Voorstellen en Riva Aquarama

• Topicstarter Topicstarter ken23
  • Startdatum Startdatum
K

ken23

Guest
Hallo,

Net aangemeld op dit (geweldige) forum en nu al vol ambitie. In het verre verleden heb ik als klein mannetje (10 jaar) van triplex eenvoudige zeilboten gebouwd (van 80 tot 180cm). Deze werden bestuurd met een uit elkaar gehaald goedkoop rc autootje. De afwerking was niet om naar huis te schijven maar ik heb er altijd heel veel plezier in gehad (zowel bouw als het varen).

Ik ben verknocht aan de Riva Aquarama en ga deze bouwen. Momenteel zit in nog in een oriënteerde fase want ik wil wel dat het goed gebeurt. Wat wil ik gaan bouwen?

Een Riva Aquarama (circa 100cm), volledig zelfgebouwd zo gedetailleerd mogelijk, voorzien van één of twee brandstof motoren. Hierbij dan ook direct mijn eerste vraag: wat adviseren jullie mij op motorgebied (merk/ cc’s, één of twee motoren). Wat heb je nodig voor dit formaat/gewicht boot om een behoorlijke snelheid te kunnen halen? Naar mijn idee moet je met circa 2pk een heel eind komen, maar als jullie daar anders over denknen hoor ik dat graag. Een redelijk open vraag maar ik denk dat jullie mij wel wat wijzer kunnen maken.

Ik zal de bouw bijhouden op dit forum. Overige vragen zullen dan ook vanzelf komen.

Een Riva bouw je niet op een redelijk snelheid, maar op werkelijke snelheid.
Maw, zou de boot in het echt als hij 1:1 was 40km/h varen, dan moet hij bij 1:10 4km/h varen.
Wil je scheuren dan moet je gewoon een andere speedboot bouwen.
Een Riva verdiend het niet om te worden *verkracht*.
Riva
Zoals je kan zie heeft ook deze bouwer later gekozen voor elektromotoren ipv brandstof.
Je boot ziet er na een dagje varen niet meer uit door die vette zooi en je hout gaat verzoppen.

ieder doet wat ie wil, ik zou echter toch eens goed nadenken om in een 'zo gedetaileerd mogelijke' Riva brandstofmotoren te gaan monteren.
Buiten het feit dat je niet overal (bijna nergens hier) mag varen, ga je nog eens je zorgvuldig gemaakt en gelakt model onder de olie en smurrie gaan zetten.

Waarom niet gewoon op elektro, wil je geluid kan je nog steeds een geluidsprint erin zetten ... ok niet hetzelfde maar VEEL makkelijker.

prachtige boot trouwens, heb die al gezien op foto met een V8 (echte op schaal) erin.

Patrick

ik geef bovenstaande posters overschot van gelijk
die vettige brandstof en /of uitlaatgassen gaan uw pronkstuk in een mum van tijd verknoeien
een boot van die afmetingen is met electro ook op snelheid te krijgen hoor

groeten

Mmmm, dat van die vettigheid had ik inderdaad nog niet bedacht. Wellicht is electro dan inderdaad de beste optie. Ik heb geen verstand van electro motoren. Wat adviseren jullie mij in dit geval?

Advies: ga bouwen, neem de boot als je zover bent onder de arm en vraag aan de winkelier om goed advies.
Gewicht, afmeting, beoogde snelheid, dat alles is bepalend voor de motoren.

Ik ben het toch een wat oneens met Bigboat. Motoren, schroeven, assen en boot zijn verbonden met elkaar, bovendien ken ik niet veel winkels hier waar ik advies van zou aannemen.

Voordat je start met bouwen moet je toch best het type as kennen/hebben dat je gaat gebruiken. Dat geeft vaak de plaats waar de motoren komen, en daar moet je de romp intern op aanpassen of/en bouwen.

Ga inderdaad eens kijken in de winkel naar types schroeven (schaal of speed) en noteer de as en blad diameter, kijk dan eens wat assen er zijn in die diameter en hoe lang die worden. Dat geeft je de plaats van de motoren. Vergelijk met speedboten en bestaande kits van je boot - of boten die erop lijken (zoals PT torpedo boten vb)

Wil je oerehard gaan met de boot, of gewoon rondvaren op schaalsnelheid? Indien oerehard, investeer in brussless motoren en regelaars (gaat je duiten kosten), voor gewoon schaal kom je wellicht toe met simpele motoren zoals een Graupner Speed 7xx/8xx series en betaalbare regelaars. De foto's geplaats enkele post hiervoor geven de boot met electro motoren - goedkopspeeds... kijk eens op de labels, kan je zien wat daar gebruikt is. Let dan nog eens op voor de assen, echte race asses zijn anders (kogellagers, teflon) dan schaal assen (vet, glijlagers)

Nu, zelfs met goedkope SPEED motoren ga je toch een aardige snelheid maken hoor, denk ook al maar eens aan waterkoeling.

Motor keuze gaat ook een beetje bepalen hoeveel batterijen je mee moet nemen, ga je 1 pack voor de beide motoren nemen of 2 packs ? Hoe meer batterijen, hoe meer plaats nodig natuurlijk - plaats die je moet voorzien tijdens de bouw met een luikje ofzo. Hoe meer batterijen hoe langer je gaat varen, maar hoe meer gewicht dus hoe meer motor je nodig hebt....

keuzes keuzes....

Het blijft een prachtig project.

Patrick

ja was me voor Patrick :-)

als ik sommige "winkeladviezen" hoor dan frons ik toch ook eens de wenkbrauwen hoor :-)

groeten

Assen zijn op iedere dikte en lengte te maken.
De meest gebruikt assen zijn flex-assen, gemaakt van een soort remkabel.
Tevens hoeft een as niet gekogellagerd te zijn, glijlagers voldoen prima, zelfs bij hoge toeren en pk's.
Zelf gebruik ik nooit anders dan glijlagers, terwijl mijn motor (Zenoah met 5 pk) ruim 15.000 toeren maakt en de boot met zo'n 80km/h over het water scheert.
In deze toch wel zeer professionele assen is geen kogellager te vinden, zelfs geen rollager http://206.206.85.209/xtdoc/catalogue.aspx?ProductType=66mtc_drives&store=mhzusa

Het kan wel eens zwaar tegenvallen als je de door jouw gekozen onderdelen totaal niet voldoen aan je verwachtingen.
Het is daarom beter om tijdens de bouw pas de boot te gaan voorzien van de benodigde hardware en niet om de boot aan te passen aan de gekocht hardware.

Een hoop keuzes. Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met bouwen. Daar ben ik namelijk wel een tijdje mee zoet. Dan kan ik vervolgens rustig nadenken over de aandrijving e.d. Tekeningen krijg ik dit weekend binnen, dus dan kan ik van start. Zin in!

2 x viertakt methanol......... en je wilt nooit meer iets anders. Naast het oog, wil het oor ook wat!
Vettigheid en olie valt reuze mee en de viertakt is een redelijk schone motor. Kwestie van een goed uitlaatsysteem.
Met elektro blijft het toch elke keer 6-8 min varen en dan weer laden. Maar deze keuze is een luxe probleem.

sorry maar met dat laatste kan ik toch niet akkoord gaan hoor!

6-8 minuten varen : dan ga je der van uit dat hij met zijn riva constant op topsnelheid races gaat varen?

boot gaat groot genoeg zijn om daar een redelijk aantal cellen in te krijgen heb ik de indruk + dat het nu toch niet het type boot is waar iemand constant volle gas mee over het water gaat scheren

maar ivm dat geluid heb je gelijk , zou idd een geweldig sound geven

groeten

ps zo'n echte riva heeft die de uitlaat onder water zitten of erboven?

@victorymarc

Wat gaan die 2 viertakt motoren dan niet kosten? En de keerkoppeling op beide motoren (als je het al kan vinden)? Zet je dan een reductie en groter vliegwiel op de motor?
Hoe start je zo'n ding in het model? Ik heb eigenlijk nog niet echt viertakt motoren in boten gezien, meestal gewoon 2T in raceboten (enkel vooruit dan).
Er is ergens een boot (sleper) met een 4T op werkschependag.

Ik heb wel ervaring met 4T methanol motoren in vliegtuigen, en meestal was het een hele klus voor een uitlaat te monteren zonder te veel hitte en smurrie op het toestel te laten komen, metaal bewerking is niet iets waar ik goed in ben. Eigenlijk was er toch altijd olie op/rond de motoren. Methanol had ook de lastige eigenschat het hout aan te tasten.

Mijn favoriete toestel was de spacewalker met OS52 4T motor... inderdaad, het geluid en de hele opzet is prachtig. Toch heb ik gekozen uit praktische overweging om alleen verder te gaan met elektro.

Ieder zijn ding natuurlijk, dat maakt de hobby.

enne ... in zo'n boot kan je rustig genoeg batterijen steken voor een hele tijd te varen. Alles hangt van vaargedrag af.

Patrick

Patrick, ga voor wat je zelf wilt hebben en ook daadwerkelijk kunt uitvoeren. Als je niet zoveel ervaring hebt met motoren en metaal bewerken, dan kan het een te moeilijk project worden. Maar dromen mag altijd nietwaar? Hoewel de romp genoeg liftend vermogen heeft om een wat zwaardere (lees meer accu's) uit het water te tillen, moet je toch die hele kluit wel "mee zeulen". Een houten romp met epoxy zal in verhouding veel meer wegen dan een enkele kunstof/epoxy romp. Je kunt dus niet ongestraft cellen blijven toevoegen. Het vaarbeeld kun je kort over zijn; knappe jongen die bij voldoende motorvermogen de "hand op de knuppel" kan houden :wink:
Qua romp en afwerking, neem ruimschoots de tijd en werk zorgvuldig met het fineren van de romp. Uiteraard aflakken met de orginele Stopani lak, dan ben je helemaal schaal

Kijk 's op , deze modelbouwer is ook al enige tijd bezig met het bouwen van de Riva Super Aquarama. De foto's verraden het nog niet (ook niet vergroot, de site is nog niet helemaal up to date), maar zoals zijn model er nu al uit ziet kan ik zeggen dat het er zeer gelikt uitziet, gewoon prachtig om te zien! En ... het is nog lang niet af.
Het bouwen van dit model wordt zeer secuur gedaan. Hij maakt bijna alles voor dit model gewoon zelf, ook beslag indien mogelijk. Hij werkt vanaf tekening en met de zelf geschoten, originele foto's van de Riva Super Aquarama en boekwerken en heeft er gewoon 2 motoren speed 600 in zitten, dit is het makkelijkste en je mag zeker niet overal varen met verbranding binnen bebouwde kom. Het model heeft nog niet gevaren, maar de 1e proefvaart komt steeds dichterbij. De verwachting is dat het met deze speed 600 motoren gewoon goed vaart, en met zo'n model vaar je ook niet continu volgas, dat zou ook zonde zijn. Misschien heb je nog wat aan deze info?

Groeten BJ

De nieuwe IE7 blokkeert de site ivm ongeldige active X-controls

Back