voorstellen en hulp vraag.

Goeden avond,

Ik stel mij hierbij voor.Ik ben Elvira, 51 lentes, woon in Rotterdam en heb totaal geen verstand van schepen ;)
Prachtig vind ik het wel. en ik heb erg veel waardering voor de schitterende bouwwerken.
Mijn man bouwt ook maar dan varende modellen.

Afgelopen Oktober is een (voor mij bijna onbekende) oom overleden.
Omdat ik zijn enige familielid was viel mij de eer om zijn nalatenschap te verzorgen. ( in Nederland welliswaar, mijn 2 broers wonen in USA en Brasilia)

Er zijn een aantal prachtige historische schepen en mijn oom heeft er eigenlijk niet veel meer over kunnen vertellen. Alleen over de Wappen von Hamburg.

Nu staan de schepen bij mij thuis en de (negatieve) nalatenschap laat mij helaas geen andere keuze dan de schepen verkopen.

Ik dacht ik zet alvast eens wat op marktplaats.. en kijk wat er voor reacties komen.
Dat zijn er heel wat per email.
Maar omdat het mijn oom's passie was wil ik ze proberen naar waarde te verkopen.

Nu is mijn vraag.. zijn er mensen die mij kunnen helpen met een schatting van de vraagprijzen.

Hieronder een link naar een dropboxmap met foto's.

https://www.dropbox.com/sh/d266yx2p1r2d2ur/AAAQonuuAtjBjBtWDpdBYiJRa?dl=0

Het gaat om de volgende schepen:

Wappen von Hamburg (in vitrinekast)
Bounty (open en enorm gedetailleerd)
HMS Victory ( de kanonnen en de luikjes heb ik die moeten er nog ingezet worden)
Dwarsdoorsnede van de HMS Victory
de Fly
en een schip waarvan ik de naam niet weet.

alvast hartelijk dank.

Zo te zien zijn het modellen die met de nodige kunde en vakmanschap gebouwd zijn. Heel vaak lees je op marktplaats dat de kenner wel weet hoeveel tijd erin zit en dat er naar waarde geboden dient te worden. Dat de modellen dan soms maar zozo zijn ziet men gemakshalve over het hoofd - men ziet graag de erin gestoken tijd terugbetaald.

Modelbouw is echter een hobby waar je niet rijk van wordt, en de tijd die je oom erin gestoken heeft zal (ben ik bang) dus nooit in harde pegels terugkomen in zijn nalatenschap.

Een vuistregel voor prijzen die je kunt vragen (uitgaande van mooie en goed gebouwde modellen) is de prijs van de ongebouwde doos. Dit ligt dan ergens tussen de 200 en 500 euro. Maar het is maar net wat de belangstellende er voor geeft.
Het Wappen von Hamburg met vitrine zou best wat op kunnen brengen omdat dit schip weinig gebouwd is/wordt.
De Bounty en de Victory zijn door veel meer mensen gemaakt en liggen daarmee (helaas) lager in prijs.

Het zijn zo maar wat inschattingen van mijn kant, je kunt af en toe geluk ermee hebben.

Succes met de verkoop in elk geval.

Dank je wel voor je antwoord en fijn om te horen dat de schepen goed gebouwd zijn!
Het is ook dat er gewoon geld nodig is, anders had ik ze aan een museum geschonken.
Ik heb mijn ook bijna niet gekend, maar heb hem op zijn sterfbed wel beloofd dat we met respect een goed onderkomen zullen zoeken.
Iemand bood op de Hamburg en de Fly samen 500 euro.
Dat vind ik dus naar mijn oom toe niet ok.
Ik begrijp wel dat het maar net is wat de liefhebber er voor over heeft.

Bedankt! ik ben zeker weer wat wijzer

Back