Voorstellen onervaren scheepsbouwer (Catalina & San Juan Galleon)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Prutsertje, 2 apr 2019.

  1. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Hallo,

    Mijn naam is Maarten en wil mij naast mijn grote hobby, het bouwen van high-end luidsprekers, me weer gaan richten op model bouw.
    In het verleden diverse schaalmodellen gebouwd van Italeri (vrachtwagens) en ben onlangs m'n collectie rc auto's flink aan het uitdunnen omdat het me een doorn in het oog is geworden en er niks meer mee doe.

    Het is eigenlijk per toeval om me te richten op schepen door een advertentie die voorbij kwam.
    Na het nodige lees en kijkwerk heb ik via Marktplaats een goedkope Catalina MM61 gekocht om mee te gaan oefenen en hoop dit model deze week binnen te krijgen.
    Als dit allemaal goed gaat dan wil ik door naar de San Juan Galleon van Artesani. Ik vind dit zo'n prachtig schip en kijk daar in huis veel liever naar dan naar een rc auto :)

    Ik werk graag precies en vraag me af hoe lang zo'n bouw ongeveer zal duren.
    De vragen die ik dan ook al gelijk heb:
    -Hoeveel tijd kost de bouw ongeveer van een groot schip als de San Juan?
    -Zijn Bison D2 / D3 en Zap-A-Gap geschikte lijmen
    -Is Osmo hardwax - olie geschikt (ik gebruik dit op mijn gefineerde luidsprekers. Houtnerf komt mooi naar voren)

    Zodra ik ga beginnen met bouwen zal ik bouwverslagen posten :)
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
  3. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dankjewel Ron,

    Ik zal even mijn weg moeten vinden op het forum en kijken of ik antwoorden kan vinden op genoemde vragen. Heb veel zin in het starten met de bouw en zal de hulp en adviezen hier goed kunnen gebruiken :)
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Maarten, Bouwverslagen van historische schepen had je waarschijnlijk al gevonden.
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/
    Modelbouw is een hobby waarvoor je een hoop geduld moet hebben en met een bewerkelijk model ben je zo een jaar of 5 onder de pannen.
    Maar zolang je plezier beleeft aan de hobby is dat geen issue.
    Mijn laatste scheepje (een coastertje van 65 cm lang en 15 cm breed ben ik (als pensionado) 1,5 jaar zoet mee geweest.
    In combinatie met het bijhouden van een bouwverslag was dat al die tijd genieten. En het leverde een hoop nuttig advies op.
    Spit op voorhand zoveel mogelijk info door en maak voor jezelf aantekeningen wat je zoal nodig denkt te hebben.
    En om het een beetje in de vingers te krijgen adviseer ik je om met een eenvoudig model te beginnen.
    Veel succes met deze mooie hobby. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dag K-K die had specifieke pagina had ik nog niet gevonden en daar ga ik even heel goed kijken.
    Had niet verwacht dat het zo lang zou gaan duren maar dat vind ik geen probleem. Ik wil eerst beginnen met de Catalina om het e.e.a. te leren voordat ik aan de San Juan ga beginnen.
    Ik ga even zoeken naar jouw Coastertje. Ben benieuwd. Mijn vader die al z'n hele leven voornamelijk vliegtuigen bouwt heeft ooit een prachtige rc kotter gebouwd en vertelde dat hij daar ook meer dan een jaar mee bezig is geweest. Ik ben wel iemand die doorpakt en rustig iedere dag een paar uur besteed aan hobby's maar wil het vooral netjes doen en zal dan ook nog veel gaan lezen.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoelang je over de bouw van een model doet is moeilijk te zeggen, ligt aan de schaal (grote), moeilijkheid graad en natuurlijk hoeveel tijd steek in je hobby... (Misschien ter indicatie, ik heb net de Sovereign of the Seas afgebouwd een model van ruim één meter lang (linie schip) waar ik 32 maanden over heb gedaan) Ook de ervaring speelt hier uiteraard een rol.
    Bison D2 en D3 zijn uitermate geschikt voor alle soorten hout, het verschil is dat D3 watervast is en D2 niet. Zelf gebruik ik altijd D2 omdat je dan de overtollige lijm makkelijk verwijderd met een vochtige doek. Ook Zap-A Gap is geschikt voor de modelbouw, bijv. voor ornamentjes en allerlei materialen die niet van hout zijn.
    De Osmo hardwax ken ik niet, maar als je daar al ervaring mee hebt, waarom niet ?? Zelf gebruik ik Danish-Oil en diverse soorten transparante beits waarmee de houtnerf ook mooi naar voren komt.

    Hopelijk heb je hier wat aan, succes! en welkom op ons forum.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En dat bouwverslagen subforum is weer onderdeel van het grotere Historische Zeilschepen subforum, aldaar bovenaan te vinden.

    Wie van jullie gaat het eerste gladnaatse Nederlandse zeilschip bouwen :) ?

    Wat uitleg over mogelijkheden
    discussies volgen/abonneren, e-mail & pop-up notificaties, conversaties/PBs & profielposts.

     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Maarten, welkom op dit forum en succes met de bouw.
    Wat je onderstaande vraag betreft:
    Een antwoord weet ik niet maar je kunt op de diverse soorten hout, vaak noten, linden, beuken etc., heel simpel wat testjes uitvoeren en dan zie je het resultaat vanzelf.
    En zoals al eerder geschreven een bouwverslag starten waar je je vragen stelt geeft vaak veel voldoening er is kennis genoeg aanwezig op dit forum, en voor historische schepen in het desbetreffende sub forum.
    Nogmaals succes,
    Gr Koos.
     

Deel Deze Pagina