Voorstel: Nederlands Kampioenschap 'Indoor Precisie' (F3P)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door wvr, 4 okt 2005.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Jeroen,

    Gebanked is half nederlands/half engels.

    8O

    ' Banked' op zijn engels is een hellingshoek... in dit geval van je vleugel. dat doe je eigenlijk altijd als je een bocht vliegt, je rolt je model iets (met de ailerons) en geeft je vleugel dus 'bank' daarna met up de bocht rondkomen....

    GrW
     
  2. Koen

    Koen Guest

    ...betekent -correct me if i'm wrong- dat je je vliegtuig met je rolroeren in een hoek van een graadje of 25 - 45 "bankt" (aantal graden is afhankelijk van de snelheid en diameter bocht) en i.c.m. beetje down (bij rugvlucht uiteraard :wink: ) en evt ook wat rudder (Didier, is het alleen rol en rudder zoals jij in je postje schrijft ???) je rondje maakt.

    Overigens is het in dit figuur de bedoeling dat je in een rechte lijn komt aanvliegen en dan ruim voor de middellijn een halve rol maakt, dan de laatste meters voor de middellijn in dezelfde rechte lijn op je rug vliegt (vleugel horizontaal), je dan op de middellijn het rondje rugvlucht begint ("inbanken") en eindigt en dan weer een paar meter (uiteraard nog rugvlucht, vleugel weer horizontaal) rechtuit + weer halve rol + nog paar meter rechtuit.
     
  3. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hallo,

    Er moet vast nog wel iemand zijn die zo een programma (ik bedoel video van zo een programma F3C) op zijn harde schijf heeft staan. Want een filmpje zegt meer dan 1000 woorden.

    Mvg,
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Kijk nog even terug in dit draadje, ik heb eerder een link naar een powerpoint presentatie gegeven voor zowel de 'C' klasse als voor de F3P.

    Misschien een slim idee om op die oefenwedstrijd een filmpje te maken van beide programma's...

    Wat betreft die rugvlucht cirkel, ja inderdaad je rolt ruim voor het begin van die circel op zijn rug, vliegt dan een stukje rugvlucht, vliegt de circel, weer een stukje rugvlucht, en dan weer de rol naar normaal.

    De rollen dienen zo geplaatst te zijn dat ze symetrich ten opzichte van het midden staan.

    Probeer er anders bij te zijn op de 29-ste. De jury cursus is absoluut ook bedoeld voor de vliegers zelf. Immers, als je weet waar de jury de punten voor aftrekt, dan kan je als vlieger er voor zorgen dat de jury geen reden heeft om punten af te trekken... en krijg je gewoon die 10 !!!

    GrWinfried
     
  5. Didier

    Didier Guest

    Banken is inderdaad de hellinghoek van de vleugels t.o.v. de horizon om de langs-as van het vliegtuig.
    In de echte luchtvaart hebben de vliegers zo'n mooi gebogen "waterpasje" om te zien of de bank-hoek correct is.

    Hee Coen, uiteraard wat down in een inverted bochtje, ik beschouwde dat als vanzelf sprekend, vandaar dat ik het niet noemde, sorry. :oops:
     
  6. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Winfried,

    ik ken de powerpoint demo dromen ( nog niet vliegen), maar daar staat niet de stand van het model in.
    Een filmpje van de experts zou natuurlijk perfect zijn....
     
  7. Koen

    Koen Guest

    Winfried,

    Ik heb voor 't eerst de powerpoint presentatie C prog bekeken:
    1) Mag ik ook van rechts naar links starten ?
    2) Mag ik zelf bepalen hoe diep ik de stall turn in de zaal plaats?
    3) Mag de roll ook van rechts naar links.
    4) Mag de achterkant van de "5/8e looping" van de 1/2 kub. 8 ook dieper in de zaal geplaatst worden of dient de achterkant (zoals in PPPresentatie) gelijk middellijn zaal?
    5) Mag je ook van rechts naar links landen ?

    Ik wil voorkomen dat ik maanden verkeerd zit te trainen, vandaar deze vragen :D

    M.v.g,

    Koen
     
  8. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Van rechts naar links is toch gebruikelijk bij de Duitse indoorcompetitie?
     
  9. Koen

    Koen Guest

    Inmiddels Bert gesproken, in PDF doc Voorstel Ned. Kamp. Ind. Prec. "C" programma van Winfried staat van rechts naar links starten, in PowerPoint presentatie "C" prog. staat van links naar rechts, Bij het DM (Duitse Indoorkampioenschap) is de keuze vrij, maar als je van links start moet je ook van links landen en als je van rechts start moet je ook van rechts landen...
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat betreft de richting waarin gevlogen wordt:

    Volgens mij is die keuze vrij en mag je van rechts naar links en omgekeerd starten. De richting die in de figuur beschrijving wordt gehanteerd is nodig om de beschrijving van de figuren te kunnen doen.

    Voor de jury maakt het niet uit,
    voor de vlieger is het denk ik slim om het programma beide kanten op te leren vliegen.

    grWinfried
     
  11. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Waarom, als de wind een keer van de andere kant staat :) ?

    Het is natuurlijk wel een goed doel om het van beide kanten te kunnen.

    Maar je mag het programma dus niet rechtsom starten en dan linksom eindigen. Van links naar rechts is een beetje m'n favoriete richting, dus vlieg de meeste figuren het liefst zo, alleen de Stall-Turn en Halve Omgekeerde Cubaanse Acht zijn een beetje spelbreker, vooral de laatste. Beide figuren eindigen in tegengestelde richting dan dat je start, voor de duidelijheid ik heb het over het sport (C) programma. En aangezien je maar 1 keer de middellijn mag kruisen tussen opvolgende figuren wordt het na de 1/2 Cubaan een beetje prielen om de loop ook weer van links naar rechts te vliegen. Als de opstijg en landigsrichting ook hetzelfde moet zijn, moet ik nog meer geen prielen. Ik denk dat ik maar wat meer uurtjes ga maken (vooral achter AFPD).

    Rick
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Nick,

    Om die reden is de wedstrijd op 29-december in Markelo ook een oefen wedstrijd. Op die dag willen we gewoon kijken wat haalbaar en mogelijk is.
    Aan de hand van de bevindingen van deze oefenwedstrijd zullen we dan de uiteindelijke regels voor het NK-indoor opzetten.

    Dus alle advies , voorstellen en idee-en zijn welkom.

    GrWinfried
     
  13. Didier

    Didier Guest

    Winfried, ik denk dat het onverstandig zou zijn om opnieuw "het wiel" uit te vinden.
    Als er ook internationale aspiraties zijn (OPEN Nederlandse kampioenschappen of dat vliegers internationaal willen gaan vliegen), dat wij een beetje de internationale regels moeten hanteren.
    Zeker de Duitser hebben op dit vlak zo'n 5 jaar ervaring, dus het lijkt mij handiger om dat gewoon 1 op 1 over te nemen.
     
  14. Koen

    Koen Guest

    Helemaal mee eens. En dan zeker voor het F3P programma, maar het huidige "C" was 3 jaar geleden bij het DM (Duitse open kampioenschap indoor) het "A" programma. Wellicht staan de regels van 3 jaar geleden nog ergens op het internet en kunnen we ook voor "C" alles 1 op 1 overnemen, maar voor "C" lijkt me dit van minder belang (gedateerd) en de Powerpoint presentatie i.c.m. PDF doc bieden al veel structuur...
    En als ik het goed begrepen heb hebben zelfs de Fransen (!) (volgende week is het Franse kampioenschap indoor, Bert, Derk en Dick, make us proud :D ) zowel qua figuren als regels alles 1 op 1 van de Duitsers overgenomen.
    En de Amerikanen hebben het indoorprecisie inmiddels ook ontdekt...
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hallo Allemaal,

    Goeie reacties!! Laat ze maar komen :D

    Ik wil geenszins het wiel opnieuw uitvinden, maar wel met elkaar tot de afspraken komen die we gaan hanteren voor het NK.

    Als iedereen zegt dat de duitse regels in orde en duidelijk zijn, en dat we die moeten overnemen, dan is dat prima.

    Kan iemand voor mij een link sturen waar deze duitse regels staan? Toch ff kijken.

    GrWinfried
     
  16. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
  17. Koen

    Koen Guest

    Tsja, internet afgezocht naar de ausschreibung van het A programma (of "expert", zoals het toen heette) van het DM 2002 als richtlijn voor het NL
    "C" programma, maar niet te vinden...
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Om de diverse documenten voor de F3P wat makkelijk beschikbaar te maken heb ik een eenvoudige webpagina neergezet op:

    www.f3jscore.com/f3p

    Ik zal proberen deze pagina zo up to date mogelijk te houden.

    Vr.Gr
    Winfried de Vries
     
  19. Robbin

    Robbin

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Wierden
    Hoi Koen,

    Het Duitse F3AI-C programma staat wel op de site van Jürgen Heilig helemaal netjes beschreven, er staat ook aangegeven hoeveel punten je voor een figuur krijgt. Opzich is dit ook wel handig.. Hoe word de puntenverdeling bij ons geregeld?? Hoeveel punten krijg je bijvoorbeeld voor een rol enz.

    Het duitse F3AI-C programma wat ik met de DM 2004 vloog, beviel me prima..

    Groetjes Robbin
     
  20. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    @Robbin: linkje?
     

Deel Deze Pagina