Voorstellen tot regelwijziging uit Duitsland

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 30 okt 2012.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    F5J begint dus ook te leven bij onze Oosterburen wat meteen enkele voorstellen tot regelwijziging oplevert. Het gevaar bij deze voorstellen van de DaeC (Deutsche Aeroklub) zou kunnen zijn dat onze oosterburen regeltjes voor hun eigen F5J klasse gaan maken, maar gelukkig hebben ze ook enkele weldenkende mensen daar :) (Stefan Eder b.v.) Een eenduidige Europese regelgeving (FAI) lijkt mij alleen maar in het voordeel van F5J te zijn!

    De regelwijzigingen betreffen enkele voorstellen die betrekking hebben op de veiligheid zoals een startkorridor en onderlinge afstanden.

    2 andere voorstellen gaan echter wat verder ..

    Het voorstel is er om de mogelijkheid te bieden de motor een tweede keer in te kunnen schakelen. Dit om een te ver afgedreven kist te kunnen redden en om te verhinderen dat een toestel wat te ver weg is geraakt schade kan berokkenen aan derden. De software in de logger zou hiervoor aangepast moeten worden met een melding en de betreffende vlucht wordt dan in zijn geheel ongeldig verklaard .......................

    Het tweede voorstel is om de 4 Meter spanwijdte grens te laten vervallen

    Let wel ! Dit zijn voorstellen uit de duitse keuken; voorstellen dus .......
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voordat dit soort ideeen formeel bij de FAI ingevoerd worden ben je al iets verder.
    Daarna volgt een stemronde voor alle landen, dat zit zo rond april van ieder jaar.
    Per klasse wordt er steeds een jaar overgeslagen (voorstellen kunnen alleen een jaar voor het WK ingediend worden), tenzij er een zeer dringende veiligheidsissue speelt (denk aan de ontploffende NiMh cellen bij F5B).

    Zal zo'n vaart dus niet lopen, en ik vermoed dat veel landen tegen dit soort fratsen zullen stemmen, maar dat is een persoonlijke inschatting.

    Gerben
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze regel geldt voor de bestaande klassen maar niet voor de zgnd provisional rules. En de F5J regels zijn nog altijd "provisional" ......


    Ben het helemaal met je eens maar in D. lopen een paar van die "Ehrenamtlichen Verbandsmittglieder" rond die veelal moeite hebben over de duitse grens heen te kijken.......
    Zoals ik al zei schuilt het gevaar hierin dat er specifieke duitse F5J regels komen !
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2012
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben tamelijk groen in de f5j wereld, maar dit lijkt mij een heel logische regel. Liever een ronde verliezen dan je toestel.
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het laten vallen van die 4 meter regel heeft echter grotere konsekwenties....... voor al financiele ben ik bang.
    Mijn ervaring heeft mij geleerd dat grotere kisten beter presteren, kijk maar naar de F3J jongens zelf. Daar zijn de kisten ook groter gegroeid van net boven de 3 meter naar bijna 4 meter nu !
    Tot nu toe kunnen we dus "shoppen" in de F3J hoek maar wanneer grotere kisten toegelaten zouden worden moeten er nieuwe ontwerpen en nieuwe toestellen komen. Bij F3J is de grens kwa spanwijdte wel bereikt alleen al vanwege de starttechniek. Uit die hoek zal dus niets groters meer komen.
    Nieuwe grotere kisten voor F5J zou dan ook nieuwe ontwerpen en nog grotere kosten betekenen.....
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zolang je met een Topmodel Fantasy van 3,3kg, een Climaxx, een Valenta Sioux en opgeschaalde DLG's vernietigende klappen uit kunt delen in de F5J klasse zal het me worst zijn hoe groot de spanwijdte mag zijn.
    Ik lees gelukkig niet dat het verplicht wordt om met meer dan 4 meter spanwijdte te vliegen.

    Het grote voordeel van dit regelvoorstel, als het door gaat, is dat er ineens allemaal prachtige Supra's en Pikes op de tweedehandsmarkt komen die ineens niks meer waard zijn. Ik weet wel wat potentiële kopers :) Dus F5J vliegen wordt er alleen maar goedkoper door.
     
  7. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    ik heb nog maar heel even f5j gevlogen (1 wedstrijd) en mij lijkt het dat je met een kleinere kist beter af bent , in f3k starten we allemaal tussen 40 en 70 meter en als het een beetje thermisch is vliegt nagenoeg iedereen 5 minunten vol in de desbetreffende taak .

    ook met de pokertaak word regelmatig 9.59minuten ge-caled EN gehaald !

    de thermiek die je op 30meter hoogte vind gedraagd zich heel anders dan thermiek op 150 m hoogte , op 30m zijn de bellen vaak erg klein wat zeer kort draaien vereist ik denk dat met een 4m+ kist dit heel lastig is(geen ervaring mee maar dit lijkt me zo)

    kortom mijn idee is als het een beetje thermisch is op zo'n 50m de motor uit te zetten (alles hangt af van "het buikgevoel" en hoe de wedstrijd loopt uiteraard , heb je naar het einde toe nog geen schraper kan risceren heel laag te beginnen zoeken) en vanop die hoogte een bel op te pikken, dat lijkt me beter te kunnen met iets kleiner en wendbaarder .
    gecentreerde massa lijkt me ook erg belangrijk, korten neus en lichte staart en vleugeltippen , dit bevorderd het bochtgedrag.

    (mijn mening na een korte kennismaking met f5j)

    -kristof-
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik had de voorstellen in Weilheim al gehoord.

    Wat de motor voorstel denk ik maar een ding grote onzin in de F3J heb je dat toch ook niet. Je gaat de reden van het voorstel alleen maar vergroten want het probleem ligt in het feit dat de vliegers meer risico gaan nemen door verder weg te gaan vliegen en dan niet meer terug kunnen komen.
    Men wil dan in het kader van "veiligheid" de motor nogmaals kunnen inschakelen om thuis te komen. Wat ga je met de nieuwe regel krijgen dat er alleen maar verder weg wordt gevlogen dus de veiligheid is dan in het geding en ik kan het weten het heeft mij een ronde op het Duits open verknald en bijna mijn kist.
    Als je denkt als vlieger die risico's te moeten nemen moet je ook voor lief nemen dat je kist een buiten landing maakt. Kort gezegd dit is een voorstel om de onkunde van de piloot te verhelpen.

    Dan de 4 meter grens opgeven zal niet veel veranderen als we een jaar of twee verder zijn zul je een duidelijk verschil gaan zien tussen de F3J modellen en de F5J modellen. Bovendien zien we nu ook dat een Kristof F5J super tegen stand kan bieden met zijn formaat.

    Ik denk dat de Duitsers zich beter druk kunnen maken dat ze de klasse van de grond krijgen voorlopig is het een land wat achter blijft.

    Waar men zich beter druk om kan maken is de steeklandingen die slaan nergens op.
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Stefan Eder: nur noch soviel zu dem Punkt: wir wollen -denk ich- alle nach FAI regeln fliegen !?...und es gibt keine FAi klasse bei der "Stecklandungen" definiert sind oder gar verboten sind !! aus gutem Grund: es lässt sich nämlich nicht wirklich objektiv abgrenzen bzw definieren....! alle subjektiven Punkte haben in giuten Regeln nichts zu suchen !...
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij ons:
    Lokale regel: Tijdens de Nederlandse competitie zullen we de "gentlemens agreement" hanteren dat er geen steek-/priklandingen zijn toegestaan.
    Als iemand daarover een discussie aan wil gaan zegt dat iets over je eergevoel, aldus Wikipedia:
    Een herenakkoord (Engels: Gentlemen's Agreement) is een informele overeenkomst, gesloten tussen twee partijen. Het kan zowel mondeling als schriftelijk bestaan. In principe is een herenakkoord niet rechtens afdwingbaar, maar beroept het op de eer van de partijen. Hier tegenover staat een rechtsafdwingbare overeenkomst.

    Toegegeven, het is een lastige maar het heeft het hele jaar prima gewerkt. De priklanding heb je alleen nodig als je je aanvlucht verprutst. Mijn mening: wees een vent en geef in voorkomende gevallen gewoon toe dat je nog niet zo goed kunt landen. Volgende keer beter.
    Als alternatief kunnen we iedereen een ei meegeven, als dat kapot is heb je geen landingspunten :)
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Of er priklandingen toegestaan zijn of niet zal ik dat altijd proberen te voorkomen. Zonder priklandingen kun je je zwever ook goed op de stip zetten als je daar maar op traint. Je koopt er niets voor als je je motorschot eruit vliegt. Of nog erger.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zelf sta ik helemaal achter dit gentlemans agreement want behalve dat een priklanding met een F5J kostbaar kan worden is het ook niet de meest elegante methode om te landen. (een metertje of 20 uitrollen zoals met de ASH-31 is nou ook weer niet de bedoeling, maar toch :rolleyes: )

    Het punt wat in deze discussie echter speelt is dat we naar een uniforme set regels toe willen. Dat die provisional rules zo snel mogelijk echte regels worden en daarin wordt het dan moeilijk de priklanding te definieeren.
    Zo makkelijk is dat namenlijk niet. Wanneer is het een priklanding ? wanneer ik de kist onder een hoek groter als 45 graden op het doel mik ?? Of praten we al van prikken bij een hoek van 5 graden ?? (en daarvan heb ik er best een paar gezien in Swalmen!)
    Nationaal gezien komen we daar wel uit denk ik; de vraag is alleen hoe daar reglementair mee om te gaan binnen het officiele FAI reglement.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En stel dat de grens op 45 graden is vastgesteld. Hoe ga je dan checken dat het 45 à 44 graden was, en niet 46 of zelfs 50 ...
    Dat kun je alleen met een fotofinish en dan op print of beeldscherm controleren. Dan wordt het alsnog duur, maar dan door de foto-apparatuur en niet de vliegtuigen.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daarom is het een gentlemens agreement, omdat je het niet zo concreet kunt maken.
    Tegelijkertijd weet iedereen wat er met een priklanding bedoeld wordt.

    Ik denk trouwens dat als je een poosje F5J vliegt je er anders tegenaan gaat kijken. Bij F5J heb je een cirkel van 2!!! meter doorsnede die de maximale landingsbonus geeft. Dat is echt andere koek dan bij F3J. Er is dus ook voor een beetje piloot echt geen reden een priklanding te doen, anders dan ik geval van een verprutste nadering.

    Het wordt trouwens een beetje een filosofische discussie. Moet je enkel en alleen omdat iets niet 100% concreet en meetbaar is, het dan ook maar niet nastreven...?
    Wat Dirk stelt over de graden klopt ook maar datzelfde heb je bij het puntje "veiligheid" en waar je wel of niet mag vliegen. Dat is ter beoordeling van de jury. Als mensen de grens opzoeken krijgen ze een waarschuwing. En dan zorgen ze zelf voortaan wel dat ze niet in het "grijze" gebied terecht komen.
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Een beetje gelul want als je de kist uit de grond moet trekken dan lijkt mij het toch een steeklanding, als je de kist 10 cm boven de stip erop zet lijkt ......,als je de grond van de spinner moet verwijderen dan lijkt ............ .
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mij lijkt het ook niet zo moeilijk. Iedere landing waarbij de onderzijde van de romp niet het eerst de grond raakt is een priklanding. Of: waarbij de punt van de spinner het eerst de grond raakt. De hoek maakt niks uit.
    Je kunt teveel hoogte of te hoge snelheid ook gewoon glijdend over de grond kwijt raken. binnen een cirkel van 2 meter moet dat toch mogelijk zijn. En als dat niet mogelijk is...heb je je landing verprutst :)
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Probeer dan eens een regel te definieeren en stel dat voor aan onze eigen S.C. De F5J vliegers als groep kunnen sowieso de S.C. van suggesties voorzien, betreffende regelwijzigingen in deze klasse. We hoeven echt niet te wachten op andere landen. Ook de nederlandse voorstellen voor deze klasse kunnen worden ingediend bij de FAI en worden in, ik meen april vlgd. jaar, daar behandeld. Wat let je.
    Het huidige gentlemans agreement is prima maar waarom dat niet proberen om te zetten in een echte regel !

    Mijn voorstel: Elke landing waar, opzichtig, de spinner als eerste de grond raakt wordt beoordeeld als een ongeldige landing. Dit ter beoordeling van de tijdwaarnemer.
    Discussie open ...........
     
  18. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    waarom moet er moet er !@#$%$#@#$% altijd zo gezeikt worden laten we gewoon vliegen.

    regels houden zoals ze nu zijn klaar.

    zo stoot je alleen maar piloten af

    moest er even uit
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Als ik mij er nog even voor de laatste keer in mag mengen. Ik begrijp niet waar men zich zo druk over maakt. De regel die wij afgesproken hebben om niet te prikken vind ik prima, maar tijdens evenruele EK's of WK's en andere internationale wedstrijden vind ik dat je het zelf moet weten of je een priklanding maakt of niet. Krijg je ook niet het gezeik van welles/ nietes tijdens de wedstrijd. En als je kist naar de knoppen is kun je niet meer vliegen. Zolang je maar niemand anders hinderd met de landing.
     
  20. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Die discussie kom je nooit uit, voor elk argument is wel een tegenargument te bedenken. Bij F3J zijn die discussies ook wel eens gevoerd maar ze zijn zinloos en de uitkomsten vaak oncontroleerbaar.

    Als iemand zijn model of onderdelen daarvan er aan wil wagen om extra landingspunten te halen dan moet hij of zij dat maar doen. Het is trainbaar om dat niet te hoeven doen zoals Adrie ook beweert.

    let wel als de (landing)punten belangrijk gaan worden voor de uitslag en dito, dan zul je het zeker vaker zien zoals ook al te zien is op de vele F5J filmpjes hier in dit forum. Ontstijgt het F5J het nu gemoedelijke NK niveau en wil men FAI regels gaan hanteren en aan EK, WK of eurotour gaan deelnemen, dan zal dit verdwijnen.

    Niet verbieden, dat is de enige goede regel.
     

Deel Deze Pagina