voorstel

ik zie regelmatig nieuwe 'leden" die zich aanmelden en meteen iets te koop zetten.
er zijn forums waar ze een regel hebben dat je eerst een aantal posts moet hebben voor je iets te koop mag zetten.

is het iets om dat hier ook in te voeren zodat het forum niet alleen wordt gebruikt om gratis spullen te adverteren ?

Ik zie een risico dat iemand dan eerst snel een aantal berichtjes plaatst in diverse draadjes met als enig doel zijn berichtenquotum te halen en vervolgens zijn spullen te koop zet. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Dan nog liever een wachtperiode. Bijvoorbeeld dat je pas een maand na aanmelding iets in het verkoopdeel kunt plaatsen.
Persoonlijk vind ik het prima zo als het nu is, want je pikt de gevallen die jij noemt er toch zo uit.

Over dit onderwerp is een jaar geleden al een forse discussie geweest... Met o.a. de voorstellen die hierboven staan. Uiteindelijk heeft dit niet geleid tot hetgeen wat je wilt. Helaas...

Is inderdaad eigenlijk contra-productief. Je zult dan heel veel onzin-posts krijgen met als enige doel om te kunnen verkopen hier.

Een veel betere oplossing is om een "reputatie-meter" te installeren. Op verschillende fora wordt dat met succes toegepast. Plaatst iemand goede comments, is hij beleefd, gedraagt hij zich, etc. dan krijgt hij een "+1". Plaatst hij enkel onzin en/of is onbeleefd, krijgt hij een "-1".

Na verloop van tijd heeft iedereen dan een bepaalde goede of slechte score. Op basis van die score kun je iemand toelaten tot het verkoopgedeelte. De bedoeling is namelijk om enkel mensen toe te laten die een nuttige bijdrage leverden tot het forum. Met zo'n "rep-meter" is dat heel makkelijk te controleren.

Maar ja; persoonlijk maak ik me er helemaal niet zo druk om dat er hier door eendagsvliegen geadverteerd wordt. Forumleden kunnen er alsnog altijd bij gebaat zijn. Dus of het nu allemaal zo'n heisa waard is?

Een veel betere oplossing is om een "reputatie-meter" te installeren.

Daar zou ik zeker niet aan beginnen. Ik zie de eindeloze discussies al weer van leden die zich tekort gedaan voelen etc.

Ik vrees dat er weinig aan te doen is. Als je bijvoorbeeld 10 berichten eist dan zal iemand best wel 5 vraagjes weten te verzinnen waarop hij antwoord krijgt, en daar weer beleefd voor bedankt.

Ik zou zelf nooit vooruit betalen aan iemand die hier als nieuweling gelijk een advertentie plaatst. Verder ook geen zaken kopen waarvan de kwaliteit bij contante betaling niet ter plaatse vastgesteld kan worden.

Beetje boerenverstand zeg maar.

Groet,

Ad Bakker

Uiteindelijk heeft dit niet geleid tot hetgeen wat je wilt. Helaas...
Inderdaad; helaas... Op veel fora wordt hier namelijk wel iets mee gedaan.
Een minimum aantal posts en/of een minimum aantal dagen na aanmelding mag men pas in het verkoopgedeelte komen. Dit voorkomt misbruik van het forum door handelaren en/of oplichters (hoewel dat hier erg meevalt) Mensen die proberen in korte tijd aan het minimum aantal posts te komen (vrij makkelijk te controleren) krijgen een reprimande (en bij herhaling een ban) en hun posts worden gewist. Na korte tijd beseffen de meesten wel dat het weinig nut heeft om dit te proberen.
Wat ook wel voorkomt is, dat men de eerste dagen na aanmelding ueberhaupt niet mag posten. Dit voorkomt een hoop (onnodige) vragen van mensen die, in plaats van zelf te zoeken, hun vraag op een of meer fora neerplempen in de hoop dat ze het antwoord op een presenteerblaadje aangedragen krijgen.
Wat mij betreft zou het per direct ingevoerd mogen worden.

Yups wat mij betreft ook MP....
Vooral het laatste is zeker rond de schoolvakanties een veel voorkomend probleem....

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het nut er ook niet van in, wat maakt het uit?

Als iemand zich in aanmeld om iets verkopen vind ik dat zijn goed recht, en misschien denkt hij wel he leuk forum.

Mike.

Het is op een hoop forums gebruikelijk dat je eerst wat bijdraagt aan het forum ipv het alleen maar als een soort marktplaats te gebruiken... Daar hebben we tenslotte marktplaats.nl al voor.

Als je je ergens aanmeldt is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat je eerst het "recht" verdient om gebruik te maken van het verkoopgedeelte.

4 Beta

Ik heb me een tijdje terug ook hier aangemeld om iets te verkopen, ben ik nu een slecht mens? :rolleyes:

Maar ik ben ook verder gaan kijken dan alleen het verkoop gedeelte.

mike.

Daarin ben je dan zeer waarschijnlijk 1 van de weinige......

Vaak genoeg zie je alleen maar verkooptopics van mensen die hier alleen maar spullen hopen te slijten zonder verders iets op het forum te doen.

9 van de 10x voldoet zo'n topic ook niet aan de regels en begint daar weer het nodige gezeur door. Een soort van toelatingsdrempel is daarom gewoon een goed idee en zoals al eerder gemeld op een hoop forums gebruikelijk.

4 Beta

Nee, dat niet maar er zijn er genoeg die overal hun advertentie neerplempen en vragen per mail contact op te nemen gezien ze niet de intentie hebben om terug te komen.

Ik snap het wel maar vind het ook niet vriendelijk. En de kwaliteit en eerlijkheid van wat men verkoopt blijft altijd een vraag, ook met mensen die al 20.000 posts voorbij zijn.

Back