[Voorstellen] Vader en Zoon.

Hoi,

Wij willen ons graag even voorstellen. Wij zijn vader en zoon. Recent ontdekte ik dat mijn zoontje van 2,5 jaar helemaal weg is van RC-auto’s. Zo snel als ik kon, heb ik mijn oude RS4-project uit de schuur gehaald en besloten deze opnieuw op te bouwen.

Meteen zijn we aan de slag gegaan om het autootje uit elkaar te schroeven.

Ook hebben we de huidige problemen met het autootje ontdekt. Ongeveer 2,5 jaar geleden heb ik deze auto overgekocht voor ongeveer 50 euro van iemand die duidelijk de hobby niet meer zag zitten. De huidige problemen zijn:

Het spurgear is kapot. Hier zijn we op dit moment een nieuwe van aan het 3D-printen.

De vorige eigenaar heeft de originele motor vervangen door een Nitrostar 3 (als ik me niet vergis) en deze motor direct aan de basisplaat vastgebouwd. Hierdoor maakt het aandrijftandwiel nauwelijks contact met het spurgear.

Kortom, we hebben ook een motor mount nodig. Ik heb inmiddels contact opgenomen met iemand in Engeland om te vragen of hij deze mounts nog verkoopt en hopelijk ook naar Nederland kan verzenden.

We zullen een grote update posten zodra de motor mount binnen is of wanneer we zelf een oplossing hebben bedacht.

Zie hieronder de foto’s.

WhatsApp Image 2025-08-14 at 14.56.39_cda4c30c.jpg

WhatsApp Image 2025-08-14 at 14.56.40_69e3cda0.jpg

Dat de nitrostar motor direct aan het chassis zit is normaal en de tandwielen zijn zo gekozen dat die perfect in elkaar vallen. Maar er zijn verschillende motoren geweest en daarmee ook verschillende tandwielen die beter bij de motoren passen. Als er veel ruimte tussen de tandwielen heeft gezeten zijn er gewoon verkeerde tandwielen gebruikt.
Als het 1e tandwiel zijn tandjes heeft verloren kan het ook zijn dat de koppeling niet goed was/is. Als de koppeling om wat voor reden veel slipt (kan ook door te langzaam rijden) wordt de koppeling en de aluminium tandwielen daaraan heet en kan dat de tanden van het plastic tandwiel zacht en dus fragiel maken. Dit is een bekend probleem bij de Savage. Het zegt niet dat per definitie plastic tandwielen slecht zijn, de hele wereld rijdt er mee maar bij bv de Savage is het probleem zo groot dat er ook metalen tandwielen te vinden zijn die je niet voor je RS4 gaat vinden..

3D printen.... als je een goedkope printer hebt met simpele plastic soorten zoals PLA dan doe geen moeite, die gaan nog sneller kapot. Overigens moeten deze tandwielen gewoon te koop zijn. Pak even de manual erbij (gewoon te downloaden van de HPI site) en zoek de partnumbers op, daarmee zoeken maakt het een stuk makkelijker

Back