Voorstellen +vraagje over besturing tamiya tt-02

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Richard & Levy, 28 feb 2020.

  1. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hoi, ik ben Richard de Vries en aangezien mijn zoontje Levy van 11 jaar na al het lego bouwen aan iets nieuws toe was hebben we samen een tamiya tt-02 gebouwd. Inmiddels is hij helemaal af. Ik heb er meteen lagers ingezet omdat ik die kunstof busjes er niet echt degelijk uit vond zien. Op zich rijdt de auto goed. We hebben een tandwiel van 25 tanden op de motor gezet zodat hij iets harder gaat en iets minder snel optrekt. We willlen sowieso de vering vervangen door olie dempers.Nu het volgende, de besturing is ruk. Na het naar links sturen komt hij meteen mooi terug naat het midden. Als je naar rechts stuurt lijkt hij hier iets meer moeite mee te hebben. Naar mijn idee komt dit ook weer door alle kunstof delen die niet zo lekker lopen. Nu weet ik dat er upgrades zijn maar wat heb ik nu eigenlijk precies allemaal nodig om het sturen iets soepeler te laten lopen?

    Alvast bedankt!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Niets, je auto moet soepel sturen zonder upgrades. Controleer als niets té strak is aangedraaid. Misschien even het schroefje op de servo terug losmaken, en de stuurinrichting nalopen. Ringetjes overal op de juiste plek tussen gemonteerd? Heb je evenveel stuuruitslag links als rechts?
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    en vervang die witte tamiya steckers, die hebben na verloop van tijd een enorme overgangs weerstand. Gaat de auto ook iets harder.
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De kabels van de vaartregelaar.......
    Als de vaartregelaar er definitief in blijft, dan zou ik de bussen er tussenuit knippen, de kabels inkorten en mooi solderen en met krimpkous isoleren/afwerken.

    Mooi vader/zoon project
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  5. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt, we gaan alles nog even nalopen.
     
  6. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt voor de tip! We gaan hem eerst even goed sturend krijgen en gaan hier ook een keer naar kijken.
     
  7. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Thanks Edge! Het is zeker een leuk vader/zoon project.
    Ook deze tip gaan we onthouden!
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Wip de stuurstangen even los en controleer dat de stuurblokken vrij kunnen draaien.

    Controleer ook als de servo bij het sturen niet beweegt, dat die wel goed vast zit.

    De servosaver heeft optionele veren neem ik aan? Gebruik de zwaarste veer.

    Als laatste kan het ook gewoon de servo zijn, sommige servo's zoals de 10 euro 995mg staan erom bekend slecht te centreren.
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  9. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was het de originele servosaver uit de kit. Hij bleef regelmatig scheef staan. Deze er tussen uit gehaald en geen problemen meer.
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  10. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Welke servosaver adviseer je wel te nemen?
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zou zo ook moeten werken, controleer op braampjes/restanten van het spuitgietrekje, controleer op soepele werking, ...

    Wil je upgrades, ga gerust je gang, maar als je nu geen oplossing kunt vinden, kun je zo maar even hetzelfde probleem hebben bij upgrades.
     
  12. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    We gaan morgen ook eerst alles nalopen voordat er iets gekocht gaat worden. Al heel wat tips gehad op mijn vraag.
     
  13. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Tamiya's zijn constructief toch wel vrij degelijk.
    Mijn bijna dertig jaar jong autootje ( zonder hopups, behalve de motor ) doet het nog steeds prima.
    Heb hem onlangs nog voorzien van een ander jasje omdat die origineel bijna niet meer te vinden.
    Wachten is alleen nog op een mooie zomerse dag.
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  14. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    We hebben alles nagelopen en een aantal schroeven een klein tikje losser gezet. Hierna de accu geplaatst en geprobeerd, dat leek al een stuk beter te gaan maar nog niet helemaal goed. Toen zagen we dat de servo een klein beetje bewoog. We hadden de schroeven vast gezet met de schroeven volgens tekening maar deze konden we niet echt goed vast zetten aangezien ze toch iets aan de korte kant waren. Iets langere schroeven erin gezet zodat we hem goed vast konden zetten, op alle verbindingen een druppeltje WD40 en het probleem lijkt verholpen. Morgen gaan we er even mee rijden om te kijken of het echt allemaal goed werkt maar zonder weerstand centreerd hij nu zowel vanaf links sturend als rechts sturend goed.....

    En zo blijf je sleutelen. Voor ons een compleet nieuwe hobby maar dit maakt het juist leuk!

    Bedankt voor de tips mensen!
     
  15. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    WD40?
    Ben eigenlijk niet zo'n voorstander van smeermiddelen, trekt namelijk ook zand en vuil aan.


    Voor de links en rechtsgaande stuurbeweging heb je als je rijdt ook het voordeel dat de wielen meegeduwd worden in de bocht door de voorwaartse beweging.
    Niet veel, maar toch wat.
     
  16. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Een druppeltje WD40 op de verbindingen en daarna met een keukenpapiertje de buitenkant van de verbindingen schoongemaakt.

    Zowieso wordt hij na iedere rit goed schoongemaakt.

    Is het beter om er niets aan te doen en alles volledig droog te houden zonder enige smering? Ik kan mij daar iets bij voorstellen als er lagerbusjes of zoiets inzitten maar dit is natuurlijk allemaal plastic.
     
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Schoonhouden is altijd een win win.
    Zand werkt namelijk als schuurpapier en het staat proper op de kast.

    De meeste kunststoffen zijn zelfsmerend.
    Een minim stipje om eventuele frictie te voorkomen kan geen kwaad.
    Maar met olie en vetten is wel de regel dat overdaad schaad.
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  18. Richard & Levy

    Richard & Levy

    Lid geworden:
    28 feb 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dat ben ik met je eens, ik kom zelf uit de techniek. Vandaar de gedacht dat een beetje smering geen kwaad kan. En nee, ik spuit er geen bus op leeg hahaha en zorg dat de buitenkant niet vet is.

    Na elke rit schoonmaken is naar mijn idee een must omdat het anders vragen om problemen is en het ziet er idd niet uit, als die kap eraf gaat moet alles er gelikt uit zien hahaha
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Hou er ook rekening mee dat oliën en plastics niet altijd samen gaan
     
    Richard & Levy vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ALS je dan perse wilt smeren, heb je teflon achtige smeerproducten.
    die trekken het vuil niet zo sterk aan.
    Bij motorfietsen en fietskettingen hebben ze ook van die anti vuil smeerproducten.

    poetsen blijft als je smeert.
    maar met dat spul poets je iig een stuk minder.

    en wat eerder al werd vermeld, normaal hoef je alleen ijzer op ijzer bewegende delen te smeren.
    maar vaak zit daar al een lager tussen, dan hoeft het dus niet.
     

Deel Deze Pagina