Voorstel: Modelbouwforum best buy guide

prop-er

Forum veteraan
Computers en Modelbouw hebben een aantal zaken gemeen.

1. De technologische ontwikkelingen gaan erg snel
2. De prijzen zijn altijd in beweging
3. Er zijn veel aanbieders

De site www.tweakers.net richt zich op computers, en alles hieromheen. Maandelijks brengen zij een "best buy guide" uit waarin een viertal zelf samengestelde computersystemen wordt geadviseerd.

http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide

Zo wordt bijvoorbeeld een basissysteem besproken. Voor een bepaald bedrag wordt er een systeem samengesteld, waarbij voor elk onderdeel een bepaald merk en type wordt geadviseerd.

Ik kreeg het idee voor de electro modelbouw zoiets dergelijks op te zetten. Stel je voor dat we vier categorien opzetten:

- Shockflyer (<50W)
- Parkflyer (<150W)
- Electro (>150W)
- Zender (in de categorie beginner, gevorderde en expert)

En we adviseren voor elke categorie een bepaalde combinatie van onderdelen die ons op dat moment het meest interessant lijkt, voor een vastgesteld budget, met verwijzingen waar de onderdelen te verkrijgen zijn.

Dit helpt de (beginnende) modelbouwer met het maken van een keuze in het enorme aanbod, en kan hij tevens een idee krijgen van het benodigde budget.

Wat vinden we daarvan?

Dat is inderdaad een heel mooi idee, maar ik betwijfel of je genoeg mensen kunt vinden die bereid zijn daar zoveel moeite in te steken.

Jongens, hebben jullie niet geleerd de kansen te zien in plaats van de bezwaren? Ik vind het een erg goed idee van prop-er. Ik heb het idee dat hij bereid is er ook veel tijd in te steken. Met een beetje support van de andere kenners kunnen we zo een leuke opzet maken voor een periodieke bestbuyguide.

Beginners zoals ik kunnen dan snel aanhaken en beginnen met modelvliegen. Zo worden een hoop teleurstellingen voorkomen, en haken mensen niet zo snel af als het even tegen zit. Er kleven namelijk nogal wat haken en ogen aan de electrovliegerij, zeker als je zelf onderdelen wilt combineren. Als je dan al zoekende door de topics heel leest wordt je doodgegooid met vaktaal en duizend en een opties.

Heel leerzaam hoor, maar de beginner weet dan even niet meer waar hij moet beginnen.

Een bestbuy guide kun je gewoon updaten in de toekomst, en eventueel verder voorzien van extraatjes voor de meer eisende vlieger.

Trouwens, als je op die manier aan winkeltje gaat beginnen voorspel ik je een hoop succes. Winkeliers zouden dom zijn als ze niet zouden aanhaken op dit soort initiatieven, door bijvoorbeeld de complete setjes uit de bestbuy guide aan te bieden.

Ik zou zeggen prop0er: ga er voor! :)

Een heel goed idee, ik zag dat je alleen het electro spul noemt maar ik kan me voorstellen dat je ook een brandstof afdeling kunt maken en een besturing afdeling.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Met een beetje hulp van een aantal experts is het goed mogelijk voor elke categorie een best buy guide (bbg vanaf nu...) op te stellen.

Net als bij computers, is het bij de modelbouw van belang dat de aan te schaffen onderdelen goed op elkaar af zijn gestemd.

De bbg helpt beginners enorm bij het verkrijgen van inzicht in wat bij elkaar past, en wat dat dan moet kosten.

In de discussies die volgen op een bbg zie je vanzelf goede alternatieven verschijnen, zodat er al snel een goed beeld kan worden gevormd van de mogelijkheden.

Ik vind het een goed initiatief, als ik op een of andere manier mijn medewerking kan verlenen hoor ik het wel.

Robert

Back