites die verkocht werden als 2950 mAh niet verder als 1600 mAh kwamen......
Ook niet na een paar laadcycli.

Die heb ik dus meteen teruggestuurd. De Sanyo's die ik nu gebruik (2500 mAh) testen op minimaal 2350. Dus voor mij geen goedkope eBay batterijtjes meer.......

512164_RB_00_FB.EPS.jpg

Back