Voorstel voor nieuw F3P-A programma

Discussie in 'F3P' gestart door wvr, 19 jan 2011.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    De fransen hebben hun voorstel voor een nieuw F3P-A programma bekend gemaakt.
    zie FAI French proposal for AP13 and AF13 - RC Groups

    Op de CIAM vergadering in maart wordt er gestemd over de programma's voor 2013

    eens kijken wat er nog meer als voorstellen binnen komen.....
     
  2. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    dus winter 2011 - 2012 nog altijd hetzelfde programma ?
     
  3. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Volgens mij niet, dit zou in kunnen gaan per 1-1-2012. (zie ook RCgroups post).
    Snap alleen niet dat het P13 noemen.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Jullie hebben gelijk!

    Als voorbeeld voor de F3A, daar vliegen we nu ook P11 en F11, dat programma loopt dan van een jaar daarvoor en eindigt in het opgegeven jaar.

    Dus de F3P-A13 zou inderdaad 1-1-2012 in gaan, het programma wat geselecteerd wordt, zal dan door ons vanaf seizoen 2011-2012 gevlogen worden.

    Dus geniet nog even van het huidige A programma ;-)
     
  5. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Zijn de andere (voor zover ingediende) voorstellen ook openbaar?
    Ik heb even bij de FAI gekeken of er stukken zijn te downloaden voor een volgende vergadering, maar kan dit niet 123 vinden...
     
  6. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Duits voorstel van de DAEC staat nu ook in het draadje op RCgroups.

    Beide erg uitdagend!! :)
     
  7. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Wel uitdagend, maar lijkt me wel te doen na flink oefenen :D En een Snap! Geinig...
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Volgens mij zit er een fout in het duitse f programma, heb daar de vraag gesteld.

    Iig 4 mooie programma's. Laat de filmpjes maar komen.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Persoonlijk vindt ik bij de duitse P wel erg veel geïntegreerde rol/lus figuren.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Vind je? Enkel de 8 en een halve cirkel.
    En de 8 is ook nog eens volledig outside.
    Geen enkel loop deel geintegreerd (had er van mij wel bij gemogen)

    Frans AP heeft een halve puntrol in een halve cirkel, een rollende cikel (zoals wij nu in B hebben) en een loop met geintegreede kwart rollen. Ik denk dat dat omgeveer even veel is.
    En nauwelijks meer dan huidig AP.

    Duits heeft veel meskant, niet dat dat erg is. De meskant cubaan lijkt me erg leuk om te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2011
  11. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Zijn niet meer proposals ingediend volgens Guy Revell.

    @Winfried, Job of Henny: wat zijn nu de opties:
    - Moet er uit de proposals worden gekozen?
    - Kan het oude programma nog gekozen worden (geen proposal)
    - andere programma of combi van proposals
    - of....???
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Volgens mij mogen ze zoon beetje alles doen wat ze willen :(
    Het programma wat we nu (niet-)vliegen was ook niet eerst een proposal volgens mij. (en had eerst 3 slagen tolvlucht... wie dat bedacht heeft is nog nooit naar een indoor wedstrijd geweest.)

    Ben trouwens ook wel benieuwd wat de officiële regels hierover zijn.
     
  13. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Die kon ik ook even niet vinden... ik heb wel notulen van 2008 vergadering gevonden waarin een Frans A proposal wordt behandeld (afwijkend van huidige AP), maar staat alleen bij "withdrawn by france". Ingetrokken dus.

    Hoop dat de heren van de SC / KNVvL hier meer over weten.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Mocht het dan nog niet duidelijk zijn zal ik het de heren vragen op de jaarvergadering kunstvlucht komende zondag.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In een hogere hal kom je daarmee wel weg, misschien. Er zit ook weer een halve rol in een downline in, dat zal in NL dan mss ook gefixed moeten worden.

    Henny zal ongetwijfeld het correcte antwoord weten/posten, vliegersvergadering in nabije toekomst mss goede plek anders om te vragen.

    Mijn gok
    In het reglementenboek wedstrijden sectie 01 algemene voorschriften, staan de klassen gedefinieerd.

    F3P-A staat daar als 'internationale klasse' aangemerkt, en heet ook 'F3P-A Indoor FAI klasse (kunstvlucht)'. De F3P-B en C klasses staan vermeld als 'nationale klassen'.

    De FAI beschrijft de te vliegen F3P programma's in de sporting code, voor 2011 in de sporting code, annex 5M, sectie 4C - MODEL AIRCRAFT - F3A - RADIO CONTROL AEROBATICS, 5.9.13 Schedule of Manoeuvres.

    Over het veranderen van programma's, zelfde deel:
    Het F3P-A programma wordt dus twee seizoenen gevlogen, en dan komt er een nieuwe.

    Het F3P-B en F3P-C programma's zijn nationale klasses.

    De SC kan besluiten een programma aan te passen, zoals bv. het huidge F3P-A programma is aangepast, maar in beginsel is dat het FIA F3P-A programma.

    B en C zijn voor zover ik weet zelf samen te stellen door de commissie, maar dit gebeurt wel in overleg met en kijken naar de buren.

    Het F3P-A programma voor het volgende seizoen, wordt (is?) vastgesteld in de 'Plenary meeting 2011'.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bedankt voor je antwoord.
    Staan nogsteeds vragen open, we wachten af.
    tja, met een hal van 50m hoog kan alles, kunnen we net zo goed het f3a programma vliegen.

    Die halve rol heb ik nooit als een probleem gezien, de clik is zoonbeetje de langzaamst rollende kist in het A veld op dit moment. Derk doet daarmee toch een goede halve rol.
    En anders heb je maar 1 of 2 punten minder omdat je een recht stukje minder vliegt of omdat je hem laat remmen op de weerstand van je ailerons.
    Dit onderschijd een erg goed gevlogen programma van een goed gevlogen progamma. Iets wat zou moeten imo, en niet alleen bij het F programma.

    En een nieuw programma, daar mag je vind ik de toestellen op aanpassen.
    Als ik wat remmen op mijn am extra zou doen kan ik ook een hele rol in het neergaande deel van een half vierkant...

    Ik heb een groter probleem met de 1,5 omohoog, ik vind dat totaal niet in verhouding staan met de 1/2 omlaag. Als je beweert dat 1/2 omlaag niet/net kan dan kan 1 omhoog al helemaal niet, laat staan 1,5
    Constante rolrate, constante snelheid, enz, theoretisch is wat je omhoog en omlaag kan gelijk.
    Heb je de 2 rollen vertikaal in het huidige F al eens gezien? Ziet er niet uit, lijkt meer op een verkeerde torqroll dan een normale vertikale lijn waar wat rollen inzitten.

    Volgende keer als ik ga vliegen zal ik kijken of ik tussendoor eens een proposal programmatje kan doen. (moet eigenlijk franse B trainen, nog geen 1 keer gedaan.)
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    1 keer, van de drie. 1 keer mislukte het en 1 keer koos ie toch maar voor vierkant gevolgd door rol. En Derk was echt de enige die het uberhaupt probeerde..
     
  18. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Uit navraag bij Guy Revell van de FAI:

    - Er dient gekozen te worden uit de ingediende proposals. De "technical meeting" op 15 april mag alleen kleine wijzigingen voorstellen, maar niet meer.

    - het huidige programma mag niet worden gecontinueerd.

    - op de meeting kan geen ander programma worden bedacht dan ingediend bij de proposals.
    De proposals zijn in alle vertegenwoordigde landen besproken door de SC's.
    Op basis hiervan wordt gestemd op een voorstel.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik hoop dat ze slim kiezen en met een programma op de proppen komen wat echt vliegbaar is in onze lage hallen zodat we niet weer 'burgerlijk ongehoorzaam' moeten zijn.

    Zoals gezegd zijn klimmende figuren met b.v. 1.5 rol ook al 'raar' omdat die inderdaad op een soort klimmende torque rol gaan lijken.

    We gaan het zien
    Wellicht zondag meer op de jaarlijkse vergadering van de SC kunstvlucht.
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Henny gaf op de vergadering aan dat er geen voorstel was vanuit de FAI/CIAM zelf, en hij dacht ook dat er niet persé een nieuw programma hoefde te komen, dat dat alleen voor WK klasses geldt, maar als je de FAI sporting code leest, staat daar toch echt dat alle klasses om de twee jaar een nieuw programma moeten hebben, ook diegenen zonder WK.

    De 'plenary meeting in january' waar volgens de FAI sporting code het programma vastgesteld zou gaan worden, is verschoven naar ergens in april ofzo.

    We hebben het er na de vergadering nog even over gehad, ik denk dat het een illusie is dat er ook maar iemand is die indoor net zo snel omhoog vliegt als omlaag, dat is gewoon niet zo, ik ken niemand die indoor met een constante snelheid vliegt, of daar zelfs maar in de buurt komt.

    Een figuur met 2 rollen omhoog (bijvoorbeeld), is zo te vliegen dat het lijkt op 2 rollen omhoog en dat het geen typisch 'hier vliegt men de spullen kapot' figuur wordt. Een halve vierkante lus met halve rol omlaag, of erger, is amper goed herkenbaar te vliegen (zie de 1e poging van Derk afgelopen wedstrijd) en geeft een grote kans op schade.

    Eigenlijk zou men fors harder moeten vliegen indoor. Je zou, als je het helemaal perfect wil doen, de snelheid in normale figuren, moeten aanpassen aan de snelheid die een kistje in een verticale daallijn krijgt. Maar ja.. dan krijg je van die pylon-race-programma's. Ook niet echt fraai :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2011

Deel Deze Pagina